Fra lett mc til mellomtung
-
- Innlegg: 105
- Registrert: 15 okt 2012, 17:19
- Motorsykkelen din: honda cbr 650 2023
- Bosted: horten
Re: Fra lett mc til mellomtung
Haha, sinsyke bilder og videor, ler meg ihjel, burde ha laget egen tråd med mc videor/bilder :)
Honda cbr650 2023
Honda cbr500 2019
Honda cbr125 2007
Honda cbr500 2019
Honda cbr125 2007
Re: Fra lett mc til mellomtung
Maks 35 kW for mellomklasse etter de nye reglene. Tidligere var det 25 kW, som tilsvarer ca. 34 hester.DrGreve skrev:Du kan ikke blombere mer enn halvparten og det betyr at sykler over 70kw er ulovlig å blombere. Maks 35kw på A2 (eller var det 34?)
Dette skulle jeg forøvrig gjerne likt å se en kilde på. Jeg har hørt det før, men det kan vel så gjerne ha vært på ryktebørsen før A2 ble innført. Jeg finner ikke dette hos vegvesenet ihvertfall.
Jeg må, for å være litt pedant, få påpeke at påstanden er ikke fullstendig korrekt. Det er i alle fall ikke ulovlig å få plombert sykler som yter over 70 kW originalt, spørsmålet er om de vil gå som mellomklasse eller ei. Ved nyregistrering av motorsykkel kan det være mye å spare i engangsavgift på å plombere (25k for en 800 kubikker til 170k + mva, fra 85 til 35 kW, som et tenkt eksempel), så førerrett er ikke eneste argument for å få satt plombe på en sykkel.
- lars_helgek
- Innlegg: 234
- Registrert: 02 aug 2013, 15:24
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Re: Fra lett mc til mellomtung
Har egentlig lurt litt på innføringen av "A2"..
Såvidt jeg forstod var det et argument at "unge motorsykkelister skulle starte i det små, og uten de helt vanvittige motorkreftene..." dette pga sikkerhet og ulykkesforekomst blant overmodige ferskinger på veiene... MEN;
Slik jeg ser det.. Kan du GLATT drepe deg selv med uvettig kjøring på mellomtung også, da motoren på flere av disse har en ganske så rå ytelse... Har selv en kamerat her med en "mellomtung" MC, og A2 lappen.. Han har INGEN problemer med å svi forbi noen i 150km/h liksom..
Det er veldig mye krefter i sykler der ute, og i mine øyne er det holdningene til sjåførene som avgjør om det går bra eller ikke, for det er motor nok "å dø på" i alle sykler fra 125cc og opp...
Just my 02.C
Såvidt jeg forstod var det et argument at "unge motorsykkelister skulle starte i det små, og uten de helt vanvittige motorkreftene..." dette pga sikkerhet og ulykkesforekomst blant overmodige ferskinger på veiene... MEN;
Slik jeg ser det.. Kan du GLATT drepe deg selv med uvettig kjøring på mellomtung også, da motoren på flere av disse har en ganske så rå ytelse... Har selv en kamerat her med en "mellomtung" MC, og A2 lappen.. Han har INGEN problemer med å svi forbi noen i 150km/h liksom..
Det er veldig mye krefter i sykler der ute, og i mine øyne er det holdningene til sjåførene som avgjør om det går bra eller ikke, for det er motor nok "å dø på" i alle sykler fra 125cc og opp...
Just my 02.C
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: Fra lett mc til mellomtung
Gode 2 cent, det. MendDe som har laget og innført disse reglene må vel også ha vært klar over dette, så jeg tenker det må ligge mer bak disse reglene enn tankeløse antakelser? Har ikke funnet noe om forarbeidene for regelen heller noe sted 
Sent from my iPhone using Tapatalk

Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Fra lett mc til mellomtung
Jeg tipper på at dette er EU-regler som vi har tilpasset oss til. Det handler om byråkrater og statistikk. Siden det er færre ulykker med lette sykler (fordi så godt som ingen har sånt), tror byråkratene at det er tryggere å kræsje med en lav-effekt sykkel enn en full-effekt.norse900 skrev:Gode 2 cent, det. MendDe som har laget og innført disse reglene må vel også ha vært klar over dette, så jeg tenker det må ligge mer bak disse reglene enn tankeløse antakelser? Har ikke funnet noe om forarbeidene for regelen heller noe sted
Sent from my iPhone using Tapatalk
Personlig at den som ville ha kjørt idiot med tung sykkel, klarer det like godt med en lav-effekt sykkel. Og hvis ikke, kjører han tung allikevel...
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km