Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:Jeg kom over noen interessante data om noen MC-modeller fra offentlige registre i dag.
Ikke minst som Moto Guzzi Stelvio eier hvor tallenes tale er ganske klar, ser det ut som.
Det handler om vekt og nyttelast...

Moto Guzzi Stelvio 8V (2012 mod) [NB! Ikke NTX]:
Egenvekt uten fører: 257 kg
Tillatt totalvekt: 495 kg
Nyttelast med passasjer: 163 kg

Triumph Tiger Explorer (2012 mod):
Egenvekt uten fører: 259 kg
Tillatt totalvekt: 481 kg
Nyttelast med passasjer: 147 kg

Ducati Multistrada 1200S (2012 mod):
Egenvekt uten fører: 233 kg
Tillatt totalvekt: 430 kg
Nyttelast med passasjer: 122 kg

Yamaha XT1200Z Super Ténéré (2011 mod)
Egenvekt uten fører: 261 kg
Tillatt totalvekt: 470 kg
Nyttelast med passasjer: 134 kg

BMW R1200GS Adventure (2010 mod)
Egenvekt uten fører: 256 kg
Tillatt totalvekt: 475 kg
Nyttelast med passasjer: 144 kg

Moto Guzzi Stelvio 1200 NTX (2011)
Egenvekt uten fører: 296 kg
Tillatt totalvekt: 495 kg
Nyttelast med passasjer: 124 kg.

Og for kuriositetens skyld:
Triumph Tiger 800 (2012 mod)
Egenvekt uten fører: 196 kg
Tillatt totalvekt: 435 kg
Nyttelast med passasjer: 164 kg (!)

Triumph Tiger 1050 (2010 mod)
Egenvekt uten fører: 228 kg
Tillatt totalvekt: 428 kg
Nyttelast med passasjer: 125 kg

Interessante tall, må jeg si...
Vi lastet Tiger 1050'en vår ganske heftig – og den tålte det godt, er vår erfaring.
Stelvio'en ser ut til å ha ganske mye bedre kapasitet. Best i adventure-klassen? Dette ser vi fram til å prøve så snart sesongen er i gang!

Interessant å merke seg at vekten på 'on-road' modellen (Stelvio 8V) heller ikke er så høy, iflg. registeret tallene er hentet fra, som mange vil ha det til at den er i forhold til konkurrentene...
NTX'en derimot har mye tungveiende utstyr som øker vekten betraktelig...
Kremt.....Det mangler en virkelig lastemester i listen din AJ...... :[-X .
BMW F 800 GS veier 191 kg tørr/egenvekt og har tillatt totalvekt på 443kg . Fulltanket veier den 214kg og kan dermed laste utrolige 252/229kg.... ;-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ojda »

@ Bringisen: Du glemmer visst at du nok veier noen kg du også :lol
Så om du trekker fra 75 kg for føreren av doningen er
igjenværende lastekapasitet 154 kg. Midt mellom Explorer og Stelvio.
Men for all del, mer enn nok det :thumleft

P.S. Jeg regner med egenvekt i A.J.`s liste er kjøreklar vekt :scratch
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

ojda skrev:@ Bringisen: Du glemmer visst at du nok veier noen kg du også :lol
Så om du trekker fra 75 kg for føreren av doningen er
igjenværende lastekapasitet 154 kg. Midt mellom Explorer og Stelvio.
Men for all del, mer enn nok det :thumleft

P.S. Jeg regner med egenvekt i A.J.`s liste er kjøreklar vekt :scratch
Vel om min kalkulator er rett så blir det i så fall 252kg - 75 kg =177kg

800GS er lettere enn Explorer og har større tillatt totalvekt. Om du fyller opp tanken på begge blir forskjellen ca like stor , litt i fordel GS siden den har mindre tank :mk
800GS veier 191kg mens Explorer veier 196kg , begge tørr.
800GS har tillatt totalvekt 443kg mens Explorer har tillatt totalvekt 435kg.
Tankene er omtrent like store.
Sist redigert av Bringisen den 19 mar 2013, 12:41, redigert 3 ganger totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av AJ »

Kjenner ikke særlig godt til disse kjøretøyregistrene (Autosys?) med tanke på om egenvekt uten fører er såkalt kjøreklar vekt, men tallene er fortsatt interessant lesning. Her dataene til tilsvarende sykkel som den Bringisen har..:.

BMW F 800 GS (2011):
Egenvekt uten fører: 207 kg
Tillatt totalvekt: 443 kg
Nyttelast med passasjer: 161 kg
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:Kjenner ikke særlig godt til disse kjøretøyregistrene (Autosys?) med tanke på om egenvekt uten fører er såkalt kjøreklar vekt, men tallene er fortsatt interessant lesning. Her dataene til tilsvarende sykkel som den Bringisen har..:.

BMW F 800 GS (2011):
Egenvekt uten fører: 207 kg
Tillatt totalvekt: 443 kg
Nyttelast med passasjer: 161 kg
Her må man nok legge bedre data på bordet , BMW F800GS har lettere egenvekt enn konkurrenten Explorer i samtlige steder jeg har lest , her er et par sånn i farten.

http://www.motorcyclistonline.com/compa ... ewall.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.motorcyclemojo.com/2012/03/k ... ger-800xc/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av Bringisen den 19 mar 2013, 12:21, redigert 2 ganger totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av AJ »

Ja, itte vet je, sann... :dontknow
På systemet jeg har fått høyst midlertidig og begrenset adgang til står disse dataene svart på hvitt og med et typegodkjenningsnummer med modell-årstall og det hele oppe i høyre hjørne...

Kanskje en del myter ute og går når det gjelder vekt og nyttelast på MC?
Dataene når det gjelder effekt synes for øvrig å stemme veldig bra med det man leser i tester osv. ...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:Ja, itte vet je, sann... :dontknow
På systemet jeg har fått høyst midlertidig og begrenset adgang til står disse dataene svart på hvitt og med et typegodkjenningsnummer med modell-årstall og det hele oppe i høyre hjørne...

Kanskje en del myter ute og går når det gjelder vekt og nyttelast på MC?
Dataene når det gjelder effekt synes for øvrig å stemme veldig bra med det man leser i tester osv. ...
Jeg mistenker at dataene i din liste av Exploreren skal være 215kg hvis 800GS skal være 207kg. Dessuten kan man fylle 19 liter bensin på Exploreren og 16 liter på 800GS

Egentlig er det enkle regnestykker men hvis man i en liste opererer med tørrvekt av en sykkel og våtvekt av en annen blir det ikke riktig.

Vet man tørrvekten og tillatt totalvekt er regnestykket enkelt så lenge man vet tankvolum for bensin og olje.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Bosted: Hurum

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Æljen »

Har sett litt på disse egenvekt tallene. Det er blandet med og uten drivstoff ser det ut til.
Guzzien har oppgitt tørrvekt i forhold til de tester jeg har sett. Så der kan du vel legge på noenogtredve liter drivstoff.
Tiger 800 veier i følge triumph selv 210kg kjøreklar, ikke 196kg som oppgitt her

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ojda »

Å Explorer, som slettes ikke er 800XC veier 259 ink bensin, vann og olje :mk
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

Æljen skrev:Har sett litt på disse egenvekt tallene. Det er blandet med og uten drivstoff ser det ut til.
Guzzien har oppgitt tørrvekt i forhold til de tester jeg har sett. Så der kan du vel legge på noenogtredve liter drivstoff.
Tiger 800 veier i følge triumph selv 210kg kjøreklar, ikke 196kg som oppgitt her
Jepp , det var vel egentlig det jeg prøvde å forklare pedagogisk på min måte :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Bosted: Hurum

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Æljen »

:thumleft

Brukeravatar
TFJ
Innlegg: 47
Registrert: 26 aug 2012, 11:26
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800, 2012
Bosted: Leines. Steigen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av TFJ »

Jeg observerer også at Triumph selv har brukt 210kg kjøreklar på Tiger 800 (ikke XC). ?
Vognkortet sier:
8.Vekter (kg)
(F.1/F.2) Tillatt totalvekt :435
Tillatt aksellast :144/291
(G) Egenvekt med fører :271
Tillatt nyttevekt inkl. passasjer :164
(Q) Effekt /egenvekt forhold MC :0,357 kW/kg
Håper sommeren blir lang.

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Bosted: Melhus

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av omaas »

Æljen skrev:Har sett litt på disse egenvekt tallene. Det er blandet med og uten drivstoff ser det ut til.
Guzzien har oppgitt tørrvekt i forhold til de tester jeg har sett. Så der kan du vel legge på noenogtredve liter drivstoff.
Tiger 800 veier i følge triumph selv 210kg kjøreklar, ikke 196kg som oppgitt her
Stelvio 8V standard har oppgitt tørrvekt pål 231 kg, de fleste tester som er gjort har oppgitt NTX sine data som er ca. + 20kg.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Bosted: Hurum

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Æljen »

Ser i brosjyren til guzzi at vekten oppgis til 281kg kjøreklar for 8v.
Da stemmer det bra med vekt på 257kg og 32 liter bensin når egenvekten
på bensin er 0,74 kg/l

http://de.motoguzzi.it/motoguzzi/DE/de/ ... e-view.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av Æljen den 19 mar 2013, 21:17, redigert 1 gang totalt.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av knutk »

For inveiing av Guzzien har nok italienerne lånt badevekta til Berlousconi :lol

Brukeravatar
PAULUS
Innlegg: 79
Registrert: 01 okt 2011, 15:48
Motorsykkelen din: Suzuki GS 500 F
Bosted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av PAULUS »

Jeg er lykkelig eier av en billigracer, men vurderer noe med ikke-asfalt-egenskaper som supplement. Blir ikke helt klok på definisjonene men slik har jeg forsttåt det:
Cross: Sportsmaskiner uten skilt
Off-road: Sykler veltilpasset varierende underlag, grusvei og snø
Enduro: Off-roader bygd for å gå langt
Adventure: Enduro med store kofferter.
***
Av økonomiske årsaker må jeg begrense meg til noe i mellomklassen, men har hørt mye postivt om V-strom 650. Mitt spørsmål er om denne er for sivilisert til å ha det gøy på grusvei og traktorstier eller om man burde hatt noe røffere for å lære seg faget. Tror det er en enkel sykkel som heter XL 600 fra gamle dager. Er denne vesensforskjellig fra nevnte V-strom?

Kjør debatt!

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ArcticTiger »

Xl er en endonker, V-strom er en V-twin. Ja de er nokså forskjellige, XL er mer cross/grus type.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av SuperMorten »

Her burde kanskje jeg kunne sagt noe fornuftig, men jeg har aldri kjørt på grus, og aldri kjørt XL. Men V-Stromen er super på landeveien..

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Bosted: Melhus

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av omaas »

Æljen skrev:Ser i brosjyren til guzzi at vekten oppgis til 281kg kjøreklar for 8v.
Da stemmer det bra med vekt på 257kg og 32 liter bensin når egenvekten
på bensin er 0,74 kg/l

http://de.motoguzzi.it/motoguzzi/DE/de/ ... e-view.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
I vognkortet på min 8V er det den oppgitt med egenvekt med fører 257 kg +75 = 332 kg.
Om denne vekten er med eller uten uten bensin vet jeg ikke.

Har sett forskjellige oppgifter på vekten i forskjellige utgivelser fra MG.
Som knutk skriver er det nok en lånt badevekt fra Berlousconi. :-k

På dette forumet har de veid inn en NTX med amerikansk vekt og med 5 gallon (US) = 19 liter bensin til 616,2 Pound = 279,5 kg.
http://forum.guzzitech.com/forum/190/9874.html
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Bosted: Melhus

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av omaas »

AJ skrev:Jeg kom over noen interessante data om noen MC-modeller fra offentlige registre i dag.
Ikke minst som Moto Guzzi Stelvio eier hvor tallenes tale er ganske klar, ser det ut som.
Det handler om vekt og nyttelast...

---
Interessante tall, må jeg si...
Vi lastet Tiger 1050'en vår ganske heftig – og den tålte det godt, er vår erfaring.
Stelvio'en ser ut til å ha ganske mye bedre kapasitet. Best i adventure-klassen? Dette ser vi fram til å prøve så snart sesongen er i gang!

Interessant å merke seg at vekten på 'on-road' modellen (Stelvio 8V) heller ikke er så høy, iflg. registeret tallene er hentet fra, som mange vil ha det til at den er i forhold til konkurrentene...
NTX'en derimot har mye tungveiende utstyr som øker vekten betraktelig...
Du letter vell din med ca 5 kg når du skifter til ny eksos :D
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Andreas »

OMAAS skrev:
Æljen skrev:Ser i brosjyren til guzzi at vekten oppgis til 281kg kjøreklar for 8v.
Da stemmer det bra med vekt på 257kg og 32 liter bensin når egenvekten
på bensin er 0,74 kg/l

http://de.motoguzzi.it/motoguzzi/DE/de/ ... e-view.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
I vognkortet på min 8V er det den oppgitt med egenvekt med fører 257 kg +75 = 332 kg.
Om denne vekten er med eller uten uten bensin vet jeg ikke.

Har sett forskjellige oppgifter på vekten i forskjellige utgivelser fra MG.
Som knutk skriver er det nok en lånt badevekt fra Berlousconi. :-k

På dette forumet har de veid inn en NTX med amerikansk vekt og med 5 gallon (US) = 19 liter bensin til 616,2 Pound = 279,5 kg.
http://forum.guzzitech.com/forum/190/9874.html
Vekten som står oppgitt i vognkortet må vell være uten bensin? Det er jo den vekten som er med i avgiftsberegningen. 20l med bensin blir isåfall veldig dyrt!

I vognkortet er Multistradaen oppgitt til en egenvekt på 308kg med fører. Hvis det er meg de mener er føreren, så er ivertfall Multien meget lett! Hehe :prf

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av RuneMC »

Dere har jo helt glemt Yamaha R1 i oversikten :O
[video]http://www.youtube.com/watch?v=qmSui2FnyvU[/video]
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

PAULUS skrev:Jeg er lykkelig eier av en billigracer, men vurderer noe med ikke-asfalt-egenskaper som supplement. Blir ikke helt klok på definisjonene men slik har jeg forsttåt det:
Cross: Sportsmaskiner uten skilt
Off-road: Sykler veltilpasset varierende underlag, grusvei og snø
Enduro: Off-roader bygd for å gå langt
Adventure: Enduro med store kofferter.
***
Av økonomiske årsaker må jeg begrense meg til noe i mellomklassen, men har hørt mye postivt om V-strom 650. Mitt spørsmål er om denne er for sivilisert til å ha det gøy på grusvei og traktorstier eller om man burde hatt noe røffere for å lære seg faget. Tror det er en enkel sykkel som heter XL 600 fra gamle dager. Er denne vesensforskjellig fra nevnte V-strom?

Kjør debatt!
En V-Strom 650 funker aldeles utmerket til gruskjøring og får skryt for sin motorkarakteristikk. Som nevn en V-Twin

Ellers har du f.eks. Suzuki DR650 RSE, som er en såkalt dualsport som funker meget bra på grus og offroad og som med kåpe gir nok beskyttelse til at dagsturer på asfalt på 30 til 40 mil går fint. Forøvrig en ensylindret såkalt endunker.

Suzuki har også en litt mer endurorettet DR650 SE. Forsterket ramme, bedre bakdemper og framgaffel, ingen kåpe, smalere sete. Mange påstår at det er en av de beste i sin klasse uttafor asfalten, men grunnet smalere sete og mangel på vindbeskyttelse, så er den mindre egnet til lengere turer på asfalten. samme motor som i RSE modellen.

Du skal ha en meget bratt læringskurve før noen av disse blir for siviliserte for deg på grusen.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2747
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Busa Trond »

Siste utgave av Motorrad.
Her var det test av 6 stk reiseendoro sykler.

1. Plass. Bmw R1200GS
2. Plass. Ktm 1190 Adventure
3. Plass. Triumph Tiger Explorer XC :D
4. Plass. Yamaha XT 1200Z
5. Plass. Honda Crosstourer
6. Plass. Moto Guzzi Stelvio 1200 8V

Noen data fra testen.

BMW- KTM- HONDA- MOTO GUZZI- TRIUMPH- YAMAHA
T.VEKT 204. 202. 186. 193. 204. 201.
0-140 5,8. 5,6. 6,3. 7,0. 5,9. 6,9.
0-200 14,4. 10,9. 14,3. 18,1. 12,0. 22,6.
100-140 5,2. 4,1. 5,7. 7,1. 5,3. 7,6.
KM/T 219. 250. 209. 220. 210. 210.
FORBRUK 4,8. 5,6. 5,6. 5,3. 4,7. 5,0

ZZR-Erling

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ZZR-Erling »

I Motorrad Alpenmaster 2012, ble det delt førsteplass ,mellom, GS og Explorer'n.
Så spørs det om den nye GS'n ikke blir for hardt rammet av barnesykdommer.

Svar