MC og forbruk
MC og forbruk
Hei,¨
satser på at ikke første post er feilplassert!
Saken er som følger, kjører idag bil, og har et forbruk på ca. 1,2 på mila. Bensin som er lik greit dyrt når man kjører fort 5-7 mil om dagen. Det meste er småkjøring.
Jeg skal kjøpe mc nå, av den grunn at jeg har kjørt lett i to år og er frelst! Valget har antagelig falt på en Suzuki SV 600 S.
Spørsmålet er, hvilken forskjell vill jeg merke når det gjelder drivstoffforbruket når jeg setter bort bilen for sommeren.
Noen tanker? Mye å spare?
satser på at ikke første post er feilplassert!
Saken er som følger, kjører idag bil, og har et forbruk på ca. 1,2 på mila. Bensin som er lik greit dyrt når man kjører fort 5-7 mil om dagen. Det meste er småkjøring.
Jeg skal kjøpe mc nå, av den grunn at jeg har kjørt lett i to år og er frelst! Valget har antagelig falt på en Suzuki SV 600 S.
Spørsmålet er, hvilken forskjell vill jeg merke når det gjelder drivstoffforbruket når jeg setter bort bilen for sommeren.
Noen tanker? Mye å spare?
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: MC og forbruk
De fleste sykler bruker vel + - 0,5 l pr mil. Noen mindre (og ved pen langkjøring) og noen mer (ved mye hardkjøring / tungt lastet).
Sendt fra min HTC One
Sendt fra min HTC One
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
- Petterh
- Innlegg: 118
- Registrert: 20 feb 2014, 10:29
- Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
- Bosted: Oslo
Re: MC og forbruk
Jeg spurte kjørelærern min om det samme. Han sa at man kan komme ned i 0,3l pr mil, men det er heller ikke noe problem å bruke over 1 liter pr mil om man vil det
For min del må jeg si jeg syns en tank holder ganske lenge. Og når jeg fyller på er det jo bare 10-11 liter. Ikke store kostnader hver gang :)


For min del må jeg si jeg syns en tank holder ganske lenge. Og når jeg fyller på er det jo bare 10-11 liter. Ikke store kostnader hver gang :)
Re: MC og forbruk
Takk for svar!
Det er klart kostnaden pr. gang blir betydelig mindre
Husker fra jeg kjørte lett at jeg fyllte for etpar hundre og nå er det gjerne6-700... :/ hehe
Noen som har erfaring med Suzukien jeg nevner (SV 600 S) hvordan vil denne yte som 34 hk.?
Det er klart kostnaden pr. gang blir betydelig mindre

Noen som har erfaring med Suzukien jeg nevner (SV 600 S) hvordan vil denne yte som 34 hk.?
Re: MC og forbruk
Nå er vel riktig sykkel sv 650 :) Har ingen erfaring med 34hk dessverre, jeg har naken versjon i 72hk :)Aok skrev:Takk for svar!
Det er klart kostnaden pr. gang blir betydelig mindreHusker fra jeg kjørte lett at jeg fyllte for etpar hundre og nå er det gjerne6-700... :/ hehe
Noen som har erfaring med Suzukien jeg nevner (SV 600 S) hvordan vil denne yte som 34 hk.?
Re: MC og forbruk
Selvfølgelig, 650** beklager.Toven skrev:Nå er vel riktig sykkel sv 650 :) Har ingen erfaring med 34hk dessverre, jeg har naken versjon i 72hk :)Aok skrev:Takk for svar!
Det er klart kostnaden pr. gang blir betydelig mindreHusker fra jeg kjørte lett at jeg fyllte for etpar hundre og nå er det gjerne6-700... :/ hehe
Noen som har erfaring med Suzukien jeg nevner (SV 600 S) hvordan vil denne yte som 34 hk.?
Hvordan er 72 hk? med passasjer etc. nok å dra på med? forbruk?
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: MC og forbruk
Hei og velkommen hit. Jeg hadde en Suzuki DL650 V-Strom. Mer eller mindre samme motor som i SV650. Min mening er at den holder for to. Kan kanskje bli litt smått med krefter om du skal opp lange bratte bakker. Komforten vet jeg ikke noe om. En annen ting som jeg ikke ser nevnt, er bompenger. Du slipper bompenger med MC, hvis du passerer noe sånt..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: MC og forbruk
Nei, den har ikke nok "å dra på med"....spørs hvem du spør...man kan kjøre to på 125ccm også.
Re: MC og forbruk
Hehe :-)
Absolutt morsom sykkel! Har kun hatt passasjer èn tur, kamerat på noen gode kilo. Ikke noe rakett akkurat men ikke noe problem sånn sett.
Har enda ikke kjørt til bensinlampa har lyst, total kapasitet på tanken leser jeg på Wiki er 16 liter. Kjørt 15mil fra full tank og da fikk jeg på 6 liter.
Bare å google forbruket, leser noen som skriver de fikk 120miles = 19mil fra èn tank
Absolutt morsom sykkel! Har kun hatt passasjer èn tur, kamerat på noen gode kilo. Ikke noe rakett akkurat men ikke noe problem sånn sett.
Har enda ikke kjørt til bensinlampa har lyst, total kapasitet på tanken leser jeg på Wiki er 16 liter. Kjørt 15mil fra full tank og da fikk jeg på 6 liter.
Bare å google forbruket, leser noen som skriver de fikk 120miles = 19mil fra èn tank
Re: MC og forbruk
Takker for svar alle sammen.
Meg og MC er foreløpig bare vant med 125 cc og 15 hk så alt som er bedre blir en opptur! Altså, nedtur blir det ikke uansett.
Blir ikke ofte jeg kjører med to, isåfall bare korte turer.
Med dra på litt mener jeg vel ikke mer enn at det ikke skal være noe problem og dra forbi på E6¨n. :)
Meg og MC er foreløpig bare vant med 125 cc og 15 hk så alt som er bedre blir en opptur! Altså, nedtur blir det ikke uansett.
Blir ikke ofte jeg kjører med to, isåfall bare korte turer.
Med dra på litt mener jeg vel ikke mer enn at det ikke skal være noe problem og dra forbi på E6¨n. :)
- MLeikarnes
- Innlegg: 959
- Registrert: 11 nov 2012, 01:53
- Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
- Bosted: Fræna, Møre og Romsdal
Re: MC og forbruk
Har kjørt Suzuki GS500E som mellomklasse med i Østerrike med to på i noen titalls mil mellom Salzburg og Kitzbuhel, var ikke noe problem å kjøre forbi og ligge i 120-130 med den, og den er nok noe latere enn SV650... Jeg var også bare vant til 15hk når jeg gikk opp til 500'n, og den var mer enn nok da! Etterhvert blir man lei av å gire ofte, så da kan man vel kanskje gå opp til litt større motor... 

BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
Re: MC og forbruk
Har hatt v-strom 650 eg og, samme motor som i sv'n.
Om du berre kjøyrer to stykk sånn ein og anna gang er det greit nok. Ingen rakett men du kjem deg fram, må berre gire ned eit hakk eller to i motbakkane :)
Når det gjeld bensinforbruk gikk min på rundt 0.32 på langkjøyring, oppimot 0.4-0.45 på småkjøyring/bøllekjøyring
Om du berre kjøyrer to stykk sånn ein og anna gang er det greit nok. Ingen rakett men du kjem deg fram, må berre gire ned eit hakk eller to i motbakkane :)
Når det gjeld bensinforbruk gikk min på rundt 0.32 på langkjøyring, oppimot 0.4-0.45 på småkjøyring/bøllekjøyring
Sist redigert av gorbys den 06 mai 2014, 12:55, redigert 1 gang totalt.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: MC og forbruk
Det handler om personlige preferanser og hvilke krav du stiller. Når jeg tok lappen på A1 i 86, kjørte jeg og kjørelærer sammen på en Yamaha DT80. 80 kubikk. Det gikk det også, om enn litt trått i bakkene...ZZR-Erling skrev:Nei, den har ikke nok "å dra på med"....spørs hvem du spør...man kan kjøre to på 125ccm også.

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC og forbruk
Min sykkel som er en 2012mod Yamaha V-Star 1300 bruker i følge min måling 0.43l/m på blandet kjøring. Dette er jo ikke en sykkel man drar turtallet til rødmerkingen med og ellers kjører aktivt i nevneverdig grad, men at jeg sikkert kan doble dette forbruket ved ekstremt aggrassiv kjøring er nok mulig.
Så rundt 0.5 l/m i forbruk på en MC er nok et godt utgangspunkt ved normal kjøring.
Det vil da altså si over en halvering av drifstoff forbruket for din del. Kjører du ca. 1.500km. pr. mnd og bilen din bruker 1.2l/m så blir dette 180 liter drifstoff. ganger man dette med et rundt tall og sier 15,- pr liter så blir dette 2.700,- pr.mnd.
Hvis vi går ut fra at en mc bruker 0.5l/m i snitt så blir dette 75 liter pr.mnd ved samme kjørelengde. Noe som tilsier at drivstoffutgiftene for en mnd. med sykkelen blir 1125,-
Altså en besparelse på 1575,- pr.mnd.
Altså hvis man ser på drivstoff utgiftene isolert sett.
Forsikring koster jo ofte mer på en MC og kanskje går besparelsen opp i spinninga allerede her... :)
Så rundt 0.5 l/m i forbruk på en MC er nok et godt utgangspunkt ved normal kjøring.
Det vil da altså si over en halvering av drifstoff forbruket for din del. Kjører du ca. 1.500km. pr. mnd og bilen din bruker 1.2l/m så blir dette 180 liter drifstoff. ganger man dette med et rundt tall og sier 15,- pr liter så blir dette 2.700,- pr.mnd.
Hvis vi går ut fra at en mc bruker 0.5l/m i snitt så blir dette 75 liter pr.mnd ved samme kjørelengde. Noe som tilsier at drivstoffutgiftene for en mnd. med sykkelen blir 1125,-
Altså en besparelse på 1575,- pr.mnd.
Altså hvis man ser på drivstoff utgiftene isolert sett.
Forsikring koster jo ofte mer på en MC og kanskje går besparelsen opp i spinninga allerede her... :)
Re: MC og forbruk
Men hvis man kjører MC hele sommeren, så kan man ha litt lavere km på bilforsikringen. Da sparer man litt der og.Bjerknez skrev:Min sykkel som er en 2012mod Yamaha V-Star 1300 bruker i følge min måling 0.43l/m på blandet kjøring. Dette er jo ikke en sykkel man drar turtallet til rødmerkingen med og ellers kjører aktivt i nevneverdig grad, men at jeg sikkert kan doble dette forbruket ved ekstremt aggrassiv kjøring er nok mulig.
Så rundt 0.5 l/m i forbruk på en MC er nok et godt utgangspunkt ved normal kjøring.
Det vil da altså si over en halvering av drifstoff forbruket for din del. Kjører du ca. 1.500km. pr. mnd og bilen din bruker 1.2l/m så blir dette 180 liter drifstoff. ganger man dette med et rundt tall og sier 15,- pr liter så blir dette 2.700,- pr.mnd.
Hvis vi går ut fra at en mc bruker 0.5l/m i snitt så blir dette 75 liter pr.mnd ved samme kjørelengde. Noe som tilsier at drivstoffutgiftene for en mnd. med sykkelen blir 1125,-
Altså en besparelse på 1575,- pr.mnd.
Altså hvis man ser på drivstoff utgiftene isolert sett.
Forsikring koster jo ofte mer på en MC og kanskje går besparelsen opp i spinninga allerede her... :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.