Hva syns folket om ABS og Traction control?

Forum for fulleffekt tung-MC
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?

Legg inn av LordShaft »

Jeg har kjørt mange år på ducati, og som mange vet er det totalt mangel på ekstra duppedingser på disse italienske racerne :-)

Nå har jeg kjørt en sesong på min BMW S1000rr og kan med min fulle rett si at dette er noe som burde være standard utstyr på alle sykler. Det fungerer, det er en utrolig trygghet å ha i "bakhånd". Er det mulig, velg å ha det med. Jeg har reddet meg selv fra grusen to ganger.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Bosted: på ei øy

Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?

Legg inn av TomB »

Bjerknez skrev:
Geso skrev:Skjønner egentlig ikke problemstillingen :-)

Etthvert "hjelpemiddel" er en fordel. Man kan selvfølgelig diskutere kost/nytte når men kjøper noe, men personlig mener jeg at alle hjelpemidler jeg har er nyttige (kunne forsåvidt tenke meg hill assistant også jeg.)

:-) Geso
Nja... kanskje når det gjelder trafikksikkerhet, men ikke når det gjelder feilstatistikk og andre problemer som skulle komme i kjølevannet av slikt utstyr. Prisen er også noe som øker, ved siden av vekt med slikt utstyr.

Hvis man er opptatt av absolutt best mulig trafikksikkerhet, så kjøp en Volvo. :)

Harde ord fra en som ikke engang har prøvd en sykkel med slikt utstyr, men er nå uansett slik jeg tenker ut fra den lille erfaringen jeg har, som er null :knegg :P :p
Ja, du har null, vel egentlig ikke, er vel ABS på den skolesykkelen du har kjørt?

Nå har du ABS på sykkelen din, naturlig sådan :lol
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?

Legg inn av KydeX »

Elolz skrev:Traction control er det etter min mening lite bruk for ved normal veikjøring :scratch
Da har du for lite dreiemoment/hk i sykkelen ;)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?

Legg inn av Kawagutten »

KydeX skrev:Da lyser det en varsellampe, også kjører man på verksted og får det fikset.
Er vel for sent å dra til verksted når en allerede er i en vanskelig situasjon og dette ikke virker :vs
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?

Legg inn av Kawagutten »

Snikendeugle skrev:
Kawagutten skrev:Noen vil ha det og andre ganger ikke :-) Kjekt å ha men bør kunne slå det av også men det går ikke på alle sykler.
Er vel en mulighet for at noen blir for godt vant med å ha masse utstyr som plutselig en dag ikke virke som det skal i en vanskelig situasjon.Hva skjer da?
Tror ikke jeg automatisk mister sykkelen i bakken eller ikke vet hvordan jeg skal gå av sykkelen om de elektroniske hjelpemidlene plutselig ikke fungerer :))

Tenkte på en del vanskeligere situasjon enn en liten velt.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?

Legg inn av Kawagutten »

JohnnyTh skrev:
Kawagutten skrev:
JohnnyTh skrev:
Kawagutten skrev:ABS og TC er nok kjekt å ha i noen situasjoner men til vanlig bruk tror jeg ikke det er mange som har bruk for det.De fleste nyere sykler har bra nok bremser orginalt.
Hva mener du med bra nok orginalt? Bremsene blir jo ikke bedre av ABS.

Jeg mener de er bra nok til de aller fleste situasjoner men kan også forstå at noen folk trenger ekstra utstyr i noen tilfeller der fører ikke kan se hva som dukker opp rett foran seg på glatta .Ellers er det folk som er uerfarene og føler seg ikke trygge uten dette. Kan ikke si det er mer enn 1 tilfelle i hele mitt liv der jeg har trengt bedre bremser men ikke abs abs. Var for kort tid siden en kveld der det plutselig kom sauer ut i veien og jeg klarte å bremse nok ned til at jeg kunne skrense meg unna sauene med kontrolert bakbrems og tror ikke det hadde gått med abs men har man erfaring så har man :D
Jeg trenger tydligvis mer erfaring for jeg setter veldig pris på ABS bremsene mine. Spesielt på dårlig underlag som glatt asfalt, brostein og grus.
I en liten by i Hellas måtte jeg bråbremse for en bil som plutselig bremset forran meg. absen slo inn ganske overraskende, jeg fulgte opp med bakbremse og der og kom absen ganske fort. så fortsatte jeg rett mot bakenden på en Gresk drittbil. jeg klarte å stoppe med liten margin men spørs om det ikke hadde blitt liggende igjen noen plastdeler hvis ikke jeg hadde hatt abs. asfalten var så glatt som is.
klart hvis jeg hadde hatt masse erfaring så hadde det sikkert ikke vært noe problem.

Hehe hva med å kjøre etter forholdene og f.eks brosten er som oftest glatte i litt fart.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Online
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3530
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?

Legg inn av JohnnyTh »

Kawagutten skrev:
JohnnyTh skrev:
Kawagutten skrev:
JohnnyTh skrev:
Kawagutten skrev:ABS og TC er nok kjekt å ha i noen situasjoner men til vanlig bruk tror jeg ikke det er mange som har bruk for det.De fleste nyere sykler har bra nok bremser orginalt.
Hva mener du med bra nok orginalt? Bremsene blir jo ikke bedre av ABS.

Jeg mener de er bra nok til de aller fleste situasjoner men kan også forstå at noen folk trenger ekstra utstyr i noen tilfeller der fører ikke kan se hva som dukker opp rett foran seg på glatta .Ellers er det folk som er uerfarene og føler seg ikke trygge uten dette. Kan ikke si det er mer enn 1 tilfelle i hele mitt liv der jeg har trengt bedre bremser men ikke abs abs. Var for kort tid siden en kveld der det plutselig kom sauer ut i veien og jeg klarte å bremse nok ned til at jeg kunne skrense meg unna sauene med kontrolert bakbrems og tror ikke det hadde gått med abs men har man erfaring så har man :D
Jeg trenger tydligvis mer erfaring for jeg setter veldig pris på ABS bremsene mine. Spesielt på dårlig underlag som glatt asfalt, brostein og grus.
I en liten by i Hellas måtte jeg bråbremse for en bil som plutselig bremset forran meg. absen slo inn ganske overraskende, jeg fulgte opp med bakbremse og der og kom absen ganske fort. så fortsatte jeg rett mot bakenden på en Gresk drittbil. jeg klarte å stoppe med liten margin men spørs om det ikke hadde blitt liggende igjen noen plastdeler hvis ikke jeg hadde hatt abs. asfalten var så glatt som is.
klart hvis jeg hadde hatt masse erfaring så hadde det sikkert ikke vært noe problem.

Hehe hva med å kjøre etter forholdene og f.eks brosten er som oftest glatte i litt fart.
du har nok kjørt mye mer i sydeuropa en jeg har.Er nok lettere for deg å vurdere veigrepet.
I Veliko Tarnovo var det faktisk så glatt asfalt at støvelen gled sidelengs bort fra sykkelen når jeg stoppet og tok foten ned. Ikke mye feilberegning av bremsekraft som skal til da.

Hva er argumentene for å ikke ha ABS?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?

Legg inn av Kawagutten »

Som sagt er abs og annet utstyr kjekt å ha i visse situasjoner men det er sjeldent at en har bruk for det etter min mening.Bestiller selvfølgelig ny sykkel med abs og annet utstyr for å holde prisen oppe jeg og :D
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Online
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3530
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?

Legg inn av JohnnyTh »

Hvis jeg kun trenger abs'en en eneste gang mens jeg har sykkelen så er jeg fornøyd :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24650
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?

Legg inn av Bjerknez »

TomB skrev:
Bjerknez skrev:
Geso skrev:Skjønner egentlig ikke problemstillingen :-)

Etthvert "hjelpemiddel" er en fordel. Man kan selvfølgelig diskutere kost/nytte når men kjøper noe, men personlig mener jeg at alle hjelpemidler jeg har er nyttige (kunne forsåvidt tenke meg hill assistant også jeg.)

:-) Geso
Nja... kanskje når det gjelder trafikksikkerhet, men ikke når det gjelder feilstatistikk og andre problemer som skulle komme i kjølevannet av slikt utstyr. Prisen er også noe som øker, ved siden av vekt med slikt utstyr.

Hvis man er opptatt av absolutt best mulig trafikksikkerhet, så kjøp en Volvo. :)

Harde ord fra en som ikke engang har prøvd en sykkel med slikt utstyr, men er nå uansett slik jeg tenker ut fra den lille erfaringen jeg har, som er null :knegg :P :p
Ja, du har null, vel egentlig ikke, er vel ABS på den skolesykkelen du har kjørt?

Nå har du ABS på sykkelen din, naturlig sådan :lol
Mulig den skolesykkelen hadde ABS, men fikk vertfall aldri prøvd denne. Jeg har hatt ABS på bilene jeg hatt de siste årene da, og vet jo så klart hvordan det funker, men det blir jo helt annerledes på to hjul vil jeg tro.

Poenget mitt er at det blir liksom litt bakvendt og kjøpe seg motorsykkel for så og sette sikkerheten i høysetet. Hvis man vil sette sikkerheten i høysetet så behold heller bilen. Da kan man jo like godt lage en lov som gjør det påbudt med helhjelm og ryggskinne for syklister (trå syklister altså). Det ville jo vertfall ikke økt skadene og da er det vel greit?

Det som er skummelt (og selverfart) er at man faktisk kjører fortere fordi man føler seg tryggere med ABS og alskens ekstrautstyr. Man vet liksom at antisladd etc. slår inn hvis rævva på bilen kommer og da tillater man seg å stole på denne til en viss grad. Jeg antar at det ikke er spesielt annerledes med MC'ere. Jo tryggere og mer komfortabel man føler seg, jo fortere kjører man.

Sett deg i en gammel VW Boble og legg deg i 100km/t på E6. Har selv gjørt dette og jeg følte meg IKKE komfortabel i den hastigheten med denne bilen.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?

Legg inn av Snikendeugle »

Du har garantert prøvd ABS om du har kjørt med skole (om sykkelen har det). Ved nødstoppen i kjøregård, og bremselengde måling på kurs i presis kjøreteknikk på bane.

"Sikkerhet i høysetet" er noe jeg ser for meg at er en konstant ting, som et kompromiss. Hverken ABS eller TC er kompromisser, og de hjelper bare til "når det trengs". Når en begynner å bygge bur rundt syklene, DA kan vi snakke kompromiss :p
Jeg har ihvertfall ikke det tankesettet om at "ABS = Ingen kan skade meg"--
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Bosted: på ei øy

Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?

Legg inn av TomB »

Bjerknez skrev:
TomB skrev:
Bjerknez skrev:
Geso skrev:Skjønner egentlig ikke problemstillingen :-)

Etthvert "hjelpemiddel" er en fordel. Man kan selvfølgelig diskutere kost/nytte når men kjøper noe, men personlig mener jeg at alle hjelpemidler jeg har er nyttige (kunne forsåvidt tenke meg hill assistant også jeg.)

:-) Geso
Nja... kanskje når det gjelder trafikksikkerhet, men ikke når det gjelder feilstatistikk og andre problemer som skulle komme i kjølevannet av slikt utstyr. Prisen er også noe som øker, ved siden av vekt med slikt utstyr.

Hvis man er opptatt av absolutt best mulig trafikksikkerhet, så kjøp en Volvo. :)

Harde ord fra en som ikke engang har prøvd en sykkel med slikt utstyr, men er nå uansett slik jeg tenker ut fra den lille erfaringen jeg har, som er null :knegg :P :p
Ja, du har null, vel egentlig ikke, er vel ABS på den skolesykkelen du har kjørt?

Nå har du ABS på sykkelen din, naturlig sådan :lol
Mulig den skolesykkelen hadde ABS, men fikk vertfall aldri prøvd denne. Jeg har hatt ABS på bilene jeg hatt de siste årene da, og vet jo så klart hvordan det funker, men det blir jo helt annerledes på to hjul vil jeg tro.

Poenget mitt er at det blir liksom litt bakvendt og kjøpe seg motorsykkel for så og sette sikkerheten i høysetet. Hvis man vil sette sikkerheten i høysetet så behold heller bilen. Da kan man jo like godt lage en lov som gjør det påbudt med helhjelm og ryggskinne for syklister (trå syklister altså). Det ville jo vertfall ikke økt skadene og da er det vel greit?

Det som er skummelt (og selverfart) er at man faktisk kjører fortere fordi man føler seg tryggere med ABS og alskens ekstrautstyr. Man vet liksom at antisladd etc. slår inn hvis rævva på bilen kommer og da tillater man seg å stole på denne til en viss grad. Jeg antar at det ikke er spesielt annerledes med MC'ere. Jo tryggere og mer komfortabel man føler seg, jo fortere kjører man.

Sett deg i en gammel VW Boble og legg deg i 100km/t på E6. Har selv gjørt dette og jeg følte meg IKKE komfortabel i den hastigheten med denne bilen.
Sikkerhet er viktig, spesielt for oss som har vært i bakken noen ganger, det kan gjøre vondt.
Mange har også, noen som venter hjemme.

ABS er en grei sak og kanskje kunne unngå en tryning til :prf
Kjøregleden blir ikke noe mindre av den grunn.
Du hadde vel ikke kjøpt en bil, uten ABS?
Virker nesten som om du er mer opptatt av å være macho enn å kjøre sykkel :scratch

Gasser selvfølgelig mye mer med ABS :mc1 en uten :mc2 :lol

edit: Den tryninga som gjorde mest vondt, var i en rundkjøring med nødbrems, forhjulet bare forsvant.
Kanskje kunne ABS ha reddet meg?

:prop:
Sist redigert av TomB den 04 okt 2013, 10:24, redigert 1 gang totalt.
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

ZZR-Erling

Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?

Legg inn av ZZR-Erling »

Bjerknez skrev:
TomB skrev:
Bjerknez skrev:
Geso skrev:Skjønner egentlig ikke problemstillingen :-)

Etthvert "hjelpemiddel" er en fordel. Man kan selvfølgelig diskutere kost/nytte når men kjøper noe, men personlig mener jeg at alle hjelpemidler jeg har er nyttige (kunne forsåvidt tenke meg hill assistant også jeg.)

:-) Geso
Nja... kanskje når det gjelder trafikksikkerhet, men ikke når det gjelder feilstatistikk og andre problemer som skulle komme i kjølevannet av slikt utstyr. Prisen er også noe som øker, ved siden av vekt med slikt utstyr.

Hvis man er opptatt av absolutt best mulig trafikksikkerhet, så kjøp en Volvo. :)

Harde ord fra en som ikke engang har prøvd en sykkel med slikt utstyr, men er nå uansett slik jeg tenker ut fra den lille erfaringen jeg har, som er null :knegg :P :p
Ja, du har null, vel egentlig ikke, er vel ABS på den skolesykkelen du har kjørt?

Nå har du ABS på sykkelen din, naturlig sådan :lol
Mulig den skolesykkelen hadde ABS, men fikk vertfall aldri prøvd denne. Jeg har hatt ABS på bilene jeg hatt de siste årene da, og vet jo så klart hvordan det funker, men det blir jo helt annerledes på to hjul vil jeg tro.

Poenget mitt er at det blir liksom litt bakvendt og kjøpe seg motorsykkel for så og sette sikkerheten i høysetet. Hvis man vil sette sikkerheten i høysetet så behold heller bilen. Da kan man jo like godt lage en lov som gjør det påbudt med helhjelm og ryggskinne for syklister (trå syklister altså). Det ville jo vertfall ikke økt skadene og da er det vel greit?

Det som er skummelt (og selverfart) er at man faktisk kjører fortere fordi man føler seg tryggere med ABS og alskens ekstrautstyr. Man vet liksom at antisladd etc. slår inn hvis rævva på bilen kommer og da tillater man seg å stole på denne til en viss grad. Jeg antar at det ikke er spesielt annerledes med MC'ere. Jo tryggere og mer komfortabel man føler seg, jo fortere kjører man.

Sett deg i en gammel VW Boble og legg deg i 100km/t på E6. Har selv gjørt dette og jeg følte meg IKKE komfortabel i den hastigheten med denne bilen.
..skjønner ikke din argumentasjon...selvfølgelig skal sikkerheten være i høysetet, og selvfølgelig velger man ikke en Volvo om man vil kjøre en MC...

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24650
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?

Legg inn av Bjerknez »

jaja, jeg ser jo vi er litt uenige, og det kan være at jeg får andre tanker om noen år, men har nå vertfall fått luftet hva jeg mener fra mitt nåværende standpunkt. Å husk.. jeg har ikke lagt skjul på at jeg er sylfersk her inne :)

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?

Legg inn av KydeX »

Kawagutten skrev:
KydeX skrev:Da lyser det en varsellampe, også kjører man på verksted og får det fikset.
Er vel for sent å dra til verksted når en allerede er i en vanskelig situasjon og dette ikke virker :vs
Denne argumentasjonen er litt søkt. Dersom varsellampen lyser, så vet man at man må kjøre forsiktig og få reparert det før man havner i en vanskelig situasjon. Din argumentasjon gjelder jo vanlige bremser også. Hva om de slutter å virke midt i en vanskelig situasjon? Da er man i deep shit selvsagt. Men man kan ikke ha det som argument for å ikke ha ekstrautstyr.

Selv så kjører jeg på en sånn måte at TC og ABS sjelden aktiveres. ABS har jeg aldri hatt bruk for enda. TC har aldri blitt aktivert i en farlig situasjon, som f.eks. En sving. Kun ved bevisst overdreven gassing på bein vei. Men utstyret er der den dagen jeg eventuelt skulle trenge det. Den forrige sykkelen min hadde ingen av delene, men jeg har ikke endret kjørestilen etter at jeg fikk det.

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Bosted: Kongsberg

Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?

Legg inn av MH434 »

Min erfaring til nå:
ABS er fint på gata, billigere forsikring blir det og.
På bane blir ABS unødvendig og irriterende til tider..

TC er "kjekt" å ha på gata, men det er på bane det virkelig kommer til nytte!
På min sykkel rett under 200hk på bakhjulet, så kan jeg gi full gass ut av sving og det føles kontrollert ut, hadde aldri turt og klart det med mine ferdigheter uten TC!
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?

Legg inn av Voodoodoo »

MH434 skrev:Min erfaring til nå:
ABS er fint på gata, billigere forsikring blir det og.
På bane blir ABS unødvendig og irriterende til tider..

TC er "kjekt" å ha på gata, men det er på bane det virkelig kommer til nytte!
På min sykkel rett under 200hk på bakhjulet, så kan jeg gi full gass ut av sving og det føles kontrollert ut, hadde aldri turt og klart det med mine ferdigheter uten TC!
Det ble for noen år siden gjort en test med cbr1000rr abs.
Alle kjørte raskere på bane med abs innkoblet enn uten med unntak av Jamie Witnam som på den tiden var en relativt habil sbk fører.

Sannsynligvis kjører du også raskere med abs enn uten selv om det ikke føles slik..
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Bosted: Kongsberg

Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?

Legg inn av MH434 »

Voodoodoo skrev:
MH434 skrev:Min erfaring til nå:
ABS er fint på gata, billigere forsikring blir det og.
På bane blir ABS unødvendig og irriterende til tider..

TC er "kjekt" å ha på gata, men det er på bane det virkelig kommer til nytte!
På min sykkel rett under 200hk på bakhjulet, så kan jeg gi full gass ut av sving og det føles kontrollert ut, hadde aldri turt og klart det med mine ferdigheter uten TC!
Det ble for noen år siden gjort en test med cbr1000rr abs.
Alle kjørte raskere på bane med abs innkoblet enn uten med unntak av Jamie Witnam som på den tiden var en relativt habil sbk fører.

Sannsynligvis kjører du også raskere med abs enn uten selv om det ikke føles slik..
Hmm..
De som kjører racing idag, kjøper enten sykkelen uten ABS eller tar det vekk når de bygger den om til baneracer.
Ihvertfall det jeg har sett, hørt og lest :mk
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

ZZR-Erling

Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?

Legg inn av ZZR-Erling »

Men nå tror vel også alle racere at de er verdensmester også :knegg

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?

Legg inn av SuperMorten »

Jeg tror at jeg har ABS. Om jeg har noe mer, vet jeg ikke. Har ikke hatt bruk for noe sånt enda. Tenker ikke på at jeg kanskje har det, men det er jo flott hvis jeg har noe som hjelper meg den dagen jeg trenger det..

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Bosted: Kongsberg

Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?

Legg inn av MH434 »

ZZR-Erling skrev:Men nå tror vel også alle racere at de er verdensmester også :knegg
Det hender sikkert ;-)

Men som nevnt over, så er jeg for ABS på gata!
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?

Legg inn av Voodoodoo »

MH434 skrev:
ZZR-Erling skrev:Men nå tror vel også alle racere at de er verdensmester også :knegg
Det hender sikkert ;-)

Men som nevnt over, så er jeg for ABS på gata!
Står vel noe om abs i reglementet for de ulike klassene, trur neppe det er lov.

Trur de fleste bremser bedre med abs.. Forruten Marques, pedrosa, rossi, lorenzo osv....
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?

Legg inn av KydeX »

Enig der. Dersom man bremser hardt og doserer bremsene perfekt uten låsing, så slår ikke ABS'en inn heller. Dersom du låser hjulet så vil ABS'en slippe opp og på igjen bremsa mye raskere enn de fleste av oss dødelige greier.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?

Legg inn av Snikendeugle »

Elolz skrev:
MH434 skrev:De som kjører racing idag, kjøper enten sykkelen uten ABS eller tar det vekk når de bygger den om til baneracer.
Ihvertfall det jeg har sett, hørt og lest :mk
Er ikke dette mye pga vekt? Har sett at på enkelte sykler øker vekten en god del med ABS.

Dere som har ABS og sier dere ikke bruker den, etterhvert som ABS systemene blir bedre er vel målet at du ikke skal merke om den slår inn eller ikke? :-k Kan det tenkes at ABS faktisk har hjulpet litt her og der uten at dere har merket noe spesielt til det? (de med sykler som har nyeste og beste teknologien) Eller kjennes det fremdeles ut som lynkjapp pumpebremsing på disse også? :-k

Vanskelig å forklare hvordan det føles ut som.. Men jeg kjenner ihvertfall lett på selve bremsen når ABS slår inn og ikke. Det er en litt særegen feedback i bremsesjalteren / hendelen.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Bosted: på ei øy

Re: Hva syns folket om ABS og Traction control?

Legg inn av TomB »

MH434 skrev:
Hmm..
De som kjører racing idag, kjøper enten sykkelen uten ABS eller tar det vekk når de bygger den om til baneracer.
Ihvertfall det jeg har sett, hørt og lest :mk
Gammel, men blir nok mer og mer abs i racing også

http://www.sportrider.com/news/146_1108 ... uperbikes/" onclick="window.open(this.href);return false;
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Svar