Våren og teleløysinga var sterkt forsinket her i år, jeg antar det var mye snø på toppen når du kjørte der. Telehivene har nok sluppet taket nå, men jeg har hørt andre snakket om at det er mye dårlig asfalt over der i år.KawaKjetil skrev: 26 jul 2020, 12:57 Kjørte over Vistdalsheia i juni. Elendig vei med mye telehiv.
Håper det går bra med fører!
MC-ulykker
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: MC-ulykker
Dødsulykken i Bygdø Alle.
Siterer:"Høy fart"....
I Aftenposten var det intervju med en dom hadde hørt et brøl fra en MC og tolket det dermed at MC hadde høy fart. Det er litt for vanlige at motorkjøretøyer som sier brom kjører fort. Det er en holding som ikke er ny. Dessverre.
Men det er en seiglivet myte..."
Vel -helt klart at bilen som svingte til venstre hadde vikeplikt. Men det hun hørte var konkret en motorsykkel "som ruste noe helt vanvittig", og det høres mer ut som en som har hatt en voldsom aksellerasjon. Når den ene på mc også ble kastet 20 meter gjennom luften, må farten ha vært ekstrem - i 40-sona. Det framgår også klart av skadene på bilen ikke minst. Og da kan sykkelen ha vært langt unna når bilen begynte å svinge. så det ut for bilfører som en lang strekke foran uten trafikk, kan han, som altfor mange gjør - ha dropept å blinke, og mc-fører ha sett en lang strekke med mulighet for å teste aksellelerasjon.
Vel, det er min tolkning av vitneutsagn og særlig bilder.
Siterer:"Høy fart"....
I Aftenposten var det intervju med en dom hadde hørt et brøl fra en MC og tolket det dermed at MC hadde høy fart. Det er litt for vanlige at motorkjøretøyer som sier brom kjører fort. Det er en holding som ikke er ny. Dessverre.
Men det er en seiglivet myte..."
Vel -helt klart at bilen som svingte til venstre hadde vikeplikt. Men det hun hørte var konkret en motorsykkel "som ruste noe helt vanvittig", og det høres mer ut som en som har hatt en voldsom aksellerasjon. Når den ene på mc også ble kastet 20 meter gjennom luften, må farten ha vært ekstrem - i 40-sona. Det framgår også klart av skadene på bilen ikke minst. Og da kan sykkelen ha vært langt unna når bilen begynte å svinge. så det ut for bilfører som en lang strekke foran uten trafikk, kan han, som altfor mange gjør - ha dropept å blinke, og mc-fører ha sett en lang strekke med mulighet for å teste aksellelerasjon.
Vel, det er min tolkning av vitneutsagn og særlig bilder.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: MC-ulykker
Ja, det er mye mulig du har rett. Det er i alle fall nærliggende å tro at sykkelen har dratt på litt. Hvor mye vil ikke jeg spekulere i.erik m skrev: 28 jul 2020, 15:07 Vel -helt klart at bilen som svingte til venstre hadde vikeplikt. Men det hun hørte var konkret en motorsykkel "som ruste noe helt vanvittig", og det høres mer ut som en som har hatt en voldsom aksellerasjon. Når den ene på mc også ble kastet 20 meter gjennom luften, må farten ha vært ekstrem - i 40-sona. Det framgår også klart av skadene på bilen ikke minst. Og da kan sykkelen ha vært langt unna når bilen begynte å svinge. så det ut for bilfører som en lang strekke foran uten trafikk, kan han, som altfor mange gjør - ha dropept å blinke, og mc-fører ha sett en lang strekke med mulighet for å teste aksellelerasjon.
Vel, det er min tolkning av vitneutsagn og særlig bilder.
Jeg synes riktignok det er litt rart at folk vil uttale seg til media om en ulykke de kun har hørt. Det er i alle fall slik jeg forstår "vitnet". Jeg synes også media bør holde seg for gode til å bruke slike vitner som ikke har sett ulykken og trekker egne slutninger de antagelig mangler belegg for.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: MC-ulykker
Langt bremsespor ser du ut til også.
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: MC-ulykker
Når det gjelder hastighet, ser det ut fra bildet som den har vært svært høy, så vitnet som hørte en kraftig aksellerasjon har nok visst hva hun snakket om. Når det gjelder den ene som ble kastet 20 meter gjennom lufta, har jeg en egen opplevelse:
Det var mange år siden, slutten av 60-tallet. Jeg og to kompiser kjørte utover Mosseveien på vei til Motorsenteret, vi holdt som vanlig litt i overkant av fartsgrensa på 80. Like før Ulvøybrua hørte vi høye hvin, og tre sykler som vi senere så var Honda 450 føyk forbi så raskt at vi nesten ikke skjønte hva som skjedde. Og som sagt holdt vi sjøl 80+ da. Vi stoppa på Nordstrand Bad for en røyk og diskutere hva slags sykler som greide en sånn hastighet, heller ikke lyden var kjent for oss som mer var vant til BSA 650 og Bonneville. Så kom full utrykning forbi, brann, ambulanser og politi, og vi heiv oss på sykla for å se hva det var. Der hvor motorveien begynner i dag, Fiskevollen, var det den gang en krapp høyresving, og den ene sykkelen hadde ikke greid den men kjørt inn i fjellveggen. Føreren hadde blitt kasta noen få meter, alvorlig skadd men vi fikk seinere vite på Motorsenteret at han hadde overlevd. Passasjeren derimot hadde blitt kasta flere titalls meter, og da vi kom blei han akkurat løfta opp på ei båre med teppe over hele seg, inkludert ansiktet. Husker at den ene armen ramla ut da de løfta han. Død på stedet.
Det typiske ved bråstopp i ekstrem hastighet er at fører blir kasta et lite stykke, for gafla presses ned, mens passasjer får et mye lengre kast etterom bakparten løftes. MC-politifolk gikk grundig gjennom dette på senteret seinere.
Det var mange år siden, slutten av 60-tallet. Jeg og to kompiser kjørte utover Mosseveien på vei til Motorsenteret, vi holdt som vanlig litt i overkant av fartsgrensa på 80. Like før Ulvøybrua hørte vi høye hvin, og tre sykler som vi senere så var Honda 450 føyk forbi så raskt at vi nesten ikke skjønte hva som skjedde. Og som sagt holdt vi sjøl 80+ da. Vi stoppa på Nordstrand Bad for en røyk og diskutere hva slags sykler som greide en sånn hastighet, heller ikke lyden var kjent for oss som mer var vant til BSA 650 og Bonneville. Så kom full utrykning forbi, brann, ambulanser og politi, og vi heiv oss på sykla for å se hva det var. Der hvor motorveien begynner i dag, Fiskevollen, var det den gang en krapp høyresving, og den ene sykkelen hadde ikke greid den men kjørt inn i fjellveggen. Føreren hadde blitt kasta noen få meter, alvorlig skadd men vi fikk seinere vite på Motorsenteret at han hadde overlevd. Passasjeren derimot hadde blitt kasta flere titalls meter, og da vi kom blei han akkurat løfta opp på ei båre med teppe over hele seg, inkludert ansiktet. Husker at den ene armen ramla ut da de løfta han. Død på stedet.
Det typiske ved bråstopp i ekstrem hastighet er at fører blir kasta et lite stykke, for gafla presses ned, mens passasjer får et mye lengre kast etterom bakparten løftes. MC-politifolk gikk grundig gjennom dette på senteret seinere.
-
- Innlegg: 110
- Registrert: 05 jul 2017, 21:13
- Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
- Bosted: Oslo
Re: MC-ulykker
Leser på NRK at 11 av 18 dødsulykker i trafikken i juni og juli er MC. Dette høres unormalt mye ut? Jeg vil anta at corona har en del innvirkning på statistikken siden det er flere biler på veiene. Men hadde vel forventa at MC relativt sett ville gå ned siden det er relativt færre MC på veiene nå enn biler sammenlignet med tidligere år? Kan det være at det er flere møteulykker med bil enn det tidligere har vært?
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
- AdeyMC
- Innlegg: 39
- Registrert: 21 jun 2020, 22:04
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z650 2020
- Bosted: Skien,Telemark
Re: MC-ulykker
Uten å vite eller sett noe statistikk på det ville jeg tro flere MC førere har lagt ferien til Norge også. Kanskje folk som vanligvis ikke drar på langturer osv tenkte at i år passa det bra med langtur på MC.Speedo skrev: 31 jul 2020, 14:24 Leser på NRK at 11 av 18 dødsulykker i trafikken i juni og juli er MC. Dette høres unormalt mye ut? Jeg vil anta at corona har en del innvirkning på statistikken siden det er flere biler på veiene. Men hadde vel forventa at MC relativt sett ville gå ned siden det er relativt færre MC på veiene nå enn biler sammenlignet med tidligere år? Kan det være at det er flere møteulykker med bil enn det tidligere har vært?
Pluss som du sier flere biler og kanskje bobiler/campingvogner i trafikkbilde.
Kanskje også folk som ikke har kjørt MC på noen år valgte å bruke feriepengene på MC kjøp også. Har vi noen statistikk på om det er solgt mange flere MCer i vår/sommer enn normalt?
Selv har jeg oppkjøring på mandag, og kjøpte sykkel i slutten av mai. Så er jo med på å heve den salgsstatistikken selv!
-
- Innlegg: 110
- Registrert: 05 jul 2017, 21:13
- Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
- Bosted: Oslo
Re: MC-ulykker
Ja det er nok noe av sannheten, men det bety også at mange andre som ikke kjører MC også har feriert i Norge og burde dermed trukket opp antall bilulykker. Skulle jeg gjette ville jeg sagt det var en større prosentvis økning av bilister på veiene enn MC. Kanskje ulykkesårsak kan forklare dette. Det har vel også vært lite oppkjøringer i år også både på bil og MC så det er jo et større fravær av de aller ferskeste førerne på veiene. Lett MC bla. er vel høyt representert på ulykkesstatistikker?
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: MC-ulykker
Jeg har hatt inntrykk av at det har vært færre biler på veiene der jeg har kjørt. Skulle likt å se faktiske tall på trafikken. Når det gjelder dødsulykker på MC, så er det vel nesten utelukkende tunge motorsykler (A) det dreier seg om, tror jeg. Mener det sto noe om det tidligere i denne tråden.Speedo skrev: 31 jul 2020, 16:20 Ja det er nok noe av sannheten, men det bety også at mange andre som ikke kjører MC også har feriert i Norge og burde dermed trukket opp antall bilulykker. Skulle jeg gjette ville jeg sagt det var en større prosentvis økning av bilister på veiene enn MC. Kanskje ulykkesårsak kan forklare dette. Det har vel også vært lite oppkjøringer i år også både på bil og MC så det er jo et større fravær av de aller ferskeste førerne på veiene. Lett MC bla. er vel høyt representert på ulykkesstatistikker?
- AdeyMC
- Innlegg: 39
- Registrert: 21 jun 2020, 22:04
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z650 2020
- Bosted: Skien,Telemark
Re: MC-ulykker
Ja, om det er flere biler på veiene, skulle man tro det var flere ulykker også. Men om man tenker seg at bilførere/campingturister bruker faktisk mesteparten av tiden stille, når de har kommet frem dit de skal er de på hytta i flere dager, går lange turer i fjellet osv. De kjører ikke rundt bare for å kjøre rundt.Speedo skrev: 31 jul 2020, 16:20 Ja det er nok noe av sannheten, men det bety også at mange andre som ikke kjører MC også har feriert i Norge og burde dermed trukket opp antall bilulykker. Skulle jeg gjette ville jeg sagt det var en større prosentvis økning av bilister på veiene enn MC. Kanskje ulykkesårsak kan forklare dette. Det har vel også vært lite oppkjøringer i år også både på bil og MC så det er jo et større fravær av de aller ferskeste førerne på veiene. Lett MC bla. er vel høyt representert på ulykkesstatistikker?
Ser man på MC så er jo gjerne ferien lagt opp til å kjøre mest mulig og ikke sitte stille på en plass. Så ville tro en gjennomsnittlig MC fører bruker mange flere timer aktivt på veiene enn en bilfører. Så antallet førere er kanskje ikke så relevant, mere timer totalt. Kan godt være det ikke er noe forskjell uansett, bare tenker litt høyt her

Men dette er jo bare hypoteser frem til det kommer noen statistikk som kan underbygge det ene eller andre.
- AdeyMC
- Innlegg: 39
- Registrert: 21 jun 2020, 22:04
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z650 2020
- Bosted: Skien,Telemark
Re: MC-ulykker
Er nok færre biler i og rundt større og små byer, fordi alle har kjørt på hytta/fjellet. (Aldri sett så mange bilder fra besseggen på facebook i hele mitt liv)
Re: MC-ulykker
21. mai - Tynset - ukjent årsak: https://www.h-a.no/2020/nyheter/mann-om ... pa-tynset/
23. mai - Sarpsborg - bil involvert iallfall - https://www.tv2.no/a/11513392/
29. mai - Skien, muligens singelulykke? https://www.aftenposten.no/norge/i/g7ol ... ke-i-skien
30. mai - Bø/Notodden - frontkollisjon med bobil etter at MC kom over i feil kjørefelt: https://www.nettavisen.no/nyheter/frigi ... 76940.html
3. juni - Drangedal: singelulykke - https://www.varden.no/nyheter/erklaert- ... mc-ulykke/
9. juni - Elgsjø: singelulykke - https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... i-notodden
14. juni - Siljan: singelulykke - https://www.varden.no/nyheter/na-rykker ... se-pa-vei/
8. juli - Gamle Mossevei: singelulykke - https://www.oavis.no/artikler/nyheter-1 ... vei/495761
10. juli - ulykke under kjøregårdstrening på Gjøvik - https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... -pa-gjovik
11. juli - Rundkjøring ved Ekebergtunnellen: singelulykke - https://www.aftenposten.no/norge/i/2GEE ... kke-i-oslo
23. juli - Bygdøy Alle: muligens høy fart? (etter vitneutsagn) inn i bil som hadde vikeplikt?. https://www.nettavisen.no/nyheter/en-om ... 97786.html
23. juli - frontkollisjon ved forbikjøring ved Ål i Hallingdal - https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... hallingdal
1. august - Steigen - høres ut som singelulykke - https://www.nettavisen.no/nyheter/en-ma ... 00033.html
Det var de artiklene jeg fant i farten om ulykker med fatalt utfall. Ikke sikkert at alt er ferdig undersøkt i alle disse, men hovedinntrykket jeg får er at det er våre egne ferdigheter det skorter på. Minst halvparten ser ut til å være singelulykker. Og iallfall et par av de resterende peker mot feilvurdering av motorsyklisten. Denne står seg: https://nmcu.org/na-ma-vi-roe-oss-ned/11054/
Mange typiske turiststeder (f.eks Lofoten) og veiene dit har opplevd ganske stor trafikkøkning i sommer, mens andre steder nok har nedgang. https://www.vegvesen.no/om+statens+vegv ... k-i-sommer
Og ja, ny-salget av MC har aldri vært høyere (i likhet med bobil og småbåtsalget) : https://www.bike.no/nyheter/rekordar-de ... de-pa-det/
23. mai - Sarpsborg - bil involvert iallfall - https://www.tv2.no/a/11513392/
29. mai - Skien, muligens singelulykke? https://www.aftenposten.no/norge/i/g7ol ... ke-i-skien
30. mai - Bø/Notodden - frontkollisjon med bobil etter at MC kom over i feil kjørefelt: https://www.nettavisen.no/nyheter/frigi ... 76940.html
3. juni - Drangedal: singelulykke - https://www.varden.no/nyheter/erklaert- ... mc-ulykke/
9. juni - Elgsjø: singelulykke - https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... i-notodden
14. juni - Siljan: singelulykke - https://www.varden.no/nyheter/na-rykker ... se-pa-vei/
8. juli - Gamle Mossevei: singelulykke - https://www.oavis.no/artikler/nyheter-1 ... vei/495761
10. juli - ulykke under kjøregårdstrening på Gjøvik - https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... -pa-gjovik
11. juli - Rundkjøring ved Ekebergtunnellen: singelulykke - https://www.aftenposten.no/norge/i/2GEE ... kke-i-oslo
23. juli - Bygdøy Alle: muligens høy fart? (etter vitneutsagn) inn i bil som hadde vikeplikt?. https://www.nettavisen.no/nyheter/en-om ... 97786.html
23. juli - frontkollisjon ved forbikjøring ved Ål i Hallingdal - https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... hallingdal
1. august - Steigen - høres ut som singelulykke - https://www.nettavisen.no/nyheter/en-ma ... 00033.html
Det var de artiklene jeg fant i farten om ulykker med fatalt utfall. Ikke sikkert at alt er ferdig undersøkt i alle disse, men hovedinntrykket jeg får er at det er våre egne ferdigheter det skorter på. Minst halvparten ser ut til å være singelulykker. Og iallfall et par av de resterende peker mot feilvurdering av motorsyklisten. Denne står seg: https://nmcu.org/na-ma-vi-roe-oss-ned/11054/
Mange typiske turiststeder (f.eks Lofoten) og veiene dit har opplevd ganske stor trafikkøkning i sommer, mens andre steder nok har nedgang. https://www.vegvesen.no/om+statens+vegv ... k-i-sommer
Og ja, ny-salget av MC har aldri vært høyere (i likhet med bobil og småbåtsalget) : https://www.bike.no/nyheter/rekordar-de ... de-pa-det/
Sist redigert av pekle den 01 aug 2020, 18:36, redigert 2 ganger totalt.
- AdeyMC
- Innlegg: 39
- Registrert: 21 jun 2020, 22:04
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z650 2020
- Bosted: Skien,Telemark
Re: MC-ulykker
Takk for bra oversikt. Mye interessant info her for ettertanke.
-
- Innlegg: 868
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Bosted: Skien
Re: MC-ulykker
Men jeg lurerpå! De erfarne som de sier på 40-60++ som er i disse fleste ulykker her. Ere ikke mulig å ta det litt med ro, må man gasse så jævli hele tiden? Er det det som er detkuleste tenker jeg?
Det er fra 2019 da 12 år siden min siste MC tur. Fra 2019 har jeg endelig tid, lyst og kan kjøpe det jeg vil ha. Tenker at hvorfor skal jeg strekke strikken Max?
Jeg koser meg, kan kjøre fort, men fokus er å safe og være på tur. Dette er for meg MC livet. De som må strekke strikken må bare kjøre forbi. ( er ingen sinke )
Det er fra 2019 da 12 år siden min siste MC tur. Fra 2019 har jeg endelig tid, lyst og kan kjøpe det jeg vil ha. Tenker at hvorfor skal jeg strekke strikken Max?
Jeg koser meg, kan kjøre fort, men fokus er å safe og være på tur. Dette er for meg MC livet. De som må strekke strikken må bare kjøre forbi. ( er ingen sinke )