Men velger man optikk med god kvalitet så minimerer man problemet , men det koster penger. En nettside med gode tester der man også få innblikk i vignettingsproblem er http://www.photozone.de" onclick="window.open(this.href);return false;.
Flere skriver også om objektiver med store blendere (hurtige/lyssterke objektiver) og ulemper/fordeler med dette. Samme med fullformat.
Min erfaring er at optikk med store blendere f1.4 - f1.8 - f2.8 gir mange fordeler. Det jeg merker og liker er at disse gir en lysere søker på kameraet , det gir muligheter for raskere lukkertider , gir et større rom for lek med dybdeskarphet og bedre muligheter ved fotografering i mørke omgivelser.
Dette gjelder mye på samme måte med fullformats kameraer , da jeg gikk fra 7D til 5D MkIII i høst merket jeg fort at søkeren var mye lysere og større på fullformats kameraet. En annen ting er at sammen med lyssterk optikk så forsterkes dette ytterligere. Lyssterk optikk og fullformat gir også en enda større frihet til å leke med dybdeskarpheten. Når det gjelder ISO støy så har Crop-kameraer kommet seg de senere årene og innhentet en del av forspranget fullformats kameraene hadde , men enda merker jeg en god forskjell.
Med mitt 5D MkIII føler jeg å ha omtrent samme støyfrie bilder ved ISO 6400 som min forrige 7D hadde ved ISO 1600 og det samme som Olympusen min har ved ISO 800. Dette gir et ganske mye større rom ved at man får raskere lukkertid og mindre sjanse for uskarpe bilder enten det gjelder raske bevegelser av motivet eller skjelven hånd.
Uansett er dette også snakk om økonomi , men for min del er foto en like stor hobby som motorsykkelen om ikke mer. Jeg har hatt dette som hobby lenger enn MC og da kan jeg relativt greit kunne spandere så mye penger på dette. Har vel for ca 60.000,- i foto utstyr foreløpig og mange lurer på om det er galskap