Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av AJ »

Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:Jeg hadde nok ikke hatt det så morro på en "liten" sykkel. har prøvd det og likte det ikke. Alt for mye giring og jag.. men det var jo i gamle dager jeg kjørte 750 :) er vel bedre nå.
Hva er en liten sykkel for deg da? (og dette er ikke kverulering , kun et ønske om å vite hvor grensen går)
Fikk veldig lyst til å svare på akkurat dette spørsmålet :-)
Både Husaberg 570 og KTM Duke 690 er vel det man må kunne klassifisere som forholdsvis små sykler om en ser på både fysisk størrelse og når det gjelder motorstørrelse.
Men fytti rakker'n hvor morsomme begge er å kjøre :prop: Og ikke minst kvikke, lettkjørte og for ikke å snakke om hvor lett-håndterlige de er!
Om det er for lite effekt og kubikk i disse?
Tja... kommer helt an på hva de skal brukes til. Begge er helt åpenbart håpløse på høyhastighetsveier ned i Europa... Altfor få sylindre til at man får noe særlig toppfart ut av maskineriet... I tillegg ubrukelige med passasjerkjøring, selv om det forsåvidt er krefter nok. I hvert fall i Duke'en.
Men solokjøring på svingete norske veier? Uten konkurranse, er jeg nesten villig til påstå :yeyeye

Ble kanskje ikke noe svar på spørsmålet, dette... :-k
Uansett er det omtrent ved disse syklene jeg velger å legge lista når det gjelder forholdet vekt, kubikk og effekt = stor kjøreglede!
Så får andre mene hva man vil om det... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av JohnnyTh »

Skulle virkelig ønske jeg hadde en Harley-Davidson XA i kjelleren. Men det får jeg nok aldri. kunne tatt den ut en skjelden gang og luftet den. Men å langpendle til jobb og turer så kommer jeg nok ikke til å kjøpe meg noe mindre en 1000 kubikker. sannsynligvis blir det ikke noe mindre en det jeg har i dag. for jeg kan ikke tenke meg å gå ned i kubikk. Jada har nok skikkelig kubikksyke.

En Tempo Taifun 125 hadde og vært morro.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:Jeg prøvde en av de minste HD en gang og det var ikke mye morro, enda jeg gledet meg veldig. Vrei på det håndtaket til høyre så ble det mer bråk og mer vibrasjoner men ingen ting annet skjedde.
spurte kona om hun ville kjøre den hjem, men etter en liten prøvetur tidligere så ville hun ikke det.
Den XL883 prøvde jeg også før jeg kjøpte XL1200C , synes også den var for liten både i effekt og fysisk størrelse. Passasjerplass er det ikke på noen av dem og dempere , vibrasjon , lastemuligheter og komfort er det dårlig med bå begge to.
Men de har relativt mange kubikk med nesten 900 og 1200ccm, og kubikkmessig er de ikke små men effekten og andre forhold man setter pris på uteblir. For meg gjensto da bare lyden , crom og tilhørlighet, nok da til og forsøke konseptet. Hadde den en sesong...
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Intruder »

Intruder skrev:En 250 ccm japsecruiser / custom ville vært mer enn nok kubikk eller effekt :vs
Men kan ikke finne noe på sidene deres... :scratch :scratch

Men nå fant jeg jaggu en Honda Rebel 250..skal jammen ta en tur innom MC-Huset Nydal en av dagene..
Stor nok..sikker nok,,ideell pris.....for meg iallfall.. :yeyeye :prop:

Men , jeg synes 750 er omlag passe,så det likeste er antakelig å stay there !! :prf gå`kke over 100...da blir det nok for mye jaging og trevalighet..
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Rottenikken »

Det viktigste er om man trives med tohjulingen sin, vil jeg påstå.
Om det er 250 eller 3000 ccm er uvesentlig.
En 400 ccm motard på oppvarma supercorsa dekk er hysterisk morsomt, syns noen, kan nesten gjøre hva man vil.
Andre har mere sans for å ta en helgetur til Roma for å drikke kaffe. (zzr 1400 el. busa).
Tarden klarer seg med 40-50 hk, mens cafè-turistene trenger minst 180 hk, puh..
De fleste av oss er et sted imellom der...!
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Tom »

Rottenikken skrev:Det viktigste er om man trives med tohjulingen sin, vil jeg påstå.
Om det er 250 eller 3000 ccm er uvesentlig.
En 400 ccm motard på oppvarma supercorsa dekk er hysterisk morsomt, syns noen, kan nesten gjøre hva man vil.
Andre har mere sans for å ta en helgetur til Roma for å drikke kaffe. (zzr 1400 el. busa).
Tarden klarer seg med 40-50 hk, mens cafè-turistene trenger minst 180 hk, puh..
De fleste av oss er et sted imellom der...!
Enda en skit slenger :scratch

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Rottenikken »

Jasså, hmm!
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

Rottenikken skrev:Jasså, hmm!
Du skulle nok droppet tallene i parantesen :[-X
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av fikse »

ZZR-Tom skrev:
Rottenikken skrev:Det viktigste er om man trives med tohjulingen sin, vil jeg påstå.
Om det er 250 eller 3000 ccm er uvesentlig.
En 400 ccm motard på oppvarma supercorsa dekk er hysterisk morsomt, syns noen, kan nesten gjøre hva man vil.
Andre har mere sans for å ta en helgetur til Roma for å drikke kaffe. (zzr 1400 el. busa).
Tarden klarer seg med 40-50 hk, mens cafè-turistene trenger minst 180 hk, puh..
De fleste av oss er et sted imellom der...!
Enda en skit slenger :scratch
Hmm? For mye Møllers tran? Har hørt at nattlysolje kan hjelpe mot PMS hos kvinnsen, kanskje en klunk motorolje kan hjelpe på mannlig? :prop:
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av AJ »

ZZR-Tom skrev:
Rottenikken skrev:Det viktigste er om man trives med tohjulingen sin, vil jeg påstå.
Om det er 250 eller 3000 ccm er uvesentlig.
En 400 ccm motard på oppvarma supercorsa dekk er hysterisk morsomt, syns noen, kan nesten gjøre hva man vil.
Andre har mere sans for å ta en helgetur til Roma for å drikke kaffe. (zzr 1400 el. busa).
Tarden klarer seg med 40-50 hk, mens cafè-turistene trenger minst 180 hk, puh..
De fleste av oss er et sted imellom der...!
Enda en skit slenger :scratch
Neida, neida!
Rottenikken mener nok bare at en potent sportstourer som ZZR og 'Busa egner seg bedre til Roma-turen enn f.eks. en motard. Og det er det vel all god grunn til å være enig i?
Disse to sykkeltypene er jo laget for tildels helt ulike formål, nemlig korte og lange turer, for å oppsummere svært kortfattet. Selv om en sportstourer med mye kubikk selvfølgelig kan brukes til korte turer også, selvfølgelig! Men å kjøre en motard til Roma tror jeg nok jeg i hvertfall ville betakke meg for å gjøre.
Men når det er nevnt skal det også nevnes at jeg kjenner en her på forumet som fór avgårde fra Hønefoss til et lite sted langt inn i Finnmark med en Ducati HyperMotard 1100. Og han syntes det var helt topp! Så joda! det finnes sånne hardhauser også :-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Sted: Drammen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av bjornen »

får kanskje hive meg inn i diskusjonen jeg også....
har i dag en gammel Honda VT 750, morsom sykkel til småturer med lav/ moderat fart. Noe særlig over 100 km/t, eller en time i sadelen er ikke behagelig. :-k

Har også en Honda ST1300, ypperlig sykkel til litt lengre turer, eller høyere fart. :prop:

Øverst på "ønskelista" står en Kawa 300, for småturer på svingete veier, en liten runde på bane, eller bare lek og moro. Er ikke særlig sannsynlig at dette blir realisert( hvis ikke lottoguden skulle spytte kraftig i min retning) :knegg :knegg

Dette er jo selvfølgelig bare min drøm, og mine preferanser...

men alt til sitt bruk :knegg

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Rottenikken »

AJ skrev:
ZZR-Tom skrev:
Rottenikken skrev:Det viktigste er om man trives med tohjulingen sin, vil jeg påstå.
Om det er 250 eller 3000 ccm er uvesentlig.
En 400 ccm motard på oppvarma supercorsa dekk er hysterisk morsomt, syns noen, kan nesten gjøre hva man vil.
Andre har mere sans for å ta en helgetur til Roma for å drikke kaffe. (zzr 1400 el. busa).
Tarden klarer seg med 40-50 hk, mens cafè-turistene trenger minst 180 hk, puh..
De fleste av oss er et sted imellom der...!
Enda en skit slenger :scratch
Neida, neida!
Rottenikken mener nok bare at en potent sportstourer som ZZR og 'Busa egner seg bedre til Roma-turen enn f.eks. en motard. Og det er det vel all god grunn til å være enig i?
Disse to sykkeltypene er jo laget for tildels helt ulike formål, nemlig korte og lange turer, for å oppsummere svært kortfattet. Selv om en sportstourer med mye kubikk selvfølgelig kan brukes til korte turer også, selvfølgelig! Men å kjøre en motard til Roma tror jeg nok jeg i hvertfall ville betakke meg for å gjøre.
Men når det er nevnt skal det også nevnes at jeg kjenner en her på forumet som fór avgårde fra Hønefoss til et lite sted langt inn i Finnmark med en Ducati HyperMotard 1100. Og han syntes det var helt topp! Så joda! det finnes sånne hardhauser også :-)
Veien er viktigere enn målet.

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Rottenikken »

Ja!
Veien er viktigere enn målet.

ZZR-Erling

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Det er for lite effekt når du føler du har for lite guff :D
Guffe skapes av nm og hk, deilige saker :knegg

Når feks den helvettes smellfeilte grisate bussen ikke er til å komme forbi fordi biken ikke har nok guff, da er det faen meg nok!
Sånn sett ligger ZZR'n bra an til å ikke få meg liggende bak slike helvettes trege bussa :knegg

Nok er nok, og for lite er for lite...hvor grensene går er selvfølgelig individuelt.

Store deilige ZZR'a føles aldri stressa, aldri...me like :yahoo

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av jhn »

bjornen skrev:får kanskje hive meg inn i diskusjonen jeg også....
har i dag en gammel Honda VT 750, morsom sykkel til småturer med lav/ moderat fart. Noe særlig over 100 km/t, eller en time i sadelen er ikke behagelig. :-k

Har også en Honda ST1300, ypperlig sykkel til litt lengre turer, eller høyere fart. :prop:

Øverst på "ønskelista" står en Kawa 300, for småturer på svingete veier, en liten runde på bane, eller bare lek og moro. Er ikke særlig sannsynlig at dette blir realisert( hvis ikke lottoguden skulle spytte kraftig i min retning) :knegg :knegg

Dette er jo selvfølgelig bare min drøm, og mine preferanser...

men alt til sitt bruk :knegg
Jeg hadde en VT 1100, den var helt kurant på langtur. Når jeg satte på vindskjermen var det ingen problemer å marsje i 140-145 km/t (fikk ikke mere), da var det 100% vindstille og turbulensfritt bak skjermen, man kunne faktisk røyke i den hastigheten.

Svar