Sånn er det bare

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Har du vært på tur i dag - og skal kanskje i morra

Legg inn av Globe »

WOW...det var litt av en tur...hærlig!! :bananas

Var den planlagt på forhånd...eller bare "ble den sånn" ? ;e

13.000 km på 2 og en halv måned :notworthy: :=D> Kjempebra!! :thumleft

Du trives på BMW'n skjønner jeg ;e

Brukeravatar
EtronX
Innlegg: 283
Registrert: 13 sep 2009, 15:31
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA 2010

Re: Har du vært på tur i dag - og skal kanskje i morra

Legg inn av EtronX »

Turen ble til på vegen. Skulle vel egentlig en tur til Hof MC, men etter kaffen i Sandefjord fant nevøen og jeg ut at fergen gikk til Strömstad. Kr. 150 per snute. På hjemvegen lot vi GPSen finne vegen. Valgte bort motorveier og da ble det sånn :D

På mandag eller tirsdag blir det opp Setesdal, over Dalen til Rjukan og hjem igjen.

GSen stortrives jeg på. Den er konge å kjøre. Av langturer har jeg og QIML (quinden i mitt liv) hatt en tur til Brønnøysund og så en tur til Finnmark. Begge nyter maskinen :thumleft

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Har du vært på tur i dag - og skal kanskje i morra

Legg inn av Globe »

EtronX skrev:Turen ble til på vegen. Skulle vel egentlig en tur til Hof MC, men etter kaffen i Sandefjord fant nevøen og jeg ut at fergen gikk til Strömstad. Kr. 150 per snute. På hjemvegen lot vi GPSen finne vegen. Valgte bort motorveier og da ble det sånn :D
Virkelig hærlig med slike impulsturer!! :thumleft

EtronX skrev:På mandag eller tirsdag blir det opp Setesdal, over Dalen til Rjukan og hjem igjen.
Høres veeeldig bra ut!! :thumleft
EtronX skrev:GSen stortrives jeg på. Den er konge å kjøre. Av langturer har jeg og QIML (quinden i mitt liv) hatt en tur til Brønnøysund og så en tur til Finnmark. Begge nyter maskinen :thumleft
"QIML" - Fin den :lol

Br.sund sier du......neste gang du/dere er i regionen, må dere stikke snuten innom her på Byåsen,Trondheim , om ikke annet enn for en kaffepause :thumleft

Brukeravatar
EtronX
Innlegg: 283
Registrert: 13 sep 2009, 15:31
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA 2010

Re: Har du vært på tur i dag - og skal kanskje i morra

Legg inn av EtronX »

Ved Åmli i kveld :thumleft
GSA 13000.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
EtronX
Innlegg: 283
Registrert: 13 sep 2009, 15:31
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA 2010

Re: Har du vært på tur i dag - og skal kanskje i morra

Legg inn av EtronX »

Br.sund sier du......neste gang du/dere er i regionen, må dere stikke snuten innom her på Byåsen,Trondheim , om ikke annet enn for en kaffepause
Tar gjerne en kopp nestegang :mk

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38125
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Har du vært på tur i dag - og skal kanskje i morra

Legg inn av AJ »

Ble en tur til Toten i dag. Laaaangt inne på skauen i nærheten av Lena, langs en artig grusvei noen km. til vi havnet ved Svartungen og hytta til ei venninne av kona, som for øvrig kjører MC og som kommer til å registrere seg på MCsiden så fort hun har internett på plass i det nye huset sitt :-)

Her noen bilder fra der vi havnet, et virkelig idyllisk og rolig sted langt til skogs inne på Totenåsen (tror jeg det heter... :scratch :dontknow :redface ):
Toten-tur_3.jpg
Toten-tur_4.jpg
Toten-tur_5.jpg
Toten-tur_7.jpg
Toten-tur_9.jpg
Flott tur i det fin-fine været :mc2
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Har du vært på tur i dag - og skal kanskje i morra

Legg inn av Snikkeren »

Hvordan er TDM'en på grus? Det er jo ikke akkurat en utpreget grusbuser.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38125
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Har du vært på tur i dag - og skal kanskje i morra

Legg inn av AJ »

Snikkeren skrev:Hvordan er TDM'en på grus? Det er jo ikke akkurat en utpreget grusbuser.
Den går utmerket på grus, den :knegg
Men dekka jeg har - AVON ST Storm 2Ultra - egner seg vel strengt tatt ikke på slike veier.
Kjører for øvrig på grus noen hundre meter hver gang jeg kjører hjemmefra... :P

TDM'en er høy nok oppunder, har fin balanse, forutsigbarhet og godt egnet motorkarakter/dreiemomentkurve (synes jeg i hvert fall...) til kjøring på grus. 18 tommers forhjul er heller ingen ulempe...
Men den er langt fra noen typisk grussykkel.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7649
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Har du vært på tur i dag - og skal kanskje i morra

Legg inn av mekkern »

Flere som skal ut på tur i morra? tenker på tur fra ca 10,00 i morra...til det blir ca mørkt... :prop:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Har du vært på tur i dag - og skal kanskje i morra

Legg inn av RuneMC »

En halv Hurum-runde på dagen idag - ble bare halv pga at det var et slags mosjonist sykkel-løp. Uproblematisk for MC å passere såklart, men ikke fullt så enkelt når det er biler foran som må bremse i hytt og gevær for alle syklistene... :doh fant ut at det var bedre å vente til senere...

Vel hjemme studerte jeg fordekket igjen og joda nå var mønsteret nesten vekk noen steder. Mest på midten faktisk der Z6 jo skal ha den hardeste gummi-blandingen :-k Dekket har da holdt ca 13K km. Så det ble et ettermiddagsprosjekt å bytte fordekk (har hatt nytt Pirelli Diablo liggende noen uker). Steike som jeg sleit med å få av gammeldekket, men nå tror jeg at jeg har teknikken inne til neste gang: a) bryt dekket løs med dekkverktøyet b) bruk spaker til å få det av felgen (ikke dekkverktøyet da...)

[album]871[/album] Detalj av "kyllingstripe" på gammeldekket... Etter min mening så er det de færreste svinger som egner seg for maks nedlegg, så da er det naturlig at slitasjen ytterst blir mindre, men jeg har da ihvertfall "touchet" Metzeler elefanten noen ganger :D

Så da måtte jeg jo ta en runde for å kjøre inn det nye fordekket! :D Heggedal fram og tilbake, Lierbakkene opp og ned - merker ingen forskjell på det nye dekket kontra Z6, sitter godt, god trygghetsfølelse. Tok så full runde rundt Hurumlandet.

I Tofte var det faktisk laserkontroll når jeg passerte kl 20, rett før fabrikken i 50-sonen (kjørte retning østover) men jeg pleier å holde farten her og dessuten var det en bil med henger som som hadde kjørt ut foran meg fra en sidevei i sentrum og tok det ganske piano. Vi ble begge vinket inn.
Opp med visiret og "Et øyeblikk" sa jeg og fikk åpnet jakka... fisket fram mp3-spilleren... fiklet litt med menyene men fant ut at det var like kjapt å dra ut pluggen... "Ja?"
"Kan jeg få se førerkortet" sa den kvinnelige betjenten, så jeg fant fram det fra lommeboka. Merket at hun så ekstra nøye fra førerkort og til meg... og kom på at jeg hadde jo ikke tatt av hjelmen! :roll Men neida, spurte meg ikke om å ta den av heller... Hun spurte om det var min motorsykkel
"Ja... vil du se vognkortet?"
"Nei, ikke nødvendig" og kommenterte at det var fin motorsykkel og sa "Kjør forsiktig"
På med musikk og hansker igjen og fortsatte videre - vel å merke litt mer moderat enn vanligvis 8)

Alt i alt ganske hyggelig til å være kontroll, men det er jo gjerne det når man kan puste ut for at det ikke var bot for et eller annet...

Med begge turene idag nærmere 20 mil.
Gammelt og nytt dekk sammenlignet (ble visst litt mørkt)
[album]872[/album]
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

bherman
Innlegg: 87
Registrert: 04 jul 2010, 13:19
Motorsykkelen din: Honda VF750 C -94, ST1100 -95, R1200RT -06

Re: Har du vært på tur i dag - og skal kanskje i morra

Legg inn av bherman »

Oslo - Sandefjord ad en hel drøss av omveier :prf

Turen gitt omtrent som følger: Oslo - Asker - Liertoppen - Lierbakkene - gamlebroa (?) Drammen - Kobbervikdalen - gamle E-18 - Sande - Hanekleiva - RV35 - Sundbyfoss - RV32 - (her er det fint å ta til venstre ned RV312 rett før tømmerplassen) - Vassåsveien (til venstre i en slak oppoverbakke i en litt slak høyresving) - Lønskoll retning Svarstad - E32 Lardal (et mer artig valg her hadde vært RV40 til Svarstad) - Svarstad - høyre på Lågaveien - Hvarnes - sving venstre på en av Vestfolds mest ufordrende veier: Veien mellom Hvarnes og Nes :-D - Andebu - Kodal - Sandefjord.

I følge Google skal dette ta ca. 3t 46m men jeg bruke en time mindre. Kjørte jo stort sett i fartsgrensene, bortsett fra på enkelte strekk.

URL til kjøreruten dersom noen ønsker å gjenta bragden evt. modifisere den til egne behov/ønsker (ufyselig lang, skal være en sammenhengende setning). Har satt Google til å unngå motorvei, derfor er det ikke helt korrekt visning mellom Oslo og Asker men det småpirk:
http://maps.google.com/maps?f=d&source= ... 19,0.144,0" onclick="window.open(this.href);return false;
--
Baard

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38125
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Har du vært på tur i dag - og skal kanskje i morra

Legg inn av AJ »

Kom hjem fra vestlandsturen vår i går og haddetenkt å la TDM'en hvile i dag.
Men så kom jeg plutselig på at jeg hadde et par småjobber på Lena og i Raufoss som skulle gjøres. Dermed var det bare å hive seg i kjøreklærne og fare avgårde med en rimelig skitten sykkel... Grått være, men opphold og ellers fine kjøreforhold på dagens snaue 15 mils Totenrunde.
Med kjøreglad sykkel, utbetalt kjøregodtgjørelse + to flasker portugisisk rødvin som frynsegode, ble dette en hyggelig og utbytterik dag på flere måter... :P

Blir'e brukbart vær i morra går turen antakelig til Rune Berg for å kikke på, evt. prøvekjøre Benelli :mc1
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Har du vært på tur i dag - og skal kanskje i morra

Legg inn av rogg »

Var en tur på Smia MC i dag. Vafler også en torsdag.

Men i morgen tar jeg turen til Karlstad og Torstreffen. Hyggelig lite treff i nordenden av Vänern. http://torsmc.se/traffen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Har du vært på tur i dag - og skal kanskje i morra

Legg inn av SheDevil »

Ble en kort kveldstur på meg (Trondheim-->Grong-->Trondheim), ble ca 40 mil det...

Deilig å få "strekke" litt på beina \:D/
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Har du vært på tur i dag - og skal kanskje i morra

Legg inn av RuneMC »

Ble en halv Hurumrunde idag. Hva er definisjonen på en MC-fantast, jo en som begynner å kjøre når det begynner å regne :-) Det var nemlig situasjonen idag. Kun litt drypp til å begynne med men jevnt regn fra Hyggen og resten av turen til Klokkarstua, Sætre, Båtstø, Nærsnes, Slemmestad og tilbake.

Men ble en nesten-ulykke idag gitt... Svingene fra der Røykenveien kommer innpå Slemmestadveien og vestover er normalt veldig morsomme, kjører der nesten daglig når jeg pendler til jobb. Den siste og nest skarpeste svingen pleier jeg å ta godt med nedlegg og bra med gass ut av svingen, men idag slapp det totalt og fikk det når jeg forsøkte å rette opp, noe som ligner på innledende bevegelser her (mer moderate men nok til at jeg fikk et "flashback" til akkurat denne videosnutten)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=LZ1srcQMa_0[/video]
Tok gassen ned og begge beina kjapt ut, bakover og ned mot bakken, da roet den seg og rettet seg opp - men "close call" ja! At jeg klarte å hente den inn skyldes nok både at det ikke var så stor fart og at sykkelen har en fin og kontrollerbar styregeometri. Eller kanskje bare flaks?

Tenkte på om det var kun gasspådraget på vei ut av svingen som var årsaken til slippet og kjørte derfor tilbake, samme svingene motsatt retning (forsiktigere enn vanlig) - såpass OK grep at noe ikke rimte helt. Snudde, kjørte svingene samme strekket tilbake og studerte nøye vegbanen. Aha! Runde flekker med litt diesel eller olje som var histen og pisten i vegbanen. Helt helt tynt, så forsvinner nok med litt mer regn - så lite skal det altså til! Moralen er - lurt å ta det litt roligere i regn tross alt... ikke like lett å se slikt "grums" da...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar