Ryggsekk til motorsykkelkjøring..?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Ryggsekk til motorsykkelkjøring..?

Legg inn av Snikkeren »

Som jeg skrev tidligere i tråden, så funker det å kjøre langt med sekk.

Men man får en mer passiv kjørestil enn uten sekk. Man beveger seg ikke så mye på sykkelen, og man blir fortere sliten.

Om sekken kommer i konflikt med telt og sovepose vet jeg ikke, da jeg kjørte uten.

Edit: Tasteleif.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Ryggsekk til motorsykkelkjøring..?

Legg inn av tagesk »

Jeg ville aldri kjørt med sekk.
Tror det øker risikoen betraktelig.
Den kan henge seg fast, samt at ting i sekken kan trykkes (gjennom) ryggen.

[TaSK]

Risiko?
Risiko er sannsynlighet multiplisert med skaden.
Sannsynligheten øker neppe, men skadeomfanget gjør det trolig.
Dermed er risikoen større.
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Ryggsekk til motorsykkelkjøring..?

Legg inn av Cbr »

Ta noe slikt heller. Liker ikke å ha ryggsekk på selv.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=JeP6BvDnQHY[/video]

http://www.thecycleguys.com/default.asp ... egoryID=17

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Ryggsekk til motorsykkelkjøring..?

Legg inn av MaxTron »

tagesk skrev:Jeg ville aldri kjørt med sekk.
Tror det øker risikoen betraktelig.
Den kan henge seg fast, samt at ting i sekken kan trykkes (gjennom) ryggen.

[TaSK]

Risiko?
Risiko er sannsynlighet multiplisert med skaden.
Sannsynligheten øker neppe, men skadeomfanget gjør det trolig.
Dermed er risikoen større.
For det første: man må selvfølgelig feste eller fjerne reimer og snorer som kan hekte seg fast i ting. Vist man først flyr gjennom lufta av en eller annen grunn så KAAN selvfølgelig skulder eller brystreimene eller beltet huke seg inn i ett eller annet...

For det andre: hvordan kan en ekstra genser, regndressen eller ett ekstra par hansker trykkes gjennom kjørejakken, ei godkjent ryggskinne og inn i ryggen?? De vil vel heller virke dempende mot slag i ryggen??

For det tredje: Æ vil påstå at æ er ganske opptatt av sikkerhet, men skal man HEELT krisemaksimere så til de grader er det vel best å selge sykkelen først og fremst, og kanskje aller helst bare holde senga :oh
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Ryggsekk til motorsykkelkjøring..?

Legg inn av Cbr »

MaxTron skrev:
tagesk skrev:Jeg ville aldri kjørt med sekk.
Tror det øker risikoen betraktelig.
Den kan henge seg fast, samt at ting i sekken kan trykkes (gjennom) ryggen.

[TaSK]

Risiko?
Risiko er sannsynlighet multiplisert med skaden.
Sannsynligheten øker neppe, men skadeomfanget gjør det trolig.
Dermed er risikoen større.
For det første: man må selvfølgelig feste eller fjerne reimer og snorer som kan hekte seg fast i ting. Vist man først flyr gjennom lufta av en eller annen grunn så KAAN selvfølgelig skulder eller brystreimene eller beltet huke seg inn i ett eller annet...

For det andre: hvordan kan en ekstra genser, regndressen eller ett ekstra par hansker trykkes gjennom kjørejakken, ei godkjent ryggskinne og inn i ryggen?? De vil vel heller virke dempende mot slag i ryggen??

For det tredje: Æ vil påstå at æ er ganske opptatt av sikkerhet, men skal man HEELT krisemaksimere så til de grader er det vel best å selge sykkelen først og fremst, og kanskje aller helst bare holde senga :oh
Legg ei pute oppi :thumleft

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Ryggsekk til motorsykkelkjøring..?

Legg inn av MaxTron »

Cbr skrev:
MaxTron skrev:
tagesk skrev:Jeg ville aldri kjørt med sekk.
Tror det øker risikoen betraktelig.
Den kan henge seg fast, samt at ting i sekken kan trykkes (gjennom) ryggen.

[TaSK]

Risiko?
Risiko er sannsynlighet multiplisert med skaden.
Sannsynligheten øker neppe, men skadeomfanget gjør det trolig.
Dermed er risikoen større.
For det første: man må selvfølgelig feste eller fjerne reimer og snorer som kan hekte seg fast i ting. Vist man først flyr gjennom lufta av en eller annen grunn så KAAN selvfølgelig skulder eller brystreimene eller beltet huke seg inn i ett eller annet...

For det andre: hvordan kan en ekstra genser, regndressen eller ett ekstra par hansker trykkes gjennom kjørejakken, ei godkjent ryggskinne og inn i ryggen?? De vil vel heller virke dempende mot slag i ryggen??

For det tredje: Æ vil påstå at æ er ganske opptatt av sikkerhet, men skal man HEELT krisemaksimere så til de grader er det vel best å selge sykkelen først og fremst, og kanskje aller helst bare holde senga :oh
Legg ei pute oppi :thumleft
Airbag og fallskjerm :knegg
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Ryggsekk til motorsykkelkjøring..?

Legg inn av Cbr »

[video]http://www.youtube.com/watch?v=ZLiSKPz1 ... re=channel[/video]

Finnes i signal gul og svart og.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Ryggsekk til motorsykkelkjøring..?

Legg inn av Geir »

To kompiser og jeg kjørte til Geilo for en helgetur her for en tid tilbake. Jeg fylte opp sidevesker & toppboks med det jeg trengte, han ene hadde slike skinntasker med frynser og greier på Viragoen sin, og han siste kjørte med ryggsekk på en VF750 (var det vel...). Lang historie kort; vi med veskene kom frem "uthvilt" og klare for det meste. Han med ryggsekken; not so much... På returen fordelte vi bagasjen hans mellom oss - det ble en helt annen opplevelse for ham i positiv forstand. Men for all del; folk er forskjellige og reagerer ulikt på saker og ting.

Når det gjelder sikkerheten ser jeg for meg at det er litt ugreit med en "utvekst" ryggen som i verste fall kan virke som et knekkpunkt på ryggen hvis den er litt istappet. Fyller du opp med kniver & gafler og ymse anna harde saker blir det vel neppe bedre... :sk? Men her som ellers er det jo snakk om å bruke sunn fornuft...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Ryggsekk til motorsykkelkjøring..?

Legg inn av MaxTron »

Geir skrev:To kompiser og jeg kjørte til Geilo for en helgetur her for en tid tilbake. Jeg fylte opp sidevesker & toppboks med det jeg trengte, han ene hadde slike skinntasker med frynser og greier på Viragoen sin, og han siste kjørte med ryggsekk på en VF750 (var det vel...). Lang historie kort; vi med veskene kom frem "uthvilt" og klare for det meste. Han med ryggsekken; not so much... På returen fordelte vi bagasjen hans mellom oss - det ble en helt annen opplevelse for ham i positiv forstand. Men for all del; folk er forskjellige og reagerer ulikt på saker og ting.

Når det gjelder sikkerheten ser jeg for meg at det er litt ugreit med en "utvekst" ryggen som i verste fall kan virke som et knekkpunkt på ryggen hvis den er litt istappet. Fyller du opp med kniver & gafler og ymse anna harde saker blir det vel neppe bedre... :sk? Men her som ellers er det jo snakk om å bruke sunn fornuft...
Vist det blir aktuelt er det stort sett snakk om å hegge oppi litt klær som sagt, kanskje 2-3kg
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Ryggsekk til motorsykkelkjøring..?

Legg inn av RuneMC »

Lett bagasje i sekk som sitter tett inntil ryggen er uproblematisk - også i svinger. Tar ofte returen fra jobben via Tyrifjorden der det er mye svinger.
Er egentlig en slags nødløsning at jeg bruker sekk. Hvis jeg hadde hatt garderobeskap på jobben kunne jeg hengt kjøreklærne der. Istedet blir det å stappe de ned i sekken.
Sånn er det blitt med "strømlinjeforma" flexi-plasser nå til dags når interiørarkitektene helt har glemt at noen bruker MC... kun et skap som ikke rommer hjelmen engang til personlig bruk :doh

På langtur og/eller mye vekt - pakk på sykkelen istedenfor. Langtur bruker jeg definitivt ikke sekk på ryggen.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Ryggsekk til motorsykkelkjøring..?

Legg inn av tagesk »

MaxTron skrev:For det tredje: Æ vil påstå at æ er ganske opptatt av sikkerhet, men skal man HEELT krisemaksimere så til de grader er det vel best å selge sykkelen først og fremst, og kanskje aller helst bare holde senga :oh
Man må veie to ting mot hverandre.
Det ene er hvor ulekkert man synes det er med tankveske.
Det andre er hva som kan skje om man sklir bortover asfalten og ryggsekken hekter seg fast i sykkelen, eller i autovenet.

For meg er valget enkelt.

Jeg har også kjørt noen tusen km med ryggsekk.
Jeg synes det er ukomfortabelt.
Men det er en annen sak.

Jeg tror at man absolutt bør være svært oppttatt av sikkerhet.
Ingen grunn til ikke å tenke nøye gjennom alle detaljer.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Ryggsekk til motorsykkelkjøring..?

Legg inn av MaxTron »

tagesk skrev:
MaxTron skrev:For det tredje: Æ vil påstå at æ er ganske opptatt av sikkerhet, men skal man HEELT krisemaksimere så til de grader er det vel best å selge sykkelen først og fremst, og kanskje aller helst bare holde senga :oh
Man må veie to ting mot hverandre.
Det ene er hvor ulekkert man synes det er med tankveske.
Det andre er hva som kan skje om man sklir bortover asfalten og ryggsekken hekter seg fast i sykkelen, eller i autovenet.
Det er klart man stadig må veie ting mot hverandre, også hvordan det slår ut sikkerhetsmessig!

For mæ er det ikke tema om en tankveske er "ulekker" eller ikke siden den på få sekunder kan tas av. Da er det verre med store stygge rammeverk til kofferter og toppboks, DET kommer ikke på min sykkel!!
En annen sak er om tankveske er særlig hensiktsmessig på Vmax, det er jo en sykkel hvor turkjøring og bagasje ikke har vært tema da den var designet... Hindret det mæ i å ville ha den? NÆÆ!! Det har jo heller ikke forhindret at æ HAR kjørt tur med den, og kommer til å kjøre enda mer..
Grunnen til at tankveske kanskje IKKE blir aktuelt er at "tanken" er forholdsvis bratt, så ser for mæ at øvre, bakre hjørnet på ei tankveske kommer til å peke nesten rett bakover, og inn i magen på fører, OG at den vil fullstendig sperre all sikt til panelet på "tanken" som har informasjon som tanknivå, motortemp, klokke, tripptellere, "utetemp" mm...
tagesk skrev:For meg er valget enkelt.

Jeg har også kjørt noen tusen km med ryggsekk.
Jeg synes det er ukomfortabelt.
Men det er en annen sak.

Jeg tror at man absolutt bør være svært oppttatt av sikkerhet.
Ingen grunn til ikke å tenke nøye gjennom alle detaljer.

[TaSK]
At ryggsekk kan være ukomfortabelt er mere relevant i forhold til det æ lurer på, men det kan jo også påvirke konsentrasjonen og oppmerksomheten selvfølgelig, og da er vi jo tilbake til det sikkerhetsmessige igjen :-k :knegg

Det som æ EGENTLIG lurte på da æ starte den her tråden var jo om det var noen som hadde erfaringer med akkurat den sekken æ linka til, eller tilsvarende VANNTETTE sekker!! At folk deler sine erfaringer om "ryggsekk-kjøring" generelt og argumenter for og imot er jo helt greit, og delvis lærerikt :D
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38204
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ryggsekk til motorsykkelkjøring..?

Legg inn av AJ »

Blir til at jeg neppe kommer til å bruke ryggsekk når jeg kjører MC. Gjorde et unntak da jeg testkjørte Husaberg FE570 nå nylig.
På Tiger'n blir det nok heller tankveske eller den ny salvbag'en jeg har bestilt. Tror denne kan være grei å ha på tur uten passasjer. Koster en god del mer enn en ryggsekk, men er helt klart en bedre løsning...:
Salbag.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Ryggsekk til motorsykkelkjøring..?

Legg inn av SheDevil »

MaxTron skrev:
tagesk skrev:
MaxTron skrev:For det tredje: Æ vil påstå at æ er ganske opptatt av sikkerhet, men skal man HEELT krisemaksimere så til de grader er det vel best å selge sykkelen først og fremst, og kanskje aller helst bare holde senga :oh
Man må veie to ting mot hverandre.
Det ene er hvor ulekkert man synes det er med tankveske.
Det andre er hva som kan skje om man sklir bortover asfalten og ryggsekken hekter seg fast i sykkelen, eller i autovenet.
Det er klart man stadig må veie ting mot hverandre, også hvordan det slår ut sikkerhetsmessig!

For mæ er det ikke tema om en tankveske er "ulekker" eller ikke siden den på få sekunder kan tas av. Da er det verre med store stygge rammeverk til kofferter og toppboks, DET kommer ikke på min sykkel!!
En annen sak er om tankveske er særlig hensiktsmessig på Vmax, det er jo en sykkel hvor turkjøring og bagasje ikke har vært tema da den var designet... Hindret det mæ i å ville ha den? NÆÆ!! Det har jo heller ikke forhindret at æ HAR kjørt tur med den, og kommer til å kjøre enda mer..
Grunnen til at tankveske kanskje IKKE blir aktuelt er at "tanken" er forholdsvis bratt, så ser for mæ at øvre, bakre hjørnet på ei tankveske kommer til å peke nesten rett bakover, og inn i magen på fører, OG at den vil fullstendig sperre all sikt til panelet på "tanken" som har informasjon som tanknivå, motortemp, klokke, tripptellere, "utetemp" mm...
tagesk skrev:For meg er valget enkelt.

Jeg har også kjørt noen tusen km med ryggsekk.
Jeg synes det er ukomfortabelt.
Men det er en annen sak.

Jeg tror at man absolutt bør være svært oppttatt av sikkerhet.
Ingen grunn til ikke å tenke nøye gjennom alle detaljer.

[TaSK]
At ryggsekk kan være ukomfortabelt er mere relevant i forhold til det æ lurer på, men det kan jo også påvirke konsentrasjonen og oppmerksomheten selvfølgelig, og da er vi jo tilbake til det sikkerhetsmessige igjen :-k :knegg

Det som æ EGENTLIG lurte på da æ starte den her tråden var jo om det var noen som hadde erfaringer med akkurat den sekken æ linka til, eller tilsvarende VANNTETTE sekker!! At folk deler sine erfaringer om "ryggsekk-kjøring" generelt og argumenter for og imot er jo helt greit, og delvis lærerikt :D
Nope, har ikke prøvd og har ingen planer om å prøve heller...
Så, dette ble vel nok et innlegg der du ikke fikk svar på det du ønsket :roll
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Ryggsekk til motorsykkelkjøring..?

Legg inn av MaxTron »

cbrdama skrev:Nope, har ikke prøvd og har ingen planer om å prøve heller...
Så, dette ble vel nok et innlegg der du ikke fikk svar på det du ønsket :roll
Jepp, og sånn går nå dagan min... :knegg
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Svar