BC45 skrev: 30 aug 2024, 19:27
Har gått glipp av denne. Himalayan 452 tror jeg må være den adventure sykkelen som ser absolutt best ut i mine øyene. I hvert fall på bilder. Noen her som eier eller har kjørt en sånn?
Har kjørt en 411, som var en artig om enn ikke uhyre sprek sykkel. Men gikk jevnt og fint og har en god sal og god ergonomi for adv.kjøring som bla. innbefatter stående kjøring.
Det rapporteres om at 452 er bedre på alle områder.
Er fristet selv til å prøve denne !
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
AJ skrev: 30 aug 2024, 19:31
Har kjørt en 411, som var en artig om enn ikke uhyre sprek sykkel. Men gikk jevnt og fint og har en god sal og god ergonomi for adv.kjøring som bla. innbefatter stående kjøring.
Det rapporteres om at 452 er bedre på alle områder.
Er fristet selv til å prøve denne !
40 hk er kanskje ikke så mye, men er ikke sikkert jeg trenger så mye mer. Ser at de selger den i Oslo, så jeg skal i hvert fall ta en kikk og en prøvetur hvis det er mulig
AJ skrev: 30 aug 2024, 19:31
Har kjørt en 411, som var en artig om enn ikke uhyre sprek sykkel. Men gikk jevnt og fint og har en god sal og god ergonomi for adv.kjøring som bla. innbefatter stående kjøring.
Det rapporteres om at 452 er bedre på alle områder.
Er fristet selv til å prøve denne !
40 hk er kanskje ikke så mye, men er ikke sikkert jeg trenger så mye mer. Ser at de selger den i Oslo, så jeg skal i hvert fall ta en kikk og en prøvetur hvis det er mulig
Ta kontakt med Torill Dahl hos LazyBoy så blir det prøvetur .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Har lenge tenkt at GS er altfor stor for meg, men jeg har faktisk aldri sittet på en som er senket. Finnes det noen her inne på forumet som eier en fabrikksenket R1250GS, eventuelt med lavt sete som jeg kunne ha prøvesittet i Oslo-omegn?
BC45 skrev: 10 sep 2024, 00:32
Har lenge tenkt at GS er altfor stor for meg, men jeg har faktisk aldri sittet på en som er senket. Finnes det noen her inne på forumet som eier en fabrikksenket R1250GS, eventuelt med lavt sete som jeg kunne ha prøvesittet i Oslo-omegn?
Liten advarsel, har du først prøvd en GS så er det ingen vei tilbake
Ketil skrev: 10 sep 2024, 07:19
Liten advarsel, har du først prøvd en GS så er det ingen vei tilbake
Fått gjentatte tilbud om prøvekjøring av mine GS kompiser men kan bare ikke ta sjansen
Det sagt, GS1300 ser faktisk ganske bra ut, den har faktisk linjer så kunne levd med den (selv om ikke liker frontlyset)! Og merkelig nok liker jeg også den nye GSA1300, stygg-pen på en kul måte
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Den nye Himalayan ser veldig fornuftg ut, men jeg tror den kan være noe undermotorisert ifht hva man kanskje forventer av en "sånn type sykkel" ? Er jo bare 40hk/40nm, sånn ifht de andre du har sett på.
Men om du er ute etter en lettkjørt, rimelig og driftssikker adv, så kan jo Honda CB500X være et alternativ?
Ellers er jo Yamaha Tenere 700 et "trygt og kjedelig" valg, uten spesielt mye kjøreteknisk/komfort-utstyr som cruisecontrol osv.
Hvis du ønsker det, så kan jo Suzuki Vstrom 1050 være et alternativ. Men disse syklene er jo 2.5 pris av en CB500X, og nesten 3 Himalayan vel.
BC45 skrev: 10 sep 2024, 00:32
Har lenge tenkt at GS er altfor stor for meg, men jeg har faktisk aldri sittet på en som er senket. Finnes det noen her inne på forumet som eier en fabrikksenket R1250GS, eventuelt med lavt sete som jeg kunne ha prøvesittet i Oslo-omegn?
Den nye 1300GS'en oppleves langt mindre og håndterlig enn sin eldre bror. Og du får jo både demper bak som senker sykkelen i lav fart, eller tradisjonell demper (avhengig av utstyrsvalget)
Jeg opplever 1300GS som langt mer tilgjengelig for langt fler førere iallefall.
Prøvekjørte nye himalayan 452 på skogen forrige helg faktisk. Imponerte meg på mange måter.
Effekmessig bra nok for å ha det gøy på grus, og føles ikke slapp. Demperne taklet grusunderlaget bra.
Kjøremessig synes jeg det var en artig motorsykkel, og med tanke på pris på denne får man veldig mye for pengene tror jeg. Hvordan holdbarhet og servicesystem fungerer vet jeg lite om.
JoeHugin skrev: 10 sep 2024, 09:02
Den nye Himalayan ser veldig fornuftg ut, men jeg tror den kan være noe undermotorisert ifht hva man kanskje forventer av en "sånn type sykkel" ? Er jo bare 40hk/40nm, sånn ifht de andre du har sett på.
Men om du er ute etter en lettkjørt, rimelig og driftssikker adv, så kan jo Honda CB500X være et alternativ?
Ellers er jo Yamaha Tenere 700 et "trygt og kjedelig" valg, uten spesielt mye kjøreteknisk/komfort-utstyr som cruisecontrol osv.
Hvis du ønsker det, så kan jo Suzuki Vstrom 1050 være et alternativ. Men disse syklene er jo 2.5 pris av en CB500X, og nesten 3 Himalayan vel.
Jeg har vært og sett på Himalayan. Den så veldig bra ut, men jeg har skjønt at 40 hk blir for lite for meg og mitt bruk. Honda CB500X er også helt grei, men det blir for liten motor der også. Yamaha T700 er en fin sykkel, men den er kjempehøy. Det er jo nettopp høyden på mange adventure-sykler som er min utfordring. VStrom 1050 blir også for høy.
BC45 skrev: 10 sep 2024, 14:49
Yamaha T700 er en fin sykkel, men den er kjempehøy. Det er jo nettopp høyden på mange adventure-sykler som er min utfordring. VStrom 1050 blir også for høy.
Da er det ingen vei utenom; sykkelen du skal ha er Moto Guzzi V85 TT :
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Om setehøyde er en utfordring, så er Honda NC750X over 7 cm lavere enn Yamaha T7 med sine 80cm.
Jeg ble overrasket over hvor lav den var, da jeg så den i virkeligheten første gang.
THagen80 skrev: 10 sep 2024, 21:59
Hva med en Honda TransAlp 750? Med senkesett og salen på lavt, kan det være at dette også er en knallfin sykkel for deg :)
Har vært og sett på Transalpen både i svart og i sølv. Den var litt høy, men veldig lavt tyngdepunkt så bør funke bra med lavt sete. Venter på at demosykkelen skal komme tilbake fra utlån til kunde. Har litt utfordringer med å falle til ro med utseende på Transalpen sett forfra, men skal prøve å få sett den hvite live. Med sorte sidevesker og svart toppboks i alu kan den kanskje være en aktuell kandidat
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av BC45 den 11 sep 2024, 01:06, redigert 2 ganger totalt.
Ketil skrev: 10 sep 2024, 07:19
Liten advarsel, har du først prøvd en GS så er det ingen vei tilbake
Hehe, har tenkt tanken selv. Etter tre bmw´er på rad har jeg blitt veldig glad i merket. Eneste utfordringer for kroppen min er at de to siste har hatt litt for fremoverlent kjørestilling for lange turer. Sliter litt med tanken på å kjøpe ny GS til over 350 000 kr også kjenner jeg. Tror jeg hadde klart meg fint med en brukt, senket 1250 hvis den ikke er for høy.
Sist redigert av BC45 den 11 sep 2024, 01:04, redigert 1 gang totalt.
Hehe, jeg tror ikke det blir den. Har sett den live og blir ikke helt fortrolig med utseende. Er liksom noe som ikke stemmer helt med de to store frontlyktene
Mulig jeg har gått glipp av noe, men kan ikke se at det er kommet noe innlegg om hvilken sykkel du endte opp med @BC45 ?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Kanskje har du landet på noe, men jeg valgte sykkel mye utfra at jeg er kort og butt og slet med å nå nedi på adv sykler.. Afr twin crf 1000 med lavt sete var sånn sett veldig lav og behagelig, en fantastisk sykkel som bør prøves og som du nå kan få til en rimelig penge. Ikke vær bekymret for km stand, min som jeg kjøpte i 2018 har gått 110000 og er fortsatt like bra:) og jeg selger den ikke.
karl johan.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3
raster skrev: 13 jan 2025, 12:37
Ikke vær bekymret for km stand, min som jeg kjøpte i 2018 har gått 110000 og er fortsatt like bra:) og jeg selger den ikke.
Som et speilbilde av hva jeg selv tenker nå noen uker før oppstarten av én ny MC-sesong .
1290'en jeg har er også en 2018 modell og er på god vei mot 100.000 km. Og er fortsatt like god om ikke bedre enn ny .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
AJ skrev: 11 jan 2025, 23:23
Så, hva ble det til slutt?
Mulig jeg har gått glipp av noe, men kan ikke se at det er kommet noe innlegg om hvilken sykkel du endte opp med @BC45 ?
Jeg fikk ikke solgt sykkelen min i fjor høst, så jeg bestemte meg for å vente med salg og kjøp til våren. Fikk prøvekjørt flere aktuelle kandidater før sesongslutt, men det var ingen av dem jeg falt pladask for. Den nye Triumph Tiger Sport 800 er jeg veldig spent på. Det er riktignok en ren asfalt-tourer, men hvis jeg sitter godt på den kan den absolutt være aktuell. Jeg synes den ser bra ut og jeg er veldig glad i trippel-motorene til Triumph. Forhandleren får den på besøk 14. februar, så da skal jeg ta en kikk.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BC45 skrev: 03 feb 2025, 16:29
jeg er veldig glad i trippel-motorene til Triumph. Forhandleren får den på besøk 14. februar, så da skal jeg ta en kikk.
Fine sykler disse Tigermodellene. Hadde en Tiger 1050 SE selv for mange år siden. Sprek og lettkjørt, men med salutforming som gjør at passasjen sitter for høyt i forhold til føreren. Toppboksen enda høyere plassert.
For oss førte dette til mye turbulens. Greit å være obs på dette om du demokjører en slik med toppboks og passasjer selv om ikke 800 modellene ikke har like ekstrem utforming av fører- og passasjersalen.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.