Transalp 750 ser ut til å være på vei i 2023.

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Re: Transalp 750 ser ut til å være på vei i 2023.

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 30 mai 2024, 00:31
dypen skrev: 30 mai 2024, 00:21
Bjerknez skrev: 30 mai 2024, 00:04 Denne har også omtrent like mange hester og newtonmeter, og den ser langt mer påkostet ut. Men noe mer enn det vet jeg ikke om den. Kom over den tilfeldig.
https://cfmoto.no/motorsykler/800-mt-touring/
Har vært i kontakt med forhandler på den der og har vel vært inne her på forumet tidligere med info, mener den kom på ca 200k med alt utstyr.
Okay. Man ser jo hvorfor. Den ser vertfall mer påkostet og bedre ut. Disse er vel produsert i Kina, men det er jo enkelte av KTM sine modeller også har jeg lest.

Klart Honda føles som et tryggere valg, men utseendemessig så vinner CFMoto hands down her vertfall.

Skulle jeg hatt en lettvekts adventure i dag hadde Yamaha T7 vært en kandidat hos meg. Blir ikke våt i øynene av å se på den heller, men jeg mener totalpakka er veldig god. Men som hovedsykkel ville jeg ikke hatt en slik.

I en slik type sykkel er uansett ikke antall hester viktig for min del. Man skal kjøre grusveier og da er det vel sjelden man gidder å jage de hestene. Moment trenger man vel ikke i bøtter og spann av heller da underlaget uansett i stor grad er grus.

Skulle jeg hatt en adventure sykkel som hovedsykkel ville jeg hatt en sykkel som gjorde det bra både på grus og motorvei. Da kommer man ikke utsnom GSA1250, KTM1290 etc. men så har man vekten og størrelsen da....
Yamaha T7 er en veldig fin sykkel men når jeg ser på spec og spesielt hk blir det litt lite … da frister Transalp 750 på 92 hk mer.

Men @Bjerknez en KTM 1290 SAS / SAR er ikke tung … ligger på 215 - 220 kg tørr avhengig av modell. Stor, nei den er høyreist men slank og er du kortvokst vil laveste sete løse det for de fleste. Den kan brukes til alt og med en motor de fleste vil elske, hele sykkel’n er bare rå … Du skal heller ikke glemme 1050, 1090, 1190 som er i samme kategori av brukte sykler. Har du prøvekjørt en 1050 med oppgitt hk på 95 blir du garantert overrasket over moment som føles som 1290 før turtall begrenser slår inn. Snakker av erfaring :prf
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

Bjerknez skrev: 30 mai 2024, 00:31 Okay. Man ser jo hvorfor. Den ser vertfall mer påkostet og bedre ut. Disse er vel produsert i Kina, men det er jo enkelte av KTM sine modeller også har jeg lest.

Klart Honda føles som et tryggere valg, men utseendemessig så vinner CFMoto hands down her vertfall.

Skulle jeg hatt en lettvekts adventure i dag hadde Yamaha T7 vært en kandidat hos meg. Blir ikke våt i øynene av å se på den heller, men jeg mener totalpakka er veldig god. Men som hovedsykkel ville jeg ikke hatt en slik.

I en slik type sykkel er uansett ikke antall hester viktig for min del. Man skal kjøre grusveier og da er det vel sjelden man gidder å jage de hestene. Moment trenger man vel ikke i bøtter og spann av heller da underlaget uansett i stor grad er grus.

Skulle jeg hatt en adventure sykkel som hovedsykkel ville jeg hatt en sykkel som gjorde det bra både på grus og motorvei. Da kommer man ikke utsnom GSA1250, KTM1290 etc. men så har man vekten og størrelsen da....
Problemet for enkelte av oss er nok at økonomien ikke strekker til å ha flere enn én sykkel i disse klassene med mindre man går for relativt gamle modeller. Derfor anser jeg mellomklasse-ADV som det nærmeste man kommer "all-round" sykler. Nok kraft til at de er morsomme i svinger, nok komfort til at du kan banke mil på motorvei hele dagen, og en vekt på 200-220kg - som for øvrig fortsatt ikke er noen lettvektere sammenlignet med mindre ADV-sykler som 390 Adventure eller gode, gamle DR650, men hakket bedre enn en 1250GSA på snaue 270kg.

Tenere 700 syns jeg egentlig ser veldig tøff ut og det er nok en kjempebra sykkel, men for meg som trengte noe som også er komfortabelt på asfalt så var en Tiger 900 Rally Pro til ca. samme pris et enkelt valg. Skulle jeg krysset Sahara eller noe så ville jeg nok derimot heller gått for T7, et par hakk mer egnet for skikkelig off-road og naturligvis så godt som ingenting av fancy elektronikk som kan gå i stykker. Den har jo knapt mer dill-dall enn den 20 år gamle V-Strom'en jeg hadde...

Når det gjelder CFMOTO så produserer (produserte?) de motorene for enkelte KTM modeller og bruker så vidt jeg vet mer eller mindre tilsvarende motorer i sine egne modeller. Jeg vet dette har fått et par tidligere 790-eiere til å styre unna, men det lille jeg har lest av tilbakemeldinger fra 800MT-eiere har vært ganske positivt.

Brukeravatar
Forza750
Motorsykkelen din: Honda XRV 750 RD04 Africa Twin 1990

Legg inn av Forza750 »

Må innrømme jeg synes nye (og gamle) Transalp er drit tøff med riktig utstyr, og i riktig farge som er hvit.

Må i tillegg ha masse utstyr på, ellers blir den alt for kjedelig som noen sier i tråden her. Her er jeg helt enig. Litt daff lyd også kanskje? Men det kan jo fikses.
Bilde

Hadde nok også fått følgende lakkert i hvit: Forskjerm, kåpe rundt hovedlykt, delen ml toppen av motoren og tanken og den siste biten under bakre delen av setet. Det hadde vært tøft. Litt Transalp dekor her og der for å komplementere.
Tror det hadde gjort susen og jeg gleder meg til å se om (eller når) noen andre gjør det :D

Bilde

CF Moto hadde jeg ikke sett før, og den så ordentlig kul ut faktisk...

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror vi har forskjellige synspunkt på hva som kjennetegner en tøff sykkel.

En tøff sykkel har et godt design fra bunnen av. En sykkel som må ha klistremerker og ekstrautstyr og annet for at den skal bli tøff er ikke i utgangspunktet et vellykket design mener jeg. Spesielt har jeg problemer med sort plast. Sort plast er utsatt og ser "billig" ut. Jeg synes dem kunne spandert litt lakk rundt vindskjermen i det minste.

Så er det selvsagt forskjellig meninger på hva som er et godt design. Men vi alle kan vel være enig om at sort plast ikke er spesielt stilig.

Brukeravatar
Forza750
Motorsykkelen din: Honda XRV 750 RD04 Africa Twin 1990

Legg inn av Forza750 »

Bjerknez skrev: 30 mai 2024, 10:36 Jeg tror vi har forskjellige synspunkt på hva som kjennetegner en tøff sykkel.

En tøff sykkel har et godt design fra bunnen av. En sykkel som må ha klistremerker og ekstrautstyr og annet for at den skal bli tøff er ikke i utgangspunktet et vellykket design mener jeg. Spesielt har jeg problemer med sort plast. Sort plast er utsatt og ser "billig" ut. Jeg synes dem kunne spandert litt lakk rundt vindskjermen i det minste.

Så er det selvsagt forskjellig meninger på hva som er et godt design. Men vi alle kan vel være enig om at sort plast ikke er spesielt stilig.
Tror jeg og. Alle er forskjellige og har vidt forskjellige preferanser.

Jeg synes Triumph Rocket er ekstrem tøff, og brutal, men det er flere grunner til at jeg ikke kjører en sånn. En fet Road King eller en Gold Wing med baggerlook er latterlig fete og tøffe, men også her er det grunner som gjør at jeg ikke endte opp med en av de.
Nye GS er kanskje verdens tøffeste touring sykkel forkledd som Adventure, men det blir ikke noe for meg pga. f. eks pris, størrelse, vekt og utseende. Men tøft, oh yes!

Gamle Transalp (og Africa Twin) var "smack on" innertier begge to, men de er blitt gamle. Sjarm og nostalgi i bøtter og spann, men mangler litt av det nye..

Jeg synes nye Transalp 750 er tøft (nok), og prisen er grei, men det er mye mer Honda kunne ha gjort for å den helt opp å ringe på 10/10 på tøffhetsbarometeret.
Blant annet lakkere all plasten, og gjort mye av det lekre ekstrautstyret standard. Alle pakkene for eksempel.
I tillegg: Fått på 12V / USB i dashen, Apple Carplay, cruise control, justerbare fothvilere, justerbart sete, bedre lyd etc. osv...
Sist redigert av Forza750 den 30 mai 2024, 15:03, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Forza750 skrev: 30 mai 2024, 10:48
Bjerknez skrev: 30 mai 2024, 10:36 Jeg tror vi har forskjellige synspunkt på hva som kjennetegner en tøff sykkel.

Tror jeg og. Alle er forskjellige og har vidt forskjellige preferanser.

Jeg synes Triumph Rocket er ekstrem tøff, og brutal, men det er flere grunner til at jeg ikke kjører en sånn. En fet Road King eller en Gold Wing med baggerlook er latterlig fete og tøffe, men også her er det grunner som gjør at jeg ikke endte opp med en av de.
Nye GS er kanskje verdens tøffeste touring sykkel forkledd som Adventure, men det blir ikke noe for meg pgså f. eks pris, størrelse, vekt og utseende. Men tøft, oh yes!

Gamle Transalp (og Africa Twin) var "smack on" innertier begge to, men de er blitt gamle. Sjarm og nostalgi i bøtter og spann, men mangler litt av det nye..

Jeg synes nye Transalp 750 er tøft (nok), og prisen er grei, men det er mye mer Honda kunne ha gjort for å den helt opp å ringe på 10/10 på tøffhetsbarometeret.
Blant annet lakkere all plasten, og gjort mye av det lekre ekstrautstyret standard. Alle pakkene for eksempel.
I tillegg: Fått på 12V / USB i dashen, Apple Carplay, cruise control, justerbare fothvilere, justerbart sete, bedre lyd etc. osv...
HELT enig med deg :thumleft

Brukeravatar
hansiver
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

dypen skrev: 30 mai 2024, 09:54
hansiver skrev: 30 mai 2024, 03:16 Jeg har nå Transalp på lista over kandidater til ny sykkel, når den tida kommer. Har prøvesittet men ikke prøvekjørt, jeg syntes det er mye sykkel for pengene her i Thailand. Africa Twin står også på den lista. BMW var på lista men pga skyhøye servicekostnader (import) her i Thailand er BMW ute av lista. Jeg er veldig fornøyd med Kawasaki men når jeg vil bytte ut Versysen med noe større har ikke Kawasaki noe å tilby. Versys 1000 er alt for dyr.
Priser i Thailand i NKR Transalp 114 500, Africa Twin manuell 164 500, Versys 1000 220 300.
Så det er nok 90% sjanse for at det står Honda på min neste sykkel. Andre merker er uaktuelle sa de ikke har forhandlere og service muligheter i nærheten av der jeg bor
Da er valget enkelt, har sett den live og på papiret skuffer den ikke heller det motsatte :thumleft
Må nok innrømme at nummer på lista er Africa Twin. Men kan ha mye moro og kjøre mange turer for pris differansen. Men før det blir ny sykkel må moren til 4 åringen komme tilbake og ta seg av sønnen.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/

Svar