Det var morro å besøke fabrikken og museet til Ducati

Fabrikken ligger i et hjørne av bydelen Borgo Panigale i Bologna. Ikke et typisk industriområde, det er bare vanlige boliger og blokker vedsiden av.
Selve omvisningen startet selvfølgelig med muligheten for å få seg en cappuccino eller esspresso i fabrikkens egen cafe. Hver gruppe besto av 10stk, lett blandet med folk fra hele verden. Jabbet en del med en jappse som hadde 3 Ducatier hjemme i Japan og en gammel amerikaner som hadde kjørt Ducati i en mannsalder. Å nå endelig hadde han fått dratt med seg kona på tur til Italia. Morro å treffe slike folk
Rett vedsiden av cafeen der så hadde de et mellomlager, hvor de parkerte sykkler som skulle sendes videre. Mesteparten av de som sto der var 1199, Diavel og noen Multistradaer, sikkert over 100 av de. Det var et spesielt syn
Så inn i hovedfabrikken fikk vi se maskineringen av veiver og kammer. Jeg er jo litt teknisk nerd, så lukten av maskinering er jo hærlig, ivertfall når du vet at lukten her var av motordeler til en Ducati
Vidre gikk vi inn der de skrudde motorene sammen. Det var to linjer, delt opp i 2v luftkjølte og 4v vannkjølte motorer.
Neste stopp var selve sammensettingen av syklene. Dette var delt opp i 3 produksjonslinjer: Hypermotard og Monster i en. Diavel, Streetfighter og 848 i den andre også 1199 og Multistrada i den siste. På enden ble alle sykler testet inne i et bur med ruller på begge hjul. Først ble de startet og kjørt rolig opp i noen gir mens alle funkjsoner ble testet. Så til slutt ble de kjørt ganske hardt oppigjenom alle girene.. Var jo en del brumming hær

Og mye bærting, hornet på alle ble jo testet også.. Ingen sykler inne i fabrikken hadde kåper, speil og seter osv. Slik ferdigstilling ble foretatt en annen plass som vi ikke så. Fotoforbud inni produkjsonen dessverre...
Men opp i andre etasjen der Museo Ducati ligger, der var det ikke fotoforbud. Gikk først runden med guiden, som var en dame som hadde mye kunnskap om merket hun jobbet for

Etterpå gikk jeg rundt og studerte mer selv og tok masse bilder. I selve utstillingen var det bare en vanlig gatesykkel og det var den første sykkelen de laget, mopeden Cucciolo. Resten var bare racing utgaver helt fra den første Cucciolo R (!) og til Moto GP Desmosediciene.
Her er noen bilder fra turen min:

"Via Antonio Cavalieri Ducati" gata hvor fabrikken ligger

Første Ducati 2hjulingen, Cucciolo

Cucciolo R

Paul Smart`s 750 Desmo prototype

Mike "the Bike" Hailwood`s vinnersykkel fra Isle of Man 1978

Carl Fogarty`s første 916

Supermono, 1 sylindra Desmoquattro motor

998R Testastretta

Desmosedici-hjørnet

Multistrada som en kar kjørte verden rundt på et år
