og..
Om oljetrykket blir for høyt/lavt vil da motorlampen lyse?

Tja... Selve filteret er normalt ett papirfilter som oljen må passere for i sin vei fra oljepumpen. Det er i tillegg en bypass venti som slipper oljen ufiltrert gjennom om filteret blir tett..Baltazar skrev:Mens vi er inne på tema...Hvordan virker egentlig et oljefilter?
og..
I instruksjonsboka er det som oftest angitt oljeskift intervall i km, eller hvis den kjøres så lite at intervall ikke nås, "once a year".Steinkastar skrev:Jeg har et lite spm.
Jeg hadde olje og filter skift ved service, rett før vinteren kom.
Bør jeg bytte olje evnt. filter igjen til våren ?
ArcticTiger skrev:I instruksjonsboka er det som oftest angitt oljeskift intervall i km, eller hvis den kjøres så lite at intervall ikke nås, "once a year".Steinkastar skrev:Jeg har et lite spm.
Jeg hadde olje og filter skift ved service, rett før vinteren kom.
Bør jeg bytte olje evnt. filter igjen til våren ?
Enig i det meste du sier,også når det gjelder høyere trykk ved overfylling. Selve trykket ut i systemet fra oljepumpa vil selvfølgelig ikke endre seg.Twister skrev:Tja... Selve filteret er normalt ett papirfilter som oljen må passere for i sin vei fra oljepumpen. Det er i tillegg en bypass venti som slipper oljen ufiltrert gjennom om filteret blir tett..Baltazar skrev:Mens vi er inne på tema...Hvordan virker egentlig et oljefilter?
og..
disse filterene er enten som en enhet (spin on filter) eller som løst filter i en holder.
Oljetrykklampen er kun en bryter som tenner lampen ved for lavt trykk( typisk 0.25 - 0,50 bar.)
Så den gir en indikasjon om noe er feil når du står på tomgang.. Hvis den lyser i normalt turtall... val da er det noe veldig galt, som feks lite olje eller en stor jobb i vente...![]()
Hva gjelder overtrykk vad for mye olje, har jeg aldri helt forstått det..
Ja, jeg ser at den kan kaste ut olje hvis man overfyller, også at det kan skade motoren ved at det blir for mye olje i veivhuset osv. Men at det blir et farlig høyt trykk, det tror jeg ikke. Det er jo også en overtykksventil i selve oljepumpa. Så om det blir for høyt trykk, er det nok noe annet feil..
Slik ser iallefall jeg det...
Yamaha TX 750 hadde dette problemet tidlig på 70-tallet, var vel balanseakslingene så piska opp oljen. Modellen fekk ett kort liv. luftbobler i oljen, ikke braNickNei skrev:Største faren ved overfylling er vel veivhuset ja, at råder pisker i olje, slik at oljen blir full av luftbobler, dette smører igjen litt dårlig, og kan bryte oljefilm.