Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:Leser litt rudt omkring at kardangen til også disse er svak....hmmmmmmm
Har ikke lest dette om RT men har lest om GS. Dette vet nok Tagesk mye om , tror han hadde en tråd om dette på ADvriders forumet.

Uansett mener jeg å ha lest at dette ble fikset på 2006 modellene eller senere da kardangene fikk tappeskrue og oljeskift inn i serviceprogrammet.
Mener at før dette så ble oljen aldri skiftet og dårlig olje førte til overoppheting i noen tilfeller.

Andre får arrestere meg om dette er feil, men jeg vet at jeg ikke er helt på jordet her :P :p

Uansett er det solgt uhorvelig mange eksemplarer med denne kardangen og mange fler enn noen annen model , så jeg tar dette med i vurderingen på hvor alvorlig denne saken egentlig er.
Hvor stor er egentlig sjansen på at du får et slikt havari. Dessuten har jeg lest om dem med eldre modeller før tappeskruen , at de boret inn tappeskrue selv og skiftet kardangolje ved gjevne mellomrom.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

Ja dette med "Ever lasting kardangolje" er vel det dummeste servicebesparelsen
jeg kan tenke meg, og det værste er at Triumph har fulgt BMW på dette punktet :sorry
Kan det være for å vise at Triumphkardanger er tøffere en BMW :scratch
Min får iallefall ny olje hver annen service, begynt på 16000 :prf Vi snakker om under en 1/2 liter olje :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

ojda skrev:Ja dette med "Ever lasting kardangolje" er vel det dummeste servicebesparelsen
jeg kan tenke meg, og det værste er at Triumph har fulgt BMW på dette punktet :sorry
Min får iallefall ny olje hver annen service, begynt på 16000 :prf Vi snakker om under en 1/2 liter olje :thumleft
Ja det har du rett i. Jeg skifter b.l.a motorolje og filter før vinterlagring , ikke fordi det kanskje er nødvendig men fordi det koster relativt lite og er trygt.

Jeg visste ikke at Triumph dropper oljeskift i kardangen , hvis de skal prøve å være bedre enn BMW så vil jeg karakterisere det som veldig vågalt.
Tror det er lurt å skifte så lenge det er mulig , på de eldre BMW kardangene var visst dette ikke mulig.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

så lenge en får olje med de rette spec+ eventuelle tilsatser fabrikken benytter så er det gull å få byttet gammel gearolje.

eldre mitsubishi hadde en flaske med "antignagelyd" so en fylte på ved skifte av olje-den lukta helt for jævlig-hypoid ganger 10 potens.. :sick:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

ojda skrev:Ja dette med "Ever lasting kardangolje" er vel det dummeste servicebesparelsen
Tjææ, er kanskje det, men det er nu litt rart da at min BMW 520 har nu gått 230 000km, (385000km toalt), på samme gir og diffolje, og funker fin fint :-)

Andre mener at det faktum at BMW har lagt inn en overtrykksventil i kardangklokka fra 2010 skal redde den fra å havarere rundt 30 000km. Av de jeg vet her i Norge, så er det en som har havarert på kardangen på K1300GT og en på K1200S. Ingen av de var kjørt mye. Motorrad havarerte vel 2 kardanger og byttet to motorer på dems 50 000km test K1300GT..

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

Bringisen skrev:
Jeg visste ikke at Triumph dropper oljeskift i kardangen , hvis de skal prøve å være bedre enn BMW så vil jeg karakterisere det som veldig vågalt.
Tror det er lurt å skifte så lenge det er mulig , på de eldre BMW kardangene var visst dette ikke mulig.
Nei, de droppet ikke kardangoljeskjift helt :[-X
Serviceskjemaet sier kardangoljeskift ved 1. gangsservice. =;
Tappeskruen er der, så det er bare å huske på å be de skifte den
ved passende intervaller :sk?
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Tenkte å legge ut denne i Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?-tråden, men legger den ut her i stedet:

Bilde

Mest fordi test-folkene åpenbart fant noen interessante og kanskje til og med overraskende resultater.
Målingen viser veldig tydelig at Tiger Explorer motoren er veldig fleksibel med et uvanlig bredt og jevnt momentregister.
Overraskelsen er, slik jeg oppfatter det, imidlertid ganske stor hva gjelder fabrikkens momentløfter ...
121 Nm på papiret og 110 i virkeligheten...? Det må da være et litt for stort avvik... :eh

BMW GS med 120 på papiret, mens den i testprotokollen ble bokført med 114...
Honda Crossrunner testet til 118 mot 126 i Hondas egne bøker...

Kawasaki Versys, derimot, viser 105 i testen mot 102 i fabrikkmålingene og Multistradaen 123 i Motorrad-testen mot 119 i Ducatis eget testlaboratorium...

Interessante resulter, selv om de strengt tatt ikke betyr noenting.Disse syklene har mer enn nok moment der det trengs mest uansett.

Hva så med Stelvio'en. Tja... målt til 113, som oppgitt av fabrikken, mens HK ble målt til én mer enn oppgitt, dvs. 106 i stedet for 105...

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:Tenkte å legge ut denne i Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?-tråden, men legger den ut her i stedet:

Bilde

Mest fordi test-folkene åpenbart fant noen interessante og kanskje til og med overraskende resultater.
Målingen viser veldig tydelig at Tiger Explorer motoren er veldig fleksibel med et uvanlig bredt og jevnt momentregister.
Overraskelsen er, slik jeg oppfatter det, imidlertid ganske stor hva gjelder fabrikkens momentløfter ...
121 Nm på papiret og 110 i virkeligheten...? Det må da være et litt for stort avvik... :eh

Kawasaki Versys, derimot, viser 105 i testen mot 102 i fabrikkmålingene og Multistradaen 123 i Motorrad-testen mot 119 i Ducatis eget testlaboratorium...

Interessante resulter, selv om de strengt tatt ikke betyr noenting.Disse syklene har mer enn nok moment der det trengs mest uansett.

Hva så med Stelvio'en. Tja... målt til 113, som oppgitt av fabrikken, mens HK ble målt til én mer enn oppgitt, dvs. 106 i stedet for 105...
Alltid spennende å se disse testene her men de varierer litt disse og desverre.

Men der ikke alltid det som står på papiret er reelt nei , jeg husker å lese at f.eks avstanden når det gjelder effekt ikke er så stor mellom 800GS og 800XC heller som papiret sier. Prøver å finne den kurven til testen igjen.
Husker også før i tiden at vi sa at Kawa hestene var mer riktige enn andres.

Det blir også spennende å lese de første testene av den nye GS motoren og KTM motoren som er kommet. De har jo begge fått økt effekt og dreiemoment.

joo
Motorsykkelen din: '

Legg inn av joo »

Den berømte fjøra som har blitt til Norsk Fjørfelag...?

BMW sier visst at der har vært reklamasjoner på 3% av kardangene (egentlig "Final Drive") på 1200GS/GSA...
Men klart tinga kan hauses opp til at "alle" kollapser og tar fyr før 28.000km. Da har nok jeg vært uheldig siden jeg ikke har hatt trøbbel med kardanger på de to 1200`ene mine enda? Den ene (forrige) har jeg 60.000-service på nå. Den lagres i Beemer-bua likevel. Den andre (Røder) har kommet opp i noen-og-40-tusen, og jaggu funker den enda :scratch

I dag tok jeg ventilsjekk, dynamoreim og nettopp bytte av olje på kardangen på min egen. Var ett kvarter effektivt arbeide å gå over ventiler/rockere på begge toppene.
Kardangolje hadde jeg aldri skifta på denne måten. Der er ikke tappeplugg på Røder. Har lest noen forum, som ADV-rider om dette. Og i følge kilometerlange innlegg så skal det være et helvete og innfløkt vitenskap på NASA-nivå, ikke minst å få sakene sammen igjen. Vel, tenker jeg gjør jobben på en halvtime når jeg tar meg svært god tid og gjør skikkelig reint med tannbørste så alt er som nytt, fjerner all gammel grease og renser bremse/kaliper ordentlig også :P :p

Opprinnelig skulle det kun skiftes olje på 1000km ja, og så "aldri mer". Nå ligger det oljeskift inne på 40.000-servicene. Og oljemengde skal reduseres fra 220ml til 180ml. Sannsynligvis for å unngå oljesvetting/overtrykk.

PS; bytte av dynamoreim er også vitenskap på skyhøyt nivå ifølge ADVrider-forumbrukerne. Tok under ti minutter, og da var dekslet polert :knegg

Så fort kan det gå:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=0JIGqYsNCwM[/video]
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

joo skrev: Så fort kan det gå:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=0JIGqYsNCwM[/video]
Tror jammen det er like kjapt på Moto Guzzi Stelvio også... :P :p

Flott med videoer som dette - selv om det gikk litt vel kjapt unna... ;-)

joo
Motorsykkelen din: '

Legg inn av joo »

AJ skrev: Tror jammen det er like kjapt på Moto Guzzi Stelvio også... :P :p

Flott med videoer som dette - selv om det gikk litt vel kjapt unna... ;-)
Ja, fordel når toppene stikker seg litt ut. Da går det kjapt å gå over sakene. :thumleft

På BMW bruker man jo toppdekselpakninga om igjen og om igjen. Så man slipper å handle noe for å ta en sjekk.

Kjapt unna? Kan bli kjedelig uten timelapse, spesielt hvis alle kaffepausene og bollespisinga på mekkekveldene skulle vært med :mk
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Om BMS-kardang-greier

K-serien har et annet design enn R-serien. I 2013 kommer det en ny R, den med vannkjøling, og da er kardangen flyttet il venstre side. Trolig betyr det at "final drive" nå er den samme på K og R.
Det har ikke vært problemer å snakke om med K-serien (som altså har svingen på venstre side).

Det har vært litt problemer med R12-serien "final drive". 3% kan godt være riktig. Borte på ADVrider.com (som har 210.000 brukere!) så er 3% tilstrekkelig til å holde en diskusjon gående lenge :-)

Livstidsolje er ikke en god idé, selv om ingen har kunnet demonstrere at det har skapt problemer. Problemet er trolig (trolig!) at det bare er 180 ml med olje og med over 100HK i motoren går det mye energi gjennom lageret. Husk at 3-5% av energien tapes i en 90-graders vri.

Den gamle 1150, derimot, har et dårlig design. Eller riktigere: Et design som krever en presisjon ved montering (for å sette trykk på et lager) som det ser ut til å ha vært veldig vanskelig å realisere. Her er tommelfingerregelen at når du nærmer deg 50.000 skal du begynne å følge nøye med. Omlag halvparten av syklene må bytte det store lageret i "final drive" ved 50-70.000 km. Ingen katastrofe, og du kan gjøre det selv.

Jeg har skiftet fire slike lagere fordelt på to sykler. Ett i Arezzo i Toscana (70.000 km), ett i Alcoi i Katalonia (Spania, 60.000), ett i Hanover (60.000) og ett på Sardinia (bare 10.000 efter Hanover; trolig feilmontert (av meg) eller matrialsvakhet). For meg er problemet at når man kjører nesten 30.000 km i året skjer slikt hele tiden :-)

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

AJ skrev:Tenkte å legge ut denne i Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?-tråden, men legger den ut her i stedet:

Bilde

KTM var veldig skuffende.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

tagesk skrev:Om BMS-kardang-greier

K-serien har et annet design enn R-serien. I 2013 kommer det en ny R, den med vannkjøling, og da er kardangen flyttet il venstre side. Trolig betyr det at "final drive" nå er den samme på K og R.
Det har ikke vært problemer å snakke om med K-serien (som altså har svingen på venstre side).

Det har vært litt problemer med R12-serien "final drive". 3% kan godt være riktig. Borte på ADVrider.com (som har 210.000 brukere!) så er 3% tilstrekkelig til å holde en diskusjon gående lenge :-)

Livstidsolje er ikke en god idé, selv om ingen har kunnet demonstrere at det har skapt problemer. Problemet er trolig (trolig!) at det bare er 180 ml med olje og med over 100HK i motoren går det mye energi gjennom lageret. Husk at 3-5% av energien tapes i en 90-graders vri.

Den gamle 1150, derimot, har et dårlig design. Eller riktigere: Et design som krever en presisjon ved montering (for å sette trykk på et lager) som det ser ut til å ha vært veldig vanskelig å realisere. Her er tommelfingerregelen at når du nærmer deg 50.000 skal du begynne å følge nøye med. Omlag halvparten av syklene må bytte det store lageret i "final drive" ved 50-70.000 km. Ingen katastrofe, og du kan gjøre det selv.

Jeg har skiftet fire slike lagere fordelt på to sykler. Ett i Arezzo i Toscana (70.000 km), ett i Alcoi i Katalonia (Spania, 60.000), ett i Hanover (60.000) og ett på Sardinia (bare 10.000 efter Hanover; trolig feilmontert (av meg) eller matrialsvakhet). For meg er problemet at når man kjører nesten 30.000 km i året skjer slikt hele tiden :-)

[TaSK]
Iflg pollet her ligger feilprosenten på transmision på 22% hos K1200S/R. Det synes jeg er drøyt. http://www.bmwk1200s.com/forum/viewtopi ... =10&t=5276" onclick="window.open(this.href);return false;
Men, skriver ikkemmer her nu vedr dette.

knutk
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Legg inn av knutk »

Det nevnes kardang havari og motorhavari på K1300, og det høres jo fælt ut.

Kardanghavariene vet jeg ikke noe om. Det jeg vet er at ved noen tilfeller har lagerene gitt opp.
Men lager er ikke noe som ryker på en to tre.
Man får varsel i god tid og kan kjøre flere tusen km etter man oppdager første symptom.

Motorhavariet på K1300 i testen til Motorrad skjedde mens de kjørte i 240 på autobahn. Glupingen som kjørte fant ut at han skulle gire ned til 4 (fra 6) og dermed ble det dramatisk overspeed på clutchkurven, som disintegrerte. (alt i følge Motorrad). De leverte sykkelen inn til BMW, som rensa motor og satte inn ny clutch.
Desverre fikk de ikke med seg at skarpe metallpartikler på underlig vis hadde kommet inn i oljeslangene og videre til oljekjøler, og nå kom disse partiklene med i olja og tetta kanalen til veiva på cyl 4 slik at dette lageret skar seg.
Man tok da ikke flere sjangser og bytta både motor og hele oljesystemet, slanger, tank, oljekjøler, hele røkla.

Så nevnte episode kan neppe tilskrives produksjonsfeil.

Enkelte liker å velte seg i problem, og skyver resultatet av idiotiske handlinger over på produktet og hyler om dårlig kvalitet.
Et annet eksempel er et filmklipp som ligger på AdvRider hvor kardangen på en GS brenner.
Bare i en bisetning kommer det frem at glupingen har kjørt flere mil med bakbremsen på (en stein hadde kilte seg og låste bremsepedalen).
I stedet for å stoppe pressa fyren på, og til slutt ble det så varmt at olja i kardangklokka tok fyr.
Jeg hevder ikke at BMW (eller noen andre merker) er feilfri, men ofte ser man at fjæra blir til et helt hønsehus.
Internett muliggjør stor eksponering for sutrekopper, mens man ikke hører noe fra de fornøyde for de er ute og kjører og koser seg.

For å komme tilbake på sporet.
Selv om den nye GS fra BMW er ny fra baug til akter tror jeg at de som velger den kommer til å bli svært godt fornøyd.
Der kommer til å være barnesykdommer. Riktig nok har BMW brukt lang tid på å teste ut det meste, men ting tar tid.
Man kan gjøre en dame gravid og få en unge i løpet av ni måneder, men man kan ikke gjøre ni damer gravide og håpe på at ungen kommer i løpet av en måned.
Det er min ærbødige påstand at den nye GS fra BMW blir deres nye bestselger, og den kommer til å sette standard som de andre prøver å oppnå.
Dette gjør at alle skjerper seg, og uansett hvilket merke man velger vil det presse frem bedre produkt fra samtlige produsenter.

Vi som kunder vinner på det, vi får en rekke praktfulle modeller å velge mellom. Blader tester og kårer vinnere, mens alle er vinnere på hver sin måte. Og vi som kunder kan velge med hjertet og få en bedre doning, uansett valg av merke.

Svar