Snikendeugle skrev: 15 okt 2019, 08:44
Sykkel ble over helgen vasket og "stuet bort" under trekk i garasjen for sesongen. Jeg begikk meg også på en tilsynelatende veldig rask jobb med å bytte ut SC-Project titaniumsrøret til eksospotten med det nye jeg bestilte tidligere via
JanK på forumet. Dette røret er lenger enn det som fulgte med sykkelen og plasserer eksospotten høyere opp mot halen på sykkelen og blir dermed seendes mer lik ut som WSBK løps-syklene til MV Agusta Reparto Corse :) Dyr kosmetikk!
En jobb på maks 15 minutter ble til en uferdig jobb på underkant av to timer på grunn av en mutter som var helt umulig å få av fra eksospotte-braketten. Her må det nok forsøkes med varmebehandling av mutteren. Inntil videre står sykkelen parkert uten eksospotte.
20191013_154318.jpg
20191013_154041.jpg
Jeg fikk endelig karret meg til å få av mutteren jeg slet med sist. Etter en god del WD40, varmebehandling og veldig mye banning så fikk jeg den omsider av og kunne endelig forsøke å montere det nye eksosrøret.
Resultatet så i utgangspunktet veldig bra ut ved første øyekast! Jeg digger at linjene på sykkelen føles mer komplette med eksospotten i "high-mount" posisjon!
Ved nærmere titt så jeg at monteringen ikke ble optimal. Det ble et altfor skeivt press på eksospotte-bøylen, noe som gjorde at bøylen ikke satt direkte på potten, men litt skeivt slik at den på hver side gnagde seg godt på karbonfiberen. Ikke spesielt gunstig.
Etter et par timer med forsøk på å justere i alle mulige ledd så måtte jeg gi opp. Jeg tror den rett og slett ikke vil passe perfekt slik den er nå.
Det virker som om festet fra SC-Project helt på enden der den skal treffe bøylen vrir seg litt for mye ut fra sykkelen, noe som skaper den rare fleksen i bøylen. Jeg kan godt mistenke produksjonsfeil, men jeg tror ikke jeg kommer noen vei med det, med tanke på at SC-Project var usikre på om kombinasjonen av eksospotten+bøyle ville fungere. High-mount røret og festeanordning hører i utgangspunktet sammen med en eksospotte som ikke bruker bøyle, men som ser helt lik ut ellers.
Jeg tenker å prøve med et gummi-stykke som skiver mellom festeanordning og bøyle, for å tillate mer fleks uten å tvinge bøylen i en annen posisjon.
Om det ikke fungerer kan det vurderes å få festeanordningen bøyd noen få millimeter innover. Hvor kan slikt gjøres tro?
Bildet under viser optimal bøyleposisjon opp mot festeanordningens posisjon.