Morro å gire, også!gorbys skrev:, må berre gire ned eit hakk eller to i motbakkane :)

Morro å gire, også!gorbys skrev:, må berre gire ned eit hakk eller to i motbakkane :)
De aller fleste moderne sykler, fra 250 og opp, ligger på noe i underkant av 0,5 liter pr mil. Kun små forskjeller.tutte skrev:Har et element å komme med og det er at bensinforbruket er avhengig av motorstørrelse og turtall i tillegg til pådrag.
Husker en kollega med en 2-takts KTM 125 som det var tatt ut det meste av og den brukte opp mot 1,5 liter på mila. Mens min 1340 ccm kan jeg komme ned i 0,45 liter pr mil. Lillebror hadde en Kawa 1000 med rekke firer og den måtte ha 4000-5000 rpm for i hele tatt å dra og den brukte nesten literen
Så skal man ha mest mulig økonomisk sykkel bør en ha en med nok dreimoment på lavt turtall.
Sorry er ikke med på den, en KTM 990 ligger på 0,9 iflg "Adventure Rider", en Yamaha V-Max på 0,83 iflg Wikipedia. En Honda Gold Wing 0,75 iflg Fuelly. En H-D Electra glide 0,65 mens V-rod er ganske tørst fordi om den ofte blir sagt at den kan gå på 0,65 ligger den som regel på 0,8-0,9 liter pr mil. Mens en BMW 650 gjerne kommer under 0,4.SuperMorten skrev:De aller fleste moderne sykler, fra 250 og opp, ligger på noe i underkant av 0,5 liter pr mil. Kun små forskjeller.tutte skrev:Har et element å komme med og det er at bensinforbruket er avhengig av motorstørrelse og turtall i tillegg til pådrag.
Husker en kollega med en 2-takts KTM 125 som det var tatt ut det meste av og den brukte opp mot 1,5 liter på mila. Mens min 1340 ccm kan jeg komme ned i 0,45 liter pr mil. Lillebror hadde en Kawa 1000 med rekke firer og den måtte ha 4000-5000 rpm for i hele tatt å dra og den brukte nesten literen
Så skal man ha mest mulig økonomisk sykkel bør en ha en med nok dreimoment på lavt turtall.
Sorry, er ikke med på den:) vi var tre kompiser som sammenlignet forbruk i løpet av en 14-dagers ferietur.tutte skrev:Sorry er ikke med på den, en KTM 990 ligger på 0,9 iflg "Adventure Rider", en Yamaha V-Max på 0,83 iflg Wikipedia. En Honda Gold Wing 0,75 iflg Fuelly. En H-D Electra glide 0,65 mens V-rod er ganske tørst fordi om den ofte blir sagt at den kan gå på 0,65 ligger den som regel på 0,8-0,9 liter pr mil. Mens en BMW 650 gjerne kommer under 0,4.SuperMorten skrev:De aller fleste moderne sykler, fra 250 og opp, ligger på noe i underkant av 0,5 liter pr mil. Kun små forskjeller.tutte skrev:Har et element å komme med og det er at bensinforbruket er avhengig av motorstørrelse og turtall i tillegg til pådrag.
Det var MODERNE sykler jeg tenkte på...tutte skrev:Sorry er ikke med på den, en KTM 990 ligger på 0,9 iflg "Adventure Rider", en Yamaha V-Max på 0,83 iflg Wikipedia. En Honda Gold Wing 0,75 iflg Fuelly. En H-D Electra glide 0,65 mens V-rod er ganske tørst fordi om den ofte blir sagt at den kan gå på 0,65 ligger den som regel på 0,8-0,9 liter pr mil. Mens en BMW 650 gjerne kommer under 0,4.SuperMorten skrev:De aller fleste moderne sykler, fra 250 og opp, ligger på noe i underkant av 0,5 liter pr mil. Kun små forskjeller.tutte skrev:Har et element å komme med og det er at bensinforbruket er avhengig av motorstørrelse og turtall i tillegg til pådrag.
NemligTomB skrev:Jeg tenker ikke så mye forbruk, når jeg tar sykkelen. Tar sykkelen fordi jeg kosær meg på 2-hjul.![]()
Så bruker`n 0,4 eller 0,6 det driter jeg i
Det er vel bare folk med god råd som tenker sånn. Blir jofort et par tusen mer i bensinkostnader ekstra på en lang ferietur hvis den bruker 0,7 istedet for 0,5TomB skrev:Jeg tenker ikke så mye forbruk, når jeg tar sykkelen. Tar sykkelen fordi jeg kosær meg på 2-hjul.![]()
Så bruker`n 0,4 eller 0,6 det driter jeg i