Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av simpson »

Alle merker har sine problemer.
Honda hadde masse problemer på de første modellene av CBR. Kamkjedestrammeren var ett av de.
På BMW S1000RR var det store problemer.
En bekjent av meg opplevde av veiva knakk tvers av i 260 kmt på autobahn.
BMW tok det på reklamasjon siden dette ikke var første gang det hadde skjedd.

ZZR-Erling

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av ZZR-Erling »

Og nye R1 har recal på girkassa. Den kan eksplodere!
Dog har den nok litt tøffere forhold enn kassa i en HD..

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av simpson »

Nå har kassene i HD ganske tøffe forhold da.
Om de ikke har det samme turtall og hk, har de nesten dobbelt så mye moment å hanskes med.
Og det kreve sitt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av kjellv »

ZZR-Erling skrev:Og nye R1 har recal på girkassa. Den kan eksplodere!
Dog har den nok litt tøffere forhold enn kassa i en HD..
Denne recal gjelder kun for 2015 modellen R1 og R1M. 2016 modellen er ferdig modifisert.
Vi mottok dokumentene i forrige uke. Denne girkassa var ny i fjor, og det er oppdaget en svakhet i drevene til 2. gir, der de kan brekke under "ekstrem belastning eller feil bruk". Det er ellers ingen dramatikk i det, sykler i normal bruk ville neppe noensinne få problemer med dette.
Fabrikken har bestemt at alle 2015 modellene skal bytte komplett inngående og utgående aksel i girkassa med alle drev. Drevene til 2, 3 og 4. gir i disse nye akslene er endret i produksjon.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av simpson »

Nå er ikke R1 akkurat kjent for å ha gode girkasser.
Kjenner til mange tilfeller av girkassehavari.

ZZR-Erling

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av ZZR-Erling »

kjellv skrev:
ZZR-Erling skrev:Og nye R1 har recal på girkassa. Den kan eksplodere!
Dog har den nok litt tøffere forhold enn kassa i en HD..
Denne recal gjelder kun for 2015 modellen R1 og R1M. 2016 modellen er ferdig modifisert.
Vi mottok dokumentene i forrige uke. Denne girkassa var ny i fjor, og det er oppdaget en svakhet i drevene til 2. gir, der de kan brekke under "ekstrem belastning eller feil bruk". Det er ellers ingen dramatikk i det, sykler i normal bruk ville neppe noensinne få problemer med dette.
Fabrikken har bestemt at alle 2015 modellene skal bytte komplett inngående og utgående aksel i girkassa med alle drev. Drevene til 2, 3 og 4. gir i disse nye akslene er endret i produksjon.
Ingen dramatikk? Please explain yourself!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23378
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av Bjerknez »

Men er R1 er vel en sykkel som så absolutt ikke er bygget for "normal" bruk? Er ikke denne bygget for nettopp banekjøring hvor høye hastigheter og høy påkjenning må takles?

Ellers så tror jeg kanskje ikke kjellv sin mening rundt at det "ikke er noe dramatikk" var ment til 90% av kundene som kun bruker denne på landevei som "showoff"? Men for de som kjøper den nettopp som banesykkel så kan jeg ikke forestille meg at et motorhavari i 260km/t er spesielt behagelig/ufarlig?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38199
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av AJ »

2. giret på Yamahasykler har vel vært et problem på flere av modellene i perioder, så vidt jeg vet.
Hadde dog ingen problemer på TDM 900 jeg hadde.
Forøvrig en kjempemotor i den sykkelen som jeg fortsatt ikke skjønner hvorfor Yamaha kastet vrak på.
Burde absolutt vært videreutviklet litt for enklere vedlikehold og puttet inn i en modernisert TDM.
Men det får bli en annen diskusjon.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av kjellv »

Selvfølgelig vil det være dramatisk hvis ett av drevene til 2 gir knekker i fart, det er ikke det jeg mener! Et slikt drevbrudd vil mest sannsynlig medføre at girkassa låser seg brått og brutalt. Men ettersom det er andregir det dreier seg om snakker vi heller ikke om hastigheter på 260...
Jeg kjenner ikke til om det i det hele tatt har skjedd med noen sykler. Det jeg vet er at de første 100 byggenummer av modellen ble sendt rundt i hele verden for testing og fremvisning hos importørene. Ingen av disse blir solgt. Jeg så en av dem hos den Norske importøren i November i fjor, denne kom direkte fra Eicmautstillingen 2014. Disse 100 eksemplarene blir hardt testet og prøvekjørt, og blir i tur og orden sendt tilbake til fabrikken. Noen har kjørt lite, og noen har kjørt mer. Der blir de pellet fra hverandre i molekyler og grundig analysert.
Jeg holder det for mest sannsynlig at fabrikken har på en eller flere av disse testsyklene oppdaget en svakhet i drevene på 2. gir. Slikt taes selvfølgelig på høyeste alvor. Yamaha har allerede utbedret 2016 modellen som nå forlater samlebåndet, og har sendt recal på alle 2015. Slik fungerer det, og derfor er dramatikk avverget. Det var det jeg mente.

Det er riktig som AJ sier at 2. gir har vært et tema for Yamaha tidligere. Jeg antar det menes FJ1100. Jeg kjenner ikke til flere. De aller fleste av disse fikk problemer med at under harde akselerasjoner spratt den i fri mens man dro på i 2. gir. når de hadde fått noen år på baken. Dette ble utbedret på FJ1200 som i grove trekk hadde samme girkasse. De fleste FJ1100 som finnes på veien i dag har ikke problemet lenger.

ZZR-Erling

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av ZZR-Erling »

kjellv skrev:Selvfølgelig vil det være dramatisk hvis ett av drevene til 2 gir knekker i fart, det er ikke det jeg mener! Et slikt drevbrudd vil mest sannsynlig medføre at girkassa låser seg brått og brutalt. Men ettersom det er andregir det dreier seg om snakker vi heller ikke om hastigheter på 260...
Jeg kjenner ikke til om det i det hele tatt har skjedd med noen sykler. Det jeg vet er at de første 100 byggenummer av modellen ble sendt rundt i hele verden for testing og fremvisning hos importørene. Ingen av disse blir solgt. Jeg så en av dem hos den Norske importøren i November i fjor, denne kom direkte fra Eicmautstillingen 2014. Disse 100 eksemplarene blir hardt testet og prøvekjørt, og blir i tur og orden sendt tilbake til fabrikken. Noen har kjørt lite, og noen har kjørt mer. Der blir de pellet fra hverandre i molekyler og grundig analysert.
Jeg holder det for mest sannsynlig at fabrikken har på en eller flere av disse testsyklene oppdaget en svakhet i drevene på 2. gir. Slikt taes selvfølgelig på høyeste alvor. Yamaha har allerede utbedret 2016 modellen som nå forlater samlebåndet, og har sendt recal på alle 2015. Slik fungerer det, og derfor er dramatikk avverget. Det var det jeg mente.

Det er riktig som AJ sier at 2. gir har vært et tema for Yamaha tidligere. Jeg antar det menes FJ1100. Jeg kjenner ikke til flere. De aller fleste av disse fikk problemer med at under harde akselerasjoner spratt den i fri mens man dro på i 2. gir. når de hadde fått noen år på baken. Dette ble utbedret på FJ1200 som i grove trekk hadde samme girkasse. De fleste FJ1100 som finnes på veien i dag har ikke problemet lenger.
Spiller egentlig liten rolle hvilket gir den låser i..prøv en og kjør til rødsona i første gir..!!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av kjellv »

Hehe... Blir visst omtrent 140 km/t det

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1607
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av Kjellrf »

Husker det røyk noen 5.girsdrev på HD fra 80-tallet, når folk skulle kjøre på lavt turtall og gi på med masse moment, ryker ting fortere :)

Hvor mye en aksel/drev tåler, er enkelt sagt moment ganger omdreininger. Går en motor på halve turtallet av en annen motor med samme effekt/momentkurveforløp, må den førstnevnte ha aksler og drev som tåler dobbelt så mye som sistnevnte.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar