Spørsmål om olje

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av Baltazar »

Mens vi er inne på tema...Hvordan virker egentlig et oljefilter?
og..

Om oljetrykket blir for høyt/lavt vil da motorlampen lyse?

:-k

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av Twister »

Baltazar skrev:Mens vi er inne på tema...Hvordan virker egentlig et oljefilter?
og..

Om oljetrykket blir for høyt/lavt vil da motorlampen lyse?

:-k
Tja... Selve filteret er normalt ett papirfilter som oljen må passere for i sin vei fra oljepumpen. Det er i tillegg en bypass venti som slipper oljen ufiltrert gjennom om filteret blir tett..
disse filterene er enten som en enhet (spin on filter) eller som løst filter i en holder.

Oljetrykklampen er kun en bryter som tenner lampen ved for lavt trykk( typisk 0.25 - 0,50 bar.)
Så den gir en indikasjon om noe er feil når du står på tomgang.. Hvis den lyser i normalt turtall... val da er det noe veldig galt, som feks lite olje eller en stor jobb i vente... ;e
Hva gjelder overtrykk vad for mye olje, har jeg aldri helt forstått det..
Ja, jeg ser at den kan kaste ut olje hvis man overfyller, også at det kan skade motoren ved at det blir for mye olje i veivhuset osv. Men at det blir et farlig høyt trykk, det tror jeg ikke. Det er jo også en overtykksventil i selve oljepumpa. Så om det blir for høyt trykk, er det nok noe annet feil..

Slik ser iallefall jeg det... :scratch
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av Baltazar »

Takk for svar.

Så det er en bypass funksjon altså-...Good to know..

Brukeravatar
Steinkastar
Innlegg: 315
Registrert: 15 feb 2011, 20:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R6 2001
Sted: Oslo

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av Steinkastar »

Jeg har et lite spm.

Jeg hadde olje og filter skift ved service, rett før vinteren kom.

Bør jeg bytte olje evnt. filter igjen til våren ?
Veritas Aequitas

LUHG

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av ArcticTiger »

Steinkastar skrev:Jeg har et lite spm.

Jeg hadde olje og filter skift ved service, rett før vinteren kom.

Bør jeg bytte olje evnt. filter igjen til våren ?
I instruksjonsboka er det som oftest angitt oljeskift intervall i km, eller hvis den kjøres så lite at intervall ikke nås, "once a year".

Brukeravatar
Steinkastar
Innlegg: 315
Registrert: 15 feb 2011, 20:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R6 2001
Sted: Oslo

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av Steinkastar »

ArcticTiger skrev:
Steinkastar skrev:Jeg har et lite spm.

Jeg hadde olje og filter skift ved service, rett før vinteren kom.

Bør jeg bytte olje evnt. filter igjen til våren ?
I instruksjonsboka er det som oftest angitt oljeskift intervall i km, eller hvis den kjøres så lite at intervall ikke nås, "once a year".

Takker. Da skifter jeg ikke enda :) Rakk så vidt å kjøre noe før jeg satte den bort...
Veritas Aequitas

LUHG

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av jhn »

Æ jobba sammen med en maskinist på 80 tallet som va innvolvert i et prosjekt sponset av et oljeselskap. De hadde to identiske nye hjelpemotorer ombord i en båt, den ene byttet de olje på etter boka, på den andre byttet de veldig ofte, tror det var en gang i uka.
Etter et år, :-k eller kanskje det var to, ble motorene plukket i atomer, og målt etter alle kunstens regler. Da var det faktisk en ørliten målbar forskjell på de to motorene, så i teorien bør man vel skifte olje samtidig som skjorte f.eks.
Men forskjellen var ikke stor nok til at de kunne finne noen forskjeller i ytelsen på de to motorene
De pengene som ble brukt til olje, kunne man sikkert kjøpt en ny motor for
En hjelpemotor går jo 24 timer i døgnet i årevis uten problemer, med normale intervaller, så hvor viktig hyppige oljeskift er, kan nok diskuteres både lenge og vel.
Personlig tror æ man kan både dobble og tre dobble intervallene gjennom hele sykkelens/eierens levetid, uten å oppleve noen problemer av den grunn, men det fordrer jo at motoren ellers e i god stand på alle måter.
Filterbytte e kanskje det viktigste

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av tagesk »

Ikke glem at intervallet sikrer motoren også dersom du bruker den dårligste oljen man kan tillate seg i henhold til instruksjonsboken (SH, eller kanskje SF), OG kjører motoren så hardt det er mulig under hele perioden.
Dersom du har bedre olje (SM), eller lunker avgårde og treffer rødstreken to ganger 8 uken istedenfor to ganger i kvarteret, da varer oljen lengere.
Problemet er: Det er ikke lett å vite hvor mye lenger.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av Kawasaki »

Twister skrev:
Baltazar skrev:Mens vi er inne på tema...Hvordan virker egentlig et oljefilter?
og..

Om oljetrykket blir for høyt/lavt vil da motorlampen lyse?

:-k
Tja... Selve filteret er normalt ett papirfilter som oljen må passere for i sin vei fra oljepumpen. Det er i tillegg en bypass venti som slipper oljen ufiltrert gjennom om filteret blir tett..
disse filterene er enten som en enhet (spin on filter) eller som løst filter i en holder.

Oljetrykklampen er kun en bryter som tenner lampen ved for lavt trykk( typisk 0.25 - 0,50 bar.)
Så den gir en indikasjon om noe er feil når du står på tomgang.. Hvis den lyser i normalt turtall... val da er det noe veldig galt, som feks lite olje eller en stor jobb i vente... ;e
Hva gjelder overtrykk vad for mye olje, har jeg aldri helt forstått det..
Ja, jeg ser at den kan kaste ut olje hvis man overfyller, også at det kan skade motoren ved at det blir for mye olje i veivhuset osv. Men at det blir et farlig høyt trykk, det tror jeg ikke. Det er jo også en overtykksventil i selve oljepumpa. Så om det blir for høyt trykk, er det nok noe annet feil..

Slik ser iallefall jeg det... :scratch
Enig i det meste du sier,også når det gjelder høyere trykk ved overfylling. Selve trykket ut i systemet fra oljepumpa vil selvfølgelig ikke endre seg.
Men det er vel ikke det trykket folk prater om,det er overtrykk i veivhuset,vil jeg tro. Og det kan jo øke ved overfylling,men skal da kastes ut i veivhusluftinga. Hvis det blir veldig overfyllt,så kan det vel tenkes at simmeringer rundt om blir overbelastet og kan presses ut og begynne å lekke. Tror det skal en del overfylling til før det skjer.
Og så tror jeg det er forskjell på en rekkefirer og en rekketreer.På en firer,så vil veivhusvolumet være det samme hele tiden,og dermed mindre "pumpeeffekt" enn på en tre-sylindra rekke. Men sånne motorer er vel bare for spesiellt interesserte? :knegg

Og siden Baltazar er Yamaha mann og lurer på hvordan oljetrykkbryter etc virker,så kan det være verdt å nevne at mange Yamaha-motorer ikke har trykkbryter,men nivå-vakt. Dvs. hvis oljelampa lyser,så er det nivået som er for lavt,og forhåpentligvis ikke trykket. Om dette gjelder hans moppe vet jeg ikke,men mange Yamaha'er er slik.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av NickNei »

Største faren ved overfylling er vel veivhuset ja, at råder pisker i olje, slik at oljen blir full av luftbobler, dette smører igjen litt dårlig, og kan bryte oljefilm.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av Tysnes »

NickNei skrev:Største faren ved overfylling er vel veivhuset ja, at råder pisker i olje, slik at oljen blir full av luftbobler, dette smører igjen litt dårlig, og kan bryte oljefilm.
Yamaha TX 750 hadde dette problemet tidlig på 70-tallet, var vel balanseakslingene så piska opp oljen. Modellen fekk ett kort liv. luftbobler i oljen, ikke bra :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38168
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av AJ »

Hm...
har aldri reflektert særlig over at oljefilteret kanskje er viktigere enn selve motoroljen... :-k

Mange motorsyklister er opptatt av luftfilteret. Er helt klart en av disse, jeg ;-)
Mens oljefilteret tas ikke nøye, virker det som...
Kom over dette filteret for en stund siden:

[img]http://i42.tinypic.com/24zaykn.jpg[/img]

Påstås å være veldig effektivt og har det til felles med såkalte vaskbare luftfiltre at de kan brukes igjen og igjen etter å ha blitt renset oppskriftsmessig.
Kan et slikt ha noe for seg, tro?
Noen som har prøvd, forresten...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar