Kanskje jeg blir litt preget av alle de som fordømte, og hengte ut bilfører, og sånn sett har tatt parti i en sak jeg ikke kjenner og ikke har noe med.jhn skrev:Jada, mye kunne vært gjort, sant nok, men inntil noe blir gjort, så mener jeg det er et helt rimelig krav at trafikantene tilpasser farta etter ønsker og behov til de som bor og ferdes langs veiene ... både til fots, med sykkel og til og med hest.SuperMorten skrev:Mye kunne vært gjort på veiene våre, både for å øke sikkerhet OG fart. Men jeg synes det er litt ufint å koble et innlegg skrevet den 7. januar mot en stygg hendelse som skjedde den 11, altså 4 dager etter at innlegget ble skrevet.jhn skrev:Må jo si at jeg synes det du sier her er en smule usympatisk og egoistisk, spesielt sett i lys av siste dagers hendelser i Aurskog-Høland.RuneMC skrev:
Hvis valget er mellom 30 km/t og noen flere trafikkdrepte så velger jeg det siste. Det er faktisk langt flere som tar selvmord i dette landet enn trafikkdrepte og det blir litt absurd å bruke så mye ressurser på en "nullvisjon" for noe som alltid vil ha en viss risiko. Ikke at jeg mener det skal være totalt fri fart, men det bør finnes en balanse mellom ressursbruk og akseptabel risiko. Den økningen vi ser i senere år kan like godt komme av at vi tross alt har fått flere innbyggere og en tettere trafikk uten at veibyggingen og vedlikeholdet har hengt med. Der veibyggingen faktisk henger med, så ser en heller ingen problem i forhold til 100 km/t fart (f.eks. de nye strekkene mellom Oslo og Hamar)
Får en mistanke om at du ikke har mistet noen i nær familie i en trafikkulykke.
Jeg lar meg stadig overraske over tilsynelatende oppegående menneskers økende interesse for eget navlelo, og minkende interesse for andres ve og vel ... i dette tilfelle kun for å spare noen minutter hist og her
Sammenligningen med selvmord er ganske malplassert, det er tross alt en frivillig sak ... men tragisk nok likevel.
Nullvisjonen er ikke et reelt mål ... ikke en gang for opphavsmennene bak dette utrykket ... det er ikke en gang en drøm for de, det blei jo avklart ganske kjapt etter at nullvisjonen blei et kjent uttrykk
Jeg mener bestemt at fartsgrenser må settes ut i fra de veiene vi faktisk har ... ikke de veiene vi ønsker vi hadde
Det er det ikke fartsgrensen som dreper. I dag er det i stor grad førerens oppmerksomhet på omgivelsene, eller rettere sagt førerens mangel på oppmerksomhet. Jeg regner med at de fleste av oss her inne som er over 18 også kjører bil. Prøv å tenk igjennom situasjoner hvor det har vært uønskede hendelser (eller nære på). De aller fleste av disse skyldes manglende oppmerksomhet hos enten meg eller motparten. Det er svært sjelden vi kan skylde på redskapen eller veien. Dersom vi på en eller annen måte klarer å få alle førere til å bli like oppmerksomme som en gjennomsnittlig god MC-fører, er vi ikke langt unna nullvisjonen. Men jeg er redd det blir bare verre og verre siden vi bare så vidt har begynt på multimedia-revolusjonen i trafikken.
Ufint sier du ... hvorfor det. Jeg har ikke tidligere registrert noen tidsbegrensning for å svare på innlegg ... hva mener du skal være grensa.?
At jeg nevnte den ulykken, nærmest i en bisetning, synes jeg ikke er det minste ufint. Den har sin naturlige plass i en sånn diskusjon som foregår her. I følge media har lokalbefolkningen lenge ønsket at noe skulle gjøres på den aktuelle strekningen pga flere tidligere ulykker.
Det samme har skjedd, og skjer flere steder i landet. Så jeg mener fremdeles det er egoistisk, og grenser til ondskapsfullt å si at hvis man har valget mellom 30 km/h og flere dødsfall, så foretrekker man dødsfallene.
Om du mener det er ufint av meg, ja så får du mene det da, greit nok.
Og siden vi diskuterer dette, jeg holdt faktisk akkurat på å kjøre ned mor og barn. De gikk her. Er ikke sikker på om det faktisk er lov til å gå der, men jeg hadde ikke gått der på tørt sommerføre engang. De gikk i innersvingen, mot trafikken. Det var uoversiktelig og glatt. Det finnes nok av alternativ (f.eks gangveier) hvis man skal gå. I dag, med relativt mye snø, vil jeg påstå at det var flaks at det gikk bra, og da tenker jeg ikke bare på meg, for det er relativt tett trafikk inn til Tønsberg om morgenen. Det er lov å bruke hodet til mer enn å feste lua på...