Ny mann på forumet?? Grattis og velkommen hit skal du være!!
Mtp sykkeltypen så trur jeg nok det speiler seg i hva den enkelte
her inne kjører og foretrekker...
Jeg er nå vant til liten twin og kommer nok til å foretrekke den avslappede
cruisingen den gir, samtidig som jeg har krefter nok til å ligge 1,5 ganger
motorveihastighet, hvilket er mer enn godt nok.
kawanor skrev:Knutk skriver saklig,velbegrunnet om RT kontra GT,,mye av det samme kunne vert beskrevet om RT kontra GS (BMW)..OG Tagesk nevner litt om speilene på RT`n, det er ikke bare at de siter litt lavt,som kan lugge litt.
Om man legger en pakksekk på tvers,bak på RT`n,,hva da med speilene..(Min) Løsning,monter speil fra GS`n.
GS kontra RT på små svingete veier,:RT`n er "treg og tung" å svinge..Peiser man på med luft i dekkene vil RT`n oppleves mye lettere å svinge.. DOG,hvit hva man gjør med for mye luft i dekkene.(Veigrep,våt asfalt).
Lageret i kardngen på RT/GS (1150) er meget omtalt,det ryker uten farvarsel,,desverre..OG,e trur det er mye det samme pa GT`n..
Sykkel som dekker ALT, finnes ikke..Dèt,å definere bruken er et clue,,som svært mange av oss sliter med..
På GS`n savner e RT`n ,,og omvent...
Hei og velkommen hit kawanor
Nicknavnet "kawanor" virker kjent....
Er det deg som også er på Schnellpanzerforumet ?
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
kawanor skrev:.....om speilene på RT`n, det er ikke bare at de siter litt lavt,som kan lugge litt.
Om man legger en pakksekk på tvers,bak på RT`n,,hva da med speilene..(Min) Løsning,monter speil fra GS`n.
Jeg synes ikk å huske at de sitter så lavt at en pakksekk kommer i veien; men det er jo bare å sjekke.
Man kan ikke uten videre ta av speilene på en RT. De "sitter fast" i kåpen og er også vindavviser for hendene.
Når det gjelder bruk på norske veier så bør du se på BMW-filmen som jeg lastet inn her for et par sider siden.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
tagesk skrev:
Jeg synes ikk å huske at de sitter så lavt at en pakksekk kommer i veien; men det er jo bare å sjekke.
Man kan ikke uten videre ta av speilene på en RT. De "sitter fast" i kåpen og er også vindavviser for hendene.
Muligens en skal vente med Duc MTS til en har prøvd den her, seriøst sjekk auga og gliset til reporteren....han virker genuint forelsket
[video]https://www.youtube.com/watch?v=TgpuwjMm2M0[/video]
Med den suksessen KTM har hatt med Duke 690 i 2013, er det all grunn til å tro at KTM her i landet vil strekke seg litt ekstra for å oppleve det samme med denne nye kraftfulle og stilige reiseenduroen
1190'en kan vise seg å overgå alle de andre med sitt brede repertoar; 21" forhjul for å ivareta de allerede overlegne egenskapene til 990 off-road og vekt/effekt/handling for all-road kjøring. Og ikke minst tror jeg utseendet også vil tiltale svært mange oss når vi endelig får den innenfor bereøringsrekkevidde...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Nye KTM såg veldig fin ut.
Tidligere har KTM sine sykler aldri blitt testvinnere (for det det er verdt), ikke fordi de bygger dårlige sykler, men fordi KTM har prioritert grusegenskaper for høyt i forhold til det faktum at de fleste Endurosykler blir kjørt for det meste på asfalt.
Om de nå bygger en sykkel som tar vare på de gode grusegenskapene og samtidig slenger på litt mere komfort og utstyr for asfalt kjørerne er det nok dags for de andre produsentene å følge med. KTM har etablert seg som et seriøst kvalitetsnavn. De andre må skjerpe seg. Denne sykkel vil således trolig bidra til noe positivt også for de som velger annet merke enn KTM.
Ja den nye KTMen skal prøves hos Ride i Bergen ja. Den saken frister veldig.
Ikke det at jeg har brukt for den større motoren , men "ESA" , LED hovedlys m.m innpakket i et sikkert like lekent chassi som F800GS virker lovende.
Prismessig kanskje rimeligere enn GS.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Rett etter prøvekjøring av KTMen skal jeg rett over på nye GS , huff kan fort bli en dyr vår
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Bringisen skrev:Ja den nye KTMen skal prøves hos Ride i Bergen ja. Den saken frister veldig.
Ikke det at jeg har brukt for den større motoren , men "ESA" , LED hovedlys m.m innpakket i et sikkert like lekent chassi som F800GS virker lovende.
Prismessig kanskje rimeligere enn GS.
Du er "LED-fiksert" asså..
Det kan du si.....tenke på å bytte sykkel bare for å få LED lys
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Bringisen skrev:
.....
Ikke det at jeg har brukt for den større motoren , men "ESA" , LED hovedlys m.m innpakket i et sikkert like lekent chassi som F800GS virker lovende.
......
Det er viktig å ikke blande fornuft inni en diskusjon om hvilken MC man vil ha.
Man har aldri et behov på forhånd.
Behov er ikke noe vi har, behov skaper vi i vårt eget hode etter behag.
Bringisen skrev:
.....
Ikke det at jeg har brukt for den større motoren , men "ESA" , LED hovedlys m.m innpakket i et sikkert like lekent chassi som F800GS virker lovende.
......
Det er viktig å ikke blande fornuft inni en diskusjon om hvilken MC man vil ha.
Man har aldri et behov på forhånd.
Behov er ikke noe vi har, behov skaper vi i vårt eget hode etter behag.
Jo så lenge man får den MCen man vil ha og som i tillegg vekker behag så gjør det ingenting om det også er fornuftig.
Når jeg mener fornuftig så mener jeg f,eks at om man liker å kjøre i skog , mark og fjell så er det ikke fornuftig å velge en sykkel som er for tung og har en motorkarakterestikk som ødelegger fremkommeligheten. Da kan det lett gå utover behaget også
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
knutk skrev:Det er viktig å ikke blande fornuft inni en diskusjon om hvilken MC man vil ha.
Man har aldri et behov på forhånd.
Behov er ikke noe vi har, behov skaper vi i vårt eget hode etter behag.
Kloke ord knutk Sykkel har ingenting med fornuft å gjøre når en handler for over 200k. Men gleden den gir er større enn fornuften, så dermed vinner behovet
En kollega har pendlersykkel til ca 30k som jeg tror han prutet en ca 8 lapper på og var kjempefornøyd. Den er fornuftig, men gir han stort sett kun glede forbi køen som er hans behov. Han er meget fornøyd og lurer sikkert ofte på hva jeg driver og kaster bort nesten 300k på Vi kjører jo i samme kø... ihvertfall frem og tilbake til jobb. Men der slutter likheten. Han kommer hjem og tar på tøflene mens jeg planlegger neste tur.
Pr idag er mitt behov dekket av en GSA
Når det gjelder ADV klassen så har eg to rankinger.
Utsjåandes så i rekke følge
Yamaha XTZ
Triumph Explorer
Ducati MTS
Beemer 1200GS
KTM 990 ADV R.
For kjøring
Ducati MTS
Triumph Explorer
Beemer 1200GS
KTM 990 ADV R
Yamaha XTZ1200
Det skal no seiast at det er kun utifra tester eg har inntrykka fra og eg kjem defentli til å teste XTZ1200 vist den tida skulle kome. Eg har ikkje tru på at motoren er so slapp som det blir uttrykt for så den skal nok prøvast engang.
Bringisen skrev:Ja den nye KTMen skal prøves hos Ride i Bergen ja. Den saken frister veldig.
Ikke det at jeg har brukt for den større motoren , men "ESA" , LED hovedlys m.m innpakket i et sikkert like lekent chassi som F800GS virker lovende.
Prismessig kanskje rimeligere enn GS.
Du er "LED-fiksert" asså..
Det kan du si.....tenke på å bytte sykkel bare for å få LED lys
Haha, nåneidu , det der LED-snakket er nok bare en dekkmanøver du gjør for at du i skjul kan skaffe deg litt mer Kubbikk til erstattning for de litt snaue 800 du har....
Bringisen skrev:Ja den nye KTMen skal prøves hos Ride i Bergen ja. Den saken frister veldig.
Ikke det at jeg har brukt for den større motoren , men "ESA" , LED hovedlys m.m innpakket i et sikkert like lekent chassi som F800GS virker lovende.
Prismessig kanskje rimeligere enn GS.
Du er "LED-fiksert" asså..
Det kan du si.....tenke på å bytte sykkel bare for å få LED lys
Haha, nåneidu , det der LED-snakket er nok bare en dekkmanøver du gjør for at du i skjul kan skaffe deg litt mer Kubbikk til erstattning for de litt snaue 800 du har....
Menigheten her inne er nok enig med deg i det du
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
knutk skrev:Det er viktig å ikke blande fornuft inni en diskusjon om hvilken MC man vil ha.
Man har aldri et behov på forhånd.
Behov er ikke noe vi har, behov skaper vi i vårt eget hode etter behag.
Kloke ord knutk Sykkel har ingenting med fornuft å gjøre når en handler for over 200k. Men gleden den gir er større enn fornuften, så dermed vinner behovet
En kollega har pendlersykkel til ca 30k som jeg tror han prutet en ca 8 lapper på og var kjempefornøyd. Den er fornuftig, men gir han stort sett kun glede forbi køen som er hans behov. Han er meget fornøyd og lurer sikkert ofte på hva jeg driver og kaster bort nesten 300k på Vi kjører jo i samme kø... ihvertfall frem og tilbake til jobb. Men der slutter likheten. Han kommer hjem og tar på tøflene mens jeg planlegger neste tur.
Pr idag er mitt behov dekket av en GSA
Hehe , jeg føler det kjempefornuftig når jeg tenker tanken på å bytte en to år gammel sykkel i en ny med LED lys
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Dine Kubbikk er vel tvangs-pusta Da "lurer" du Mottorn til å tru at den er dobbelt så stor som den egentlig er, altså 1620 ccm.
Så innerst inne er du nok en Stor-kubbikk-wanna-be, du og
Bringisen skrev:Hehe , jeg føler det kjempefornuftig når jeg tenker tanken på å bytte en to år gammel sykkel i en ny med LED lys
Da går fornuften over til å bli et behov La fornuften vinne over behovet og kjøp ny lykt med LED
Å f..... er det mulig?
Nå når jeg endelig fant et fornuftig poeng ved å bytte ut sykkelen
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.