Gadgethjørnet :-)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av Globe »

Ahhh...nice..gleder oss, tagesk!!

2 uker..heeeeelt alene :oh ...hva skal du finne på da ;e :thumleft

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av tagesk »

Bilde

Mens vi snakker om ting og tang: La oss anta at sykkelen bruker omlag 250 W på å holde seg i gang
(bensinpumpe, innsprøytning, elektronikk, tenning, etc, etc) og 100W på lys (som er for lite dersom
man har H3 eller H7 (ikke nærlys som slukker når fjernlyset kommer på)), baklys, parkyls, etc.
Tilsammen (minst) 350W.

Jeg har to varmevester (2 x 50W), varmehåndtak (40W), tusenmetere (110W), tåkelys (110W), samtaleanlegg (10W?)
og GPS (10W?). La oss si 300W; når jeg kjører utenfor tettbyg strøk om natten, da står ALT på fullt.
(et rullende juletre, kan man si :lol )

Hvordan greier man seg om man ikke har en 750W generator ombord?
Er det jeg som har lesset ned sykkelen med greier, eller har dere Ampére-meter ombord for å holde kontroll?
Eller "rullerer" dere mellom utstyret?
Eller hva?

Bildet har ikke noe med saken å gjøre, men skal isteden fortelle hvordan det ser ut i Pitigliano.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av MaxTron »

Hmmm :-k Spørsmålet må jo bli: hvor mye skal generatoren på sykkelen din produsere "på papiret"??

Sån som æ (som har dårli peiling på elektrisk) leser i min verkstedbok har min (nyMax'n) 14V og 30A ved 5000Rpm, vet ikke hvor mange watt det blir, noen her som kan regne det ut??
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av tagesk »

MaxTron skrev: Sån som æ (som har dårli peiling på elektrisk) leser i min verkstedbok har min (nyMax'n) 14V og 30A ved 5000Rpm, vet ikke hvor mange watt det blir, noen her som kan regne det ut??
Jobben som gjøres (og som måles i Watt) er å løfte en viss mengde strøm (som måles i Ampére) opp til et
gitt nivå (som måles i Volt).
Det vil si: Watt = Volt multiplisert med Ampére.

14 x 30 = 420.

[TaSK]

(håper ikke Mekkern kommer og tar meg)
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av MaxTron »

tagesk skrev:
MaxTron skrev: Sån som æ (som har dårli peiling på elektrisk) leser i min verkstedbok har min (nyMax'n) 14V og 30A ved 5000Rpm, vet ikke hvor mange watt det blir, noen her som kan regne det ut??
Jobben som gjøres (og som måles i Watt) er å løfte en viss mengde strøm (som måles i Ampére) opp til et
gitt nivå (som måles i Volt).
Det vil si: Watt = Volt multiplisert med Ampére.

14 x 30 = 420.

[TaSK]

(håper ikke Mekkern kommer og tar meg)
Oy, det var IKKE mye!! Ivertfall ikke vist man skal bruke ditt utgangspunkt med at det går med rundt 250W bare til å holde motoren i gang :O

Nå er det jo dioder i baklyset, så det drar jo fint lite, og det blir vel dioder i blinklysa ganske snart..
Nå er jo ikke disse sykklene tenkt til å henge på masse utstyr og kjøre på langtur og ferie med da, men det forhondrer jo IKKE at enkelte entusiaster gjør det ;e
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av mekkern »

`Hvis vi sier max 50watt for å virke og 70watt m lys-120w når vi kjører-standard... da er vi nok nære...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av MaxTron »

mekkern skrev:`Hvis vi sier max 50watt for å virke og 70watt m lys-120w når vi kjører-standard... da er vi nok nære...
Så du mener innsprøytning, bensinpumpe, tenning og det som måtte være av instrumenter tilsammen ikke trekker mere enn 50W??
Håper du har rett...

Er den utrekninga riktig? Produserer sykkel'n min 420W ved 5000Rpm??
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av mekkern »

produserer sånn ca det ja...

Hvis du tenker over hvor langt du kan kjøre uten lyset på hvis ladinga ikke funker så ser du ca forbruk i forhold til batteristørrelse..

12v batteri fks 14 amperetimer dvs 14 ampere i 1 time=168watt i en time -i praksis MAX 150w
vil nok tro sykkelen din virker sånn ca en time uten lading med lysa på...

Hvis forbruket med lysene på og 250w for motoren total på over 300w så er den død på en halvtime
Tage sin død på-tja...5sek? he-he.. :D
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av Geir »

MaxTron skrev:
mekkern skrev:`Hvis vi sier max 50watt for å virke og 70watt m lys-120w når vi kjører-standard... da er vi nok nære...
Så du mener innsprøytning, bensinpumpe, tenning og det som måtte være av instrumenter tilsammen ikke trekker mere enn 50W??
Håper du har rett...

Er den utrekninga riktig? Produserer sykkel'n min 420W ved 5000Rpm??
Yapp, utregningen til Tagesk skal være riktig den. P=U*I, der P= effekt i Watt, U=spenning i Volt og I=strøm i Ampere. Dynamoen på sykkelen din har kapasitet til å levere en effekt P=14*30=420W v/5000rpm.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av MaxTron »

OK, greit å få det bekrefta fra flere bare, no offence tagesk, men det virka rett å slett for enkelt, for mer er det meste som går i ledninger vanskelig, og komplett uforståelig :redface
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av Relax »

Jeg har satt på voltmeter på sykkelen min. Det viser 12,6 V med bare tenningen på og 14,2 V når jeg har startet opp.
Jeg har gjort det for å holde et øye på batteriet generelt og forbruk.

Om spenningen er 14V når sykkelen går og faller til 12 eller lavere med bare tenningen på så mistenker jeg batteriet begynner å bli slitent. Om spenningen faller under 14 V når jeg kjører, så er enten generatoren sliten , eller jeg har satt på for mye strømforbruk.
"Do the right thing"

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av Globe »

Sitter her på Gardermoen med min iPad på fanget :thumleft

Dette er en gadget som var i kategorien: "må ha", før jeg anskaffet den, etter noe tids bruk gikk den ned en kategori.........for så å klatre opp til øverste kategori igjen etter å ha kommet i skikkelig "rutinebruk" Har den stort sett med meg på jobbreise, først sammen med bærbar pc (eller Mac da ;-) ) men nå ligger den bærbare igjen hjemme. trenger den ikke for å kunne dekke jobbreisebehovet jeg har.

Det eneste jeg merker jeg savner......noe jeg faktisk er litt overrasket over......er piltastene. Det er et helv.... knot å sette fingeren ned på rett sted når man ønsker å redigere i en tekst...bl.a. ](*,)

Men jeg må si at nå begynner tastaturet å sitte i fingrene, og fingerteknikken sitter såpass inne at det virker effektivt å bruke den......smooth ;-)

Til våren skal den være med i kartmappa på tankbag.....med TomTom installert ;e

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av Duville »

Globe skrev:Sitter her på Gardermoen med min iPad på fanget :thumleft

Dette er en gadget som var i kategorien: "må ha", før jeg anskaffet den, etter noe tids bruk gikk den ned en kategori.........for så å klatre opp til øverste kategori igjen etter å ha kommet i skikkelig "rutinebruk" Har den stort sett med meg på jobbreise, først sammen med bærbar pc (eller Mac da ;-) ) men nå ligger den bærbare igjen hjemme. trenger den ikke for å kunne dekke jobbreisebehovet jeg har.

Det eneste jeg merker jeg savner......noe jeg faktisk er litt overrasket over......er piltastene. Det er et helv.... knot å sette fingeren ned på rett sted når man ønsker å redigere i en tekst...bl.a. ](*,)

Men jeg må si at nå begynner tastaturet å sitte i fingrene, og fingerteknikken sitter såpass inne at det virker effektivt å bruke den......smooth ;-)

Til våren skal den være med i kartmappa på tankbag.....med TomTom installert ;e

Hei Globe

Var det vont å få den tatoveringen?

TomTom - hadde ikke du Garmin???

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av tagesk »

MaxTron skrev:OK, greit å få det bekrefta fra flere bare, no offence tagesk, men det virka rett å slett for enkelt,....
Efter at jeg, som til og med har en doktorgrad i "electrical engineering", for ikke så lenge siden brukte DC-argumenter
i en AC-setting, og ble vennlig men meget bestemt skutt ned av Hr. Mekkern, forventer jeg ikke at noen har tillitt
til mine utregninger her på forumet.

Så du gjør rett i å be om a second opinion :lol

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Gadgethjørnet :-)

Legg inn av Snikkeren »

@Globe: Jeg har ikke prøvd iPad, men har iPhone, og det er jo ganske likt, bortsett fra størrelsen. Litt knot å redigere tekst på iPhonen er det jo, men skulle tro det gikk greit på en iPad.

Er ikke det samme funksjon på iPad'en, hvor man holder fingen på skjermen, så kommer det opp et forstørrelsesglass, slik at man ser hvor man setter markøren?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar