MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC-ulykker

Legg inn av Juicebox »

Bjerknez skrev: 03 sep 2020, 06:11 Det er ikke snakk om hva man har krav på. Man har som mopedist like mye krav på veien som en bilist, men man er jo dum hvis man som myk trafikant står hardnakket på disse krava. Det er mopedisten som får svi i et sammenstøt.

Det blir for meg helt unaturlig og kjøre midt i veibanen i en 70-80 sone som mopedist i 45km/t når bilene bak meg ligger i kø og vil forbi. Da kjører man helt naturlig inn på siden for å slippe forbi. Hvis ikke er man jo helt fjern spør du meg.
Selvfølgelig er det snakk om det!

Man er jo jævla dum om man i en bil tar en forbikjøring på samme felt som den stakkarslige unge fjortisjenta som stresser og tror hun gjør det rette ved å holde seg helt ytterst på høyrekanten så bilistene kan kjøre trygt forbi henne når det også er trafikk på motsatt kjørefelt! Jepp

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23119
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Juicebox skrev: 03 sep 2020, 13:41
Bjerknez skrev: 03 sep 2020, 06:11 Det er ikke snakk om hva man har krav på. Man har som mopedist like mye krav på veien som en bilist, men man er jo dum hvis man som myk trafikant står hardnakket på disse krava. Det er mopedisten som får svi i et sammenstøt.

Det blir for meg helt unaturlig og kjøre midt i veibanen i en 70-80 sone som mopedist i 45km/t når bilene bak meg ligger i kø og vil forbi. Da kjører man helt naturlig inn på siden for å slippe forbi. Hvis ikke er man jo helt fjern spør du meg.
Selvfølgelig er det snakk om det!

Man er jo jævla dum om man i en bil tar en forbikjøring på samme felt som den stakkarslige unge fjortisjenta som stresser og tror hun gjør det rette ved å holde seg helt ytterst på høyrekanten så bilistene kan kjøre trygt forbi henne når det også er trafikk på motsatt kjørefelt! Jepp
Jeg har prøvd begge deler. Ligger man midt i veibanen i 45km/t i en 60-80 sone, så vil bilen som ligger bak flekke forbi deg okke som og kommer det bil i møte så vil man som bilist automatisk tenke at man tar den veien som volder minst skade og dermed blir man nedprioritert som mopedist. Sånn er det bare.

Det er lett å si at man bare skal gjøre krav på veibanen som mopedist. Men i praksis så føler man seg ganske liten når man gjør slikt. Spesielt i rushtrafikk til og fra jobb etc.

Selvsagt er man jævla dum når man som bilist gjør slikt, men det hjelper liksom ikke mopedisten noe når det skjer. For det skjer HELE tiden, HVER eneste dag med hver ENESTE bil som kjører forbi deg. Selv bussen gir i enkelte tillfeller blanke F***.

Når man kjører moped så handler det mest om å overleve samt gjøre dte beste ut av det. et siste man vil er å irritere bilister. Den kampen taper man som mopedist.

mekkern
Innlegg: 7627
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

Men ligger man midt i veien så har en plass hvis en tulling foretar en forbikjøring og presser en ut- ligger man allerede på kanten er grøfta neste...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23119
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 03 sep 2020, 14:11 Men ligger man midt i veien så har en plass hvis en tulling foretar en forbikjøring og presser en ut- ligger man allerede på kanten er grøfta neste...
Ja, jeg skjønner det. Jeg balanserer ikke på hvtstripa hvis det ikke er biler bak meg. Men hvis en bil nærmer seg og tydelig vil forbi, så legger jeg meg ut på siden. Det er dte jeg mener. man ligger ikke midt i veien okke som. Man gir jo plass til biler som vil forbi. Det skal man også gjøre.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23119
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Bare for å tydeligjøre det jeg mener her.

Når det ikke er trafikk eller nevneverdig med biler, så ligger jeg til høyre for midten av veien. Der ligger jeg helt til jeg ser det kommer en bil bak meg som tydelig skal forbi. Når bilen er på vei forbi så svinger jeg litt mer ut mot høyresiden (ikke på hvtstripa).

Problemet som jeg ofte opplever er at bilister som oftest presser seg forbi okke som. Spesielt farlig er dette med lastebiler, vogntog, busser etc. Når du ligger midt mellom midten av veien og hvitstripa når bussen er oppå på siden din, så mister du all sikt fremover. Du vet ikke om det kommer bil i møte og hvis det gjør det så vil sjåføren svinge ut mot grøften og da blir man det svakeste punktet.

Så når biler kjører forbi, spesielt større biler/vogntog/lastebiler/busser etc., så legger jeg meg ut mot hvitstripen. Jeg havner heller i grøfta enn uner hjulene på lastebilen eller bussen.

Sistnevnte vedrørende lastebiler eller større kjøretøy som kjører forbi der dem kanskje ikke burde gjort det har jeg opplevd VELDIG ofte. Spesielt på landeveiene i hastighetsoner 60-80km/t.

Altså som mopedist.

Som MCfører føler jeg meg langt tryggere og da "eier" jeg veien på en helt annen måte.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: MC-ulykker

Legg inn av pekle »

Bjerknez skrev: 03 sep 2020, 14:58 Når det ikke er trafikk eller nevneverdig med biler, så ligger jeg til høyre for midten av veien.
Antar du mener kjørefeltet.

Nå har ikke jeg kjørt moped i trafikkert strøk noen gang i mitt liv (vokst opp på et ruralt sted med generelt liten trafikk og ikke-eksisterende bussruter, og tok lappen på traktor, ikke moped), men bør man ikke ligge litt til venstre for midten av feltet? (som er min utgangsposisjon på på MC i alle fall) Da tvinger man de som skal forbi til å gjøre det på ordentlig måte - dvs. legge seg helt over, og dermed også nødvendigvis vente til det ikke er møtende trafikk. Ved å ligge litt eller mye til høyre inviterer man jo bare til sneie-forbikjøringer såvidt over gulstripa.

Ikke at jeg forventer at tilfeldige 16-åringer føler seg i posisjon til å eie veien på den måten, men i prinsippet har de rett til det, og det ville kanskje forhindre noen risikosituasjoner.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23119
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

pekle skrev: 03 sep 2020, 15:21
Bjerknez skrev: 03 sep 2020, 14:58 Når det ikke er trafikk eller nevneverdig med biler, så ligger jeg til høyre for midten av veien.
Antar du mener kjørefeltet.

Nå har ikke jeg kjørt moped i trafikkert strøk noen gang i mitt liv (vokst opp på et ruralt sted med generelt liten trafikk og ikke-eksisterende bussruter, og tok lappen på traktor, ikke moped), men bør man ikke ligge litt til venstre for midten av feltet? (som er min utgangsposisjon på på MC i alle fall) Da tvinger man de som skal forbi til å gjøre det på ordentlig måte - dvs. legge seg helt over, og dermed også nødvendigvis vente til det ikke er møtende trafikk. Ved å ligge litt eller mye til høyre inviterer man jo bare til sneie-forbikjøringer såvidt over gulstripa.

Ikke at jeg forventer at tilfeldige 16-åringer føler seg i posisjon til å eie veien på den måten, men i prinsippet har de rett til det, og det ville kanskje forhindre noen risikosituasjoner.
Det å kjøre moped i morgenrushet på trafikkert vei og 80 sone burde du prøve. Jeg tipper du vil bli overrasket hvor liten du faktisk er. Bilene hoper seg opp bak deg og ligger forholdsvis nærme. Du VET at dem vil prøve og kjøre forbi ved første annledning, da bilisten bak deg også blir stresset av de bilene som er bak han etc. Da ligger men der og bare venter på at helvetet bryter løs. Flest mulig vil forbi og kommer det bil i møte i tillegg eller kanskje det nærmer sge en sving, så føler man seg VELDIG liten. Da ligger man ikke å "eier" veien for å si det sånn.

Jeg risikrer heller å ha grøfta som en slags sikkerhetssone som oftest består av gress. I en fart av 45km/t så vil nok ikke en tur ut i lyngen ta livet av deg. Men skulle en bil huke tak i deg og du treffer asfalten eller enda værre havner under hjulet på bilen så er man langt værre ute.

Det taler meg rett og slett i mot og "eie" veien i slike tillfeller. Da er det bare å innse at man faktisk er liten og sårbar og heller gi seg mens man har mulighet. Den kampen taper man uansett.

Å ja, jeg mente kjørefeltet.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23119
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har kjørt MYE bil i løpet av livet. Også i jobbsammenheng. Jeg har kjørt moped og i senere tid også MC. Jeg er ikke akkurat en person som er spesielt redd av meg. Men på moped må jeg inrømme at jeg til tider er litt nervøs.

Men på veier med lite trafikk er det jo ikke noe problem selvsagt. Heller ikke på veier med to kjørefelt.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC-ulykker

Legg inn av Juicebox »

Jeg ville heller oppfordret dem til å kjøre forbi på riktig felt enn MITT felt. Jeg kan ikke forvente at de ikke har idiotiske tanker på å ville kjøre på meg men jeg kan ihvertfall tvinge dem til å komme seg helt over til venstrefeltet.

Jeg har selv kjørt moped en del av livet mitt og det er selvfølgelig helt annerledes enn å kjøre mc i trafikken. På mc kjører jeg som jeg er usynlig, mens på moped så er det motsatt og jeg vil bruke mest mulig plass og gjøre meg selv mest synlig og størst mulig fordi jeg har begrenset med fart.

Det er akkurat det, mopeder taper uansett mot en bil på de fleste situasjoner. Det jeg kan gjøre er som sagt å tvinge dem til venstre. De aller fleste biler har nok krefter til å kunne akselere fort nok til å komme seg forbi på en kort distanse.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23119
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Juicebox skrev: 03 sep 2020, 15:45 Jeg ville heller oppfordret dem til å kjøre forbi på riktig felt enn MITT felt. Jeg kan ikke forvente at de ikke har idiotiske tanker på å ville kjøre på meg men jeg kan ihvertfall tvinge dem til å komme seg helt over til venstrefeltet.

Jeg har selv kjørt moped en del av livet mitt og det er selvfølgelig helt annerledes enn å kjøre mc i trafikken. På mc kjører jeg som jeg er usynlig, mens på moped så er det motsatt og jeg vil bruke mest mulig plass og gjøre meg selv mest synlig og størst mulig fordi jeg har begrenset med fart.

Det er akkurat det, mopeder taper uansett mot en bil på de fleste situasjoner. Det jeg kan gjøre er som sagt å tvinge dem til venstre. De aller fleste biler har nok krefter til å kunne akselere fort nok til å komme seg forbi på en kort distanse.
Hæ...??

På MC kjører du som om du er usynlig...?

__________

Du sier at mopedister taper uansett... så hvorfor ta opp kampen? Noen ganger synes jeg det er helt ålreit å kjenne sin plass.

Med MC derimot kommer man seg frem og vekk. Det er noe helt annet.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC-ulykker

Legg inn av Juicebox »

Det stemmer. På mc skal man kjøre som man er usynlig ja, du leste riktig.

Jeg skrev riktig ja, bare du som ikke leste hele setningen. Mopeder taper uansett på de FLESTE situasjoner. Jeg kan da ihvertfall hindre at de tar en forbikjøring på høyrefeltet der jeg er. Jeg skjønner ikke hvorfor du er så sta og bastant på det, men sånn er det.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MC-ulykker

Legg inn av Jompa »

Juicebox skrev: 03 sep 2020, 18:08 Det stemmer. På mc skal man kjøre som man er usynlig ja, du leste riktig.

Jeg røvde det for noen dager siden, det fungerte dårlig..........
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC-ulykker

Legg inn av Juicebox »

Jompa skrev: 03 sep 2020, 18:37
Juicebox skrev: 03 sep 2020, 18:08 Det stemmer. På mc skal man kjøre som man er usynlig ja, du leste riktig.

Jeg røvde det for noen dager siden, det fungerte dårlig..........
Haha da har du nok failet.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: MC-ulykker

Legg inn av oivindg »

Juicebox skrev: 03 sep 2020, 15:45 Jeg har selv kjørt moped en del av livet mitt og det er selvfølgelig helt annerledes enn å kjøre mc i trafikken. På mc kjører jeg som jeg er usynlig, mens på moped så er det motsatt og jeg vil bruke mest mulig plass og gjøre meg selv mest synlig og størst mulig fordi jeg har begrenset med fart.
Må si meg enig med @Bjerknez her. Er litt usikker på hva du mener. Hvordan kjører du hvis du skal kjøre som du er usynlig? Vil du ikke ta plass og gjøre deg synlig da også?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38031
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

Juicebox skrev: 03 sep 2020, 18:08 Det stemmer. På mc skal man kjøre som man er usynlig ja, du leste riktig.
Jeg vil anta du mener usynlig for andre, som f.eks. "blinde"(og ofte moblfikserte) bilførere...

Å oppføre seg som om man er usynlig for andre betyr vel strengt tatt at man er spesielt årvåken og gjør det lille ekstra for å gjøre seg nettopp godt synlig for andre trafikanter... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar