På to hjul i Thailand
- hansiver
- Innlegg: 436
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Melding fra Honda i går formiddag. Vi bytter crashbar til original Honda for deg. Delene er på vei fra Japan. Beklager forsinkelse (fritt oversatt til norsk). Jeg hadde faktisk glemt å purre på dette. Jeg er stadig imponert over service fra denne forhandleren.
I dag søndag ble det en handletur med omvei. Det var litt sol og litt skyer rundt 30 grader og perfekt kjørevær. Fikk handlet litt slike ting de ikke har i min lokale landsby. Det ble lunch. Samt en lang omvei hjem. Totalt ca 210 km
I dag søndag ble det en handletur med omvei. Det var litt sol og litt skyer rundt 30 grader og perfekt kjørevær. Fikk handlet litt slike ting de ikke har i min lokale landsby. Det ble lunch. Samt en lang omvei hjem. Totalt ca 210 km
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
Re: På to hjul i Thailand
Husker mitt første mc kjøp i Thailand . Kjøpte Honda 125 og dro fra butikken med paraply, steikepanne,ryggsekk og håndkle.

Jeg skjønte ingenting, men madammen syntes det var i snaueste laget vi fikk med på kjøpet
Jeg skjønte ingenting, men madammen syntes det var i snaueste laget vi fikk med på kjøpet
- hansiver
- Innlegg: 436
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Kjøper man på finans er det ganske vanlig å få med mye rart, som sjelden har noe med mc'en eller bilen for den saks skyld. Betaler men cash kontant ikke så mye å få med. Ved kjøp av AT fikk jeg ikke med noe utover det avtalte tilbudet, mens en kamerat som kjøpte 750 med finans fikk med en hel masse bla headsett til hjelmen. Da jeg kjøpte Kawasakien fikk jeg to t skjorter en jakke en veske samt noe annet dilldall jeg ikke husker Jakken var for liten, jeg ga den bort, vesken ligger fortsatt i plastposen, ingen vil ha den, t skjortene var ok og er fortsatt i bruk. Vedder på at slike gaver er forbudt i Norgelazyboy skrev: 06 okt 2024, 21:40 Husker mitt første mc kjøp i Thailand . Kjøpte Honda 125 og dro fra butikken med paraply, steikepanne,ryggsekk og håndkle.
Jeg skjønte ingenting, men madammen syntes det var i snaueste laget vi fikk med på kjøpet![]()
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 436
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Vært stille her en stund, rett og slett fordi det ikke har skjedd noe særlig på mc fronten. Søndag 27. 30 minutter etter midnatt setter jeg meg på flyet til Danmark for å hilse på datter og barnebarn. Blir i Danmark fram til fredag samme uke for så å fly tilbake til Thailand og lande i Bangkok ved 6 tiden lørdag morgen. Med dagens elendige kronekurs tenker jeg at det er nok med 5 netter.
Kjører bil fra heimen og til Suvarnabhumi flyplass i Bangkok. Så står bilen der til jeg er tilbake. Faktisk den billigste måten å komme seg dit på (joda buss hadde vært billigere men setter ikke ræva mi in busser i Thailand hvis jeg ikke må).
Fredag 8 november er det klart for en ukes mc tur sammen med klubben Isan Riders. Blir spennende å se hvor mange sykler som blir med. Isan Riders består av både Thaier og Faranger (utlendinger). Det hele starter med ett treff hvor det er ventet mer enn 100 sykler, så får vi se hvor mange som blir med på tur.
Selv om det ikke har vært noen langturer o det siste er sykkelen fortsatt i bruk flere ganger i uka. Siden jeg bor alene og ikke trenger å handle så mye av gangen blir den som oftes foretrukket når det skal kjøpes inn mat og annet, slik blir det også i dag. Det blir Africa Twin til Buriram by hvor det skal kjøpes inn noe mat samt en gave til barnebarnet, lunch blir det også.
Joda det leves
Kjører bil fra heimen og til Suvarnabhumi flyplass i Bangkok. Så står bilen der til jeg er tilbake. Faktisk den billigste måten å komme seg dit på (joda buss hadde vært billigere men setter ikke ræva mi in busser i Thailand hvis jeg ikke må).
Fredag 8 november er det klart for en ukes mc tur sammen med klubben Isan Riders. Blir spennende å se hvor mange sykler som blir med. Isan Riders består av både Thaier og Faranger (utlendinger). Det hele starter med ett treff hvor det er ventet mer enn 100 sykler, så får vi se hvor mange som blir med på tur.
Selv om det ikke har vært noen langturer o det siste er sykkelen fortsatt i bruk flere ganger i uka. Siden jeg bor alene og ikke trenger å handle så mye av gangen blir den som oftes foretrukket når det skal kjøpes inn mat og annet, slik blir det også i dag. Det blir Africa Twin til Buriram by hvor det skal kjøpes inn noe mat samt en gave til barnebarnet, lunch blir det også.
Joda det leves
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 436
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Kofferten er pakket og rundt klokken 15:00 setter jeg meg i bilen for å kjøre til Bangkok og Suvarnabhumi airport.
I går ble AT'en vasket og satt på midtstøtte så for den stå og hvile til jeg er tilbake om en uke.
Har jo ikke vært ute av Thailand siden juni 2019 så det blir spennende med en tur til det store utland.
I går ble AT'en vasket og satt på midtstøtte så for den stå og hvile til jeg er tilbake om en uke.
Har jo ikke vært ute av Thailand siden juni 2019 så det blir spennende med en tur til det store utland.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 436
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Danmark: Ett land med god mat, godt øl og trivelige Dansker. Jeg har alltid likt Danmark og hadde jeg ikke flyttet til Thailand i sin tid hdde jeg muligens bosatt meg her på Jylland. Men det er ett stort MEN. Det er jævlig kaldt. For meg som ikke har vært ute av Thailand og varmen siden 2019 kom kuldesjokket da jeg kom ut av flyet. Jakken min var selvsagt i kofferten, som kom etter nesten en time. Måtte ta buss for å hente leiebilen og mens jeg ventet på denne ble kofferten åpnet og nevnte jakke funnet. Det hjalp.
Både varmeapperat og varmeseter gjorde sitt til at bilturen fra Kastrup til Horsens ble behagelig. Leiebilselskapet oppgraderte meg fra Citroen c3 til Audi. Det er første gang jeg kjører Audi og jammen er det flotte biler. De selges også i Thailand men til priser som er uoppnåelig for meg. Endelig er jeg sånn noenlunde kommet inn i Dansk døgnrytme, så det siste døgnet har jeg holdt følge med de voksne og ikke gått å lagt meg samtidig med 2 ringen i huset.
I morgen fredag går turen tilbake til Thailand. Kofferten er vil bli fylt opp med litt danske delikatesser samt noen flasker med rødvin, joda jeg vet det ikke er lov, men tar sjansen. Lørdag etter 12 en gang (thaitid) er jeg hjemme igjen. Borte bra men hjemme best.
Om en drøy uke er det lang mc tur
Både varmeapperat og varmeseter gjorde sitt til at bilturen fra Kastrup til Horsens ble behagelig. Leiebilselskapet oppgraderte meg fra Citroen c3 til Audi. Det er første gang jeg kjører Audi og jammen er det flotte biler. De selges også i Thailand men til priser som er uoppnåelig for meg. Endelig er jeg sånn noenlunde kommet inn i Dansk døgnrytme, så det siste døgnet har jeg holdt følge med de voksne og ikke gått å lagt meg samtidig med 2 ringen i huset.
I morgen fredag går turen tilbake til Thailand. Kofferten er vil bli fylt opp med litt danske delikatesser samt noen flasker med rødvin, joda jeg vet det ikke er lov, men tar sjansen. Lørdag etter 12 en gang (thaitid) er jeg hjemme igjen. Borte bra men hjemme best.
Om en drøy uke er det lang mc tur
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7158
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: På to hjul i Thailand
Trives selv veldig godt i Danmark hvor jeg har vært utallige ganger, god tur tilbake til varmen 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- hansiver
- Innlegg: 436
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Takkerdypen skrev: 31 okt 2024, 10:29 Trives selv veldig godt i Danmark hvor jeg har vært utallige ganger, god tur tilbake til varmen![]()
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 436
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Tilbake i heimen i Thailand. Turen hjem gikk på drøye 23 timer og fordelte seg på følgende reisemåte.
1. Bil fra Horsens til Kastrup 260 km
2. Fly fra Kastrup til Bangkok ca 10 000 km
3. Bil fra Bangkok til Buriram (hjem) 360 km
Bilturen fra Horsens til Kastrup gikk på flotte Danske motorveier via Storebelt broen, 440 Nkr i bompenger. Innlevering av leiebil på Kastrup og buss til terminal 3 gikk på skinner. Kastrup og terminal 3 var ett fryktelig sted, mye folk, trangt og dårlig skiltet. I tillegg virket ikke innsjekk automatene for oss som hadde thaiair billett. Etter å ha prøvd ble jeg henvist til en laaang kø for manuelt innsjekk. Etter nesten en time i kø fikk jeg sjekket inn. Jeg snakket med flere i køen som kunne fortelle at innsjekk på app eller automat ikke virket.
Hvor var sikkerhetskontrollen? Jeg så kun ett skilt og det viste vei til fasttrack, noe jeg ikke hadde. Mens jeg sto der litt forvirret kom han han som hadde stått bak meg i innsjekk køen og jeg spurte han om hvor sikkerhetskontrollen var. Bli med meg sa han og vi gikk avgårde. Han var helt enig i at for meg som var ny på denne flyplassen var det ikke lett å finne fram. Vel gjennom sikkerhetskontrollen(takk til min danske hjelper) ble det en kort stopp i taxfree for å kjøpe litt norsk sjokolade samt en flaske Gammel Oppland. Det var fortsatt over to timer til avgang så jeg tenkte at jeg går gjennom passkontrollen og etter det finner jeg meg ett sted å sitte for en øl og litt lunch. Som tenkt så gjort.
Vel gjennom passkontrollen, som var automatisk og uten kø, gikk jeg i retning gaten og kikket etter ett sted å spise. Her er ett viktig tips hvis dere skal utenfor eu via Kastrup: Spis FØR passkontrollen. Etter denne er det svært lite på få kjøpt. Ett sted som solgte juice, en 7-11 samt en kaffebar. Jeg endte opp på kaffebaren, de hadde faktisk en boksøl i kjøledisken og en tørr pizzabit, det ble luncen den dagen. Flyet var fullt og ved gaten mistet jeg setet som jeg hadde betalt for å få, dette er for dårlig Thai airvais. Mitt nye sete var heldigvis ikke ett midt sete så jeg slapp da å bli inneklemt av andre passasjerer. Men hva er vitsen med å betale for setevalg når dette kan endres av flyselskapet pga familier som vil sitte sammen og som da ikke har betalt for setevalg?
Flyet var som sagt fullt og det var rikelig med barnefamilier og alt fra spebarn til litt eldre barn som slett ikke ville sove. Det ble 11 timer med barneskrik og bæsjelukt. Hvorfor skifte bleie på barna i midtgangen på flyet? Det ble en lang flytur uten særlig søvn. Suvarnabhumi flyplass i Bangkok er virkelig blitt bra. Her gikk det meste på skinner og i løpet av kort tid var jeg gjennom imigration, hadde fått bagasjen min og gikk mot bilen. Jeg fant bilen betalte for parkering (1750 thb ca 580 Nkr for 6 døgn i parkeringshus) og begynte på den siste etappen. Det var lite trafikk en lørdagsmorgen så det gikk radig. Det ble ett par stopp for å innta kaffe, det kjentes at man ikke hadde sovet på over ett døgn. Litt før klokken 12 kunne jag låse opp porten og parkere bilen. Endelig hjemme.
Borte bra men Thailand er best.
1. Bil fra Horsens til Kastrup 260 km
2. Fly fra Kastrup til Bangkok ca 10 000 km
3. Bil fra Bangkok til Buriram (hjem) 360 km
Bilturen fra Horsens til Kastrup gikk på flotte Danske motorveier via Storebelt broen, 440 Nkr i bompenger. Innlevering av leiebil på Kastrup og buss til terminal 3 gikk på skinner. Kastrup og terminal 3 var ett fryktelig sted, mye folk, trangt og dårlig skiltet. I tillegg virket ikke innsjekk automatene for oss som hadde thaiair billett. Etter å ha prøvd ble jeg henvist til en laaang kø for manuelt innsjekk. Etter nesten en time i kø fikk jeg sjekket inn. Jeg snakket med flere i køen som kunne fortelle at innsjekk på app eller automat ikke virket.
Hvor var sikkerhetskontrollen? Jeg så kun ett skilt og det viste vei til fasttrack, noe jeg ikke hadde. Mens jeg sto der litt forvirret kom han han som hadde stått bak meg i innsjekk køen og jeg spurte han om hvor sikkerhetskontrollen var. Bli med meg sa han og vi gikk avgårde. Han var helt enig i at for meg som var ny på denne flyplassen var det ikke lett å finne fram. Vel gjennom sikkerhetskontrollen(takk til min danske hjelper) ble det en kort stopp i taxfree for å kjøpe litt norsk sjokolade samt en flaske Gammel Oppland. Det var fortsatt over to timer til avgang så jeg tenkte at jeg går gjennom passkontrollen og etter det finner jeg meg ett sted å sitte for en øl og litt lunch. Som tenkt så gjort.
Vel gjennom passkontrollen, som var automatisk og uten kø, gikk jeg i retning gaten og kikket etter ett sted å spise. Her er ett viktig tips hvis dere skal utenfor eu via Kastrup: Spis FØR passkontrollen. Etter denne er det svært lite på få kjøpt. Ett sted som solgte juice, en 7-11 samt en kaffebar. Jeg endte opp på kaffebaren, de hadde faktisk en boksøl i kjøledisken og en tørr pizzabit, det ble luncen den dagen. Flyet var fullt og ved gaten mistet jeg setet som jeg hadde betalt for å få, dette er for dårlig Thai airvais. Mitt nye sete var heldigvis ikke ett midt sete så jeg slapp da å bli inneklemt av andre passasjerer. Men hva er vitsen med å betale for setevalg når dette kan endres av flyselskapet pga familier som vil sitte sammen og som da ikke har betalt for setevalg?
Flyet var som sagt fullt og det var rikelig med barnefamilier og alt fra spebarn til litt eldre barn som slett ikke ville sove. Det ble 11 timer med barneskrik og bæsjelukt. Hvorfor skifte bleie på barna i midtgangen på flyet? Det ble en lang flytur uten særlig søvn. Suvarnabhumi flyplass i Bangkok er virkelig blitt bra. Her gikk det meste på skinner og i løpet av kort tid var jeg gjennom imigration, hadde fått bagasjen min og gikk mot bilen. Jeg fant bilen betalte for parkering (1750 thb ca 580 Nkr for 6 døgn i parkeringshus) og begynte på den siste etappen. Det var lite trafikk en lørdagsmorgen så det gikk radig. Det ble ett par stopp for å innta kaffe, det kjentes at man ikke hadde sovet på over ett døgn. Litt før klokken 12 kunne jag låse opp porten og parkere bilen. Endelig hjemme.
Borte bra men Thailand er best.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 436
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Mens dere i Norge pakker vekk mc og utstyr for denne gang, er det snart (fredag) klart for årets første skikkelige langtur her. Det blir en tur i regi av Isan Riders. Det er ventet mer enn 100 mc'er til treffet i Udon Thani på fredag. Hvor mange som blir med på tur med start lørdag vites ikke. Det skal bli hyggelig å treffe gamle og nye venner.
Hotell på det meste av turen er nå bestilt.
Ruta blir som følger. Udon Thani - Loei - Phitsanoluk - Mae Sot - Umpang. I Umpang så velger jeg og noen til å snu for å kjøre tilbake mot Buriram, mens noen fortsetter nordover. For å komme hjem kjører vi følgende rute: Tak - Phetchabun - Korat - hjem.
Totalt ca 2350 km.
Hotell på det meste av turen er nå bestilt.
Ruta blir som følger. Udon Thani - Loei - Phitsanoluk - Mae Sot - Umpang. I Umpang så velger jeg og noen til å snu for å kjøre tilbake mot Buriram, mens noen fortsetter nordover. For å komme hjem kjører vi følgende rute: Tak - Phetchabun - Korat - hjem.
Totalt ca 2350 km.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
Re: På to hjul i Thailand
Da gleder man seg til og lese om turen etter du er hjemme igjen
- hansiver
- Innlegg: 436
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Får jeg tid og nett som fungerer blir det oppdateringer underveis. Men det hender at nettet her i Thailand, både mobil og wifi, ikke alltid er like bra når man kommer til nye steder.
I dag pakkes det, kjedet smøres, luftrykk sjekkes og det fylles full tank, dermed klar for avreise i morgen fredag klokken 08.
I dag pakkes det, kjedet smøres, luftrykk sjekkes og det fylles full tank, dermed klar for avreise i morgen fredag klokken 08.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 436
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Vi har nå vært på tur i to dager og i dag er dag 3 og første fellestur som ikke er en parade. I dag er det planlagt 280 km og vi kommer til å kjøre i grupper delt inn i hvordan vi ønsker å kjøre. Slow group, midle group og fast group. Jeg velger nok fast eller midle, siden jeg er ny her får jeg høre med de erfarne hvor fast fast group er før jeg bestemmer meg.
Fredag var det stort party med over 100 deltagere det ble en hyggelig kveld med god mat og drikke samt nye bekjentskaper. I går lørdag var det felles kjøring med ca 60 motorsykler. Mye lyd og ja vi vakte oppsikt. Turen gikk først til en liten bedrift som produserte og bygget rullestoler og annet for funskjonshemmede. Dette er en bedrift som drives på ideel basis og som også gir jobb til funksjonhemmede. Overskuddet fra lørdagens party ble overrakt denne bedriften og det var en fin seremoni. Etter dette kjørte vi i samlet tropp til en restaurant hvor det var planlagt felles lunch. Dessverre hadde nok restauranten bommer litt så de gikk tomme for mye mat før alle hadde fått spist. Derfor valgte noen av oss å forlate gruppa finne egen lunch og kjøre på egenhånd til Loei, som var lørdagens reisemål.
Joda vi fant en liten thairestaurant og vi 4 som valgte å bryte ut fikk en god lunch og en fin tur på rundt 10 mil.
På kvelden var det mat, drikke og musikk i en lokal pub.
Noen bilder fra turen så langt
Fredag var det stort party med over 100 deltagere det ble en hyggelig kveld med god mat og drikke samt nye bekjentskaper. I går lørdag var det felles kjøring med ca 60 motorsykler. Mye lyd og ja vi vakte oppsikt. Turen gikk først til en liten bedrift som produserte og bygget rullestoler og annet for funskjonshemmede. Dette er en bedrift som drives på ideel basis og som også gir jobb til funksjonhemmede. Overskuddet fra lørdagens party ble overrakt denne bedriften og det var en fin seremoni. Etter dette kjørte vi i samlet tropp til en restaurant hvor det var planlagt felles lunch. Dessverre hadde nok restauranten bommer litt så de gikk tomme for mye mat før alle hadde fått spist. Derfor valgte noen av oss å forlate gruppa finne egen lunch og kjøre på egenhånd til Loei, som var lørdagens reisemål.
Joda vi fant en liten thairestaurant og vi 4 som valgte å bryte ut fikk en god lunch og en fin tur på rundt 10 mil.
På kvelden var det mat, drikke og musikk i en lokal pub.
Noen bilder fra turen så langt
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 436
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Det er blitt torsdag og her er en liten oppdatering.
Vi befinner oss nå i Umphang nær grensen til Myanmar, vi har vært her to netter. I går var det kjørefri og vi benyttet dagen til rafting, ikke som i Sjoa, og besøk ved en foss. Mye vakkert. Vi ble fraktet rundt i pickupbusser. Altså pickup hvor det er tak over lasteplanet og satt in benker på langs, en ikke ukjent reisemåte her i Thailand. For oss ble det ren tortur, reisen tok lang tid fordi regntiden hadde ødelagt mye av veiene. Disse var nå midlertidig reparert men medførte at det gikk mye på 1 og 2 gir i disse bilene og når det er noen mils avstand, ja da går tiden.
Men bevares det flott der både rafting og foss var fine opplevelser.
MC veiene her er utrolige, eller mc veier er det egentlig ikke, det er slik veiene her oppe er. Sving på sving, rett opp og rett ned, hårnålsvingene kommer tett og det må jobbes med både gir og bremser hele tiden. Legg til at det på steder er meget glatt asfalt, mistet veigrepet på forhjulet 2 ganger og var over i motsatt kjørebane før jeg fikk kontroll. Tok ned hastigheten betydelig etter de opplevelsene.
Totalt har vi vært 20 sykler med tilsammen 32 personer som har gjennomført denne delen av turen. I dag splittes gruppen opp noen vil fortsette å kjøre her i nord mens mine venner og jeg setter kursen hjemover. Dagens rute er 245 km og går til Tak. Derifra vil jeg kjøre 430 km til Thepsatit for å besøke en kamerat, siste etappe for meg blir hjem på lørdag rundt 300 km
Noen bilder fra de siste dagene
Vi befinner oss nå i Umphang nær grensen til Myanmar, vi har vært her to netter. I går var det kjørefri og vi benyttet dagen til rafting, ikke som i Sjoa, og besøk ved en foss. Mye vakkert. Vi ble fraktet rundt i pickupbusser. Altså pickup hvor det er tak over lasteplanet og satt in benker på langs, en ikke ukjent reisemåte her i Thailand. For oss ble det ren tortur, reisen tok lang tid fordi regntiden hadde ødelagt mye av veiene. Disse var nå midlertidig reparert men medførte at det gikk mye på 1 og 2 gir i disse bilene og når det er noen mils avstand, ja da går tiden.
Men bevares det flott der både rafting og foss var fine opplevelser.
MC veiene her er utrolige, eller mc veier er det egentlig ikke, det er slik veiene her oppe er. Sving på sving, rett opp og rett ned, hårnålsvingene kommer tett og det må jobbes med både gir og bremser hele tiden. Legg til at det på steder er meget glatt asfalt, mistet veigrepet på forhjulet 2 ganger og var over i motsatt kjørebane før jeg fikk kontroll. Tok ned hastigheten betydelig etter de opplevelsene.
Totalt har vi vært 20 sykler med tilsammen 32 personer som har gjennomført denne delen av turen. I dag splittes gruppen opp noen vil fortsette å kjøre her i nord mens mine venner og jeg setter kursen hjemover. Dagens rute er 245 km og går til Tak. Derifra vil jeg kjøre 430 km til Thepsatit for å besøke en kamerat, siste etappe for meg blir hjem på lørdag rundt 300 km
Noen bilder fra de siste dagene
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 436
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Lørdag ved 12 tiden var turen over for denne gang. Porten hjemme ble låst opp og sykkelen var tilbake i carporten. Turen ble på 2296,7 km, noe kortere enn først planlagt siden vi valgte å kutte en dag og gjøre tilbaketuren kortere.
Nest siste etappe til Tak kjørte vi 3 sykler sammen, 3 Africa Twin. Det var kaldt (18 grader) da vi startet opp rundt 07:30 samt tåke som la seg på hjelmen. Derfor gikk det sakte og pent. Etter hvert kom sola og tåka forsvant. Ut av Umphang er det bare en vei så det ble den fantastisk svingete veien i reprise, det var ikke bare jeg som hadde opplevd hjulslipp her og med sola midt i trynet i tillegg gikk det rolig for seg, men nok en gang for en vei.
Vi kom fram til Tak og mens vi sjekket inn på resorten kom Danny's kone rullende inn. Hun foretrekker å kjøre i sitt eget tempo som er litt roligere enn oss, så hun starter gjerne litt før og kommer i mål litt seinere. Hennes 500 Rerbel har rullet 50 000km på drøye 3 år, ikke dårlig.
Vi møtet noen flere medlemmer av Isan Riders på kvelden, disse var som oss også på vei hjemover og det ble ett par øl før våre veier atter skiltes.
Øl ja. I tak var det rigget for Loy Kratong festival (les om det https://www.thailandfoundation.or.th/cu ... d-to-know/), innenfor dette området var det alkoholforbud og røykeforbud. Vi måtte faktisk lete litt før vi fant ett sted hvor vi kunne sette oss og ta ett par øl. Men som de ølhundene vi er fant vi da ett sted.
Etter en hyggelig kveld var det godt å få lagt seg. Fredagen skulle jeg kjøre alene og planen var å starte tidlig. Klokka 06:30 satt jeg på sykkelen, det var intet liv å se hos mine venner, deres sykler sto fortsatt pent parkert. Vel ute på motorveien var det lite trafikk så cruisecontrollen ble satt på 115 km/t og milene gikk unna.
Etter en drøy time ble det stopp for litt kaffe og en frokost, toast med skinke og ost fra 7-11, ett ganske vanlig frokostmåltid når jeg er på tur. Det ble en stopp til for påfyll av kaffe før jeg tok fatt på de siste 100 km til Thepsatit hvor kameraten min bor. På hele turen hadde vi ikke hatt en regndråpe, det endret seg. 30 kilometer før jeg var framme ble jeg møtt av en vegg med regn. Det var bare å glemme å finne regntøy, jeg stoppet for å hive telefonen min (som ikek er vanntett) i toppboksen og på de 30 sekundene det tok var jeg kliss våt. Jeg kjørte vel i skybruddet under en mil før det plutselig stoppet og veien var tørr igjen. Men jeg var våt tvers igjennom. Det første jeg gjorde etter ankomst til kameraten var å skifte til noe tørt, så fikk de siste kilometrene opp til resorten foregå i shorts og t skjorte.
Veien hjem på lørdag gikk på kjente veier hvor jeg har kjørt mange ganger før. Her er det også en strekke med 4 felts vei som jeg nesten har for meg selv. Hornene vokste ut av hjelmen og lang rett vei ingen biler, på tide å teste AT'en. Full gass og AT'en dro til. Da 185 ble passert sviktet motet og jeg slapp meg ned på 120 som var passe marsjfart. Joda AT'en har enda mer på lager.
Nå har sykkelen passert 10 000 kjørte km siden jeg fikk den 21.juni. Neste langtur blir i begynnelsen av desember og går til Koh Chang og Pattaya.
Nest siste etappe til Tak kjørte vi 3 sykler sammen, 3 Africa Twin. Det var kaldt (18 grader) da vi startet opp rundt 07:30 samt tåke som la seg på hjelmen. Derfor gikk det sakte og pent. Etter hvert kom sola og tåka forsvant. Ut av Umphang er det bare en vei så det ble den fantastisk svingete veien i reprise, det var ikke bare jeg som hadde opplevd hjulslipp her og med sola midt i trynet i tillegg gikk det rolig for seg, men nok en gang for en vei.
Vi kom fram til Tak og mens vi sjekket inn på resorten kom Danny's kone rullende inn. Hun foretrekker å kjøre i sitt eget tempo som er litt roligere enn oss, så hun starter gjerne litt før og kommer i mål litt seinere. Hennes 500 Rerbel har rullet 50 000km på drøye 3 år, ikke dårlig.
Vi møtet noen flere medlemmer av Isan Riders på kvelden, disse var som oss også på vei hjemover og det ble ett par øl før våre veier atter skiltes.
Øl ja. I tak var det rigget for Loy Kratong festival (les om det https://www.thailandfoundation.or.th/cu ... d-to-know/), innenfor dette området var det alkoholforbud og røykeforbud. Vi måtte faktisk lete litt før vi fant ett sted hvor vi kunne sette oss og ta ett par øl. Men som de ølhundene vi er fant vi da ett sted.
Etter en hyggelig kveld var det godt å få lagt seg. Fredagen skulle jeg kjøre alene og planen var å starte tidlig. Klokka 06:30 satt jeg på sykkelen, det var intet liv å se hos mine venner, deres sykler sto fortsatt pent parkert. Vel ute på motorveien var det lite trafikk så cruisecontrollen ble satt på 115 km/t og milene gikk unna.
Etter en drøy time ble det stopp for litt kaffe og en frokost, toast med skinke og ost fra 7-11, ett ganske vanlig frokostmåltid når jeg er på tur. Det ble en stopp til for påfyll av kaffe før jeg tok fatt på de siste 100 km til Thepsatit hvor kameraten min bor. På hele turen hadde vi ikke hatt en regndråpe, det endret seg. 30 kilometer før jeg var framme ble jeg møtt av en vegg med regn. Det var bare å glemme å finne regntøy, jeg stoppet for å hive telefonen min (som ikek er vanntett) i toppboksen og på de 30 sekundene det tok var jeg kliss våt. Jeg kjørte vel i skybruddet under en mil før det plutselig stoppet og veien var tørr igjen. Men jeg var våt tvers igjennom. Det første jeg gjorde etter ankomst til kameraten var å skifte til noe tørt, så fikk de siste kilometrene opp til resorten foregå i shorts og t skjorte.
Veien hjem på lørdag gikk på kjente veier hvor jeg har kjørt mange ganger før. Her er det også en strekke med 4 felts vei som jeg nesten har for meg selv. Hornene vokste ut av hjelmen og lang rett vei ingen biler, på tide å teste AT'en. Full gass og AT'en dro til. Da 185 ble passert sviktet motet og jeg slapp meg ned på 120 som var passe marsjfart. Joda AT'en har enda mer på lager.
Nå har sykkelen passert 10 000 kjørte km siden jeg fikk den 21.juni. Neste langtur blir i begynnelsen av desember og går til Koh Chang og Pattaya.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 436
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Melding fra Honda: New crashbar will come 10/12. Det passer fint da kan de bytte samtidig med 12 000 km service. Joda jeg er en lykkelig Honda eier
.
Denne helgen blir det 1500 km med bil. Skal hjelpe en venn og flytte

Denne helgen blir det 1500 km med bil. Skal hjelpe en venn og flytte
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 436
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Det ble plutselig noen ekstra fridager, joda jeg jobber som musikklærer her i Thailand, ulønnet sådan, derfor blir det mc tur til uka. Planen er som følger:
Torsdag 5/12 til Koh Chang. Blir på Koh Chang 2 netter og vil bruke deler av fredagen til å kjøre på noen helt råe veier på øya. Joda skal nok få bade i havet og ligge litt på stranda også.
Lørdag settes kursen mot Pataya, en by som i mine øyne er bedre enn sitt rykte, her skal gode venner besøkes og jeg håper å få en pinnekjøtt middag. Om det blir 2 eller 3 netter er ennå ikke bestemt tar det litt på sparket. Har uansett fri frem til onsdag 11/12.
Mine faste kjørevenner er stort sett opptatt så mulig dette blir solotur.
Torsdag 5/12 til Koh Chang. Blir på Koh Chang 2 netter og vil bruke deler av fredagen til å kjøre på noen helt råe veier på øya. Joda skal nok få bade i havet og ligge litt på stranda også.
Lørdag settes kursen mot Pataya, en by som i mine øyne er bedre enn sitt rykte, her skal gode venner besøkes og jeg håper å få en pinnekjøtt middag. Om det blir 2 eller 3 netter er ennå ikke bestemt tar det litt på sparket. Har uansett fri frem til onsdag 11/12.
Mine faste kjørevenner er stort sett opptatt så mulig dette blir solotur.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 436
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Var det årets siste langtur som gikk av stabelen 5 - 9 desember? Jeg tror det. Det er litt annet å finne på de siste ukene av året. Det er også bare 300 km til 12 000 km service så satser på å få tatt service og få montert nye crash bars før året ebber ut. Mine nye crash bars originale sådann er kommet og ligger hos Honda og venter.
Men tilbake til Koh Chang og Pattaya turen.
Det så lenge ut til at det skulle bli solotur, men kvelden før avreise ringte min gode venn Danny og lurte på om jeg fortsatt skulle reise, noe jeg bekreftet. Kunne han hive seg på? Selvsagt. Dermed ble første for å drikke kaffe hos han, mens han gjorde seg klar. Han var kommet tilbake etter en 5 dagers tur onsdag og hadde bare så vidt pakket ut. Han passerer nok 40 000 kjørte kilometer i år. Jeg kommer nok til å ende opp på halvparten i år, men jeg har jo ett skolekorps og ta vare på også.
Denne gangen la vi av gårde uten å ha bestilt overnatting, litt risikabelt kanskje siden det er høysesong, men noen sjanser må man ta her i livet. Veien til Koh Chang har vi kjørt mange ganger før og bortsett fra noen få mil kan vi holde oss unna motorveier. Ruta vår går langs med grensen til Cambodsja og byr på lite trafikk og ett flott landskap. På veien til ferga ble det to stopp en for kaffe og en for is og bensin. Siden Koh Chang er en øy er det greit å fylle tanken før ferga, litt penger å spare på det, penger som i stedet kan brukes på en øl. Som vanlig kan vi som kjører mc snike oss helt fram i fergekøen, det er egen venteplass for mc'er nederst på brygga og vi kommer alltid med første båt. Slik ble det også denne gangen. De siste 30 kilometerne, fra Ferga til "vår plass" på Koh Chang gikk sakte og pent, det var mye trafikk og mange vinlgete scootere kjørt av uerfarne turister på veien. Tryggest å ta det rolig. Kameraten fra Norge som skulle se etter overnatting for oss kunne fortelle oss, da vi møtte han til lunch, at det var fullt nesten over alt. Jeg sjekket Agoda og Danny sjekket Booking Com, det var mye ledig rundt omkring men til alt for høye priser. Etter lunchen ble det til at vi kjørte litt rundt for å sjekke noen mindre steder som ikke var på hotelappene. På det fjerde forsøket ble det napp, 900 thb for natta og fine rom i 2.etasje med balkong. Det ble betalt for 2 netter. Etter denne opplevelsen bestilte vi rom i Pattaya som var neste mål påferden. Ingen av oss hadde lyst til å kjøre rundt i trafikken der på leting etter rom. Vårt faste hotell i Pattaya hadde ledig rom så dermed var de neste overnattingene i boks. Roen senket seg over reisefølget.
Etter ett par timer på rommet med lett døsing på senga var det på tide å rusle ut for å ta en kald øl og få seg litt mat. Den lokale baren 10 minutters gange unna resorten var åpen. Etter en stund dukket mine venner også opp, en svenske og en nordmann og det ble riktig så hyggelig. Middagen ble inntatt på en Gresk! restaurant like i nærheten. Ikke billig, men til gjengjeld fantastisk god mat. Etter middagen ble det mer øl i baren og historier om mc turer fra alle rundt bordet. Ved midnatt var det sengetid og det var avtalt mc tur på øya dagen etter, med svenske Bosse som guid.
Etter en god natts søvn møttes vi som avtalt for å ta en kjøretur på øya. Bosse var svenske guid som snart er 80 år hadde nå parkert sin tilårskomne store Honda. Den trengte mye påkost og siden han nå var såpass voksen hadde han gått over til scooter 155 ccm Yamaha. Så Hondaen var til salgs og Bosse var fornøyd med å kjøre scooter. Det ble en hyggelig tur på øya med noen stopp for både kaffe og lunch. Bosse på scooter var ingen sinke. Han håndterte scooteren mesterlig gjennom hårnålsvinger og bratte bakker. Jeg ble svett på ryggen av å holde følge med han. Lørdagen var det tid for neste etappe. Etter kaffe og croasaint til frokost kjøret vi til ferga, ingen kø og ferga lå og venta så det gikk kjapt. Tilbake på fastlandet gikk ferden på noe av Thailands vakreste veier. Langs kysten så jeg kunne kjenne lukten av saltvann for så å svinge litt inn landet hvor det luktet landbruk. Grønt og frodig overalt på denne tiden av året.
Litt over halveis var det tid for lunch. Vi valgte oss en plass på stranda. Utsikten har var mye bedre enn maten, men til gjengjeld så var maten overpriset så det holdt. Det hjelper ikke med fin utsikt når maten er dyr og heller ikke særlig god. Beklager vi kommer aldri tilbake hit.
De siste 50 kilometerne inn mot Pattaya kjente jeg at det hastet. Den tidligere omtalte lunchen romsterte i magen og gjorde sitt til at virkelig knep meg fast på AT'en. Jeg hadde i bakhodet at hvis det gikk galt måtet jeg finne en butikk som solgte mc klær slik at jeg kunne kjøpe ny bukse. Det gikk heldigvis bra, men bare så vidt. Etter å ha låst opp hoteldøra var det bare å komme seg på ramma, ett sted jeg tilbrakte de to første timene i Pattaya.
Magen roet seg såpass at jeg kunne gå ut og spise litt lett mat og drikke vann. Mye vann. Det ble en billig kveld på byen og tidlig sengetid. Danny som bare skulle ha en natt i Pattaya gjorde det samme. Barene tjente ikke mye på oss den kvelden. Før jeg krøp til køys heiv jeg innpå att par magetabletter jeg hadde kjøpt på det lokale apoteket.
Søndag morgen og magen var helt fin. Det ble en lett frokost før jeg tok på joggesko og dro ut på en powerwalk tur med innlagt shopping. Jeg fikk kjøpt det jeg skulle og etter en dusj ble det lunch. Denne gangen tok jeg sjansen på litt skikkelig mat, en stor burger på min favoritt burgersjappe og tilbehøret til denne, en stor fatøl. Det satt gått i kroppen og ble feiret med massasje.
For en enkel sjel som holder til på landsbygda i Thailand er storbyen slitsom. I løpet av søndagen bestemte jeg meg for å kjøre hjem på mandag og ikke tirsdag som planlagt. Jeg hadde betalt for 2 netter på hotellet med opsjon på en til. Jeg meldte fra i resepsjonen at jeg vill sjekk ut mandag morgen, noe som var helt orden for dem.
Mandag morgen etter frokost ble AT'en startet opp og kursen ble satt mot heimen. Turen hjem gikk stort sett på motorvei siden jeg hadde litt mat i boksene som gjerne ville komme seg til fryseren min på den raskeste måten.
Vel hjemme kunne jeg notere 1165 km kjørt nok en fin tur i LOS (land of smile)
Men tilbake til Koh Chang og Pattaya turen.
Det så lenge ut til at det skulle bli solotur, men kvelden før avreise ringte min gode venn Danny og lurte på om jeg fortsatt skulle reise, noe jeg bekreftet. Kunne han hive seg på? Selvsagt. Dermed ble første for å drikke kaffe hos han, mens han gjorde seg klar. Han var kommet tilbake etter en 5 dagers tur onsdag og hadde bare så vidt pakket ut. Han passerer nok 40 000 kjørte kilometer i år. Jeg kommer nok til å ende opp på halvparten i år, men jeg har jo ett skolekorps og ta vare på også.
Denne gangen la vi av gårde uten å ha bestilt overnatting, litt risikabelt kanskje siden det er høysesong, men noen sjanser må man ta her i livet. Veien til Koh Chang har vi kjørt mange ganger før og bortsett fra noen få mil kan vi holde oss unna motorveier. Ruta vår går langs med grensen til Cambodsja og byr på lite trafikk og ett flott landskap. På veien til ferga ble det to stopp en for kaffe og en for is og bensin. Siden Koh Chang er en øy er det greit å fylle tanken før ferga, litt penger å spare på det, penger som i stedet kan brukes på en øl. Som vanlig kan vi som kjører mc snike oss helt fram i fergekøen, det er egen venteplass for mc'er nederst på brygga og vi kommer alltid med første båt. Slik ble det også denne gangen. De siste 30 kilometerne, fra Ferga til "vår plass" på Koh Chang gikk sakte og pent, det var mye trafikk og mange vinlgete scootere kjørt av uerfarne turister på veien. Tryggest å ta det rolig. Kameraten fra Norge som skulle se etter overnatting for oss kunne fortelle oss, da vi møtte han til lunch, at det var fullt nesten over alt. Jeg sjekket Agoda og Danny sjekket Booking Com, det var mye ledig rundt omkring men til alt for høye priser. Etter lunchen ble det til at vi kjørte litt rundt for å sjekke noen mindre steder som ikke var på hotelappene. På det fjerde forsøket ble det napp, 900 thb for natta og fine rom i 2.etasje med balkong. Det ble betalt for 2 netter. Etter denne opplevelsen bestilte vi rom i Pattaya som var neste mål påferden. Ingen av oss hadde lyst til å kjøre rundt i trafikken der på leting etter rom. Vårt faste hotell i Pattaya hadde ledig rom så dermed var de neste overnattingene i boks. Roen senket seg over reisefølget.
Etter ett par timer på rommet med lett døsing på senga var det på tide å rusle ut for å ta en kald øl og få seg litt mat. Den lokale baren 10 minutters gange unna resorten var åpen. Etter en stund dukket mine venner også opp, en svenske og en nordmann og det ble riktig så hyggelig. Middagen ble inntatt på en Gresk! restaurant like i nærheten. Ikke billig, men til gjengjeld fantastisk god mat. Etter middagen ble det mer øl i baren og historier om mc turer fra alle rundt bordet. Ved midnatt var det sengetid og det var avtalt mc tur på øya dagen etter, med svenske Bosse som guid.
Etter en god natts søvn møttes vi som avtalt for å ta en kjøretur på øya. Bosse var svenske guid som snart er 80 år hadde nå parkert sin tilårskomne store Honda. Den trengte mye påkost og siden han nå var såpass voksen hadde han gått over til scooter 155 ccm Yamaha. Så Hondaen var til salgs og Bosse var fornøyd med å kjøre scooter. Det ble en hyggelig tur på øya med noen stopp for både kaffe og lunch. Bosse på scooter var ingen sinke. Han håndterte scooteren mesterlig gjennom hårnålsvinger og bratte bakker. Jeg ble svett på ryggen av å holde følge med han. Lørdagen var det tid for neste etappe. Etter kaffe og croasaint til frokost kjøret vi til ferga, ingen kø og ferga lå og venta så det gikk kjapt. Tilbake på fastlandet gikk ferden på noe av Thailands vakreste veier. Langs kysten så jeg kunne kjenne lukten av saltvann for så å svinge litt inn landet hvor det luktet landbruk. Grønt og frodig overalt på denne tiden av året.
Litt over halveis var det tid for lunch. Vi valgte oss en plass på stranda. Utsikten har var mye bedre enn maten, men til gjengjeld så var maten overpriset så det holdt. Det hjelper ikke med fin utsikt når maten er dyr og heller ikke særlig god. Beklager vi kommer aldri tilbake hit.
De siste 50 kilometerne inn mot Pattaya kjente jeg at det hastet. Den tidligere omtalte lunchen romsterte i magen og gjorde sitt til at virkelig knep meg fast på AT'en. Jeg hadde i bakhodet at hvis det gikk galt måtet jeg finne en butikk som solgte mc klær slik at jeg kunne kjøpe ny bukse. Det gikk heldigvis bra, men bare så vidt. Etter å ha låst opp hoteldøra var det bare å komme seg på ramma, ett sted jeg tilbrakte de to første timene i Pattaya.
Magen roet seg såpass at jeg kunne gå ut og spise litt lett mat og drikke vann. Mye vann. Det ble en billig kveld på byen og tidlig sengetid. Danny som bare skulle ha en natt i Pattaya gjorde det samme. Barene tjente ikke mye på oss den kvelden. Før jeg krøp til køys heiv jeg innpå att par magetabletter jeg hadde kjøpt på det lokale apoteket.
Søndag morgen og magen var helt fin. Det ble en lett frokost før jeg tok på joggesko og dro ut på en powerwalk tur med innlagt shopping. Jeg fikk kjøpt det jeg skulle og etter en dusj ble det lunch. Denne gangen tok jeg sjansen på litt skikkelig mat, en stor burger på min favoritt burgersjappe og tilbehøret til denne, en stor fatøl. Det satt gått i kroppen og ble feiret med massasje.
For en enkel sjel som holder til på landsbygda i Thailand er storbyen slitsom. I løpet av søndagen bestemte jeg meg for å kjøre hjem på mandag og ikke tirsdag som planlagt. Jeg hadde betalt for 2 netter på hotellet med opsjon på en til. Jeg meldte fra i resepsjonen at jeg vill sjekk ut mandag morgen, noe som var helt orden for dem.
Mandag morgen etter frokost ble AT'en startet opp og kursen ble satt mot heimen. Turen hjem gikk stort sett på motorvei siden jeg hadde litt mat i boksene som gjerne ville komme seg til fryseren min på den raskeste måten.
Vel hjemme kunne jeg notere 1165 km kjørt nok en fin tur i LOS (land of smile)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 436
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Det er tid for min 90 dagers rapport hos imigration. Turen på ca 60 km hver vei blir på to hjul med innlagt lunch i "stobyen" Buriram.
Til dere som lurer på hva 90 dagers rapport er: Vi som bor i Thailand fast eller store deler av året har en rekke plikter, en av dem er å rapportere adressen hver 90 dag. Dette kan gjøres online eller ved personlig oppmøte, noe som jeg foretrekker, da blir det jo en mc tur ut av det.
Til dere som lurer på hva 90 dagers rapport er: Vi som bor i Thailand fast eller store deler av året har en rekke plikter, en av dem er å rapportere adressen hver 90 dag. Dette kan gjøres online eller ved personlig oppmøte, noe som jeg foretrekker, da blir det jo en mc tur ut av det.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 436
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Det er lille julaften, egentlig fint kjørevær men tror nok AT'en får stå i ro fram til januar. Nå innledes de såkalte farlige dagene på veiene her i Thailand. Thaiene skal hjem til bygda for å feire nyttår og når mange millioner skal ut å kjøre, da blir det køer og ulykker. Så har vi det som skjer når de er kommet fram til hjembygda si. Da skal det festes. Her er det ingen taxi så skal man på fest og hjem igjen er det egentransport som gjelder. Promillegrensen er 0,5 her i Thailand men den blir i svært liten grad respektert.
De har promillekontroll nesten hver dag rundt her hvor jeg bor men det er på dagtid, om kvelden har jeg ennå til gode å se kontroller her. En annen ting er at de stort sett står på samme sted, så har man ikke rent mel i posen ta en annen vei.
For oss som har bodd her på bygda noen år er dette rutine. Så i dag er det handlet inn slik at jeg stort sett kan skalke lukene en drøy uke.
God jul og godt nytt år
De har promillekontroll nesten hver dag rundt her hvor jeg bor men det er på dagtid, om kvelden har jeg ennå til gode å se kontroller her. En annen ting er at de stort sett står på samme sted, så har man ikke rent mel i posen ta en annen vei.
For oss som har bodd her på bygda noen år er dette rutine. Så i dag er det handlet inn slik at jeg stort sett kan skalke lukene en drøy uke.
God jul og godt nytt år
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7158
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: På to hjul i Thailand
God Jul @hansiver
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- hansiver
- Innlegg: 436
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Takk det samme
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 436
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Starter mc året 2025 med service. Mandag 6/1 blir det 12 000 km service hos Honda i Buriram. jeg har riktignok rundt 400 km igjen får sykkelen runder, men siden den stort sett bare brukes til langturer så gjør jeg det unna før neste tur.
De vil også montere nye, og denne gangen originale crashbar på reklamasjon. Nok en oppgradering av software er også annonsert. Honda regner med ca 3 timer på jobben så da får jeg rusle litt rundt i storbyen mens jeg venter på at AT'en blir klar.
De vil også montere nye, og denne gangen originale crashbar på reklamasjon. Nok en oppgradering av software er også annonsert. Honda regner med ca 3 timer på jobben så da får jeg rusle litt rundt i storbyen mens jeg venter på at AT'en blir klar.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 436
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Service og bytte av crashbar unnagjort. Fikk nok en gang oppgardert softwaren til sykkelen. På veien hjem fra verkstedet viste kjørekomputeren lavere bensinforbruk 0,39 pr/mil enn før. Dette var en tur på kun 60 km som jeg kjører ganske ofte, forbruket har aldri vært så lavt på denne strekningen før. Skal bli spennende å se hva som skjer på skikkelig langtur.
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- hansiver
- Innlegg: 436
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: På to hjul i Thailand
Under 24 timer til årets første langtur. Skal besøke en kamerat som på sine eldre dager har flyttet til ett bo og omsorgssenter drevet av nordmenn. Det blir en tur på ca 400 km hver vei.
Det blir første langtur med passasjer så jeg får bruke litt av dagen i dag på å planlegge bagasjeløsning. AT'en har vesentlig mindre bagasjeplass enn Kawasakien hadde. Har kjøpt en drybag så mulig løsning er å ta av toppboks og surre drybagen fast på det brettet.
Skal kjøre omtrent denne ruta https://www.google.com/maps/dir/Ban+Kru ... FQAw%3D%3D, men lar dog Calimoto få siste ord
Det blir første langtur med passasjer så jeg får bruke litt av dagen i dag på å planlegge bagasjeløsning. AT'en har vesentlig mindre bagasjeplass enn Kawasakien hadde. Har kjøpt en drybag så mulig løsning er å ta av toppboks og surre drybagen fast på det brettet.
Skal kjøre omtrent denne ruta https://www.google.com/maps/dir/Ban+Kru ... FQAw%3D%3D, men lar dog Calimoto få siste ord
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/