MC-ulykker
- Bjerknez
- Innlegg: 24594
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Ironisk nok.... hadde jeg glemt å bruke blinklyset i rundkjøringen kunne jeg berget et liv (hvis det hadde gått galt i tillfellet jeg nevnte over). Motorsyklisten så jeg blinket, så så han at jeg senket farten. Hadde jeg ikke blinket hadde han nok neppe kjørt ut. Blinklyset OG fartreduseringen var nok til at han gjorde en bedømmelse.
Jeg hadde nok trolig gjort det samme som han.
Men ikke i dag. Nettopp fordi jeg lørte noe av denne hendelsen. Kanskje det en vakker dag redder MITT liv?
Jeg hadde nok trolig gjort det samme som han.
Men ikke i dag. Nettopp fordi jeg lørte noe av denne hendelsen. Kanskje det en vakker dag redder MITT liv?
Re: MC-ulykker
I mange tilfeller er det ofte flere grunner til at det oppstår ulykker. Og i dette tilfelle handler det ikke om synlige klær, refleksvest osv, men kanskje mer om sykkeltype, lysbruk og andre faktorer som spiller inn. Tenker ikke på din opplevelse men ulykken på E39.
- Bjerknez
- Innlegg: 24594
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
I mitt tillfelle så så jeg jo motorsyklisten. Han så jeg hele tiden. I MITT tillfelel var det det at jeg ikke merket at blinklyset sto på som var den utløsende faktoren til hele hendelsen. Det som er litt trist er at etterlatte måtte leve med at motorsyklisten brøt vikeplikten. For på papiret hadde det mest trolig blitt hans skyld. Altså hvis det hadde gått veldig galt.
Re: MC-ulykker
Ja, små marginer for å skape en ulykke og ofte like små som hindrer de.
- Bjerknez
- Innlegg: 24594
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Jeg tenker at den enkleste forklaringen noen har til politiet etter en ulykke er "jeg så han/hun ikke". Det er ikke en årsak slik jeg ser det. Spørsmålet blir "HVORFOR så man ikke?"
Svært få vil nok inrømme noe her. De fleste vil nok prøve og undergrave sannheten i frykt for å få strengere straff etc.
Min mening er som simpson beskriver. (Tror jeg). Jeg tror ikke det handler om neongult kontra svart eller grønt etc. det kan kanskje hjelpe i situasjoner hvor bilisten er klar over motorsyklisten, men ser man ikke en semitrailer, så ser man ikke en motorsyklist uansett fargedrakt i en kritisk situasjon og når man først ser fargedrakten er det trolig for sent?
i dagslys mener jeg bestemt at sort gir en større kontrast enn neongult. Jeg ser en sort bil lettere i dagslys enn en gul bil. Det mener jeg vertfall selv. Finnes det noen statistikk på hvilken farge biler i ulykker har sett opp kot hvor mange biler som har den fargen?
Svært få vil nok inrømme noe her. De fleste vil nok prøve og undergrave sannheten i frykt for å få strengere straff etc.
Min mening er som simpson beskriver. (Tror jeg). Jeg tror ikke det handler om neongult kontra svart eller grønt etc. det kan kanskje hjelpe i situasjoner hvor bilisten er klar over motorsyklisten, men ser man ikke en semitrailer, så ser man ikke en motorsyklist uansett fargedrakt i en kritisk situasjon og når man først ser fargedrakten er det trolig for sent?
i dagslys mener jeg bestemt at sort gir en større kontrast enn neongult. Jeg ser en sort bil lettere i dagslys enn en gul bil. Det mener jeg vertfall selv. Finnes det noen statistikk på hvilken farge biler i ulykker har sett opp kot hvor mange biler som har den fargen?
- Canutus
- Innlegg: 616
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Er forsåvidt enig i at ekstra kjørelys gir bedre synlighet enn gule klær, men i dette tilfellet kjører bilen forbi i yttersving og har måttet se over autovern og kanskje noe buskas kratt, og da er det ikke lett å få øye på en liten motorsyklist. Så her tror jeg det kunne ha hjulpet med sterke farger på f.eks. hjelm (vet ikke om han her hadde det).
simpson skrev: 15 jun 2024, 07:18 I mange tilfeller er det ofte flere grunner til at det oppstår ulykker. Og i dette tilfelle handler det ikke om synlige klær, refleksvest osv, men kanskje mer om sykkeltype, lysbruk og andre faktorer som spiller inn. Tenker ikke på din opplevelse men ulykken på E39.
-
OnlineSveinHa
- Innlegg: 704
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Er ikke i tvil om at gule klær viser bedre enn sorte og også at en hovedlykt med LED viser bedre enn glødelampe men som en kjørelærer en gang sa: En kan like godt kjøre i sorte klær for en må alltid kjøre som om ingen har sett deg... Han har nok litt rett men gule klær kan uansett gi deg bittelitt bedre odds...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
- Gammelbokser
- Innlegg: 59
- Registrert: 24 apr 2024, 21:52
- Motorsykkelen din: Gammelboksere
- Bosted: Øvre Bratsberg Amt
Re: MC-ulykker
Enig i den kommentaren; en del av min overlevelses-strategi er at jeg på to hjul har vikeplikt for trafikanter fra høyre, venstre, foran, bak, over og under meg. Og at blinklys brukes så inkonsekvent at de ikke er til å stole på. Tenk bare på bilister som kjører etter sat-nav kommandoer i ukjente by-strøk; sakte, umotivert vingling, for så å vrenge kjapt over veien foran deg når de omsider har fått øye på en skjult avkjørsel. Hvorfor skal sat-nav-kjøring ikke være forbudt, når hånd-holdt mobiltelefonbruk er det?SveinHa skrev: 15 jun 2024, 10:27 Er ikke i tvil om at gule klær viser bedre enn sorte og også at en hovedlykt med LED viser bedre enn glødelampe men som en kjørelærer en gang sa:
.*.*.*. En kan like godt kjøre i sorte klær for en må alltid kjøre som om ingen har sett deg... .*.*.*.
- Bjerknez
- Innlegg: 24594
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Nå vet jeg om flere med en slik strategi det har gått dårlig for også, å selv om jeg ser en viss ironi og overdrivelse i det du skriver så tror jeg ikke det er sundt å kjøre rundt å tenke på at man hele tiden skal helgardere seg. Det fjerner mye av gleden med MC kjøring. Jeg befinner meg vel et sted midt på treet. Det er fint lite jeg er redd for, men det er mye jegbhar respekt for. Så langt har jeg klart meg ganske bra de 10 årene jeg har hatt lappen på MC. Jeg har faktisk vært borti flere nestenulykker i bil.Gammelbokser skrev: 15 jun 2024, 11:24Enig i den kommentaren; en del av min overlevelses-strategi er at jeg på to hjul har vikeplikt for trafikanter fra høyre, venstre, foran, bak, over og under meg. Og at blinklys brukes så inkonsekvent at de ikke er til å stole på. Tenk bare på bilister som kjører etter sat-nav kommandoer i ukjente by-strøk; sakte, umotivert vingling, for så å vrenge kjapt over veien foran deg når de omsider har fått øye på en skjult avkjørsel. Hvorfor skal sat-nav-kjøring ikke være forbudt, når hånd-holdt mobiltelefonbruk er det?SveinHa skrev: 15 jun 2024, 10:27 Er ikke i tvil om at gule klær viser bedre enn sorte og også at en hovedlykt med LED viser bedre enn glødelampe men som en kjørelærer en gang sa:
.*.*.*. En kan like godt kjøre i sorte klær for en må alltid kjøre som om ingen har sett deg... .*.*.*.
Jeg tror normal folkeskikk, riktig plassering og god oversikt samt det å ikke overvurdere egne evner holder i det daglige. Så kan man gjerne dra diskusjonen mot hvilke farger som er best å kle seg i og hvilken airbag vest man skal ha etc. det får være opp til hver enkelt. Funker det for deg, så sier jeg kjør på.
Jebhar vertfall ikke tenkt til å kle meg ut som påskekylling fordi jeg vil leve i falsk trygghet. Treffer du den rette bilisten så blir du kjlrt ned uansett og singelulykke i sving er vel fortsatt den mest vanlige ulykken vi MC folk utsettes for og da spiller det liten trille hvilken farge det er på tøyet som ambulansepersonell må klippe i stykker.
Men isolert sett, så synes neongult bedre enn mer nøytrale farger ja. Men jeg tror altså at årsaken til ulykker er mer sammensatt enn at man ikke ble sett.
Re: MC-ulykker
At dere prater om ekstralys, vester, gule hjelmer osv sov er vel og bra, men hvis folk kjører uregistrerte crossere uten lys og normal opptreden i trafikken så hjelper den slags null nada.
- Gammelbokser
- Innlegg: 59
- Registrert: 24 apr 2024, 21:52
- Motorsykkelen din: Gammelboksere
- Bosted: Øvre Bratsberg Amt
Re: MC-ulykker
Riktig gjettet, det ar både ironi og moderate overdrivelser i meningene jeg har kommet med i denne tråden.Bjerknez skrev: 15 jun 2024, 12:39 (klipp)
Jebhar vertfall ikke tenkt til å kle meg ut som påskekylling fordi jeg vil leve i falsk trygghet. Treffer du den rette bilisten så blir du kjlrt ned uansett og singelulykke i sving er vel fortsatt den mest vanlige ulykken vi MC folk utsettes for og da spiller det liten trille hvilken farge det er på tøyet som ambulansepersonell må klippe i stykker.
Jeg er helt enig med ditt avsnitt over (sitert) - som om jeg skulle sagt det selv. Jfr "det er livsafarlig å leve; de fleste dør av det" - men ved å bruke hodet kan man kan til en viss grad påvirke tidspunktet.
=======
Er det mange av dere som følger denne tråden som har sett UP's (forsøk på) analyse av årsaken til dødsulykkene (DU) på veiene? Prøver å legge ved den siste rapporten jeg har sett. IMNSHO er dette en faglig svak rapport, i oversikten over DU pr måned har de ikke en gang tatt med om grunnen til at det er flere DU om sommeren er at MCer stort sett står parkert om vinteren. Og her beviser UP at høy fart kun er funnet å være medvirkende årsak til 9 % av DU, mens uoppmerksomhet, førerfeil og risikoatferd (for høy fart antagelig ikke tatt med som risikoadferd) var årsak til ca 60% av DU. Det budre si noe om hvilke tiltak politiet burde legge vekt på i forebyggende sammenheng - ikke bare fartskontroller, som de stort sett har gjort hittil.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39768
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Kaster inn en liten brannfakkel, muligens, og understreker samtidig at jeg ikke har lest alle innleggene fra det siste døgnet her i tråden.
"Brannfakkelen"; denne "inflasjonen i neongult på klær, inkl. vester og ikke minst hjelmer.
Bruk av denne fargen er jo kommet for å bli lagt merke til, altså synlighet og oppmerksomhet. En vel og bra intensjon.
Men kan slik fargebruk gi litt for mye oppmerksomhet?
Vi som kjører MC kjenner jo godt til faren ved å fiksere eller feste blikket litt for lenge på ting vi ønsker å unngå. Så kan det fort likevel skje at vi nettopp treffer det vi ønsker å unngå fordi blikket fester seg for lenge på nettopp hindringen og potensielle farenr.
Så "brannfakkel"spørsmålet er; kan det samme forekomme i noen og kanskje flere situasjoner enn man tror eller evt. vet når det også gjelder disse neongule fargene vi synes å omgi oss med i stadig økende omfang?
"Brannfakkelen"; denne "inflasjonen i neongult på klær, inkl. vester og ikke minst hjelmer.
Bruk av denne fargen er jo kommet for å bli lagt merke til, altså synlighet og oppmerksomhet. En vel og bra intensjon.
Men kan slik fargebruk gi litt for mye oppmerksomhet?
Vi som kjører MC kjenner jo godt til faren ved å fiksere eller feste blikket litt for lenge på ting vi ønsker å unngå. Så kan det fort likevel skje at vi nettopp treffer det vi ønsker å unngå fordi blikket fester seg for lenge på nettopp hindringen og potensielle farenr.
Så "brannfakkel"spørsmålet er; kan det samme forekomme i noen og kanskje flere situasjoner enn man tror eller evt. vet når det også gjelder disse neongule fargene vi synes å omgi oss med i stadig økende omfang?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39768
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
En ikke helt vanlig MC-ulykke...:
https://www.nettavisen.no/sport/mia-rus ... 95-1874865
Håper inderlig den unge og talentfulle damen kommer fra det uten varige mén
.
https://www.nettavisen.no/sport/mia-rus ... 95-1874865
Håper inderlig den unge og talentfulle damen kommer fra det uten varige mén

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 275
- Registrert: 30 jun 2016, 10:25
- Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
- Bosted: Sunnmøre
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Jeg vet ikke helt..vi har hatt neongule ambulanser i Norge de siste 10 årene. De ble farget i denne fargen for å være mest mulig synlig. Jeg føler at de som kjører oppmerksom i trafikken ser oss stort sett hele tiden. Mens de som sitter i bilen etter å ha krangla med kona, eller fått en beskjed som gir tankekjør er farlige uansett. Man har fokuset helt andre steder og da hjelper det ikke å komme bakfra med blålys og sirener en gang. Eller inn i et kryss. De aller fleste som lager trøbbel for andre i trafikken er de som burde levert inn førerkortet. Bortsett fra et par varebiler der fører har Peltor og blåtann på øret, er ALLE de som ikke ser oss i den gule bilen langt over pensjonistalder. Gjerne damer..stygt å si, men det er min erfaring.AJ skrev:Kaster inn en liten brannfakkel, muligens, og understreker samtidig at jeg ikke har lest alle innleggene fra det siste døgnet her i tråden.
"Brannfakkelen"; denne "inflasjonen i neongult på klær, inkl. vester og ikke minst hjelmer.
Bruk av denne fargen er jo kommet for å bli lagt merke til, altså synlighet og oppmerksomhet. En vel og bra intensjon.
Men kan slik fargebruk gi litt for mye oppmerksomhet?
Vi som kjører MC kjenner jo godt til faren ved å fiksere eller feste blikket litt for lenge på ting vi ønsker å unngå. Så kan det fort likevel skje at vi nettopp treffer det vi ønsker å unngå fordi blikket fester seg for lenge på nettopp hindringen og potensielle farenr.
Så "brannfakkel"spørsmålet er; kan det samme forekomme i noen og kanskje flere situasjoner enn man tror eller evt. vet når det også gjelder disse neongule fargene vi synes å omgi oss med i stadig økende omfang?
Sent from my iPhone using Tapatalk
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
-
- Innlegg: 163
- Registrert: 12 jun 2021, 20:40
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
- Bosted: Ullensaker
Re: MC-ulykker
Det blir nevnt at alder 75+ ligger høyt fordi de kjører få km pr. år. Det hadde vært interessant å vite om mc-førerne var erfarne eller "nybegynnere"/ikke kjørt på endel år/kjørt få km pr. år.Gammelbokser skrev: 15 jun 2024, 16:28
Er det mange av dere som følger denne tråden som har sett UP's (forsøk på) analyse av årsaken til dødsulykkene (DU) på veiene? Prøver å legge ved den siste rapporten jeg har sett. IMNSHO er dette en faglig svak rapport, i oversikten over DU pr måned har de ikke en gang tatt med om grunnen til at det er flere DU om sommeren er at MCer stort sett står parkert om vinteren. Og her beviser UP at høy fart kun er funnet å være medvirkende årsak til 9 % av DU, mens uoppmerksomhet, førerfeil og risikoatferd (for høy fart antagelig ikke tatt med som risikoadferd) var årsak til ca 60% av DU. Det budre si noe om hvilke tiltak politiet burde legge vekt på i forebyggende sammenheng - ikke bare fartskontroller, som de stort sett har gjort hittil.
Fartskontroller er en enkel måte å lage fine statistikker, og i tillegg gir de tilskudd til en evig trengende statskasse.
Det står også at 49 % av dødsulykkene skjedde i 80-sone, så vi kan nok forvente oss lavere fartsgrenser og mer fartskontroller. Hvis farten er lav nok blir ingen drept, og nullvisjonen et faktum..
-
- Innlegg: 163
- Registrert: 12 jun 2021, 20:40
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
- Bosted: Ullensaker
Re: MC-ulykker
På industrianlegg, byggeplasser, og fabrikker er det ofte påbud om synlighetstøy så fort man er ute av bilen. Det er også påbudt å ha tilgjengelig i personbilen. Sjansen er større for at man blir sett hvis man kler seg i noe som synes godt (det er ikke uten grunn at det er påbudt med lys også på dagtid).AJ skrev: 15 jun 2024, 17:32 Kaster inn en liten brannfakkel, muligens, og understreker samtidig at jeg ikke har lest alle innleggene fra det siste døgnet her i tråden.
"Brannfakkelen"; denne "inflasjonen i neongult på klær, inkl. vester og ikke minst hjelmer.
Bruk av denne fargen er jo kommet for å bli lagt merke til, altså synlighet og oppmerksomhet. En vel og bra intensjon.
Men kan slik fargebruk gi litt for mye oppmerksomhet?
Vi som kjører MC kjenner jo godt til faren ved å fiksere eller feste blikket litt for lenge på ting vi ønsker å unngå. Så kan det fort likevel skje at vi nettopp treffer det vi ønsker å unngå fordi blikket fester seg for lenge på nettopp hindringen og potensielle farenr.
Så "brannfakkel"spørsmålet er; kan det samme forekomme i noen og kanskje flere situasjoner enn man tror eller evt. vet når det også gjelder disse neongule fargene vi synes å omgi oss med i stadig økende omfang?
Jeg vil ikke ha noe påbud om fargevalg, men som trafikant synes jeg det er bra at andre trafikanter synes.
- Bjerknez
- Innlegg: 24594
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Lirer litt på om han hadde truffet rådyret hvis det hadde hatt pp seg gul vest...

- Gammelbokser
- Innlegg: 59
- Registrert: 24 apr 2024, 21:52
- Motorsykkelen din: Gammelboksere
- Bosted: Øvre Bratsberg Amt
Re: MC-ulykker
Den situasjonen minnet meg om et spm jeg fikk fra Bilsakkyndiges eksaminator/sensom da jeg gikk opp til førerprøven 07.07.77; han viste meg et situasjonsbilde der en elg var på vei opp på kjørebanen fra høyre kant, og spurte "hvor skal du styre hen?" Riktig svar var til høyre, bakenfor elgen, siden den ville fortsette i retningen den var på full fart i.Bjerknez skrev: 15 jun 2024, 23:32Lirer litt på om han hadde truffet rådyret hvis det hadde hatt pp seg gul vest...![]()
Så, kjapp fremspoling til dagens "trygge veier", med betongmidtskillere som på bildet fra den siterte artikkelen. Hvor er det sannsynlig at ville drøvtyggere vil løpe? Antagelig langs veien, foran kjøretøyet som nærmer seg. Og når bilen/MCen kommer tilstrekkelig nært fyker dyret dit dets ville panikk bringer det. Mao mye mindre forutsigbart.
Så jeg stemmer også for at rådyr mfl blir pålagt å ta på seg gul vest før de forsøker å krysse veier

Re: MC-ulykker
Bjerknez skrev: 15 jun 2024, 23:32Lirer litt på om han hadde truffet rådyret hvis det hadde hatt pp seg gul vest...![]()

Du er faktisk inne på noe. Ingen mc ulykker er like, og synlighetsutstyr KAN gjøre forskjell i noen tilfeller men langt i fra alle.
Men vi er på vei dit at enkelte tror dette utgjør en forskjell i de fleste ulykker.
Selv bruker jeg kun kjøreutstyr og ikke noe ekstra lys, vest eller andre duppeditter som skal gjøre meg mer synlig.
Har mer tro på kjøremønster, plassering og 30 års erfaring på 2 hjul vil gjøre om jeg klarer meg eller ikke.
Tror ikke på at vest redder liv, det er på sjøen den gjør det.
Re: MC-ulykker
Når det gjelder statistikk om hvilke farger det er som er mest innblandet i ulykker vet jeg ikke om det, men på nittitallet gikk de ut med at røde biler var den sikreste fargen av de vanlig bilfargene. Nå om dagen går det jo mest i sort, grått og hvitt, og sterke farger er i fåtall. At noen kan påstå at en ikke blir bedre sett av å bruke neongult er meg helt ubegripelig.


Jeg står ved min påstand om at neongul hjelm gjør en MC-fører mye mer synlig i trafikken. Ja lys og farger på sykkel og dress hjelper også, men hjelmene er det høyeste punktet som gjør at en kan bli mye synligere på avstand, over autovern, kratt, og over biler som ligger i mellom bilist og MC. Hjelmene blir heller ikke tildekket av ryggsekker eller regntøy.
I går kjørte jeg bil i mørkt regnvær fra Agder til Stavanger, og jeg møtte endel MC-er. Det overrasker meg at det ikke finnes noe farger, men at alt er svart hos veldig mange av de jeg møtte. En gul hjelm hadde økt synligheten voldsomt i det mørke drittværet.
Dårlige/farlige bilister er det mange av på veien, og innimellom er jeg også dessverre en av de. Kan vi ikke i det minste prøve å gjøre oss mere synlige da vi vet at mange MC-ulykker der bilfører har skylden kommer av at MC ikke ble sett?
Jeg står ved min påstand om at neongul hjelm gjør en MC-fører mye mer synlig i trafikken. Ja lys og farger på sykkel og dress hjelper også, men hjelmene er det høyeste punktet som gjør at en kan bli mye synligere på avstand, over autovern, kratt, og over biler som ligger i mellom bilist og MC. Hjelmene blir heller ikke tildekket av ryggsekker eller regntøy.
I går kjørte jeg bil i mørkt regnvær fra Agder til Stavanger, og jeg møtte endel MC-er. Det overrasker meg at det ikke finnes noe farger, men at alt er svart hos veldig mange av de jeg møtte. En gul hjelm hadde økt synligheten voldsomt i det mørke drittværet.
Dårlige/farlige bilister er det mange av på veien, og innimellom er jeg også dessverre en av de. Kan vi ikke i det minste prøve å gjøre oss mere synlige da vi vet at mange MC-ulykker der bilfører har skylden kommer av at MC ikke ble sett?
- Bjerknez
- Innlegg: 24594
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Her er jeg helt enig med degsimpson skrev: 16 jun 2024, 09:44Bjerknez skrev: 15 jun 2024, 23:32Lirer litt på om han hadde truffet rådyret hvis det hadde hatt pp seg gul vest...![]()
![]()
Du er faktisk inne på noe. Ingen mc ulykker er like, og synlighetsutstyr KAN gjøre forskjell i noen tilfeller men langt i fra alle.
Men vi er på vei dit at enkelte tror dette utgjør en forskjell i de fleste ulykker.
Selv bruker jeg kun kjøreutstyr og ikke noe ekstra lys, vest eller andre duppeditter som skal gjøre meg mer synlig.
Har mer tro på kjøremønster, plassering og 30 års erfaring på 2 hjul vil gjøre om jeg klarer meg eller ikke.
Tror ikke på at vest redder liv, det er på sjøen den gjør det.

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Jeg er langt fra overbevist om at gul refleksvest er veien å gå. Lysbruk som skiller seg ut, spesielt to lavt monterte ekstra LED lamper har jeg mye mer tro på. Skal man bruke refleksvest, så velg en annen farge enn neongul.
Neongule refleksvester brukes av mange. Min ryggmargsrefleks sier meg at det er noe stillestående eller noe som beveger seg sakte som har den på i det øyeblikk jeg ser noe neongult. Jeg vil tippe at under 10% av disse bæres av motorsyklister. Mer vanlig er det at det er anleggs- eller veiarbeidere, fotgjengere eller joggere, syklister eller andre som beveger seg saktere enn trafikken ellers. Kanskje også politi. Jeg trenger ekstra informasjon for å forstå at dette er en motorsykkel som beveger seg fort. Jeg må altså se etter en ekstra gang. Men fronten på en motorsykkel med lamper i en trekant kan ikke misforstås.
Neongule refleksvester brukes av mange. Min ryggmargsrefleks sier meg at det er noe stillestående eller noe som beveger seg sakte som har den på i det øyeblikk jeg ser noe neongult. Jeg vil tippe at under 10% av disse bæres av motorsyklister. Mer vanlig er det at det er anleggs- eller veiarbeidere, fotgjengere eller joggere, syklister eller andre som beveger seg saktere enn trafikken ellers. Kanskje også politi. Jeg trenger ekstra informasjon for å forstå at dette er en motorsykkel som beveger seg fort. Jeg må altså se etter en ekstra gang. Men fronten på en motorsykkel med lamper i en trekant kan ikke misforstås.
- Bjerknez
- Innlegg: 24594
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Jeg er enig. Når jeg ser en gul vest så forbinder jeg også det med veiarbeid og kommunearbeidere samt ting som beveger seg langsomt, som veimaskiner, dumpere etc.kjellv skrev: 16 jun 2024, 12:47 Jeg er langt fra overbevist om at gul refleksvest er veien å gå. Lysbruk som skiller seg ut, spesielt to lavt monterte ekstra LED lamper har jeg mye mer tro på. Skal man bruke refleksvest, så velg en annen farge enn neongul.
Neongule refleksvester brukes av mange. Min ryggmargsrefleks sier meg at det er noe stillestående eller noe som beveger seg sakte som har den på i det øyeblikk jeg ser noe neongult. Jeg vil tippe at under 10% av disse bæres av motorsyklister. Mer vanlig er det at det er anleggs- eller veiarbeidere, fotgjengere eller joggere, syklister eller andre som beveger seg saktere enn trafikken ellers. Kanskje også politi. Jeg trenger ekstra informasjon for å forstå at dette er en motorsykkel som beveger seg fort. Jeg må altså se etter en ekstra gang. Men fronten på en motorsykkel med lamper i en trekant kan ikke misforstås.
alt handler om kontraster tror jeg. Altså at man skiller seg ut blandt omgivelsene. Generelt dagslys er vel i utgangspunktet lyse grått. Den absolutt største kontrasten til lyse grått er slik jeg ser det enten sort eller en sterk og litt mørkere rødfarge. Grønn blander seg for mye med blader og gress.
Men det største fokuset bør ligge på sporvalg, fart og sunn fornuft. Man kommer langt med det tror jeg.