Side 131 av 204
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Lagt inn: 16 des 2020, 20:51
av kjellv
Jeg har to stk sigarettenneruttak på min, og bruker doble USB innstikk i disse. Minst like viktig som å ha mulighet til å lade elekronikk synes jeg det er å kunne hente strøm til en liten elektrisk luftkompressor. Jeg aner ikke hvor mye strøm denne trekker, jeg har den ikke her og kan se etter. Men skal et dekk plugges eller en luftmadrass fylles er dette ikke noe problem.
Andre strekker sesongen i begge ender og kjører med oppvarmede klær. 12V uttak med rikelig kapasitet er viktig

Re: Hva har du kjøpt i dag?
Lagt inn: 17 des 2020, 04:26
av Bjerknez
kjellv skrev: 16 des 2020, 20:51
Jeg har to stk sigarettenneruttak på min, og bruker doble USB innstikk i disse. Minst like viktig som å ha mulighet til å lade elekronikk synes jeg det er å kunne hente strøm til en liten elektrisk luftkompressor. Jeg aner ikke hvor mye strøm denne trekker, jeg har den ikke her og kan se etter. Men skal et dekk plugges eller en luftmadrass fylles er dette ikke noe problem.
Andre strekker sesongen i begge ender og kjører med oppvarmede klær. 12V uttak med rikelig kapasitet er viktig
Ja da trenger man selvsagt 12V rett fra batteriet og slike USB uttak er jo ubrukelige til slikt. Så sant man da ikke finner luftkompressorer og varmellementer som går på 5V, noe som vel er tvilsomt.
Men man kan ha begge deler. Batteribanken samt USB uttaket gir strøm til telefon og nettbrett etc. mens 12V uttaket bruker man ved å ta ut USB adapteret i 12V (sigarettenner uttaket) og dytter inn en 12V uttak som kan brukes til alskens annet.
Selve koblengene er er jo rimelig simpelt. Det vanskeligste er å få det pent, skjule ledninger etc. Der er jo alle sykler forskjellige og sykler med kåpe og større dashbord etc. gjør nok denne jobben litt enklere da man kan skjule mye samt beskytte kontakter etc. fra vær og vind.
Min S1000R er dermed særdeles dårlig egnet til slikt. Dette gjelder nok de fleste nakensykler vil jeg tro. Men umulig er det nok ikke.
I prinsippet snakker vi to ledninger. strøm og jord fra batteri eller evt. via en annen kurs. Feks. baklyset. Det er så enkelt som det kan få blitt. Kobler man en egen "kurs" rett fra batteriet så må man legge til en sikring. Denne kan enkelt festes til selve ledningen. Poblemet her er at strømmen alltid vil være på hvis noe er koblet til, uavhengig om tenningen er på eller ikke. Man kan evt. enkelt koble en bryter på denne ledningen. Men det blir på en måte litt mer "jalla". Men det funker selvsagt.
Det finnes jo mer sofistikerte måter å gjøre dette på selvsagt hvis man har en del kunnskap rundt dette, men i mitt hode er det enkleste å ikke finne opp kruttet på nytt og koble seg rett på baklyset med et sigaretttenner uttak. Bare pass på at sikringen til baklyset er kraftig nok, noe den mest trolig er. Hvis ikke kan man sette inn en større sikring.
Slik jeg tenker så ser jeg ikke problemet med å sette inn en større sikring i dette tillfellet. Noen får rette på meg hvis jeg tar feil.
Hvis man la oss si bytter ut en 10 amp. sikring med en 15 amp sikring så betyr dette bare at man kan trekke mer ampere på kursen. Baklyset trekker jo ikke mer strøm av den grunn. La oss si man midt på ledningen fra sikringsboksen til baklyset huker seg på med ledningen fra en 12V uttak. Sett at denne ledningen er riktig dimensjonert så vil denne fint klare 15 ampere i worst case scenario. Poenget er at alle ledninger bør dimensjoneres for den amperen sikringen har. For sikringen skal beskytte ledningsnettet og ikke enhetene som er koblet til. Disse har egne kretser som beskytter dem. Dem skal vertfall ha det.
Problemet kommer først når ledningen til baklyset IKKE er dimensjonert for 15 ampere. HVIS man skulle finne på og trekke feks. 15 ampere fra sigarettenner utaket så vil ledningen fra sikringsboksen og frem til der du skjøtet deg på fort bli veldig varm og i værste fall smelte. Først DA har man et større problem.
Men det er så lite sannsynlig at dette skjer at jeg tror sjansen for å bli truffet av meteor er større. For det første trekker man vel sjelden eller aldri 15 ampere av 12V uttaket. Noen sekunder/minutter vil nok gå bra uansett, men over tid er dette lite sannsynlig at man kommer til å gjøre.
Så lenge sikringen er på feks. 10 ampere så er nok ledningen også ratet for dette. Baklyset trekker nok ikke i nærheten av 10 ampere og derfor kan man koble mer utstyr til denne ledningen uten problemer.
Jeg har selv testet en del i furtebua vedrørende overbelastning av ledinger for å se hva dem tåler. Jeg har noen små jumper wires som er ratet for 500mA (0.5 ampere). Disse har jeg kjørt 12V og 4 ampere gjennom i nesten 5 minutter. Altså 8 ganger kapasiteten dem er ratet for. Dem ble veldig varme og myke samt litt sticky, så dem hadde definitivt ikke overlevd en time uten at dem smeltet. At man da kan trekke 15 ampere i en ledning ratet for 10 ampere er jeg overbevist om at man kan. også over lenger tid.
Men anbefalt er det jo selvsagt aldri. Ikke når konsekvensene er at sykkelen kan brenne opp.
Jeg anbefaler dog bruk av silikon kabler. Disse tåler mye høyere varme, er mer fleksible etc. Isolajonen på en silikon kabel klarer man nesten ikke å smelte med en loddebolt. Dem tåler vertfall rundt 200 grader.
Som dere sikkert har lagt merke til så er dette et tema som fasinerer meg litt. :)
Men jeg er på langt nær noen proff og jeg har nok en noe forenklet syn på hvodan ting fungerer, men da er det jo fint at man har noen elektroingeniører her inne som kan gi litt ekstra input. :)
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Lagt inn: 17 des 2020, 07:33
av cannon
Sikringene skal også beskytte komponentene på kursen. Ikke bare stå i stil med kabeltverrsnittet.
Poenget er at større sikring i en kurs kan medføre at komponenter ryker før sikringen. De fleste baklys er nok ikke truet av denne risikoen, men det er som regel mange komponenter/funksjoner på en og samme sikringskurs.
Igjen, ikke sett inn større sikringer, er mitt klare råd.
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Lagt inn: 17 des 2020, 07:35
av Bjerknez
cannon skrev: 17 des 2020, 07:33
Sikringene skal også beskytte komponentene på kursen. Ikke bare stå i stil med kabeltverrsnittet.
Poenget er at større sikring i en kurs kan medføre at komponenter ryker før sikringen. De fleste baklys er nok ikke truet av denne risikoen, men det er som regel mange komponenter/funksjoner på en og samme sikringskurs.
Igjen, ikke sett inn større sikringer, er mitt klare råd.
Jeg trodde sikringens hovedoppgave var å beskytte ledningene i kursen?
Kan du gi meg eksempler på komponenter som sikringen i en kurs skal beskytte på en motorsykkel?
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Lagt inn: 17 des 2020, 07:41
av Bjerknez
Jeg tenker litt sånn at enhver komponent man kobler til en kurs skal ha egen beskyttelse/sikring/krets som forhindrer skade. En lyspære bare bytter man, så den trenger ikke en beskyttende krets. En USB lader har beskyttelse og vil ryke hvis spenningen blir for høy. Denne igjen beskytter da også det som er koblet til den og har derfor ikke noe med hovedsikringen på kursen å gjøre.
Det er vertfall slik jeg har oppfattet det.
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Lagt inn: 17 des 2020, 07:48
av kjellv
Det er mye snakk om å stjele strøm fra baklykta. Enkelt og greit nok i mange tilfeller. Men er det LED baklykt så funker nok ikke det så godt om man trenger strøm til mer enn å lade telefonen.
Men ikke prøv dette dersom du har en nyere sykkel med canbus! Det blir krøll..!
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Lagt inn: 17 des 2020, 07:54
av cannon
kjellv skrev: 17 des 2020, 07:48
Det er mye snakk om å stjele strøm fra baklykta. Enkelt og greit nok i mange tilfeller. Men er det LED baklykt så funker nok ikke det så godt om man trenger strøm til mer enn å lade telefonen.
Men ikke prøv dette dersom du har en nyere sykkel med canbus! Det blir krøll..!
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Enig. Uten Canbus kan man stjele styrestrøm til et rele.
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Lagt inn: 17 des 2020, 08:21
av Bjerknez
Ja, det er jeg enig i. Å rote med elektronikken på nye sykler kan lage krøll. Men det er altså ikke det jeg snakket om i et tidligere innlegg.
Det var vel snakk om en USB lader i tillfelet her og det tror jeg er uproblematisk å dra fra kursen til baklykten. Kan ikke tenke meg at den led pæren treker så mye. Er det en 1W led så snakker vi ca. 1 ampere. (Ta det siste med en klype salt)
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Lagt inn: 17 des 2020, 08:28
av oivindg
Bjerknez skrev: 17 des 2020, 07:35
Jeg trodde sikringens hovedoppgave var å beskytte ledningene i kursen?
Enig med deg her, Bjerknez. God praksis er at komponentene har egne sikringer i riktig størrelse.
En annen sak er at strømmen som skal til for å få en sikring til å gå varierer veldig fra type til type. De fleste bil- og motorsykkelsikringer er ganske unøyaktige. Trekker du 25A gjennom en 15A sikring vil det kunne gå mange minutter før den ryker.
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Lagt inn: 17 des 2020, 08:31
av Bjerknez
oivindg skrev: 17 des 2020, 08:28
Bjerknez skrev: 17 des 2020, 07:35
Jeg trodde sikringens hovedoppgave var å beskytte ledningene i kursen?
Enig med deg her, Bjerknez. God praksis er at komponentene har egne sikringer i riktig størrelse.
En annen sak er at strømmen som skal til for å få en sikring til å gå varierer veldig fra type til type. De fleste bil- og motorsykkelsikringer er ganske unøyaktige. Trekker du 25A gjennom en 15A sikring vil det kunne gå mange minutter før den ryker.
Ja, jeg mener jeg har lest såpass om dette den siste tiden at jeg ikke var helt på jordet her. Men jeg er jo ikke akkurat noen ingeniør, og vil gjerne ha eksempler som motsier meg hvis jeg tar feil.
Det samme gjelder jo i hus. Sikringenes hovedoppgave er jo ikke å beskytte TV'en eller stekeovnen, men for å beskytte kursen for overbelastning. En TV har feks. en egen strømforsyning (innebygget) med egen beskyttelse og det samme vil jeg tro gjelder alt man kobler til som er godkjent for bruk.
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Lagt inn: 17 des 2020, 09:44
av cannon
Et tilfeldig nettsted. Dette handler om bil. Se avsnittet om sikringer.
Husker forøvrig en tidligere debatt her om loddestasjoner, med og uten intern sikring. Alle komponenter/apparater har ikke innebygget kortslutningsvern, og det er sikringen i kretsen som skal verne mot skade, og potensielt brann Det siste er mindre relevant på mc, selv om feks bensinpumpe i tanken kan være en slik komponent. Ingen av mine bensinpumper har innebygget vern.
Igjen: ikke sett inn større sikringer i en krets. Ingen ønsker en opphetet ledning eller komponent i bensintanken (som eksempel).
https://snl.no/bilens_elektriske_anlegg
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Lagt inn: 17 des 2020, 10:20
av Bjerknez
cannon skrev: 17 des 2020, 09:44
Et tilfeldig nettsted. Dette handler om bil. Se avsnittet om sikringer.
Husker forøvrig en tidligere debatt her om loddestasjoner, med og uten intern sikring. Alle komponenter/apparater har ikke innebygget kortslutningsvern, og det er sikringen i kretsen som skal verne mot skade, og potensielt brann Det siste er mindre relevant på mc, selv om feks bensinpumpe i tanken kan være en slik komponent. Ingen av mine bensinpumper har innebygget vern.
Igjen: ikke sett inn større sikringer i en krets. Ingen ønsker en opphetet ledning eller komponent i bensintanken (som eksempel).
https://snl.no/bilens_elektriske_anlegg
Er vel så vidt meg bekjent kun Weller som har klart å levere loddestasjoner uten internt vern? Selv de billigste fra Kina har dette. Jeg tror ikke vi kan la denne loddestasjonen legge grunnlag for diskusjonen vi har er angående motorsykkel og sigarettenneruttak.
Det skader jo aldri med en sikring ekstra for beskyttelse, men jeg mener det ikke er nødvendig. Sikringens hovedoppgave er så vidt jeg har lest å beskytte ledningsnettet og ikke enhetene som er koblet til.
Selv om USB uttaket skulle bli overopphetet så vil ikke ledningene ellers ta fyr grunnet dette. Derimot vil det nok til slutt bli en kortslutning i sigarettennerutaket og da går hovedsikringen og strømnettet er reddet.
Jeg har vertfall aldri hørt om at noe slikt har skjedd.
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Lagt inn: 17 des 2020, 10:35
av cannon
Bjerknez skrev: 17 des 2020, 10:20
cannon skrev: 17 des 2020, 09:44
Et tilfeldig nettsted. Dette handler om bil. Se avsnittet om sikringer.
Husker forøvrig en tidligere debatt her om loddestasjoner, med og uten intern sikring. Alle komponenter/apparater har ikke innebygget kortslutningsvern, og det er sikringen i kretsen som skal verne mot skade, og potensielt brann Det siste er mindre relevant på mc, selv om feks bensinpumpe i tanken kan være en slik komponent. Ingen av mine bensinpumper har innebygget vern.
Igjen: ikke sett inn større sikringer i en krets. Ingen ønsker en opphetet ledning eller komponent i bensintanken (som eksempel).
https://snl.no/bilens_elektriske_anlegg
Er vel så vidt meg bekjent kun Weller som har klart å levere loddestasjoner uten internt vern? Selv de billigste fra Kina har dette. Jeg tror ikke vi kan la denne loddestasjonen legge grunnlag for diskusjonen vi har er angående motorsykkel og sigarettenneruttak.
Det skader jo aldri med en sikring ekstra for beskyttelse, men jeg mener det ikke er nødvendig. Sikringens hovedoppgave er så vidt jeg har lest å beskytte ledningsnettet og ikke enhetene som er koblet til.
Selv om USB uttaket skulle bli overopphetet så vil ikke ledningene ellers ta fyr grunnet dette. Derimot vil det nok til slutt bli en kortslutning i sigarettennerutaket og da går hovedsikringen og strømnettet er reddet.
Jeg har vertfall aldri hørt om at noe slikt har skjedd.
Det var du som mente lengre opp her at komponenter gjerne har har innebygget vern. Jeg refererte bare til saken om loddestasjonene som et appropos, uten at det legger "grunnlag for diskusjonen".
Jeg tror ikke at instrumentpanel, ECU, bensinpumpe osv på MC'er (eller biler) vanligvis har innebygget vern. Hvis du leser på linken jeg delte så kan du fastslå at du HAR lest at sikringer også verner komponentene på den sikrede kursen.
Jeg vet med sikkerhet at mine 3 elektroniske "dashbord", ecu'er og bensinpumper ikke har innebygget vern. Det ville være direkte dumt av meg å sette større sikringer i slike kretser, med tanke på vern av både ledningsnett og komponenter.
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Lagt inn: 17 des 2020, 10:50
av Bjerknez
Men de enhetene du snakker om her har vel gjerne en egen kurs og trenger vel ikke en sikring til? Det jeg sier er at alle kurser må ha en sikring men man trenger normalt sett ikke å montere flere sikringer på samme kurs hvis flere enheter er koblet til?
Jeg skrev også at jeg trodde HOVEDOPPGAVEN til sikring er å beskytte ledningsnettet og ikke enhetene som er koblet til. Man finner sikkert noen sære tilfeller hvor dette ikke stemmer.
Det kan også hende jeg tar helt feil selvsagt...
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Lagt inn: 17 des 2020, 10:58
av Bjerknez
Dette sto om sikringer på siden du linket til:
Sikringer er montert inn i de elektriske kretsene og skal brenne av ved elektriske feil. Derved beskytter de mot kraftige kortslutninger som kan føre til store skader i ledningsnett og komponenter, og eventuelt brann.
Sikringen skal beskytte mot kortslutninger som IGJEN kan skade komponenter. Ved kortslutning vil vel alle sikringer ryke uansett, så om det sitter en eller flere sikringer er vel ikke relevant her?
Sikringens hovedoppgave er så vidt jeg vet ikke å hindre at en bensinpumpe går varm eller trekker for mye strøm, men å beskytte kursen for elektriske feil og kortslutninger.
Kursen er nok uansett konstruert for worst case scenario vedrørende en bensinpumpe vil jeg tro.
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Lagt inn: 17 des 2020, 11:10
av Domino
Bør jeg bruke krympestrømper med lim på alle relevante koblinger/kabelsko på motorsykkelen? Slik at de blir vanntette.
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Lagt inn: 17 des 2020, 11:16
av Bjerknez
Domino skrev: 17 des 2020, 11:10
Bør jeg bruke krympestrømper med lim på alle relevante koblinger/kabelsko på motorsykkelen? Slik at de blir vanntette.
Krympestrømpe med lim vil gjøre det vanskelig å fikse skaden igjen hvis noe oppstår. Litt kjit hvis ledningene da blir for korte fordi du må kappe bort en del etc.
Jeg vile brukt en mer egnet kobling (ikke kabelsko) eller evt. surret inn med "elektrikerteip" etc.
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Lagt inn: 17 des 2020, 11:53
av Bjerknez
Kanskje AJ kunne skilt ut diskusjonen som pågår og lagt under nytt emne? Har vel sporet ganske av her nå, å jeg skal ta på meg en stor del av skylden for det

Re: Hva har du kjøpt i dag?
Lagt inn: 17 des 2020, 12:10
av AJ
Bjerknez skrev: 17 des 2020, 11:53
Kanskje AJ kunne skilt ut diskusjonen som pågår og lagt under nytt emne? Har vel sporet ganske av her nå, å jeg skal ta på meg en stor del av skylden for det
Nja...
Tror faktisk at jeg ikke orker å ta meg bryet med det.
Satser heller på å få tråden sånn noenlunde på rett spor igjen med en artig sak, synes jeg i hvert fall, som jeg satser på å dra nytte av på MC-turene kommende sesong, nemlig denne lommesagen:
20201217_120050.jpg
Kan jo hende man kommer over ei lita tørrgran man kan bruke til et lite bål i kveldinga mens man nyter kveldsroen og solnedgangen etter en god kjøredag

.
Saga er prøvd allerede på et potensielt juletre og er overraskende effektiv, faktisk!
Så virkelig en hendig og artig sak, dette

.
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Lagt inn: 17 des 2020, 12:38
av cannon
AJ skrev: 17 des 2020, 12:10
Bjerknez skrev: 17 des 2020, 11:53
Kanskje AJ kunne skilt ut diskusjonen som pågår og lagt under nytt emne? Har vel sporet ganske av her nå, å jeg skal ta på meg en stor del av skylden for det
Nja...
Tror faktisk at jeg ikke orker å ta meg bryet med det.
Satser heller på å få tråden sånn noenlunde på rett spor igjen med en artig sak, synes jeg i hvert fall, som jeg satser på å dra nytte av på MC-turene kommende sesong, nemlig denne lommesagen:
20201217_120050.jpg
Kan jo hende man kommer over ei lita tørrgran man kan bruke til et lite bål i kveldinga mens man nyter kveldsroen og solnedgangen etter en god kjøredag

.
Saga er prøvd allerede på et potensielt juletre og er overraskende effektiv, faktisk!
Så virkelig en hendig og artig sak, dette

.
Hvor stor sikring har denne????

Re: Hva har du kjøpt i dag?
Lagt inn: 17 des 2020, 13:35
av Bjerknez
cannon skrev: 17 des 2020, 12:38
AJ skrev: 17 des 2020, 12:10
Bjerknez skrev: 17 des 2020, 11:53
Kanskje AJ kunne skilt ut diskusjonen som pågår og lagt under nytt emne? Har vel sporet ganske av her nå, å jeg skal ta på meg en stor del av skylden for det
Nja...
Tror faktisk at jeg ikke orker å ta meg bryet med det.
Satser heller på å få tråden sånn noenlunde på rett spor igjen med en artig sak, synes jeg i hvert fall, som jeg satser på å dra nytte av på MC-turene kommende sesong, nemlig denne lommesagen:
20201217_120050.jpg
Kan jo hende man kommer over ei lita tørrgran man kan bruke til et lite bål i kveldinga mens man nyter kveldsroen og solnedgangen etter en god kjøredag

.
Saga er prøvd allerede på et potensielt juletre og er overraskende effektiv, faktisk!
Så virkelig en hendig og artig sak, dette

.
Hvor stor sikring har denne????
Fortsatt kun en sikring. nemlig den som bruker den

Re: Hva har du kjøpt i dag?
Lagt inn: 17 des 2020, 18:38
av FredrikE24
Sikring skal jo selvfølgelig også beskytte utstyret mot brannfare etc. Alt mulig vi kobler på strømforsyning brenner jo opp om man ikke har dette. Du skal dra MYE strøm gjennom en 2,5kvadrat kabel før den tar skade, og utstyret som er påkoblet på andre enden er aske dersom man ikke hadde sikringer. Jeg snakker nå selvfølgelig om lavspent. Typ det man har i sitt eget hjem.
På 12V går det som regel mer strøm som følge av lavere spenning. Ikke sammenlignbart mtp. kabeltversnitt.
Best practice for sigarettenner er å hekte et relé med styrestrøm hentet fra et sted hvor det er strøm med tenning på.
Hovedstrøm med en sikring til feks. en liten sikringsboks med flere avganger med egne, og mindre sikringer(om det ønskes flere avganger med strøm med tenning på), eller bare direkte til forbrukeren og til jord(via førstnevnte sikring).
I bransjen snakker man om selektivitet på vern. En hovedtavle har gjerne store kursavganger(50-100-200-500A osv) som forsyner mindre fordelinger(sikringsskap om du vil) med mindre sikringer(6-10-15-16-25A) osv. Hvis en kortslutning eller overstrøm oppstår et sted på veien, hvilket vern skal løse ut?
Er jo også jævlig dustete og lite gjennomtenkt å hekte en ny forbruker på pærekretsen og du mister baklyset når det oppstår feil med det man kobler på. Er nettopp derfor man har sikringer. Selektivitet.
På CANBus-systemer burde man gå for en boks som kan kobles til Canbus med egne strømavganger med innstillbare sikringer med reset-funksjon. Det gir programmerbar funksjonalitet også om man ønsker å benytte informasjon på bussen til å få ting til å skje. Feks. at man ønsker flombelysning på alle lys i front når man tuter som en gal med hornet..
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Lagt inn: 17 des 2020, 20:09
av utc
I dag har jeg kjøpt, og montert, en hugger til Gsa'n.

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Lagt inn: 17 des 2020, 23:07
av ZZR-Erling
Til YZ250F -09:
2 stk drev til girkasse, 2 skiftegaffler ulike lager i girkasse og veiv samt o-ringer til motoren. Så nå skal nok crosseren blir frisk igjen!

Re: Hva har du kjøpt i dag?
Lagt inn: 18 des 2020, 02:13
av Bjerknez
FredrikE24 skrev: 17 des 2020, 18:38
Sikring skal jo selvfølgelig også beskytte utstyret mot brannfare etc. Alt mulig vi kobler på strømforsyning brenner jo opp om man ikke har dette. Du skal dra MYE strøm gjennom en 2,5kvadrat kabel før den tar skade, og utstyret som er påkoblet på andre enden er aske dersom man ikke hadde sikringer. Jeg snakker nå selvfølgelig om lavspent. Typ det man har i sitt eget hjem.
På 12V går det som regel mer strøm som følge av lavere spenning. Ikke sammenlignbart mtp. kabeltversnitt.
Best practice for sigarettenner er å hekte et relé med styrestrøm hentet fra et sted hvor det er strøm med tenning på.
Hovedstrøm med en sikring til feks. en liten sikringsboks med flere avganger med egne, og mindre sikringer(om det ønskes flere avganger med strøm med tenning på), eller bare direkte til forbrukeren og til jord(via førstnevnte sikring).
I bransjen snakker man om selektivitet på vern. En hovedtavle har gjerne store kursavganger(50-100-200-500A osv) som forsyner mindre fordelinger(sikringsskap om du vil) med mindre sikringer(6-10-15-16-25A) osv. Hvis en kortslutning eller overstrøm oppstår et sted på veien, hvilket vern skal løse ut?
Er jo også jævlig dustete og lite gjennomtenkt å hekte en ny forbruker på pærekretsen og du mister baklyset når det oppstår feil med det man kobler på. Er nettopp derfor man har sikringer. Selektivitet.
På CANBus-systemer burde man gå for en boks som kan kobles til Canbus med egne strømavganger med innstillbare sikringer med reset-funksjon. Det gir programmerbar funksjonalitet også om man ønsker å benytte informasjon på bussen til å få ting til å skje. Feks. at man ønsker flombelysning på alle lys i front når man tuter som en gal med hornet..
Flott svar
Her var det egentlig veldig mye jeg ville svare på samt kommentere, men dette ville vel utviklet seg til tidenes off topic tråd i så tillfelle :) Så jeg svelger noen kameler og vurderer heller å lage en ny tråd hvor jeg limer inn det du skrev.
