Da har jeg fått tatt en komp test.
Det viste i overkant av 12 bar og holdt seg stabil.
Gjenntokk målingen 4 ganger, samme resultat. Den holder på trykket.
Ved å google "Aprilia Leonardo Compression" får jeg opp 12,5:1
Noen som kan gjøre meg klokere?
Olje/bensin lekkasje i luftfilterboksen
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Olje/bensin lekkasje i luftfilterboksen
Ja, litt klokere kan jeg vel prøve å gjøre deg.
12,5/ 1 er forskjellen på volun i cylinder og topp med stempel i nedre vs øvre stilling.
Volumet krymper 12,5 ganger når stemplet går fra bunn til topp, og det stemmer bra med den kompresjonen du målte.
12,5/ 1 er forskjellen på volun i cylinder og topp med stempel i nedre vs øvre stilling.
Volumet krymper 12,5 ganger når stemplet går fra bunn til topp, og det stemmer bra med den kompresjonen du målte.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Olje/bensin lekkasje i luftfilterboksen
Så da kan jeg se litt bort ifra dårlig stempel ringer da?
Sent fra min HUAWEI CRR-L09 via Tapatalk
Sent fra min HUAWEI CRR-L09 via Tapatalk
Re: Olje/bensin lekkasje i luftfilterboksen
Holdt du full gass når du testet kompen ? Det skal du nemlig.
Re: Olje/bensin lekkasje i luftfilterboksen
Det gjorde jeg ikke nei....Rune75 skrev:Holdt du full gass når du testet kompen ? Det skal du nemlig.
Bare for nysjerrighetsskyld, hva blir da feil siden jeg ikke har gjort det?
Re: Olje/bensin lekkasje i luftfilterboksen
Du får enda bedre komp/trykk med full gass da det blir max tilgang på luft. Det er sånn det skal måles. Det er forøvrig ikke noe sammenheng mellom kompforholdet 12.5:1 og at du målte 12 bar. Her spiller bl.a ventiltider en rolle. 10:1 gir ikke 10 bar osv. Du bør ligge sånn ca mellom 140-170 psi. 12 bar er 174 psi, så det ser bra ut.
Re: Olje/bensin lekkasje i luftfilterboksen
Men er vell uansett et bra tegn at den holder på trykket?
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Olje/bensin lekkasje i luftfilterboksen
Jess, det er et bra tegn.
Nå holder ikke motorn på trykket som du skriver, så lenge motoren dreis rundt slipper trykket ut igjen straks eksventilen åpner.
Det er maksstrykket under kompresjonen du målrr.
Skal du trykkteste motoren må du ha trykkluft og ta en leakfown test, men ikke bry deg om det nå.
Det er ganske sikkert den manglende delen i slangestussen til ventilasjonsslangen som gjør at pluggen din drukner i olje,
Få delen på plass og se hva som skjer da.
Nå holder ikke motorn på trykket som du skriver, så lenge motoren dreis rundt slipper trykket ut igjen straks eksventilen åpner.
Det er maksstrykket under kompresjonen du målrr.
Skal du trykkteste motoren må du ha trykkluft og ta en leakfown test, men ikke bry deg om det nå.
Det er ganske sikkert den manglende delen i slangestussen til ventilasjonsslangen som gjør at pluggen din drukner i olje,
Få delen på plass og se hva som skjer da.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.