
Kontroversiell innkjøringsmetode
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Kontroversiell innkjøringsmetode
Skulle ønske jeg kunne noe som helst om dette 

- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Kontroversiell innkjøringsmetode
Finner du det ikke i en bok..?jongsanim skrev:Skulle ønske jeg kunne noe som helst om dette

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Kontroversiell innkjøringsmetode
LordShaft skrev:Nå er det et velkjent fenomen at produsenter lager ting som er meningen at skal gå i stykker. Ellers vil deler av samfunnet vårt slutte å fungere. De beste eksemplene er vaskemaskiner, printere, kjøleskap, lyspærer og nylonstrømper.
Så om en produsent bevisst går ut med anbefalinger som gir deleforbruk eller økt service arbeid ville ikke overrasket meg i det hele tatt. Nei dette har ingen ting med konspirasjonsteorier å gjøre. Dette er veldokumentert fakta
Note 3
Kosten av å bygge det "ultimate" produktet ville uansett blitt for høy og altfor få kjøpere.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Kontroversiell innkjøringsmetode
Sikkert, men leser allerede så mye annet, har ikke tidSuperMorten skrev:Finner du det ikke i en bok..?jongsanim skrev:Skulle ønske jeg kunne noe som helst om dette

- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Kontroversiell innkjøringsmetode
Når du snakker om det ultimate produkt, så blir det en avveining mellom pris og holdbarhet. Det beste eksemplet der er vel mobiltelefoner. Det har vært mye frem og tilbake mellom norske forbrukermyndigheters krav kontra produsentenes specs.Snikendeugle skrev:LordShaft skrev:Nå er det et velkjent fenomen at produsenter lager ting som er meningen at skal gå i stykker. Ellers vil deler av samfunnet vårt slutte å fungere. De beste eksemplene er vaskemaskiner, printere, kjøleskap, lyspærer og nylonstrømper.
Så om en produsent bevisst går ut med anbefalinger som gir deleforbruk eller økt service arbeid ville ikke overrasket meg i det hele tatt. Nei dette har ingen ting med konspirasjonsteorier å gjøre. Dette er veldokumentert fakta
Note 3
Kosten av å bygge det "ultimate" produktet ville uansett blitt for høy og altfor få kjøpere.
Men over til motor, så er vel alle enige om at også motorer før eller siden vil bli utslitte, men at alle ønsker at den skal vare så lenge som mulig. Og når en hel motorverden mer eller mindre er enig i hvordan man skal kjøre inn en motor, uansett om det er bil, buss, båt eller moped, så blir det litt forunderlig at noen finner grunn til å mistro dette i det hele tatt. Og alle snakker om at det er dokumentert. Har aldri sett noe dokumentert. Det eneste jeg føler meg sikker på, er at produsenter har dokumenterte tester av alle tenkelige (og utenkelige) forhold.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Kontroversiell innkjøringsmetode
Stiller du spørsmål lærer du, og ta feil flere ganger er en del av den vitenskapelige metodejongsanim skrev:Skulle ønske jeg kunne noe som helst om dette

Det å beholde et kritisk blikk til det andre sier spesiellt på nett er viktig
Ville ikke du stillt spørsmål hadde ikke jeg svart osv osv :) Det slår begge veier, jeg lærer også
Nå påstår ikke jeg at jeg har rett, men jeg stiller spørsmålstegn ved bevisene og utsagnene om effekt, han må lese mer fysikk denne usa duden
Memento mori
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Kontroversiell innkjøringsmetode
Interresant tråd, denne.
Skal innrømme at jeg ikke har lest gjennom alle linkene, men metoden som AndreasB skriver om i første innlegg har vært brukt til innkjøring av racermotorer "siden tidenes morgen"
At dette ikke anbefales av produsentene er forståelig, om alle amatører i verden skulle kjøre en ny motor opp i mot maks ville utvilsomt mange nye motorer skjære seg.
En ny motor har veldig mye høyere friksjon mellom stempel og ringer mot cylinderveggene enn en som har slipt seg til.
Det som allikevel er mest interresant med tråden er at de fleste innleggene har en for eller imot-holdning, akkurat som i veldig mange andre tråder.
Er vi virkelig så opphengt i egne synspunkter og gammel lærdom at vi ikke kan diskutere noe som helst uten å hoppe i skyttergrava og trekke frem både dokumentasjon og "dokumentasjon" fra nettet ?
Skal innrømme at jeg ikke har lest gjennom alle linkene, men metoden som AndreasB skriver om i første innlegg har vært brukt til innkjøring av racermotorer "siden tidenes morgen"
At dette ikke anbefales av produsentene er forståelig, om alle amatører i verden skulle kjøre en ny motor opp i mot maks ville utvilsomt mange nye motorer skjære seg.
En ny motor har veldig mye høyere friksjon mellom stempel og ringer mot cylinderveggene enn en som har slipt seg til.
Det som allikevel er mest interresant med tråden er at de fleste innleggene har en for eller imot-holdning, akkurat som i veldig mange andre tråder.
Er vi virkelig så opphengt i egne synspunkter og gammel lærdom at vi ikke kan diskutere noe som helst uten å hoppe i skyttergrava og trekke frem både dokumentasjon og "dokumentasjon" fra nettet ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Kontroversiell innkjøringsmetode
Jeg er så idiot når det kommer til motor at når jeg må velge mellom forhandler/produsent vs. noe man leser på "et fjollete forum", så velger jeg å stole på produsenten, med tanke på at man har investert (kasta bort) et 6-sifret beløp på tohjulingen. Forøvrig har jeg fortsatt ikke vært i den situasjon, og kommer ikke dit i overskuelig fremtid, at jeg skal kjøpe noe som er helt nytt...Jompa skrev: Er vi virkelig så opphengt i egne synspunkter og gammel lærdom at vi ikke kan diskutere noe som helst uten å hoppe i skyttergrava og trekke frem både dokumentasjon og "dokumentasjon" fra nettet ?
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Kontroversiell innkjøringsmetode
Kløtsjer skal visst kjøres inn og. Pent og rolig de første 10000km sto det på min SPEC kløtsj. Eg drog på banekjøring dagen etter eg bytta. Den held fortsatt den, og det blir ikkje kjøyrt noko pent der for å sei det slik.
Så eg trur nok fabrikanter legg seg på ei litt trygg linje når det gjeld dette.
Du har dei som meinar at å kjøyre inn ein motor hardt er det beste, og dei som meinar at å ta det pent og rolig er det beste. Men så har du dei som meinar at den beste måten å kjøyre inn ein motor er å kjøyre den inn etter planlagt bruk, altså hardt om du er litt hard på gassen og rolig om kjøyrestilen din er meir bedagelig anlagt.
Personlig trur eg det går bra uansett, V-stromen eg kjøpte "ny" i var ein demosykkel for Mc-Oslo med 6000km på tellaren når eg kjøpte den, eg tvilar på den har blitt innkjøyrd etter boka
Men den gikk da lika godt den!
Så eg trur nok fabrikanter legg seg på ei litt trygg linje når det gjeld dette.
Du har dei som meinar at å kjøyre inn ein motor hardt er det beste, og dei som meinar at å ta det pent og rolig er det beste. Men så har du dei som meinar at den beste måten å kjøyre inn ein motor er å kjøyre den inn etter planlagt bruk, altså hardt om du er litt hard på gassen og rolig om kjøyrestilen din er meir bedagelig anlagt.
Personlig trur eg det går bra uansett, V-stromen eg kjøpte "ny" i var ein demosykkel for Mc-Oslo med 6000km på tellaren når eg kjøpte den, eg tvilar på den har blitt innkjøyrd etter boka

- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Kontroversiell innkjøringsmetode
Altså hardt om du ikke har tenkt å bruke sykkelen over tid.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Bikes4life
- Innlegg: 43
- Registrert: 24 jul 2013, 09:30
- Motorsykkelen din: Honda MSX 125 og 1290 Super Duke R S.E
Re: Kontroversiell innkjøringsmetode
Søk opp statisk vs dynamisk kompresjon og ta det med i beregningen, så skal det vel være greit å forstå om det har betydning eller ikke. Det er vel ikke tvil om at sylinderlekkasje enten mellom sylinder/stempel eller ventiler går utover ytelsen. Men to like motorer fra samme produsent vil jo aldri yte det samme, for de kommer jo ikke med de samme toleransene. Stempelklaringer, endegap på stempelfjærer, kamtiming etc vil være forskjellige fra motor til motor, og forklarer i større grad forskjeller på to motorer enn innkjøring.Barbarozza skrev:Altså..det jeg stiller spørsmål med er om det er forskjell, ikke om det er farlig eller ikke. Jeg stiller også spørsmål ved motousa tankegang på effekt og synes han burde endre teksten, da det er klin umulig å få mere effekt pga innkjøringsmetode en hva du kan trykke inn av luft og bensin :) Og innkjøringa kan ikke få til sånne endringer logisk nokSnikendeugle skrev:Det er en grei forskjell på "noe så sinnsykt" og dra igjennom turtallet på girene ofte...ZZR-Erling skrev:Jeg kommer til å kjøre inn litt moderat, og hva er egentlig problemet med det, hørt om noen egentlig??
Hvis noen er så tullete å vræle maskinen sin noe så sinnsykt, for å tro at dette er den riktige innkjøringsmetoden, så værsegod, men jeg vil gjerne som eventuell bruktkjøper, bli informert om det!
:-)å
Eneste endringen jeg kan se er at det blir mindre friksjon i motoren raskere en med vanlig innkjøring...som gir mindre varme og mer av den effekten som motoren er konstruert for til bakhjulet :-)å
Han har brukt deler av den vitenskapelige metode..men han har ikke testet resultatene sine grundig....og ergo så blir det synsing, og mer en politisk debatt om tro og tvil.
Litt synd, for det er med en hobby-mekanikkers øyne en morsom debatt som det kunne vært morsomt å vist noe om.
Og for de som er litt interessert om hvordan man noen ganger jobber med forskning og resultater så er denne artikkelen overraskende godt forklart med enkle ord
Trykk gjerne på linkene om dobbel blindtest også.....så skjønner dere hva jeg søker etter
http://no.wikipedia.org/wiki/Vitenskapelig_metode" onclick="window.open(this.href);return false;
Historikk:
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Kontroversiell innkjøringsmetode
Det blir i alle fall en debatt, og i den vitenskapelige modellen så skal det stilles spørsmålBikes4life skrev: Søk opp statisk vs dynamisk kompresjon og ta det med i beregningen, så skal det vel være greit å forstå om det har betydning eller ikke. Det er vel ikke tvil om at sylinderlekkasje enten mellom sylinder/stempel eller ventiler går utover ytelsen. Men to like motorer fra samme produsent vil jo aldri yte det samme, for de kommer jo ikke med de samme toleransene. Stempelklaringer, endegap på stempelfjærer, kamtiming etc vil være forskjellige fra motor til motor, og forklarer i større grad forskjeller på to motorer enn innkjøring.

Og alle som deltar har godt av å bli motsagt eller utfordra....
Ellers er jeg helt enig i det du beskriver og siden du saksa fra litt tidligere innlegg så har du lest tråden, da veit du at jeg mener at effekt ikke er statisk i noen motorer. Jeg prøver å bruke et språk og forklare på en måte som alle skjønner
(men lykkes vist ikke

Og for all del, jeg skriver jo at komp har stor betydning, og i motorberegninger er den en del av formelen også.......MEN :-)å
1. Jeg sier at forutsetningene for måten han tester på ikke er det beste. Er du enig i det ?
2. Min påstand ( Altså noe jeg tror men ikke veit helt sikkert) er at han legger til grunn for sine resultater at ALLE andre motorer har mellom 2-10 % lekasje etter den "vanlige innkjøringa)
Og da spør jeg meg NÅR i testkjeden har disse motorene det ??????
Er det rett etter at motorene kommer fra fabrikk ????? er det rett etter forskjellig innkjøring osv osv...
For det vi IKKE VET noen ting om er hvilke motorer han har teste mot, eller hvor i testkjeden han har testa motorene på. Er det testa på antall omdreininger siden motoren var ny ?? eller er det testa etter antall timer ? eller km ?????
Er samme motor testa opp mot sitt første resultat ? Eller er det bare en sammenligning mot hverandre ???? Er det det siste vil du jo ha forskjellig resultaer da ingen motorer er statiske som vi er enige om
Problemet mitt er at han konkluderer for tidlig...men det kan se ut som han peker på noe som stemmer. Men hva kommer da resultatet av ????
Beste måten med sammenligning synes jeg må være etter antall omdreininger motoren har gått. Under ellers like forhold, og teste hver motor opp mot sitt egne første resultat, og deretter sammenlige mot hverandre
Da har den fått samme bevegelsesslitasje ..men ved ulik belastning
Er du enig med meg hit ???
Og husk da at du kjører inn en motor dobbelt så raskt ved et snitt på 9000 rpm som ved 4500 hvis vi velger denne metoden
Det jeg nemlig TROR ( JADA jeg synser her ) er hva jeg skreiv i mitt første innlegg at man når løsnepunktet tidligere på denne måten, og at inn og tilslitningen kommer bare noe seinere på vanlig måte.
Altså at begge måter fungerer noenlunde, men det går mye fortere å gjøre det brutalt en å lurke rundt. Effekten tror jeg ikke er så stor, da dere må huske på at bare det å bytte bakdekk på en dynobenk kan gi 3 hk på samme sykkel (grep mot rulle)
Nå skal jeg fortelle en vandrehistorie , dvs...jeg aner ikke om dette er sant eller ikke.....men storyen fortalte han...hadde en medstudent som var landbruksmekanikker. Trønder, sindig og svær...når de overhalte motorer med nye stempler rådelagre og alt sammen, så kobla de en elektromotor på akslinga, heiv en masse ATA skurepulver i innsuget og lot det stå over natta :)
Skal VI tro på dette ????? eller stille noen kritiske spørsmål ???
Det handler ikke om å TRO guttær , det handler faktisk om å VITE

Sist redigert av Barbarozza den 08 apr 2014, 09:15, redigert 1 gang totalt.
Memento mori
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Kontroversiell innkjøringsmetode
Jepp, den heter "we dont want lawsuits"SuperMorten skrev:Det blir jo på en måte motbevist, i og med at de aller fleste produsenter er enige om at dette ikke er måten å gjøre det på. Og vær helt sikker på en ting, produsenten har brukt en vitenskapelig metodeSnikendeugle skrev:Men da igjen, så er det ingen motbevis for at det er dårlig på noen måte, så det stilles likt i begge ender
Kjøre inn pent er ikke det beste for sykkelen, men det funker. Og det gir dem minst stress fra kjøpere tenker jeg..
og det er ULOGISK i forhold til hvordan DE behandler motoren!! De kjører det opp på redline jo ffs.
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Kontroversiell innkjøringsmetode
Si meg, er du en produsent? Siden du backer dem opp så veldig?SuperMorten skrev: Men over til motor, så er vel alle enige om at også motorer før eller siden vil bli utslitte, men at alle ønsker at den skal vare så lenge som mulig. Og når en hel motorverden mer eller mindre er enig i hvordan man skal kjøre inn en motor, uansett om det er bil, buss, båt eller moped, så blir det litt forunderlig at noen finner grunn til å mistro dette i det hele tatt. Og alle snakker om at det er dokumentert. Har aldri sett noe dokumentert. Det eneste jeg føler meg sikker på, er at produsenter har dokumenterte tester av alle tenkelige (og utenkelige) forhold.
Hva i granskauen får deg til å tro at de vil det samme som du?
DU vil ha en sykkel som varer lenge, med lange serviceintervaller.
DE vil selge mest mulig deler, for å tjene penger.
Du ser hvor det kræsjer sant?
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Kontroversiell innkjøringsmetode
Hvordan kan du vite at den gikk "like godt" ? Har du målt den opp imot en som er innkjørt perfekt?gorbys skrev: V-stromen eg kjøpte "ny" i var ein demosykkel for Mc-Oslo med 6000km på tellaren når eg kjøpte den, eg tvilar på den har blitt innkjøyrd etter bokaMen den gikk da lika godt den!