Svolp sine eventyr!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Svolp
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell

Re: Svolp sine eventyr, Ny bil :-)

Legg inn av Svolp »

Pollti skrev:Koster kr 6000 å chippe om. Men det kan jo hende at en Midtibushen omchipping gjør at du beholder alt av garantier og at de anser at bilen er "orginal". Ikke dumt det. Men nå må jeg ut å gå med PitPuddelen som virker som om hun har mye dritt innabords som må ut på morrakvisten :redface Snøvær er no dritt, er jo umulig å se henne da. I gårkveld kikket folk rart på meg fordi jeg kjeftetet opp en ulydig snøklump i grøfta som ikke reagerte på innkalling :orefk JT kloningen stod bak meg og kikket forundret på mislykket snøklump dressering :fool:
Hehe :lol
Hvor leverte du din bil, eller hvor skal du levere den?

Jeg har sendt en forespørsel til mitsubishi nå så får vi se hvilke svar jeg får tilbake. Jeg har jo ikke garanti på bilen annet en fra forhandler som solgte den til meg. Kanskje dem ikke setter pris på effekt økningen? :-k
150 gamp drar godt nok på smilebåndet det også asså men mye vil alltids ha mer, sånn er det bare :skriver
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Pollti
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Pollti »

Leveres i Oslo er vi enige om. Tar visstnok ikke lang tid. Av natur så er jeg litt skeptisk siden kareten ikke kjøres på rullende landevei for optimalisering. Det gjorde de i Sverige da jeg gjorde samme greia på en V40 turbo og den blei veldig sinna etterpå. Det gode er at er kunden ikke fornøyd så gjenoppretter disse norske gutta orginal chipen og da koster forsøket ingenting.

Brukeravatar
Svolp

Legg inn av Svolp »

Akkurat..
Høres da bra ut, hva forsikring angår.. Hvordan er det med den hvis et uhell skal skje?
Mener og påstå og ha hørt/lest at en effekt økning på 10-15% er ubetydelig grunnet effektapet som allerede oppstår fra papirer til veg?

Faller også litt tilbake på og bli stoppa i teknisk kontroll, at en ikke klarer og bevise en reel effektøkning uten at sikkerhetsmarginen tar knekken på det med mindre effektøkning..

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Grattis, har nettopp gått motsatt vei mhp hestekrefter selv... fra 05-modell 1,8L Merce med aut, 140 hk og turbo til 12-modell Skoda Yeti med 1,2L bensin med 105HK og dsg aut. Logikken var at det begynner å bli så mye 70-soner, fartsbokser og midtdelere at det er bortkastet med mye hestekrefter i dette landet, pluss bensinen er blitt grisedyr. Når det er sagt, Yeti'n er overraskende sprek pluss veldig tight og fin i karroseriet, så sånn passelig gøy å kjøre :-)

Apropos knirking over fartshumper... hadde det på Merce'n iforfjor - på MB er det er visst noen egne stag og foringer som kalles knirkeforing og knirkestag (yes, det heter det i delelisten tilogmed) - helt vanlig slitasje. På MB tror jeg de er "designet" til å begynne å knirke engang etter 5 år... helt utrolig hvor mye det knirket, var nesten så det ble flaut å kjøre på butikken der den knirket over minste ujenvhet som en gammel jernseng påmontert hjul :lol Fikk skiftet nevnte knirke-deler og bilen var helt tyst igjen.

Chipping - tror ikke noen har blitt tatt i kontroll langs veien. Derimot kan det vel bli et problem om man er utfor en ulykke. Ellers vet jeg en som glemte å bytte om chip'en ved garantireparasjon - og da er verkstedet kjappe til å tilskrive alle mulige og umulige problemer til chip'en. Kostet han jeg kjenner 17K i rep, som han ellers ville fått på garanti.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Svolp

Legg inn av Svolp »

Du har rett i det RuneMC at for mye HK her til lands er bare negativt... Men pyttsann, vil en ha så ja.. Da får man betale for det også :P :p
Skal sjekke ut med forsikringen også, takk for tips!

Jeg hentet bilen på fredag i Bergen og kjørte til Stavanger samme dag. Skulle jobbe lørdag og søndag og siden Stavangers befolkning har vært serdeles rolige tross snøvær ble det maaaaaaaaasse tid for litt bilpleie med ny bil
Etter og ha vasket grundig og lagt på swissvax shield ser jeg at bilen har blitt vasket med svamp fra den var ny. Kommer til og ta en skikkelig runde til våren, evt sette arbeidet bort da jeg ikke er noe ræser på maskin ennå :redface

Trur også som sagt jeg skal montere dual eksos bak, asså ei pipe i hvert hjørne og sette inn en chip/remappe, noe som er orginalt fra Mitsubishi. Da blir det ca 175hk og 50 ekstra nm. Får se litt ettervært hva som skjer.

Så... Litt bilder :\m/:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

:yeyeye

Pollti

Legg inn av Pollti »

Nå er den chippet om. Om den er blitt noe sprekere vet jeg ikke siden den ble kjørt hjem med fart som angitt på fatrsskiltene og tukleknotten stod i All Weather. Prøvde bare noen få kilometer med tukleknotten i Dynamic på svingete isdekt vei. Eneste jeg merket var at træksjen kåntrållen slo inn mye oftere enn før-tror jeg :knegg 54km/t og lett gassfot gir ikke grunnlag for å mene noe. Får vel ægle på meg naboen som har en ganske så sprek bil. Fliset ham med std chip ihvertfall så får vi se om det går lettere utpå vårparten :-k Noe skal jo de av oss med sen pubertet gruble på :jada:

Brukeravatar
Svolp

Legg inn av Svolp »

Pollti skrev:Nå er den chippet om. Om den er blitt noe sprekere vet jeg ikke siden den ble kjørt hjem med fart som angitt på fatrsskiltene og tukleknotten stod i All Weather. Prøvde bare noen få kilometer med tukleknotten i Dynamic på svingete isdekt vei. Eneste jeg merket var at træksjen kåntrållen slo inn mye oftere enn før-tror jeg :knegg 54km/t og lett gassfot gir ikke grunnlag for å mene noe. Får vel ægle på meg naboen som har en ganske så sprek bil. Fliset ham med std chip ihvertfall så får vi se om det går lettere utpå vårparten :-k Noe skal jo de av oss med sen pubertet gruble på :jada:
Så bra :thumleft
Jeg trur jeg venter med min faktisk, 150hk er mer en nok i første omgang.. Det er 2 år garanti på bilen som jeg gjerne spolerer hvis jeg chipper den. Vet også med meg selv at nå som våren stadig kommer nærmere blir det sykkel som gjelder fremover :redface

Pollti

Legg inn av Pollti »

Nå har jeg forsert Hijols endeløse tundra og prøvd bilen littegranne med Blækk Sabbæt på CD spilleren. Min påstand er at 15% påstått effektøkning ikke gir en mere "brutal" bil men jeg er en sedat sjåfør som aldri tar max ut pga manglende kjøreferdigheter og reddhare faktor så min mening er sikkert ikke korrekt men jeg opplever motoren som mere villig til å dra fra lave turtall i høyt gear. Den drar mere hyggelig fra 4000 rpm i 4.gear men føles mere slapp i 5.gear med tukleknotten i Dynamic. I Normal merker jeg ingen forandring. Men jeg savner Alfasnærren over 4000 rpm, den er borte nå både i Dynamic og Normal :sorry Dette tror jeg er penger i dass egentlig så hvis inntrykket ikke forandres til fredag så tror jeg at jeg ber om å få std program installert igjen. (Jeg overser selvfølgelig at jeg har nettopp kjørt en 159SW med 170 hk og det var en flått bil og da falt potetgull trimming litt igjennom. Lissåm ,som Kawa Bæiben uttrykker det. Ihvertfall hvis du går fra chipstrim til 159 170 hk og tilbake til chips trim) Jeg er ikke overbevist om fordelene med Maarud trimming.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Legg inn av ZZR-Tom »

Obs obs, veit ikkje korleis det er på Alfa`n, men med det programet eg brukte fra BSR så gjekk det litt tid før en merket noke siden den lærer seg til div ting blandt anna kjøringen din.

Pollti

Legg inn av Pollti »

Det sa chipskameratene ikke noe om så da må jeg ringe de om det.Uansett så kan jeg ha en lengre tilvennings periode enn bare noen dager, skader sikkert ikke det ?

Brukeravatar
ZZR-Tom
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Legg inn av ZZR-Tom »

Pollti skrev:Det sa chipskameratene ikke noe om så da må jeg ringe de om det.Uansett så kan jeg ha en lengre tilvennings periode enn bare noen dager, skader sikkert ikke det ?
Er ikkje sikkert det er likt på alle biler, eg brukte en plugg and play boks fra BSR som tok meg 2-3 min på å plugge i,laste in programet og plugge ut.

Pollti

Legg inn av Pollti »

Chipsen er ferdig opplært sa de :P :p I dag så må jeg på ordentlig langtur med bilen i jobbsammenheng og det blir mye motorveikjøring og relativt høye hastigheter så da kan den vel oppleves anderledes muligens ? Satser antagelig på å slå min private fartsrekord fra Gøteborg til Malmø . Tror det går bra når skivebremsen i høyre forsete ikke er med :notlistening

Pollti

Legg inn av Pollti »

Nå har bilen blitt kjørt adskillig hundre km i utlandet og Norge og jeg er fremdeles litt i tvil om nytten av modifikasjonen. Dreiemomentet er øket men det merkes best ved hurtig kjøring med tukleknotten i Dynamic og over 3500 rpm i 3,4 og 5 gear ved hastigheter over tillatt norsk motorvei fartsgrense. Stilles tukleknotten i Normal eller All Weather så er det ikke mye forskjell å merke. Til vanlig "normal" daglig kjøring er det bortkastet etter mitt ringe syn.

Brukeravatar
Svolp

Re: Svolp sine eventyr, en fantastisk dag i bakken!

Legg inn av Svolp »

Akkurat Pollti!
Jeg bestemt meg for og vente vaffal te garantien på bilen går ut... Så får me se :thumleft
Meeeeeeeeeen.... Vintertid er faktisk en kjekke tid tross alt syntes jeg, spessielt på dager som i dag(og i går) når en er på fjellet.
Kjører mye forbi Røldal sommerstid men med rundt 4m snø ser det litt anderledes ut i vinterhalvåret...

Nydelig vær i hele helga... 0 grader ca og absolutt en godkjent dag i bakken!
Ikke neste, men helga deretter er det til hafjell :skriver :skriver

Bilde
Fra varmestue nr 2 oppover i bakken

Bilde
Røldalsvannet i bunn!

:prop:

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Svolp skrev: Ikke neste, men helga deretter er det til hafjell :skriver :skriver

Og MC-messe... :vs

Brukeravatar
Svolp

Legg inn av Svolp »

Godtvoksen skrev:
Svolp skrev: Ikke neste, men helga deretter er det til hafjell :skriver :skriver

Og MC-messe... :vs

Sjiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit........... Da har jeg dobbelbooka! :redface
Drar te hafjell på torsdag og skal være der på hytta til søndag..

Jeg lover og lyger som vanlig... :orefk

Pollti

Legg inn av Pollti »

Ringte potetgull tuneren i dag og bestilte "ned" chipping i dag. Dette syntes jeg har lite for seg men han ble nok litt sur før han la på røret.

Brukeravatar
Svolp

Legg inn av Svolp »

Pollti skrev:Ringte potetgull tuneren i dag og bestilte "ned" chipping i dag. Dette syntes jeg har lite for seg men han ble nok litt sur før han la på røret.
Fikk du prøvd vaffal :prop:

Pollti

Legg inn av Pollti »

Joa, har prøvd det nå så jeg er antagelig kurert for mange år frem i tid. Tar du ytelsene på bilen helt ut og er busemann bak rattet så føler en kanskje at det har noe for seg. For min husmorkjøring så trenger jeg vel bare en utrimmet mopedbil ? Ingen forkleinelse til hverken husmødre eller mopedbiler... Men nå legger jeg meg og sover "søtt" etter å ha slitt hele kvelden og natta med omkasting av en 8000 hk diesel som gav meg særriøs angstanfall =; Sotenglene har løst det og, vi kom omsider inn dit vi skulle og alle er lykkelige. Relativt lykkelige ihvertfall :terge Det mumles fælt i nabo kontoret på ny norsk hører jeg :fool:

Brukeravatar
Svolp

Legg inn av Svolp »

Godt poeng :prf

Veeeeeeeellllllllll !!!!!!!!!!!!!!

Været er dritt i Stavanger.. (les: overskyet og regn) men vinteren er historie... Går inn i andre uke nå med varmegrader både dag og natt så det må da bety noe! Jeg tar ut biken 30 mars eller 1.april tenker jeg. Skal jobbe den helgen så det blir gjerne fredagen så kan jeg ta den med på jobb og kose litt :terge
Ser det er mange som har satt i gang sesongen men fy fader så mye drit det er i veien ennå.. En liten tur til og fra jobb i dag og bilen er nedsølt.. Greit og vente enda litt til syntes nå jeg men smak og behag :knegg

Da er det kaffi og siden bike har dumpet ned i kassen får me ta og oppdarere oss litt!
Ta en titt på side 10, jaggu kommet med i spalten "beste mc minne" Er i fra turen jeg hadde til Lofoten i fjor :skriver

gbruaset
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS

Legg inn av gbruaset »

Svolp skrev:Godt poeng :prf

Veeeeeeeellllllllll !!!!!!!!!!!!!!

Været er dritt i Stavanger.. (les: overskyet og regn) men vinteren er historie... Går inn i andre uke nå med varmegrader både dag og natt så det må da bety noe! Jeg tar ut biken 30 mars eller 1.april tenker jeg. Skal jobbe den helgen så det blir gjerne fredagen så kan jeg ta den med på jobb og kose litt :terge
Ser det er mange som har satt i gang sesongen men fy fader så mye drit det er i veien ennå.. En liten tur til og fra jobb i dag og bilen er nedsølt.. Greit og vente enda litt til syntes nå jeg men smak og behag :knegg

Da er det kaffi og siden bike har dumpet ned i kassen får me ta og oppdarere oss litt!
Ta en titt på side 10, jaggu kommet med i spalten "beste mc minne" Er i fra turen jeg hadde til Lofoten i fjor :skriver
oioi, da må jeg kjøpe månedens bike :-)

Brukeravatar
Busa Trond
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Svolp sine eventyr!

Legg inn av Busa Trond »

Gratulerer :prf

Over ei halv side i Bike, det må være bra :thumleft

Heldig med været når du var i Henningsvær også, er en tur som frister, helt klart.
Leste Bike før jeg leste i bloggen din, og tenkte dette må jo være Svolp sin fine sykkel med grønne vesker, stemte det :D .

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

Da får jeg vel tasse ut å ta en ekstra kikk på det nye Bike som ligger vedsideav skåla da :vs Men for å være ærlig var det et annet stykke som først fanget interessen min i Bike denne gangen :P :p
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

ojda skrev:Da får jeg vel tasse ut å ta en ekstra kikk på det nye Bike som ligger vedsideav skåla da :vs Men for å være ærlig var det et annet stykke som først fanget interessen min i Bike denne gangen :P :p

Bike er godt lesestoff overalt.. :prf og ved alle anledninger.. :yeyeye
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Svolp

Legg inn av Svolp »

Hehe..
Du tenke sikkert på haya99 sitt prosjekt?
Ganske heftig!

Artig og få med leserbrevet mitt, skrev det i fjor etter at jeg var kommet tilbake fra turen så hadde helt glemt det av.
Kan vaffal anbefale Lofoten :prf

Svar