Husalarm

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Re: Husalarm

Legg inn av Bjerknez »

Abel skrev: 17 apr 2025, 16:22 Har nettopp kastet ut grisedyre og dårlige verisure. Fått inn Homely. Det er med vekterutrykning eller hva de mener det er. Jeg er pålagt å ha FG godkjent alarm med vekterutrykning, så å kjøre egenbestilt er ikke noe godt alternativ.
Det positive med homely er at det selvsagt er vesentlig billigere, og man støtter ikke kartellene Verisure og Sector. En annen meget hyggelig bivirkning er at det har blitt vesentlig bedre dekning på hjemme wifi, samt Sonos. Mistenker at systemet til verisure kjører et litt grisete nettverk som sabber til mye av andre IOT saker man måtte ha gående.
Veldig happy med Homely så langt vaffal.
Du mener Homley som rakker ned pp sine konkurrenter for å skaffe kunder? Ikke har dem videoovervåkning i alarmpakken heller. Så har du hatt tyver i huset og alarmen går så blir dem ikke engang filmet.

Jeg synes alle alarmselskaper er helt håpløse. Det er greit med alarm. Jeg er ikke i mot det. Men jeg er i mot å betale for vekterutrykning. For hva er det egentlig du forventer at vekterne skal gjøre ved et innbrudd? Pågripe tyven(ene)? Dem er jo ikke engang på stedet før tyvene sitter hjemme og spiser frokost.

Jeg har selv hatt Sectoralarm å det var penger rett i dass. På tre år hadde jeg sikkert 30 falske alarmer og en reell en som KUNNE vært brann. Men dem dukket ikke opp før etter 45 minutter! Huset hadde brent ned før vekter hadde ankommet.

Dem ringer meg hele tiden og Homley er slett ikke bedre enn noen andre.

Jeg spurte dem hvorfor ikke deres alarmpakke hadde kamera. Da var svaret at dem fleste alarmene uansett var falske. Jeg spurte da hvorfor jeg skulle ha alarm. Det fikk jeg aldri svar på.

Bruk pengene du sparer på og ikke ha alarm på kameraovervåkning i steden.

Brukeravatar
Abel
Motorsykkelen din: BMW 1250 GSA & BMW R nineT Scrambler

Legg inn av Abel »

La meg gjenta: "Jeg er pålagt å ha FG godkjent alarm med vekterutrykning, så å kjøre egenbestilt er ikke noe godt alternativ."

Med Homely får jeg FG-godkjenning og vekterutrykning, enten det gjelder ekte alarmer eller ikke, til kun 20 % av prisen sammenlignet med Verisure.
I tillegg liker jeg dårlig tanken på at ukjente, ukontrollerte personer kan ha mulighet til å overvåke meg via kameraer installert i mitt eget hjem etter eget forgodtbefinnende.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Ok

kjland
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell

Legg inn av kjland »

Atrox skrev:Over to år siden jeg sa opp Verisure, ble ringt opp igjen nå med tilbud om gratis anlegg, 190,- i måneden og et gratis år som oppstart. Selger hadde all info om meg fra det tidligere kundeforholdet, all dialog som har vært osv. Siden jeg har dette firmaet så langt oppi halsen så sendte jeg begjæring om innsyn ref personvernloven. Fikk et latterlig svar om at "de hadde gjort en feil", men ikke hva feilen var eller hva de hadde lagret. Etter tre purringer fikk jeg tilslutt innsyn, men selger satt med mer info enn det Verisure angivelig har lagret.

Som en kuriositet så har jeg dørkamera, fikk en kar med Verisurejakke på besøk i fjor. Hen så alarmskiltet mitt, viste fingeren til døra og ropte høylyd "FAEN, de har RING!" og gikk igjen....
190kr måneden? Siste faktura var på 860kr det blir sagt opp etter påske ja..

Må snart ha nye brann detektorer(pga batteri er ikke mulig å bytte) og det har jeg ikke tenkt å betale

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Det med alarm og vekterutrykning er rett og slett så bortkastet at jeg ikke engang vet hvor jeg skal starte.

Ok, jeg ser verdien av alarm i større bygninger (bedrifter) hvis det er riktig satt opp. Ikke for at alarm hindrer tyverier, men fordi man vet man er alene når man feks. Kommer først på jobb å at det ikke er uvedkommede i bygget. Det gir ansatte en liten trygghet.

På den annen side så har alarmen der jeg jobber blitt utløst en rekke ganger mens jeg har jobbet der. Alle gamgene har vært falske og skyldes defekte sensorer etc.

Den eneste gangen alarmen faktisk klarte å ta noen søppeltyver er når dem ble filmet av kameraene på utsiden. Vi fikk med skiltnummer på bil og et godt bilde av personene som kjørte av gårde med mange Europaller. Hadde dem brutt seg inn og stjålet noe som faktisk var av større verdi så hadde dem trolig aldri blitt tatt uten kameraene på utsiden.

Overvåkingskamera er helt essensielt når det kommer til alarm mener jeg. Uten kamera har man bare en fancy boks på veggen og en en sirene som ikke hjelper stort samt koster en god del.

Jeg er ikke motstander av alarm som nevnt. Alt hjelper LITT, men å betale 500-1000 kr. Pr. Måneden for vekternutrykning er i mine øyne helt galematias. En magnetkontakt på utsatte vinduer og dører og en glassknusesensor er helt greit ved siden av kameraovervåkingen man allerede har satt opp selv på utsiden. Men UTEN vekter utrykningen!

Jeg kjlrer Homey Pro hjemme som jeg kan bygge ut til å bli ganske mye smartere enn en dumme statiske alarmen som vekterselskapene setter opp. For målet er i utgangspunktet ikke å ta tyvene for et innbrudd, men å forhindre at dem bryter seg inn i utgangspunktet. Jeg er forsikret å jeg er usikker på hvor interresert jeg er i å få igjen en laptop som en tyv har hatt tilgang til i flere dager.

I mitt hus er det regelrett ikke mulig å komme seg inn i uten å bli filmet ok kameraene henger godt synlig. I mørket så lyser dem opp for å "fortelle" at dem er aktive så fort dem reagerer på bevegelse. Hele tre ganger det siste året har disse forhindret tyveri fra eiendommen. En av videoene la jeg inn over og de to andre har jeg slettet.

Når man har skilt som sier at huset har alarm og tyvene allikevel bryter seg inn..... tror man virkelig at tyvene blir skremt av alarmen? Har man ting av stor nok verdi så blir det stjålet okke som.

Bare se på Åsted Norge som går på TV. Hver ENESTE gang så er det kameraer som tar tyvene. Kun alarm alene lager bare lyd og er helt ubrukelig.

kjland
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell

Legg inn av kjland »

Bjerknez skrev:Det med alarm og vekterutrykning er rett og slett så bortkastet at jeg ikke engang vet hvor jeg skal starte.

Ok, jeg ser verdien av alarm i større bygninger (bedrifter) hvis det er riktig satt opp. Ikke for at alarm hindrer tyverier, men fordi man vet man er alene når man feks. Kommer først på jobb å at det ikke er uvedkommede i bygget. Det gir ansatte en liten trygghet.

På den annen side så har alarmen der jeg jobber blitt utløst en rekke ganger mens jeg har jobbet der. Alle gamgene har vært falske og skyldes defekte sensorer etc.

Den eneste gangen alarmen faktisk klarte å ta noen søppeltyver er når dem ble filmet av kameraene på utsiden. Vi fikk med skiltnummer på bil og et godt bilde av personene som kjørte av gårde med mange Europaller. Hadde dem brutt seg inn og stjålet noe som faktisk var av større verdi så hadde dem trolig aldri blitt tatt uten kameraene på utsiden.

Overvåkingskamera er helt essensielt når det kommer til alarm mener jeg. Uten kamera har man bare en fancy boks på veggen og en en sirene som ikke hjelper stort samt koster en god del.

Jeg er ikke motstander av alarm som nevnt. Alt hjelper LITT, men å betale 500-1000 kr. Pr. Måneden for vekternutrykning er i mine øyne helt galematias. En magnetkontakt på utsatte vinduer og dører og en glassknusesensor er helt greit ved siden av kameraovervåkingen man allerede har satt opp selv på utsiden. Men UTEN vekter utrykningen!

Jeg kjlrer Homey Pro hjemme som jeg kan bygge ut til å bli ganske mye smartere enn en dumme statiske alarmen som vekterselskapene setter opp. For målet er i utgangspunktet ikke å ta tyvene for et innbrudd, men å forhindre at dem bryter seg inn i utgangspunktet. Jeg er forsikret å jeg er usikker på hvor interresert jeg er i å få igjen en laptop som en tyv har hatt tilgang til i flere dager.

I mitt hus er det regelrett ikke mulig å komme seg inn i uten å bli filmet ok kameraene henger godt synlig. I mørket så lyser dem opp for å "fortelle" at dem er aktive så fort dem reagerer på bevegelse. Hele tre ganger det siste året har disse forhindret tyveri fra eiendommen. En av videoene la jeg inn over og de to andre har jeg slettet.

Når man har skilt som sier at huset har alarm og tyvene allikevel bryter seg inn..... tror man virkelig at tyvene blir skremt av alarmen? Har man ting av stor nok verdi så blir det stjålet okke som.

Bare se på Åsted Norge som går på TV. Hver ENESTE gang så er det kameraer som tar tyvene. Kun alarm alene lager bare lyd og er helt ubrukelig.
Kan du sende meg en PM med hva du bruker av Homey?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Svar