Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Foto ?

Legg inn av knutk »

Ang uskarphet vs pixler så må jeg undres litt til.

Hver pixel på en Canon 5DmkIII er 6,25um. På Nikon D800 med sine 36 MPx er hver pixel 4,9uM
Dersom forskjellen på 1,35 um kan gjøre en forskjell så er man stød på hånden. :knegg

Jeg ser poenget om man blåser opp bildet og dekker en låvevegg, men om man sammenligner to ulike kamera og gjør bildet fra begge like stort skjønner jeg ikke helt at det skulle gjøre en forskjell.

Kan i allefall forsikre om at det ikke er et problem i praksis.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

knutk skrev:Ang uskarphet vs pixler så må jeg undres litt til.

Hver pixel på en Canon 5DmkIII er 6,25um. På Nikon D800 med sine 36 MPx er hver pixel 4,9uM
Dersom forskjellen på 1,35 um kan gjøre en forskjell så er man stød på hånden. :knegg

Jeg ser poenget om man blåser opp bildet og dekker en låvevegg, men om man sammenligner to ulike kamera og gjør bildet fra begge like stort skjønner jeg ikke helt at det skulle gjøre en forskjell.

Kan i allefall forsikre om at det ikke er et problem i praksis.
Du er nok inne på en vesentlig ting. Mange hobbyfotografer sitter å pixelpeeper til de blir firkantet i øynene. Blåser opp bildene på superskjermer i mellom 100 og 200%. Da kommer det meste av skavanker til syne , de fleste av oss bruker ikke slike forstørrelser og lager man store forstørrelser så er betrakningsavstanden ofte stor.
Selv sitter jeg egentlig mer pris på andre kvaliteter som grep , søker , hurtighet, byggekvalitet , menysystemer , autofokus , ergonomi og tilgjengelighet på objektiver og annet utstyr. Dessuten må det være oppnåelig å få topp bildekvalitet uten for mange omveier og tung bildebehandling.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Lurer på en knapp som sitter på mitt Canon 500D sånn ca ved innfesting av objektivet. Iflg manualen brukes den til å "sjekke dybdeskarpheten". Noen som vet noe mer om denne, hva skal ma med den, hvordan brukes den osv?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Foto ?

Legg inn av RuneMC »

http://www.youtube.com/watch?v=iH7PW2h8uA4 fra 37sek ut i filmen

Lar deg sjekke hva som kommer i fokus ift hvilken F verdi du har valgt (så må bruke en av de manuelle modusene hvor blenderverdi kan settes).

For å teste ta f.eks. manuell fokus på tastaturet, rett så kameraet mot noe litt lenger bort. Den optiske søkeren viser vanligvis bare laveste blenderverdi for objektivet, så ting blir ganske mye ute av fokus, men hvis du har satt den på f.eks. 9 og trykker inn den knappen så ser du dels at det blir mørkere pga mindre blenderåpning og at det som var uklart blir skarpere (avhengig av hvor ute av fokus det er selvfølgelig).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

Da ble det nytt leketøy i dag. Var lagervare hos Japan Photo da jeg var i byen i dag. Suuper vid og kvaliteten virker overraskende bra , gleder meg til å få prøvd dette skikkelig. Synes prisen på 2990,- var overkommelig for en 14mm f2,8.

Bilde
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Arvid
Innlegg: 29
Registrert: 12 feb 2013, 04:53
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2014

Re: Foto ?

Legg inn av Arvid »

Bringisen skrev:Da ble det nytt leketøy i dag. Var lagervare hos Japan Photo da jeg var i byen i dag. Suuper vid og kvaliteten virker overraskende bra , gleder meg til å få prøvd dette skikkelig. Synes prisen på 2990,- var overkommelig for en 14mm f2,8.
Når jeg går over til full frame kamera så blir det et slikt for ultravidvinkel uten tvil. Har Samyang sin fisheye og er veldig fornøyd med den, så om denne er like god vil jeg tro du blir fornøyd :-)

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Det her skal være et meget bra kamera:

Fujifilm X100S:

http://www.akam.no/artikler/x100-blir-n ... den/115735" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Foto ?

Legg inn av mammut89 »

ZZR-Erling skrev:Det her skal være et meget bra kamera:

Fujifilm X100S:

http://www.akam.no/artikler/x100-blir-n ... den/115735" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde
det var meget barske spesifikasjoner på den der ja. Jeg føler jeg har brukt pengene på feil måte for 10 000 dog..
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

Arvid skrev:
Bringisen skrev:Da ble det nytt leketøy i dag. Var lagervare hos Japan Photo da jeg var i byen i dag. Suuper vid og kvaliteten virker overraskende bra , gleder meg til å få prøvd dette skikkelig. Synes prisen på 2990,- var overkommelig for en 14mm f2,8.
Når jeg går over til full frame kamera så blir det et slikt for ultravidvinkel uten tvil. Har Samyang sin fisheye og er veldig fornøyd med den, så om denne er like god vil jeg tro du blir fornøyd :-)
Det høres bra ut , har lest om mange som er fornøyd med Samyang objektivene , virker som om jeg ikke har glemt å bruke objektiv manuelt heller , akkurat det gikk overraskende greit :-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

mammut89 skrev:
ZZR-Erling skrev:Det her skal være et meget bra kamera:

Fujifilm X100S:

http://www.akam.no/artikler/x100-blir-n ... den/115735" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde
det var meget barske spesifikasjoner på den der ja. Jeg føler jeg har brukt pengene på feil måte for 10 000 dog..
Skal man ha kompaktkamera med best mulig bildekvalitet, så kommer man ikke utenom Sony DSC-RX1 men med en prislapp på 24000,- skygger nok mange utenom denne på grunn av begrensningene.
Bildekvalitet blir ivaretatt av fullformatsbrikke og Carl Zeiss Sonnar 2/35.

Bilde
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Bringisen skrev:
mammut89 skrev:
ZZR-Erling skrev:Det her skal være et meget bra kamera:

Fujifilm X100S:

http://www.akam.no/artikler/x100-blir-n ... den/115735" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde
det var meget barske spesifikasjoner på den der ja. Jeg føler jeg har brukt pengene på feil måte for 10 000 dog..
Skal man ha kompaktkamera med best mulig bildekvalitet, så kommer man ikke utenom Sony DSC-RX1 men med en prislapp på 24000,- skygger nok mange utenom denne på grunn av begrensningene.
Bildekvalitet blir ivaretatt av fullformatsbrikke og Carl Zeiss Sonnar 2/35.

Bilde
RX1, er jo selvfølgeig best, men helt uaktuell alikevel..

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

mammut89 skrev:
ZZR-Erling skrev:Det her skal være et meget bra kamera:

Fujifilm X100S:

http://www.akam.no/artikler/x100-blir-n ... den/115735" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde
det var meget barske spesifikasjoner på den der ja. Jeg føler jeg har brukt pengene på feil måte for 10 000 dog..
Tja..ja..jeg ville lagt pengene i bøssa og spart til FF, men skal man ha et bra kompakt, ja da hadde jeg valgt det der.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av tagesk »

ZZR-Erling skrev:RX1, er jo selvfølgeig best, men helt uaktuell alikevel..
Jeg har pengene, men "kompaktkamera" uten noen form for søker det er uaktuelt.
En add-on-vorte-stygg-som-F søker på toppen er til å le av.
Brikken og objektivet kan være ti kvm for min del - kommer aldri på tale!

Jeg har allerede bestilt X100S.

Det jeg lurer på er om jeg får tilstrekkelig for pengene til å oppgradere et åtte år gammelt D-80 til D-7100 til at det er verdt det.
Jeg tror ikke at det er verdt innsatsen for meg (!) å gå til D-600 for da må jeg også ha linse(r).

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

tagesk skrev:
ZZR-Erling skrev:RX1, er jo selvfølgeig best, men helt uaktuell alikevel..
Jeg har pengene, men "kompaktkamera" uten noen form for søker det er uaktuelt.
En add-on-vorte-stygg-som-F søker på toppen er til å le av.
Brikken og objektivet kan være ti kvm for min del - kommer aldri på tale!

Jeg har allerede bestilt X100S.

Det jeg lurer på er om jeg får tilstrekkelig for pengene til å oppgradere et åtte år gammelt D-80 til D-7100 til at det er verdt det.
Jeg tror ikke at det er verdt innsatsen for meg (!) å gå til D-600 for da må jeg også ha linse(r).

[TaSK]
Ja jeg er ganske så enig , og når det koster nesten like mye som jeg betalte for 5D MkIII så er det helt uaktuelt.
Jeg merker at jeg bruker mitt vakre lille Olympus PEN så pass lite at jeg har lagt det ut for salg på dotten. Har allerede solgt Panasonic 20mm f1,7 som går i posten i morgen. Brukte pengene fra dette på Samyang objektivet jeg kjøpte i går. Pengene fra Olympus PEN pakken skal gå til sparing for et Canon EF 100mm f2.8 IS Macro eller et Sigma 150mm f2.8 OS Macro.
Canon EOS 5D MkIII er en drøm å bruke , slik at jeg bærer heller det med meg alle steder enn å bruke kompakten selv om det svært ofte er fristende å la blyklumpen ligge hjemme.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av tagesk »

Bringisen skrev: Canon EOS 5D MkIII er en drøm å bruke , slik at jeg bærer heller det med meg alle steder enn å bruke kompakten selv om det svært ofte er fristende å la blyklumpen ligge hjemme.
Var i akebakken med barnebarnet i dag.
I slike situasjoner er en DSLR ubetalelig. Selv mitt gamle D-80 gjør jo 3 fps og det er MER en tilstrekkelig til å fylle et kort på en formiddagstime.

Forresten rene påskeværet her i Solør i dag.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar