TGR - Återfallsgubbe

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Noen ganger er man bare heldig, og er på rett plass til rett tid :thumleft

Satt og rumlet litt på fjasbokji i går kveld, og fikk se et innlegg fra en kar i BMW-gruppa. Han hadde forsøkt å gi bort et sett flett nye fuel quick disconnect- koblinger et par ukers tid, men uten særlig respons.

Da måtte jeg liksom se to ganger da, for sånne hadde jeg jo tenkt å bestille meg fra Beemerboneyard, da dette er en av de sterkt anbefalt oppgraderingene man bør gjøre på K1200LT.

Lang historie kort, så plukket jeg de opp på Fornebu i dag. Flett nye, og helt gratis. Blir ikke bedre enn det :twothumbs:
IMG-2051.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5040
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av FredrikE24 »

Koster jo skjorta! Det er score!

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av Esveen »

Hey! Kupp 👍👍
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

FredrikE24 skrev: 30 okt 2019, 17:51 Koster jo skjorta! Det er score!
Ja, ikke sant? Jeg tilbød meg å betale for de jeg, men han var bare glad for at noen kunne gjøre seg nytte av de 👍😊

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av Esveen »

Si fra om du skal ventiljustere og trenger ventilbøtter i 2.85 og 2.80. Har 6stk liggende. Har også simmeringen og korkpakning til registerdeksel/timing cover.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Det er notert! Det blir full gjennomgang ila vinteren 👍😊

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av Esveen »

Sender det heller nedover enn å kaste det 👍
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Esveen skrev: 30 okt 2019, 18:05 Sender det heller nedover enn å kaste det 👍
Jeg kan natuligvis også betale litt for det. Jeg har ingen strategi om at jeg skal få alt jeg trenger helt gratis her i livet :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av Bjerknez »

Ingen dårlig strategi det TGR. Men man blir jo ofte litt uglesett av andre når man driver slikt... men hvem bryr seg? :lol

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5040
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av FredrikE24 »

Esveen skrev: 30 okt 2019, 18:02 Si fra om du skal ventiljustere og trenger ventilbøtter i 2.85 og 2.80. Har 6stk liggende. Har også simmeringen og korkpakning til registerdeksel/timing cover.
Jeg skal sjekke ventilene nå på Lørdag. Får se hvordan det går..

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Jeg vet ikke hvor mange slike K-motorer vi har her på forumet. Men det kunne kanskje være en tanke å ha en sånn "bytte-pool" med ventilbøtter?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5040
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har flere liggende hvertfall.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Har ikke kommet meg skikkelig i gang med alt som skal gjøres ila vinteren enda.... :P

Men i dag plukket jeg av Øhlinaren bak på den eldste LTen. Skal ha den over på den nyeste, og var spent på om den trenger en overhaling eller ei.... :-k

Nå lurer jeg ikke på det lenger.... :crazy:
IMG-2103.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5040
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av FredrikE24 »

Skal nok sende min til overhaling til neste vinter også. Det er godt Øhlins kan overhales! På min får jeg ikke lenger justert noe preload på fjæra. Kjørte litt vel hardt på en humpete fjellovergang i nordsverige. stappfulle kofferter og en hel masse brett med øl og andre ting av systembolagets lagerbeholdning bakpå. Full preload og en masse krappe humper og fart. Etter drøyt to timer var jeg helt mørbanket og det var dempren også.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

FredrikE24 skrev: 15 des 2019, 22:47 Skal nok sende min til overhaling til neste vinter også. Det er godt Øhlins kan overhales! På min får jeg ikke lenger justert noe preload på fjæra. Kjørte litt vel hardt på en humpete fjellovergang i nordsverige. stappfulle kofferter og en hel masse brett med øl og andre ting av systembolagets lagerbeholdning bakpå. Full preload og en masse krappe humper og fart. Etter drøyt to timer var jeg helt mørbanket og det var dempren også.
Ja, tenker at det blir greit med skikkelige dempere i begge ender. Særlig med tanke på at til sommeren blir det syd-europa, med madammen bakpå, og full pargas, inkl. telt med tilbehør.... :twothumbs:

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Snubla over denne i dag, da jeg rumla litt rundt på ebay etter noe som kunne freshe opp salen på LT'en. Den er godt nedsittet, har nok hatt en tidligere eier med betydelig kroppsvekt, og med 125 k km på telleren så setter jo det sine spor.

Tror ikke jeg rekker å få fixa salen denne vinteren, veldig mye annet som må prioriteres. Men det var den siste de hadde på lager, så da gikk jeg til innkjøp.

Spenninga med dette er egentlig bare knyttet til hvor i salen varmetrådene ligger, og så få de ut i hel tilstand, sånn at jeg kan beholde den funksjonen.
Skjermbilde 2020-01-22 kl. 08.52.41.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Da har jeg endelig fått rota meg til å begynne på "vinterens" oppgave ... :crazy:

Masse skruing for å kle av dette beistet, så jeg har satt mange av skruene tilbake der de skal være, for ikke å gå bananas når det skal på plass igjen.

Bortsett fra at det ser ut som at den aldri har vært vasket uten tupperwaren av, så er sykkelen veldig fin. Altså, ikke mye korrosjon, oljesøl, overdratte skruer, manglende skruer, gummiforinger som mangler osv. Veldig hel og fin, med unntak av ett plastikkfeste som hadde knekt, og var forsøkt limt en eller annen gang. Det er helt ok på en 16 år gammel mc :thumleft

Har demontert den originale BMW GPSen, pluss en Autocom Intercom som noen proffer har koblet inn på audiokretsen, ved å lodde seg inn på en del ledninger.

Det er litt svetting mellom motor og clutch-hus, og litt mellom clutch-hus og girkasse. Men ikke noe alarmerende, og etter konsultasjon med FredrikE24, så dropper jeg clutchbytte i år. Den har gått 125 k km, men funket fint når jeg parkerte sist høst, og da satser jeg på at den klarer en sommer til.

Da jeg tok av forskjermen dukket det opp noe gammelt oljesøl på gaffelbeinet under skjermen, som jeg tror må komme fra styredemperen. Litt rart, for selve demperen er tørr og fin, glir lett med rolige bevegelser, og kniper til når den får litt fart. Men det kan jo være noe gammelt søl som har fått gjemme seg i fred og ro under forskjermen.

Har gjennomført den første forbedringen, som var å bytte de originale plastikk Fuel Quick Disconnect-koblingene med nye i stål. Fikk de gamle av uten å skade hverken koblinger eller slanger. Det er bra, for på den andre LTen jeg har, der er den ene knekt, så da får jeg byttet ut den.

Så nå må jeg bare få gjort litt annenhver uke når jeg er hjemme, sånn at den er ferdig til sesongstart. Jeg har mange ting på blokka jeg ønsker å gjøre, men trur jeg må prioritere det viktigste. Nye dempere i begge ender, bytte bremseslanger til Spiegler stålomspunnede, og stor service.

Tok forresten med meg toppboxen på vekta..... 15 kg gitt, helt i toppen. Trur kanskje den skal få stå i kjelleren en stund ... :lol
IMG-2187.jpg
IMG-2189.jpg
IMG-2191.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5040
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av FredrikE24 »

Styredempern din ser fin ut. Kan faktisk ha vært bytta. Lekker den ikke, og den kniper så bør man la den være

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Da har jeg kommet meg litt videre..... :)

Planene for vinteren var litt opprydding, de nødvendige LT-oppgraderingene, samt stor service.

Nå har jeg ryddet bort en gammeldags intercom som var lodda inn på sykkelens audionett, pluss en BMW Nav III fra 2004 som ikke lenger er hensiktsmessig. :thumleft Skal rydde litt mer, alarm og sentrallåser skal vekk, men tror ikke jeg rekker det i år. Vil ikke ha sånn fancy luxusdrit som kan balle seg til på gamle sykler, og forårsake at man strander på et eller annet øde sted uten mobildekning :lol

Og så var det oppgraderingene. Har tømt ut en ørliten skvett leftovers av gammel guffe på styredemperen, og fylt den opp med 5w gaffelolje. Begge de originale støtdemperne er byttet ut med Øhlins. Gult i begge ender :D De originale Fuel Qick Disconnect koblingene i plastikk er byttet ut med nye i metall. Og sist men ikke minst har jeg byttet de originale bremseslangene med Spiegler stålomspunnede. Grua meg litt til den jobben, med tanke på å få luft inn i IABSen. Men det viste seg å være mye enklere enn fryktet, når jeg fikk sjekka ut noen videoer og forsto hvordan dette systemet er bygget opp. Nå er det nye slanger, kontrollkretsene er luftet, og hele systemet flushet med servopower. Faktisk enklere å lufte enn konvensjonelle bremser. :twothumbs:

Så nå gjenstår det bare å trekke til litt rundt omkring, pluss å erstatte en hel haug med strips som måtte klippes bort.

Ja, også en stor service da..... :prf
IMG-2236.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av Esveen »

Dæven, godt jobba! Er ikke mye sykkel igjen uten all plasten. Er det lett å plukke av kåper på denne? Rs'en var enkel å demontere.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av AJ »

Esveen skrev: 08 mar 2020, 22:35 Dæven, godt jobba! Er ikke mye sykkel igjen uten all plasten. Er det lett å plukke av kåper på denne? Rs'en var enkel å demontere.
Enig!
Jeg blir imponert av folk som tar sjansen på slike jobber.
For egen del skrur jeg lite. Har gjort det en del tidligere, men etter at skruer enten knakk, mistet gjenger eller festeøyer og annet på plastdeksler knakk og skruer forsvant ned i uframkommelige hulrom mellom ramme og deksler, fant jeg det best å tone ned mekanikeraktiviteten...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Esveen skrev: 08 mar 2020, 22:35 Dæven, godt jobba! Er ikke mye sykkel igjen uten all plasten. Er det lett å plukke av kåper på denne? Rs'en var enkel å demontere.
Jeg vil ikke kalle det vanskelig. Men det er veldig mye. For vanlige servicer behøver man ikke ta av front- / senterkåpa, og alt stæsjet rundt instrumentene. Men nå skulle jeg bytte demper fremme, så da plukka jeg ned hele greia. Litt også for å bli kjent med den.

Nå har jeg kanskje gjort det litt tungvint, for det er så mange skruer som må ut, i mange forskjellige former og dimensjoner, så jeg har satt mesteparten tilbake der de hører hjemme, med unntak av alle skruene som holder kåpedelene, for de er stort sett like. Så da blir det litt ekstra jobb. Men alle som ønsker å ta tak i en LT, har en fantastisk hjelpemiddel på Youtube. Der er det en kar som heter Kirk Johnson, som er formann i en BMW-klubb over there, som har lastet opp et ukjent antall videoer, om å skru på LT. Det er nesten ikke den ting han ikke har laget video av. Sjekk ut "illinoisBMWriders" på YT, der finner du alt fra tips om hva du skal sjekke hvis du skal kjøpe en LT, til å plukke av plast, og bytte clutch. Enormt verdifullt :twothumbs:

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

AJ skrev: 08 mar 2020, 22:51
Esveen skrev: 08 mar 2020, 22:35 Dæven, godt jobba! Er ikke mye sykkel igjen uten all plasten. Er det lett å plukke av kåper på denne? Rs'en var enkel å demontere.
Enig!
Jeg blir imponert av folk som tar sjansen på slike jobber.
For egen del skrur jeg lite. Har gjort det en del tidligere, men etter at skruer enten knakk, mistet gjenger eller festeøyer og annet på plastdeksler knakk og skruer forsvant ned i uframkommelige hulrom mellom ramme og deksler, fant jeg det best å tone ned mekanikeraktiviteten...
Jeg er litt der jeg også AJ. Skrudde mye før, men etterhvert satte jeg det bort på verksted. Men nå er jeg inne i en ny fase. Mest mulig mc på lavest mulig budsjett. Har jo ikke tenkt å jobbe så veldig mange år til, og da er det greit å kjøre lavbudsjett.

Den jobben jeg gjør på denne nå, hadde kostet ca 20 lapper bare i arbeidspenger. Så da tenkte jeg at nå får jeg bare finne frem verktøykassa igjen, supplere med litt nytt, og gjøre det sjøl. Og så er det noe med at man blir kjent med den, og litt mindre hjelpesløs hvis det skjer noe. Det er verdifullt når det gjelder en såpass kompleks sykkel som dette :)

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av Esveen »

Ja, brukte de videoene da jeg justerte ventilene på RS'en. Han er rimelig rett på sak og ikke så mye tull i videoene.

Må ha meg ett prosjekt igjen snart, har vurdert LT da man går ekstremt mye sykkel for pengene. Vært morro å prøvd en slik type sykkel.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Esveen skrev: 08 mar 2020, 23:15 Ja, brukte de videoene da jeg justerte ventilene på RS'en. Han er rimelig rett på sak og ikke så mye tull i videoene.

Må ha meg ett prosjekt igjen snart, har vurdert LT da man går ekstremt mye sykkel for pengene. Vært morro å prøvd en slik type sykkel.
Bare å stille opp på Forumtreffet, så ordner det seg. Vanvittig fin sykkel å kjøre. Kan til og med svinge med den :lol
Og for min del, så er alt dette Flattop sin skyld. På fellesturen fra Dovreskogen spurte han om noen hadde lyst til å prøve LT. Og da var det gjort for min del :twothumbs:

Svar