Hva syns folket om ABS og Traction control?
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Jeg har kjørt mange år på ducati, og som mange vet er det totalt mangel på ekstra duppedingser på disse italienske racerne :-)
Nå har jeg kjørt en sesong på min BMW S1000rr og kan med min fulle rett si at dette er noe som burde være standard utstyr på alle sykler. Det fungerer, det er en utrolig trygghet å ha i "bakhånd". Er det mulig, velg å ha det med. Jeg har reddet meg selv fra grusen to ganger.
Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4
Nå har jeg kjørt en sesong på min BMW S1000rr og kan med min fulle rett si at dette er noe som burde være standard utstyr på alle sykler. Det fungerer, det er en utrolig trygghet å ha i "bakhånd". Er det mulig, velg å ha det med. Jeg har reddet meg selv fra grusen to ganger.
Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4
- TomB
- Innlegg: 283
- Registrert: 26 des 2012, 11:07
- Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
- Bosted: på ei øy
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Ja, du har null, vel egentlig ikke, er vel ABS på den skolesykkelen du har kjørt?Bjerknez skrev:Nja... kanskje når det gjelder trafikksikkerhet, men ikke når det gjelder feilstatistikk og andre problemer som skulle komme i kjølevannet av slikt utstyr. Prisen er også noe som øker, ved siden av vekt med slikt utstyr.Geso skrev:Skjønner egentlig ikke problemstillingen :-)
Etthvert "hjelpemiddel" er en fordel. Man kan selvfølgelig diskutere kost/nytte når men kjøper noe, men personlig mener jeg at alle hjelpemidler jeg har er nyttige (kunne forsåvidt tenke meg hill assistant også jeg.)
:-) Geso
Hvis man er opptatt av absolutt best mulig trafikksikkerhet, så kjøp en Volvo. :)
Harde ord fra en som ikke engang har prøvd en sykkel med slikt utstyr, men er nå uansett slik jeg tenker ut fra den lille erfaringen jeg har, som er null![]()
![]()
Nå har du ABS på sykkelen din, naturlig sådan

Båndrag?
Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig
Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Da har du for lite dreiemoment/hk i sykkelenElolz skrev:Traction control er det etter min mening lite bruk for ved normal veikjøring

- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Er vel for sent å dra til verksted når en allerede er i en vanskelig situasjon og dette ikke virkerKydeX skrev:Da lyser det en varsellampe, også kjører man på verksted og får det fikset.

X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Snikendeugle skrev:Tror ikke jeg automatisk mister sykkelen i bakken eller ikke vet hvordan jeg skal gå av sykkelen om de elektroniske hjelpemidlene plutselig ikke fungerer :))Kawagutten skrev:Noen vil ha det og andre ganger ikke :-) Kjekt å ha men bør kunne slå det av også men det går ikke på alle sykler.
Er vel en mulighet for at noen blir for godt vant med å ha masse utstyr som plutselig en dag ikke virke som det skal i en vanskelig situasjon.Hva skjer da?
Tenkte på en del vanskeligere situasjon enn en liten velt.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
JohnnyTh skrev:Jeg trenger tydligvis mer erfaring for jeg setter veldig pris på ABS bremsene mine. Spesielt på dårlig underlag som glatt asfalt, brostein og grus.Kawagutten skrev:JohnnyTh skrev:Hva mener du med bra nok orginalt? Bremsene blir jo ikke bedre av ABS.Kawagutten skrev:ABS og TC er nok kjekt å ha i noen situasjoner men til vanlig bruk tror jeg ikke det er mange som har bruk for det.De fleste nyere sykler har bra nok bremser orginalt.
Jeg mener de er bra nok til de aller fleste situasjoner men kan også forstå at noen folk trenger ekstra utstyr i noen tilfeller der fører ikke kan se hva som dukker opp rett foran seg på glatta .Ellers er det folk som er uerfarene og føler seg ikke trygge uten dette. Kan ikke si det er mer enn 1 tilfelle i hele mitt liv der jeg har trengt bedre bremser men ikke abs abs. Var for kort tid siden en kveld der det plutselig kom sauer ut i veien og jeg klarte å bremse nok ned til at jeg kunne skrense meg unna sauene med kontrolert bakbrems og tror ikke det hadde gått med abs men har man erfaring så har man
I en liten by i Hellas måtte jeg bråbremse for en bil som plutselig bremset forran meg. absen slo inn ganske overraskende, jeg fulgte opp med bakbremse og der og kom absen ganske fort. så fortsatte jeg rett mot bakenden på en Gresk drittbil. jeg klarte å stoppe med liten margin men spørs om det ikke hadde blitt liggende igjen noen plastdeler hvis ikke jeg hadde hatt abs. asfalten var så glatt som is.
klart hvis jeg hadde hatt masse erfaring så hadde det sikkert ikke vært noe problem.
Hehe hva med å kjøre etter forholdene og f.eks brosten er som oftest glatte i litt fart.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
-
OnlineJohnnyTh
- Innlegg: 3530
- Registrert: 24 aug 2010, 13:20
- Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
- Bosted: Lista
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
du har nok kjørt mye mer i sydeuropa en jeg har.Er nok lettere for deg å vurdere veigrepet.Kawagutten skrev:JohnnyTh skrev:Jeg trenger tydligvis mer erfaring for jeg setter veldig pris på ABS bremsene mine. Spesielt på dårlig underlag som glatt asfalt, brostein og grus.Kawagutten skrev:JohnnyTh skrev:Hva mener du med bra nok orginalt? Bremsene blir jo ikke bedre av ABS.Kawagutten skrev:ABS og TC er nok kjekt å ha i noen situasjoner men til vanlig bruk tror jeg ikke det er mange som har bruk for det.De fleste nyere sykler har bra nok bremser orginalt.
Jeg mener de er bra nok til de aller fleste situasjoner men kan også forstå at noen folk trenger ekstra utstyr i noen tilfeller der fører ikke kan se hva som dukker opp rett foran seg på glatta .Ellers er det folk som er uerfarene og føler seg ikke trygge uten dette. Kan ikke si det er mer enn 1 tilfelle i hele mitt liv der jeg har trengt bedre bremser men ikke abs abs. Var for kort tid siden en kveld der det plutselig kom sauer ut i veien og jeg klarte å bremse nok ned til at jeg kunne skrense meg unna sauene med kontrolert bakbrems og tror ikke det hadde gått med abs men har man erfaring så har man
I en liten by i Hellas måtte jeg bråbremse for en bil som plutselig bremset forran meg. absen slo inn ganske overraskende, jeg fulgte opp med bakbremse og der og kom absen ganske fort. så fortsatte jeg rett mot bakenden på en Gresk drittbil. jeg klarte å stoppe med liten margin men spørs om det ikke hadde blitt liggende igjen noen plastdeler hvis ikke jeg hadde hatt abs. asfalten var så glatt som is.
klart hvis jeg hadde hatt masse erfaring så hadde det sikkert ikke vært noe problem.
Hehe hva med å kjøre etter forholdene og f.eks brosten er som oftest glatte i litt fart.
I Veliko Tarnovo var det faktisk så glatt asfalt at støvelen gled sidelengs bort fra sykkelen når jeg stoppet og tok foten ned. Ikke mye feilberegning av bremsekraft som skal til da.
Hva er argumentene for å ikke ha ABS?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Som sagt er abs og annet utstyr kjekt å ha i visse situasjoner men det er sjeldent at en har bruk for det etter min mening.Bestiller selvfølgelig ny sykkel med abs og annet utstyr for å holde prisen oppe jeg og 

X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
-
OnlineJohnnyTh
- Innlegg: 3530
- Registrert: 24 aug 2010, 13:20
- Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
- Bosted: Lista
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Hvis jeg kun trenger abs'en en eneste gang mens jeg har sykkelen så er jeg fornøyd :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24650
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Mulig den skolesykkelen hadde ABS, men fikk vertfall aldri prøvd denne. Jeg har hatt ABS på bilene jeg hatt de siste årene da, og vet jo så klart hvordan det funker, men det blir jo helt annerledes på to hjul vil jeg tro.TomB skrev:Ja, du har null, vel egentlig ikke, er vel ABS på den skolesykkelen du har kjørt?Bjerknez skrev:Nja... kanskje når det gjelder trafikksikkerhet, men ikke når det gjelder feilstatistikk og andre problemer som skulle komme i kjølevannet av slikt utstyr. Prisen er også noe som øker, ved siden av vekt med slikt utstyr.Geso skrev:Skjønner egentlig ikke problemstillingen :-)
Etthvert "hjelpemiddel" er en fordel. Man kan selvfølgelig diskutere kost/nytte når men kjøper noe, men personlig mener jeg at alle hjelpemidler jeg har er nyttige (kunne forsåvidt tenke meg hill assistant også jeg.)
:-) Geso
Hvis man er opptatt av absolutt best mulig trafikksikkerhet, så kjøp en Volvo. :)
Harde ord fra en som ikke engang har prøvd en sykkel med slikt utstyr, men er nå uansett slik jeg tenker ut fra den lille erfaringen jeg har, som er null![]()
![]()
Nå har du ABS på sykkelen din, naturlig sådan
Poenget mitt er at det blir liksom litt bakvendt og kjøpe seg motorsykkel for så og sette sikkerheten i høysetet. Hvis man vil sette sikkerheten i høysetet så behold heller bilen. Da kan man jo like godt lage en lov som gjør det påbudt med helhjelm og ryggskinne for syklister (trå syklister altså). Det ville jo vertfall ikke økt skadene og da er det vel greit?
Det som er skummelt (og selverfart) er at man faktisk kjører fortere fordi man føler seg tryggere med ABS og alskens ekstrautstyr. Man vet liksom at antisladd etc. slår inn hvis rævva på bilen kommer og da tillater man seg å stole på denne til en viss grad. Jeg antar at det ikke er spesielt annerledes med MC'ere. Jo tryggere og mer komfortabel man føler seg, jo fortere kjører man.
Sett deg i en gammel VW Boble og legg deg i 100km/t på E6. Har selv gjørt dette og jeg følte meg IKKE komfortabel i den hastigheten med denne bilen.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Du har garantert prøvd ABS om du har kjørt med skole (om sykkelen har det). Ved nødstoppen i kjøregård, og bremselengde måling på kurs i presis kjøreteknikk på bane.
"Sikkerhet i høysetet" er noe jeg ser for meg at er en konstant ting, som et kompromiss. Hverken ABS eller TC er kompromisser, og de hjelper bare til "når det trengs". Når en begynner å bygge bur rundt syklene, DA kan vi snakke kompromiss
Jeg har ihvertfall ikke det tankesettet om at "ABS = Ingen kan skade meg"--
"Sikkerhet i høysetet" er noe jeg ser for meg at er en konstant ting, som et kompromiss. Hverken ABS eller TC er kompromisser, og de hjelper bare til "når det trengs". Når en begynner å bygge bur rundt syklene, DA kan vi snakke kompromiss

Jeg har ihvertfall ikke det tankesettet om at "ABS = Ingen kan skade meg"--
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- TomB
- Innlegg: 283
- Registrert: 26 des 2012, 11:07
- Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
- Bosted: på ei øy
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Sikkerhet er viktig, spesielt for oss som har vært i bakken noen ganger, det kan gjøre vondt.Bjerknez skrev:Mulig den skolesykkelen hadde ABS, men fikk vertfall aldri prøvd denne. Jeg har hatt ABS på bilene jeg hatt de siste årene da, og vet jo så klart hvordan det funker, men det blir jo helt annerledes på to hjul vil jeg tro.TomB skrev:Ja, du har null, vel egentlig ikke, er vel ABS på den skolesykkelen du har kjørt?Bjerknez skrev:Nja... kanskje når det gjelder trafikksikkerhet, men ikke når det gjelder feilstatistikk og andre problemer som skulle komme i kjølevannet av slikt utstyr. Prisen er også noe som øker, ved siden av vekt med slikt utstyr.Geso skrev:Skjønner egentlig ikke problemstillingen :-)
Etthvert "hjelpemiddel" er en fordel. Man kan selvfølgelig diskutere kost/nytte når men kjøper noe, men personlig mener jeg at alle hjelpemidler jeg har er nyttige (kunne forsåvidt tenke meg hill assistant også jeg.)
:-) Geso
Hvis man er opptatt av absolutt best mulig trafikksikkerhet, så kjøp en Volvo. :)
Harde ord fra en som ikke engang har prøvd en sykkel med slikt utstyr, men er nå uansett slik jeg tenker ut fra den lille erfaringen jeg har, som er null![]()
![]()
Nå har du ABS på sykkelen din, naturlig sådan
Poenget mitt er at det blir liksom litt bakvendt og kjøpe seg motorsykkel for så og sette sikkerheten i høysetet. Hvis man vil sette sikkerheten i høysetet så behold heller bilen. Da kan man jo like godt lage en lov som gjør det påbudt med helhjelm og ryggskinne for syklister (trå syklister altså). Det ville jo vertfall ikke økt skadene og da er det vel greit?
Det som er skummelt (og selverfart) er at man faktisk kjører fortere fordi man føler seg tryggere med ABS og alskens ekstrautstyr. Man vet liksom at antisladd etc. slår inn hvis rævva på bilen kommer og da tillater man seg å stole på denne til en viss grad. Jeg antar at det ikke er spesielt annerledes med MC'ere. Jo tryggere og mer komfortabel man føler seg, jo fortere kjører man.
Sett deg i en gammel VW Boble og legg deg i 100km/t på E6. Har selv gjørt dette og jeg følte meg IKKE komfortabel i den hastigheten med denne bilen.
Mange har også, noen som venter hjemme.
ABS er en grei sak og kanskje kunne unngå en tryning til

Kjøregleden blir ikke noe mindre av den grunn.
Du hadde vel ikke kjøpt en bil, uten ABS?
Virker nesten som om du er mer opptatt av å være macho enn å kjøre sykkel

Gasser selvfølgelig mye mer med ABS



edit: Den tryninga som gjorde mest vondt, var i en rundkjøring med nødbrems, forhjulet bare forsvant.
Kanskje kunne ABS ha reddet meg?

Sist redigert av TomB den 04 okt 2013, 10:24, redigert 1 gang totalt.
Båndrag?
Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig
Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
..skjønner ikke din argumentasjon...selvfølgelig skal sikkerheten være i høysetet, og selvfølgelig velger man ikke en Volvo om man vil kjøre en MC...Bjerknez skrev:Mulig den skolesykkelen hadde ABS, men fikk vertfall aldri prøvd denne. Jeg har hatt ABS på bilene jeg hatt de siste årene da, og vet jo så klart hvordan det funker, men det blir jo helt annerledes på to hjul vil jeg tro.TomB skrev:Ja, du har null, vel egentlig ikke, er vel ABS på den skolesykkelen du har kjørt?Bjerknez skrev:Nja... kanskje når det gjelder trafikksikkerhet, men ikke når det gjelder feilstatistikk og andre problemer som skulle komme i kjølevannet av slikt utstyr. Prisen er også noe som øker, ved siden av vekt med slikt utstyr.Geso skrev:Skjønner egentlig ikke problemstillingen :-)
Etthvert "hjelpemiddel" er en fordel. Man kan selvfølgelig diskutere kost/nytte når men kjøper noe, men personlig mener jeg at alle hjelpemidler jeg har er nyttige (kunne forsåvidt tenke meg hill assistant også jeg.)
:-) Geso
Hvis man er opptatt av absolutt best mulig trafikksikkerhet, så kjøp en Volvo. :)
Harde ord fra en som ikke engang har prøvd en sykkel med slikt utstyr, men er nå uansett slik jeg tenker ut fra den lille erfaringen jeg har, som er null![]()
![]()
Nå har du ABS på sykkelen din, naturlig sådan
Poenget mitt er at det blir liksom litt bakvendt og kjøpe seg motorsykkel for så og sette sikkerheten i høysetet. Hvis man vil sette sikkerheten i høysetet så behold heller bilen. Da kan man jo like godt lage en lov som gjør det påbudt med helhjelm og ryggskinne for syklister (trå syklister altså). Det ville jo vertfall ikke økt skadene og da er det vel greit?
Det som er skummelt (og selverfart) er at man faktisk kjører fortere fordi man føler seg tryggere med ABS og alskens ekstrautstyr. Man vet liksom at antisladd etc. slår inn hvis rævva på bilen kommer og da tillater man seg å stole på denne til en viss grad. Jeg antar at det ikke er spesielt annerledes med MC'ere. Jo tryggere og mer komfortabel man føler seg, jo fortere kjører man.
Sett deg i en gammel VW Boble og legg deg i 100km/t på E6. Har selv gjørt dette og jeg følte meg IKKE komfortabel i den hastigheten med denne bilen.
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24650
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
jaja, jeg ser jo vi er litt uenige, og det kan være at jeg får andre tanker om noen år, men har nå vertfall fått luftet hva jeg mener fra mitt nåværende standpunkt. Å husk.. jeg har ikke lagt skjul på at jeg er sylfersk her inne :)
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Denne argumentasjonen er litt søkt. Dersom varsellampen lyser, så vet man at man må kjøre forsiktig og få reparert det før man havner i en vanskelig situasjon. Din argumentasjon gjelder jo vanlige bremser også. Hva om de slutter å virke midt i en vanskelig situasjon? Da er man i deep shit selvsagt. Men man kan ikke ha det som argument for å ikke ha ekstrautstyr.Kawagutten skrev:Er vel for sent å dra til verksted når en allerede er i en vanskelig situasjon og dette ikke virkerKydeX skrev:Da lyser det en varsellampe, også kjører man på verksted og får det fikset.
Selv så kjører jeg på en sånn måte at TC og ABS sjelden aktiveres. ABS har jeg aldri hatt bruk for enda. TC har aldri blitt aktivert i en farlig situasjon, som f.eks. En sving. Kun ved bevisst overdreven gassing på bein vei. Men utstyret er der den dagen jeg eventuelt skulle trenge det. Den forrige sykkelen min hadde ingen av delene, men jeg har ikke endret kjørestilen etter at jeg fikk det.
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Min erfaring til nå:
ABS er fint på gata, billigere forsikring blir det og.
På bane blir ABS unødvendig og irriterende til tider..
TC er "kjekt" å ha på gata, men det er på bane det virkelig kommer til nytte!
På min sykkel rett under 200hk på bakhjulet, så kan jeg gi full gass ut av sving og det føles kontrollert ut, hadde aldri turt og klart det med mine ferdigheter uten TC!
ABS er fint på gata, billigere forsikring blir det og.
På bane blir ABS unødvendig og irriterende til tider..
TC er "kjekt" å ha på gata, men det er på bane det virkelig kommer til nytte!
På min sykkel rett under 200hk på bakhjulet, så kan jeg gi full gass ut av sving og det føles kontrollert ut, hadde aldri turt og klart det med mine ferdigheter uten TC!
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Det ble for noen år siden gjort en test med cbr1000rr abs.MH434 skrev:Min erfaring til nå:
ABS er fint på gata, billigere forsikring blir det og.
På bane blir ABS unødvendig og irriterende til tider..
TC er "kjekt" å ha på gata, men det er på bane det virkelig kommer til nytte!
På min sykkel rett under 200hk på bakhjulet, så kan jeg gi full gass ut av sving og det føles kontrollert ut, hadde aldri turt og klart det med mine ferdigheter uten TC!
Alle kjørte raskere på bane med abs innkoblet enn uten med unntak av Jamie Witnam som på den tiden var en relativt habil sbk fører.
Sannsynligvis kjører du også raskere med abs enn uten selv om det ikke føles slik..
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Hmm..Voodoodoo skrev:Det ble for noen år siden gjort en test med cbr1000rr abs.MH434 skrev:Min erfaring til nå:
ABS er fint på gata, billigere forsikring blir det og.
På bane blir ABS unødvendig og irriterende til tider..
TC er "kjekt" å ha på gata, men det er på bane det virkelig kommer til nytte!
På min sykkel rett under 200hk på bakhjulet, så kan jeg gi full gass ut av sving og det føles kontrollert ut, hadde aldri turt og klart det med mine ferdigheter uten TC!
Alle kjørte raskere på bane med abs innkoblet enn uten med unntak av Jamie Witnam som på den tiden var en relativt habil sbk fører.
Sannsynligvis kjører du også raskere med abs enn uten selv om det ikke føles slik..
De som kjører racing idag, kjøper enten sykkelen uten ABS eller tar det vekk når de bygger den om til baneracer.
Ihvertfall det jeg har sett, hørt og lest

Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Men nå tror vel også alle racere at de er verdensmester også 

- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Jeg tror at jeg har ABS. Om jeg har noe mer, vet jeg ikke. Har ikke hatt bruk for noe sånt enda. Tenker ikke på at jeg kanskje har det, men det er jo flott hvis jeg har noe som hjelper meg den dagen jeg trenger det..
Sent from my GT-I9300
Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Det hender sikkertZZR-Erling skrev:Men nå tror vel også alle racere at de er verdensmester også

Men som nevnt over, så er jeg for ABS på gata!
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Står vel noe om abs i reglementet for de ulike klassene, trur neppe det er lov.MH434 skrev:Det hender sikkertZZR-Erling skrev:Men nå tror vel også alle racere at de er verdensmester også![]()
Men som nevnt over, så er jeg for ABS på gata!
Trur de fleste bremser bedre med abs.. Forruten Marques, pedrosa, rossi, lorenzo osv....
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Enig der. Dersom man bremser hardt og doserer bremsene perfekt uten låsing, så slår ikke ABS'en inn heller. Dersom du låser hjulet så vil ABS'en slippe opp og på igjen bremsa mye raskere enn de fleste av oss dødelige greier.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Elolz skrev:Er ikke dette mye pga vekt? Har sett at på enkelte sykler øker vekten en god del med ABS.MH434 skrev:De som kjører racing idag, kjøper enten sykkelen uten ABS eller tar det vekk når de bygger den om til baneracer.
Ihvertfall det jeg har sett, hørt og lest
Dere som har ABS og sier dere ikke bruker den, etterhvert som ABS systemene blir bedre er vel målet at du ikke skal merke om den slår inn eller ikke?Kan det tenkes at ABS faktisk har hjulpet litt her og der uten at dere har merket noe spesielt til det? (de med sykler som har nyeste og beste teknologien) Eller kjennes det fremdeles ut som lynkjapp pumpebremsing på disse også?
Vanskelig å forklare hvordan det føles ut som.. Men jeg kjenner ihvertfall lett på selve bremsen når ABS slår inn og ikke. Det er en litt særegen feedback i bremsesjalteren / hendelen.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- TomB
- Innlegg: 283
- Registrert: 26 des 2012, 11:07
- Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
- Bosted: på ei øy
Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?
Gammel, men blir nok mer og mer abs i racing ogsåMH434 skrev:
Hmm..
De som kjører racing idag, kjøper enten sykkelen uten ABS eller tar det vekk når de bygger den om til baneracer.
Ihvertfall det jeg har sett, hørt og lest
http://www.sportrider.com/news/146_1108 ... uperbikes/" onclick="window.open(this.href);return false;
Båndrag?
Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig
Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig