Er mulig å måle opp til 500V, så selv 400V(TN-anlegg) kan dette instrumentet brukes på.Bjerknez skrev: 05 okt 2024, 10:18 Det funker nok fint til dette formålet, men du må ikke finne på og brukke dette i huset ellers (230V).
Strømtyv BMW R1200RT?
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Ja, ser man det. Da kan man bare slå deg løs med det multimeteretFredrikE24 skrev: 05 okt 2024, 11:15Er mulig å måle opp til 500V, så selv 400V(TN-anlegg) kan dette instrumentet brukes på.Bjerknez skrev: 05 okt 2024, 10:18 Det funker nok fint til dette formålet, men du må ikke finne på og brukke dette i huset ellers (230V).

- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Multimeteret kan man stole på. Det står at du kan bruke det med spenninger opp til 500V som du nevnte, og i bruksannvisningen står det at det er mer en nøyaktig nok til å måle batterispenningen på et 12V batteri.FredrikE24 skrev: 05 okt 2024, 11:13 Kan du ikke bare vente å se ann litt før du fortsetter feilsøk? Spenningen virker veldig fin den. Om man stoler på multimeteret.
Så høy spenning som 12,87V etter tre dager er MEGET bra.
Det interessante er å måle spenningen når du trykket på startknappen når du har startproblemer. Alt du gjør nå er å famle i blinde.
- GSXR-Erling
- Innlegg: 380
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: MT10SP 2017
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Tror du kan "ta deg en kjeks" inntil videre 
Fra Bakken Motor.no:
En enkel måte å bestemme batteriets ladetilstand på er å måle batterispenningen når batteriet er ubelastet. Hvis hvilespenningen går under 12,4V må batteriet lades omgående.
Et fulladet batteri har en hvilespenning på minst 12,6V.
Et halvladet batteri har en hvilespenning på ca. 12,2V.
Et helt utladet batteri har en hvilespenning på ca 12,0V.
Fra Bakken Motor.no:
En enkel måte å bestemme batteriets ladetilstand på er å måle batterispenningen når batteriet er ubelastet. Hvis hvilespenningen går under 12,4V må batteriet lades omgående.
Et fulladet batteri har en hvilespenning på minst 12,6V.
Et halvladet batteri har en hvilespenning på ca. 12,2V.
Et helt utladet batteri har en hvilespenning på ca 12,0V.
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
- GSXR-Erling
- Innlegg: 380
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: MT10SP 2017
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Hvilespenning måles ca ett døgn etter lading/bruk, over polene, motor av.
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
- GSXR-Erling
- Innlegg: 380
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: MT10SP 2017
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Så om den er ok, kan du jo fortsette å måle etter 3 dgr, 1 uke, 2 uker osv.
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
-
- Innlegg: 336
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Her er det viktige med multimeter, CAT1-IV
https://www.digikey.no/no/blog/what-are ... ty-ratings
https://www.digikey.no/no/blog/what-are ... ty-ratings
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
FredrikE24 vet nok hva han snakker om regner jeg med, så man kan fint bruke det multimeteret i feks. 400V TN nett.
-
- Innlegg: 336
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Godt mulig eg har tatt feil i 35år
-
- Innlegg: 336
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Litt utafor emne..
https://www.fluke.com/no-no/produkt/ele ... /fluke-179
Her er det eg har brukt i mange år på lavspenningsinstallasjon, er faktisk ikkje godkjent for å måle at spenning er avslått når eg skal jobbe på anlegget, ifølge forskrift.
https://www.fluke.com/no-no/produkt/ele ... /fluke-179
Her er det eg har brukt i mange år på lavspenningsinstallasjon, er faktisk ikkje godkjent for å måle at spenning er avslått når eg skal jobbe på anlegget, ifølge forskrift.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Fluke 179 er et veldig fint allround instrument. Jeg har hatt mitt 179 siden jeg gikk på yrkesskolen, har også den enklere varianten 177. Har flere Fluke-instrument, alle med sine bruksområder(8060A, 87IV, 8050A blant annet).
Sålenge du vet at det er spenningsløst, måler før og etter utkobling osv. Så er man rimelig trygg.
Jeg ville vært mye mer skeptisk om jeg ikke hadde hatt Fluke faktisk. Blir som en god venn. Man blir godt kjent med det når man bruker det ofte. Det er også meget stabilt selv om batteriet begynner å bli flatt.
Sålenge du vet at det er spenningsløst, måler før og etter utkobling osv. Så er man rimelig trygg.
Jeg ville vært mye mer skeptisk om jeg ikke hadde hatt Fluke faktisk. Blir som en god venn. Man blir godt kjent med det når man bruker det ofte. Det er også meget stabilt selv om batteriet begynner å bli flatt.
-
- Innlegg: 336
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Er noko krav i FSE/NEK 51110 og NEK EN 61243
visstnok, gjeld vel profesjonelle trikkere sikkert.
Verifisering av spenningsløst anlegg.
Bruke no 179 eg, så kjem eg vel i Elsikkerhet nr. Xxx når eg får støyt

visstnok, gjeld vel profesjonelle trikkere sikkert.
Verifisering av spenningsløst anlegg.
Bruke no 179 eg, så kjem eg vel i Elsikkerhet nr. Xxx når eg får støyt
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Profesjonelle elektrikere bruker langt dårligere utstyr enn du selv gjør. De bruker på det beste en spenningstester.. Jeg jobber med automatiseringsanlegg, og hver gang en elektriker dukker opp og skal feilsøke så må jeg si jeg blir ganske oppgitt. Typisk Fluke T5-1000.
-
- Innlegg: 336
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
Ikkje godkjent den heller, eg har også installasjonstester, det må må man ha for verifikasjon
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Strømtyv BMW R1200RT?
En liten forenklet forklaring på hvordan et multimeter virker kan sees her. De fleste multimeter fungerer omtrent likt. Noen har flere funksjoner enn andre etc. men for måling av spenning og strøm i ny og ned i 12V sjiktet kan man nesten bruke hva som helst.
Her er iansett en lett forståelig video som kan være grei å få med seg hvis man er helt nybegynner:
https://youtu.be/4lAyzRxsbDc?si=bOGGgVSVDdFz5rc0
Her er iansett en lett forståelig video som kan være grei å få med seg hvis man er helt nybegynner:
https://youtu.be/4lAyzRxsbDc?si=bOGGgVSVDdFz5rc0