Spørsmål om olje

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av mekkern »

forstår jeg må lese mer om olje så jeg kan bekymre meg...pussig ikke de gamle vraka vi har dratt ut av låver og kjellere som har stått i 30år + ikke har tæret andre steder enn der det IKKE har vært olje...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av Pollti »

Å ikke bytte oljefilter ved oljeskift syntes jeg er som å dusje og ta på seg den brukte trusa etterpå.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av rogg »

Pollti skrev:Å ikke bytte oljefilter ved oljeskift syntes jeg er som å dusje og ta på seg den brukte trusa etterpå.
:thumleft
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av Kjellrf »

Pollti skrev:Å ikke bytte oljefilter ved oljeskift syntes jeg er som å dusje og ta på seg den brukte trusa etterpå.
Er i utgangspunktet enig, men når sykkelen bare går noen hundre km mellom hvert oljeskift (lite brukt, disse veteransyklene), tar jeg det annenhver gang. Men alltid hvis jeg bytter merke/type olje.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Bosted: sandefjord

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av Twister »

... Jeg hadde en lærer en gang på Kjevik som hadde en doktorgrad i oljer..!! :dontknow
Han mente ( og kunne sikkert også bevise det) at hvis man bare hadde gode nok filter, trengte man ikke å bytte olje i løpet av normal levetid på en bensin bilmotor..!
Med de belastningene det ga oljen, ble den omtrent ikke redusert.. Men selvfølgelig ble den møkkete og dermed dårligere i stand til å gjøre jobben sin.

Uansett; han bytte filter på intervall og olje på hvert 2 eller 3. filterskift...

Diesel lager jo som nevnt svovelforbindelser i oljen som ikke er sunn, men det kan også filtreres..
At det forbrukes ( byttes ) omtrent 100% god olje i de fleste servicer er nok ikke en overdrivelse... Men vi har jo nok penger og er litt styrt av garantiordninger som gjør av bytter unødig...

Det er iallefall mitt syn..
( Selv kjører jeg eldre Fransk bil og den forbruker en liter eller pr 2000 km.... Så den kommer aldri til å få oljeskift, kun filter... )
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av Baltazar »

Mens vi er inne på tema...Hvordan virker egentlig et oljefilter?
og..

Om oljetrykket blir for høyt/lavt vil da motorlampen lyse?

:-k

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Bosted: sandefjord

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av Twister »

Baltazar skrev:Mens vi er inne på tema...Hvordan virker egentlig et oljefilter?
og..

Om oljetrykket blir for høyt/lavt vil da motorlampen lyse?

:-k
Tja... Selve filteret er normalt ett papirfilter som oljen må passere for i sin vei fra oljepumpen. Det er i tillegg en bypass venti som slipper oljen ufiltrert gjennom om filteret blir tett..
disse filterene er enten som en enhet (spin on filter) eller som løst filter i en holder.

Oljetrykklampen er kun en bryter som tenner lampen ved for lavt trykk( typisk 0.25 - 0,50 bar.)
Så den gir en indikasjon om noe er feil når du står på tomgang.. Hvis den lyser i normalt turtall... val da er det noe veldig galt, som feks lite olje eller en stor jobb i vente... ;e
Hva gjelder overtrykk vad for mye olje, har jeg aldri helt forstått det..
Ja, jeg ser at den kan kaste ut olje hvis man overfyller, også at det kan skade motoren ved at det blir for mye olje i veivhuset osv. Men at det blir et farlig høyt trykk, det tror jeg ikke. Det er jo også en overtykksventil i selve oljepumpa. Så om det blir for høyt trykk, er det nok noe annet feil..

Slik ser iallefall jeg det... :scratch
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av Baltazar »

Takk for svar.

Så det er en bypass funksjon altså-...Good to know..

Brukeravatar
Steinkastar
Innlegg: 315
Registrert: 15 feb 2011, 20:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R6 2001
Bosted: Oslo

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av Steinkastar »

Jeg har et lite spm.

Jeg hadde olje og filter skift ved service, rett før vinteren kom.

Bør jeg bytte olje evnt. filter igjen til våren ?
Veritas Aequitas

LUHG

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av ArcticTiger »

Steinkastar skrev:Jeg har et lite spm.

Jeg hadde olje og filter skift ved service, rett før vinteren kom.

Bør jeg bytte olje evnt. filter igjen til våren ?
I instruksjonsboka er det som oftest angitt oljeskift intervall i km, eller hvis den kjøres så lite at intervall ikke nås, "once a year".

Brukeravatar
Steinkastar
Innlegg: 315
Registrert: 15 feb 2011, 20:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R6 2001
Bosted: Oslo

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av Steinkastar »

ArcticTiger skrev:
Steinkastar skrev:Jeg har et lite spm.

Jeg hadde olje og filter skift ved service, rett før vinteren kom.

Bør jeg bytte olje evnt. filter igjen til våren ?
I instruksjonsboka er det som oftest angitt oljeskift intervall i km, eller hvis den kjøres så lite at intervall ikke nås, "once a year".

Takker. Da skifter jeg ikke enda :) Rakk så vidt å kjøre noe før jeg satte den bort...
Veritas Aequitas

LUHG

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av jhn »

Æ jobba sammen med en maskinist på 80 tallet som va innvolvert i et prosjekt sponset av et oljeselskap. De hadde to identiske nye hjelpemotorer ombord i en båt, den ene byttet de olje på etter boka, på den andre byttet de veldig ofte, tror det var en gang i uka.
Etter et år, :-k eller kanskje det var to, ble motorene plukket i atomer, og målt etter alle kunstens regler. Da var det faktisk en ørliten målbar forskjell på de to motorene, så i teorien bør man vel skifte olje samtidig som skjorte f.eks.
Men forskjellen var ikke stor nok til at de kunne finne noen forskjeller i ytelsen på de to motorene
De pengene som ble brukt til olje, kunne man sikkert kjøpt en ny motor for
En hjelpemotor går jo 24 timer i døgnet i årevis uten problemer, med normale intervaller, så hvor viktig hyppige oljeskift er, kan nok diskuteres både lenge og vel.
Personlig tror æ man kan både dobble og tre dobble intervallene gjennom hele sykkelens/eierens levetid, uten å oppleve noen problemer av den grunn, men det fordrer jo at motoren ellers e i god stand på alle måter.
Filterbytte e kanskje det viktigste

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av tagesk »

Ikke glem at intervallet sikrer motoren også dersom du bruker den dårligste oljen man kan tillate seg i henhold til instruksjonsboken (SH, eller kanskje SF), OG kjører motoren så hardt det er mulig under hele perioden.
Dersom du har bedre olje (SM), eller lunker avgårde og treffer rødstreken to ganger 8 uken istedenfor to ganger i kvarteret, da varer oljen lengere.
Problemet er: Det er ikke lett å vite hvor mye lenger.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av Kawasaki »

Twister skrev:
Baltazar skrev:Mens vi er inne på tema...Hvordan virker egentlig et oljefilter?
og..

Om oljetrykket blir for høyt/lavt vil da motorlampen lyse?

:-k
Tja... Selve filteret er normalt ett papirfilter som oljen må passere for i sin vei fra oljepumpen. Det er i tillegg en bypass venti som slipper oljen ufiltrert gjennom om filteret blir tett..
disse filterene er enten som en enhet (spin on filter) eller som løst filter i en holder.

Oljetrykklampen er kun en bryter som tenner lampen ved for lavt trykk( typisk 0.25 - 0,50 bar.)
Så den gir en indikasjon om noe er feil når du står på tomgang.. Hvis den lyser i normalt turtall... val da er det noe veldig galt, som feks lite olje eller en stor jobb i vente... ;e
Hva gjelder overtrykk vad for mye olje, har jeg aldri helt forstått det..
Ja, jeg ser at den kan kaste ut olje hvis man overfyller, også at det kan skade motoren ved at det blir for mye olje i veivhuset osv. Men at det blir et farlig høyt trykk, det tror jeg ikke. Det er jo også en overtykksventil i selve oljepumpa. Så om det blir for høyt trykk, er det nok noe annet feil..

Slik ser iallefall jeg det... :scratch
Enig i det meste du sier,også når det gjelder høyere trykk ved overfylling. Selve trykket ut i systemet fra oljepumpa vil selvfølgelig ikke endre seg.
Men det er vel ikke det trykket folk prater om,det er overtrykk i veivhuset,vil jeg tro. Og det kan jo øke ved overfylling,men skal da kastes ut i veivhusluftinga. Hvis det blir veldig overfyllt,så kan det vel tenkes at simmeringer rundt om blir overbelastet og kan presses ut og begynne å lekke. Tror det skal en del overfylling til før det skjer.
Og så tror jeg det er forskjell på en rekkefirer og en rekketreer.På en firer,så vil veivhusvolumet være det samme hele tiden,og dermed mindre "pumpeeffekt" enn på en tre-sylindra rekke. Men sånne motorer er vel bare for spesiellt interesserte? :knegg

Og siden Baltazar er Yamaha mann og lurer på hvordan oljetrykkbryter etc virker,så kan det være verdt å nevne at mange Yamaha-motorer ikke har trykkbryter,men nivå-vakt. Dvs. hvis oljelampa lyser,så er det nivået som er for lavt,og forhåpentligvis ikke trykket. Om dette gjelder hans moppe vet jeg ikke,men mange Yamaha'er er slik.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av NickNei »

Største faren ved overfylling er vel veivhuset ja, at råder pisker i olje, slik at oljen blir full av luftbobler, dette smører igjen litt dårlig, og kan bryte oljefilm.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Bosted: Tysnes

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av Tysnes »

NickNei skrev:Største faren ved overfylling er vel veivhuset ja, at råder pisker i olje, slik at oljen blir full av luftbobler, dette smører igjen litt dårlig, og kan bryte oljefilm.
Yamaha TX 750 hadde dette problemet tidlig på 70-tallet, var vel balanseakslingene så piska opp oljen. Modellen fekk ett kort liv. luftbobler i oljen, ikke bra :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Spørsmål om olje

Legg inn av AJ »

Hm...
har aldri reflektert særlig over at oljefilteret kanskje er viktigere enn selve motoroljen... :-k

Mange motorsyklister er opptatt av luftfilteret. Er helt klart en av disse, jeg ;-)
Mens oljefilteret tas ikke nøye, virker det som...
Kom over dette filteret for en stund siden:

[img]http://i42.tinypic.com/24zaykn.jpg[/img]

Påstås å være veldig effektivt og har det til felles med såkalte vaskbare luftfiltre at de kan brukes igjen og igjen etter å ha blitt renset oppskriftsmessig.
Kan et slikt ha noe for seg, tro?
Noen som har prøvd, forresten...?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar