Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Snikkeren »

Jeg vil ikke si at 50000 er så mye for en 95 CBR. Det er jo klart at det har mye å si hvordan den er holdt. Hvis den er godt vedlikeholdt kan den gå mange km til. Honda er jo kjent for å ha meget driftssikre motorsykler.

Med tanke på høyden din så tror jeg ikke du kommer til å få noen problemer med en sånn sykkel. Eneste rådet jeg kan gi, er å prøvekjøre. Hvis du ikke har lappen, så bør du ihvertfall prøvesitte.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av mekkern »

Cbr motorene går glatt 150 000km.. selv med gassing...
en cbr 900 har faktisk ikke full effekt før den har rundet ca 35 000km...da har enkelte byttet for den har gått langt.. :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Duville »

mekkern skrev:Cbr motorene går glatt 150 000km.. selv med gassing...
en cbr 900 har faktisk ikke full effekt før den har rundet ca 35 000km...da har enkelte byttet for den har gått langt.. :lol
Min NT700går mye bedre i år enn i fjor det er jeg rimelig sikker på selv om jeg nok også har utviklet kjørestilen ørlite siden den gang.....

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av SveinT »

Hei igjen :-)
Jeg synes dette bir litt selvmotsigende, hvorfor over 140 hk når man er nybegynner og skal kjøre pent og rolig?
Koblingen ZX9R og nybegynner er i mitt hode galskap.

Snikkeren:
Å kategorisk si at en nybegynner ikke bør begynne på større sykkel enn en 600 synes jeg blir for dumt.
Damen sier jo selv at hun ikke er ute etter å kjøre svin, og dermed kan det godt være at hun er fornuftig nok
til å håndtere stor motor.
Det står en del fornuftig på denne linken, slik jeg ser det da ... :-)
www.oldguy.us/easy-riding/bg-first-bike.php

Do believe the mantra: large and heavy or powerful bikes are not for beginners.
By all means, stay away from the high performance bikes (super sport, race replica, street fighter, super bike)
The fact that some new riders select these bikes and live to tell their tales is not a good reason to put yourself in harms way.
Some people do stupid things and get away with it. Others are not so lucky.

Relax skrev :
Jeg ville valgt en sykkel hvor jeg føler jeg har god kontroll...dvs sålene godt ned på bakken,,,, som første sykkel.. "play safe"... Ofte bytter man ut den første sykkelen ganske fort uansett, men dette ville gi deg gode, fine erfaringer og inspirere til mer kjøring og kanskje senere en annen sykkel når du er moden og kvalifisert for det. Da ville du også ha langt mer peiling
på sykler og hva du virkelig vil ha . Å kjøpe en sykkel man kanskje ikke er 100 % sikker på som første sykkel,
kan gi noe mer "ubehagelige" erfaringer...og "sykling" blir ikke så morsomt...
Å få lappen betyr ikke at man kan kjøre sykkel, det betyr bare at man er tillatt å slippe ut i trafikken
på egenhånd for lære seg det selv...
Samme med klær,,,du må ha prøvd litt for å finne ut hva som egentlig passer deg..
Ikke kjøp for dyrt første gang
Lykke til!

Helt enig, Relax ! :D


Denne ser veldig ryddig ut - og de går bra nok.
Verkstedkontrollert. Så har du litt penger til andre ting også :-)
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=24031629" onclick="window.open(this.href);return false;

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av SveinT »

Mekkern
Cbr motorene går glatt 150 000km.. selv med gassing...
en cbr 900 har faktisk ikke full effekt før den har rundet ca 35 000km...da har enkelte byttet for den har gått langt.
Haha, bra, ja 35000 er såvidt innkjørt , de magiske ord er jo ettersyn og service
Det finnes en del sløvinger ;-);)
Har til og med kikket på averterte mc, hvor selger ikke har peila olja før en salgssituasjon en gang,
det blir jo litt flaut når en mulig kjøper stikker en tørr peilepinne opp i nesa hans.. :knegg
Sto litt i VG om det for en stund siden også (Bil )
Ikke noen drøm å være neste eier akkurat ...
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=587319" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av ejs »

:thumleft
Jeg personlig vil ikke ha en MC som jeg ikke rekker ned til marka med begge bena.
Greit å kunne padle fremover eller bakover..
:mc2 :mc2
If it ain't broke, I'll break it.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Banditmannen »

Relax skrev:Jeg ville valgt en sykkel hvor jeg føler jeg har god kontroll...dvs sålene godt ned på bakken,,,, som første sykkel.. "play safe"... Ofte bytter man ut den første sykkelen ganske fort uansett, men dette ville gi deg gode, fine erfaringer og inspirere til mer kjøring og kanskje senere en annen sykkel når du er moden og kvalifisert for det. Da ville du også ha langt mer peiling på sykler og hva du virkelig vil ha ;e . Å kjøpe en sykkel man kanskje ikke er 100 % sikker på som første sykkel, kan gi noe mer "ubehagelige" erfaringer...og "sykling" blir ikke så morsomt...

Å få lappen betyr ikke at man kan kjøre sykkel, det betyr bare at man er tillatt å slippe ut i trafikken på egenhånd for lære seg det selv... :D

Samme med klær,,,du må ha prøvd litt for å finne ut hva som egentlig passer deg.. Ikke kjøp for dyrt første gang ;e

Lykke til!
:D
Veldig mye fornuftig her! :janikk


Veldig trist om man mister lysta på å kjøre sykkel fordi man føler man ikke har nok kontroll! :sorry

Før jeg kjøpte min nåværende sykkel, en Suzuki Bandit 600, vurderte jeg bl.a Kawasaki GPZ 500 S, men ble frarådet siden den var så liten og lav, kanskje den kunne passe?
Ganske hyggelige priser på mange av de også:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=24053671" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=23492006" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=23408995" onclick="window.open(this.href);return false;

Skal være veldig driftsikker også, med en meget gjennomprøvd motor, (har jeg lest og hørt)

Men uansett hva du velger, så ønsker jeg deg lykke til! :thumleft

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Duville »

- forsøk å dra sykkelen bakover med bare skotuppa nede i bakken - :sk?

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Snikkeren »

SveinT skrev:Hei igjen :-)
Jeg synes dette bir litt selvmotsigende, hvorfor over 140 hk når man er nybegynner og skal kjøre pent og rolig?
Koblingen ZX9R og nybegynner er i mitt hode galskap.

Snikkeren:
Å kategorisk si at en nybegynner ikke bør begynne på større sykkel enn en 600 synes jeg blir for dumt.
Damen sier jo selv at hun ikke er ute etter å kjøre svin, og dermed kan det godt være at hun er fornuftig nok
til å håndtere stor motor.
Selvmotsigende blir det så absolutt ikke. Hvis man har selvkontroll nok til å begrensen gassen når man er nybegynner vil ikke si at man ikke kommer til å bruke den flittigere når man blir mer erfaren. Med en større sykkel er det større sannsynlighet for at man beholder sykkelen litt lenger. Ikke det at alle bør ha stor sykkel. Det får være opp til enhver. Jeg selv putrer rundt på en liten 650, og trives med det. Det er jo veldig individuelt hvordan man er som person, så å si at ingen nybegynner bør ha mer enn 600 synes jeg personlig er feil.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Snikkeren »

Duville skrev:- forsøk å dra sykkelen bakover med bare skotuppa nede i bakken - :sk?
Da går man av sykkelen hvis man må dra den bakover. :prf
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av NickNei »

Vel, en CBR600F er en veldig god begynnersykkel, dama har en slik, og den bare går og går, billig å kjøpe, billig å vedlikeholde, og fin å kjøre. Hun koser seg veldig med den sykkelen. Er vel omtrent samme høye som deg, og får begge bena bra nedi.

Brukeravatar
Kamillalala
Innlegg: 44
Registrert: 28 aug 2010, 21:31
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX-6R 2001

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Kamillalala »

Hehe, det er mange gode råd ute og går her! Takk til alle sammen :notworthy:
For dobbeltsjekke (og siden det er søndag og ikke så mye annet å gjøre), så målte jeg høyden min en gang til. Good news everyone! Ser ut til at jeg faktisk er hele 168 cm høy :\m/:
Tviler på dette gjør det heeeelt store utslaget, men det betyr jo at jeg er 170 med sko på (med mindre jeg har DISSE på da :P ) Bilde

Og nå når jeg gikk tilbake og las litt på de første som svarte på denne tråden, så ser jeg jo at cbrdama fint kjører CBR 600F :D
Fikk tips om å kjøpe meg en Honda CBR600F, som sagt, så gjort :janikk
Dette ble masse moro, den er rask (etter min mening da), utrolig lettkjørt, lav nok sitte høyde (er selv 163 cm) og tar svingene selv.
Kommer du greit ned i bakken på begge sider? Tror du det er et godt kjøp som førstegangsykkel? Jeg har sett en del på disse i dag, og de er veldig pene og pengeboka mi tror jeg ikke vil klage heller \:D/
My hovercraft is full of eels

Brukeravatar
Kamillalala
Innlegg: 44
Registrert: 28 aug 2010, 21:31
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX-6R 2001

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Kamillalala »

NickNei skrev:Vel, en CBR600F er en veldig god begynnersykkel, dama har en slik, og den bare går og går, billig å kjøpe, billig å vedlikeholde, og fin å kjøre. Hun koser seg veldig med den sykkelen. Er vel omtrent samme høye som deg, og får begge bena bra nedi.
Hehe, ser ut til at du svarte på spørsmålet mitt mens jeg holdt på å skrive det! :D
My hovercraft is full of eels

Gammelgutt

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av Gammelgutt »

Det er da veldig lav kilometerstand på mange av disse syklene det er linket til. Min 2009 mod. Hyosung 250 rundet 47000 km idag. :lol

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Råd til valg av sykkel... Til jente! :)

Legg inn av harlex »

Er du 168 på "sokkelessen" behøver du ikke bekymre deg for høyde. Du er jo høy for å være dame. Men skal du ha lav og "tam" sykkel er det jo mye flotte custom/choppere. Men når du skriver at ninja er drømmen så utgår vel det.... Lykke til med kjøp uansett.............
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Svar