Det blir mye uinteressant tankedeling her, men jeg synes det er fint å ha tankene skrevet ned for min egen loggs skyld
Jeg har tydeligvis lurt meg selv og trodd at katalysator var fjernet på sykkelen når jeg tok av den gigantiske metallboksen også kalt lyddemper og byttet ut med SC-Project eksosen og RC ECU + map (se lenger bak i tråden). Dette var selvfølgelig feil. Katalysator sitter på denne sykkelen i selve headeren/grenrøret, og er fullt tilstede på sykkelen fremdeles.
Dette åpnet en ny dør med ting jeg kan kaste penger på for å optimalisere sykkelen. Jeg har klaget en del på rykkete gange ved lavere hastigheter, og det virker som om den eneste beviste løsningen der ute er å få sykkelen custom mappet skikkelig. Litt ergelig at det er slik, men men... Ønskelisten er dermed blitt omprioritert med ytelsesmodifikasjoner plassert høyest opp og annet kosmetikk lenger ned. Her skal det være en god del hestekrefter å hente ut også av hva jeg har sett på nett.
Målet ser dermed ut som noe slikt utpå nyåret:
- Grenrør i Titanium eller stål (
https://shop.officineitalianezard.it/en ... st-zard-3/)
- Performance luftfilter
- ECUStudio kit og lisens
- Tuningsesjon på Dyno med Klev Tuning. Jeg snakket med han/de tidligere i dag, og det skulle være mulig å få til en tuningsesjon etterhvert om jeg selv ordnet ECUstudio programvaren og lisensen, da han kun hadde PowerCommander muligheter for MV Agusta. Forskjellen er at ECUStudio kan brukes til å flashe direkte over original/RC ECU enhet, hvorav PowerCommander må monteres og styr.
Summen av dette vil gi en sykkel med optimale blandingsforhold over hele registeret (ikke i MDG's øyne), mindre varmeproduksjon og hestekreftene og momentet fabrikanten egentlig vil at sykkelen skal yte
Dyrt blir det garantert, så det er ikke noe som skjer med en gang, men det er uansett å gøy å sette seg inn i de tekniske detaljene tidlig.
Dette blir ikke et fullstendig skudd i mørket for min del. Min gamle KTM Duke 690 gikk igjennom samme operasjon med mer og ble en helt ny sykkel til slutt. Forskjellen er at KTM selv leverte mapping som egnet seg godt til oppsettet, så ingen custom tuning var nødvendig.
Jeg snakker selvfølgelig om en sykkel som kun brukes på privat vei/bane