BMW K100RS, K1 og R75/5
- FredrikE24
- Innlegg: 5013
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
- FredrikE24
- Innlegg: 5013
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS
Du sitter ikke på en ventilshim på 2.70mm?
Re: Esveen's BMW K100RS
Takk for isbokstipset! Ble for ivrig 
Må sjekke litt mer ang. Tank i morgen, ser ut som K75 (untatt RT) har annen tank enn K100. Men hadde vært perfekt med ny tank da.
Sjekker shims i morgen. Har 6-7 stk. Liggende
Må sjekke litt mer ang. Tank i morgen, ser ut som K75 (untatt RT) har annen tank enn K100. Men hadde vært perfekt med ny tank da.
Sjekker shims i morgen. Har 6-7 stk. Liggende
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: Esveen's BMW K100RS
Fått sortert ut ett par el. Feil i dag. Fant en gammel instruksjonsbok for K1100 serien som hadde elskjema. Den ledningen som var kutta og gikk inn på alarmen må skjøtes sammen. Den var innslaget til startreleet. Brukt som startsperre i alarmsystemet. Det blå releet var til ABS systemet. Sikkert tatt ut pga. Feil i systemet. Har trua på at feilen i ABS systemet er en filleting. Har fine skjema på dette systemet også.
Blinklys framme fungerte ikke, de var rett å slett ikke plugget i. Plugget sammen på begge sidene og de fungerte. Eier nevnte at blinklysene falt av noen ganger da klipsene var slitte, han har også festet de med en hyssing, slik at de ikke forsvinner når de faller av.
Demonterte bensinfilter og bensinslanger i tanken. Filteret var fra 1993
Rengjorde innsiden av tanken samt undersiden på jakt etter flere hull, men det er kun det ene. Filte til hullet og fjernet råtten aluminium. Sveiseren har fremdeles trua på at dette kan fikses.
Fjernet også en ledning som gikk inn i styret som sikkert går til varmeholkene, det går inn to ledninger inn i styret fra samme plugg. Den ene hadde gått av, og kan være en strømtyv.
Ellers er det fint å se at alt i displayet fungerer, klokke, lys, gearindikator fungerer fint.
I morgen blir det kjøp av olje, filter, luftfilter, bensinfilter og skiver til tappeplugger etc.
Blinklys framme fungerte ikke, de var rett å slett ikke plugget i. Plugget sammen på begge sidene og de fungerte. Eier nevnte at blinklysene falt av noen ganger da klipsene var slitte, han har også festet de med en hyssing, slik at de ikke forsvinner når de faller av.
Demonterte bensinfilter og bensinslanger i tanken. Filteret var fra 1993
Rengjorde innsiden av tanken samt undersiden på jakt etter flere hull, men det er kun det ene. Filte til hullet og fjernet råtten aluminium. Sveiseren har fremdeles trua på at dette kan fikses.
Fjernet også en ledning som gikk inn i styret som sikkert går til varmeholkene, det går inn to ledninger inn i styret fra samme plugg. Den ene hadde gått av, og kan være en strømtyv.
Ellers er det fint å se at alt i displayet fungerer, klokke, lys, gearindikator fungerer fint.
I morgen blir det kjøp av olje, filter, luftfilter, bensinfilter og skiver til tappeplugger etc.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5013
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS
Typisk! Samma som jeg har på lager!
Takk uansett!
Re: Esveen's BMW K100RS
Åpnet opp ventildekslet i dag. Sjekket ventilene. Noen som hadde en anelse større klaring, men ikke nok til at jeg gjør noe med det nå. Byttet oljefilter, luftfilter, samt olje på gearboks og kardang. Kammene og ventilsetene så veldig fine ut.
Da jeg turnet motoren for å måle (5 gear og turnet med bakdekket) kom det en stråle med rosa iron X avfetting som jeg vasket blokka med forrige uke. Det må ha kommet inn i innsuget ett sted. Kom ut tennplugghullet på sylinder nr. 3. Noe å bekymre seg over? Brukte ikke høytrykk.
Var som sagt ingenting i olja.
Da jeg turnet motoren for å måle (5 gear og turnet med bakdekket) kom det en stråle med rosa iron X avfetting som jeg vasket blokka med forrige uke. Det må ha kommet inn i innsuget ett sted. Kom ut tennplugghullet på sylinder nr. 3. Noe å bekymre seg over? Brukte ikke høytrykk.
Var som sagt ingenting i olja.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5013
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS
Disse motorene bruker ikke å bli trange visstnok. Og romslige klaringer er etter min mening helt OK. Jeg hadde ikke giddet å gjøre noe med den saken hvertfall, med mindre noen er trange.
Må ha kommet inn luftveien, kan ikke skjønne noe annet..
Jeg hadde byttet ut de pluggene. Så ville jeg hørt etter om sykkelen går godt på alle sylindre. For meg så virker det som det er litt skjeivfordelt hvor mye luft sylindrene får.. Så må man etterhvert se på pluggene igjen hvordan de avviker da.
Må ha kommet inn luftveien, kan ikke skjønne noe annet..
Jeg hadde byttet ut de pluggene. Så ville jeg hørt etter om sykkelen går godt på alle sylindre. For meg så virker det som det er litt skjeivfordelt hvor mye luft sylindrene får.. Så må man etterhvert se på pluggene igjen hvordan de avviker da.
Re: Esveen's BMW K100RS
Ja, har kjøpt nye plugger, blir å sette på å se an. Husker det var nr. 4 på k1200rs'en som også var mørkest. Åndinga bak på luftfilterboksen så grei ut.
Tror jeg fant synderen. Den ene slangen fra åndinga til framkant av luftfilterboksen var av. Du ser den hvite stussen bakerst litt opp til venstre over trykkregulatoren. Fikk ikke på noen slangeklemme, men satt på slangen. Tror jeg må ut med hele stasen i vinter å gå over. Iallefall en av slangene var morkne.
Tror jeg fant synderen. Den ene slangen fra åndinga til framkant av luftfilterboksen var av. Du ser den hvite stussen bakerst litt opp til venstre over trykkregulatoren. Fikk ikke på noen slangeklemme, men satt på slangen. Tror jeg må ut med hele stasen i vinter å gå over. Iallefall en av slangene var morkne.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Esveen's BMW K100RS
Faderullan hva du og FredrikE24 kan. Sier som Jompa, moro å følge selv om det er svært mye jeg ikke skjønner. (Jompa sier ikke det siste, den står for egen regning, han skjønner sikkert det meste).
- FredrikE24
- Innlegg: 5013
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS
Virker som et veldig fint prosjekt dette! Det verste er jo egentlig at et eksemplar til 30 000kr på Finn kan ha minst like mange slike skavanker. Prisene er nokså stive om dagen for disse om de rent estetisk ser ålreite ut.
Re: Esveen's BMW K100RS
Takk for det. Det ser nok litt mer komplisert ut enn det er når man holder på litt overalt. BMW har en fin ETK (delekatalog) slik at det er lett å finne fram samt se hvor alt sitter. Dessuten bruker jeg mye google og youtube. Mye flinke folk som deler kunnskap.
Var heldig å kjøpte komplett ABS1 pakke fra en 1992modell på finn. 1100kr inkl. Frakt for to aggregat, hjerne, relee, ledningsnett og div. Rør/slanger og sensorer. Dette kommer til å hjelpe på feilsøking.
Tanken blir sveiset i morgen, så det er ikke så langt unna oppstart nå

Noe jeg har glemt før oppstart? Har sett flere har litt olje i tennplugghøla for å få kompresjon. Har det noe for seg?
Har k100 noen måte å prime bensin på uten at den tenner? Slå ut sidestøtta? Mener denne har sensor på støtta.
Var heldig å kjøpte komplett ABS1 pakke fra en 1992modell på finn. 1100kr inkl. Frakt for to aggregat, hjerne, relee, ledningsnett og div. Rør/slanger og sensorer. Dette kommer til å hjelpe på feilsøking.
Tanken blir sveiset i morgen, så det er ikke så langt unna oppstart nå
Noe jeg har glemt før oppstart? Har sett flere har litt olje i tennplugghøla for å få kompresjon. Har det noe for seg?
Har k100 noen måte å prime bensin på uten at den tenner? Slå ut sidestøtta? Mener denne har sensor på støtta.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5013
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS
Dysene åpner vel ikke med støtta ute. Om det er oljetrykk du vil ha, så er støttetrikset helt supert! På K100RS 16V så starter ikke sykkelen med støtta nede uansett uavhengig av clutchhendel. De gamle 8ventilerne hadde hvis riktig justert automatisk opptrekk av støtte når man trykker inn clutchen.
Jeg tror egentlig ikke veldig på at kompen skal være så dårlig at den ikke fyrer. Det med olje funker, men da tror jeg nok bensin har vaska reint sylinderveggene først så det tetter dårlig. Ikke unormalt på de gamle 8ventilerne faktisk som har blitt småkjørt/småstartet under lagring. Tror ikke det blir noe problem på 16V.
Kill switch av og på til du hører pumpa har bygget trykk også er det bare å gnu på.
Om du skal sjekke gnist, så må du jorde ALLE uttak på coilen, ellers går den føyken.
Er bare å fyre løs når tanken er fylt! Har trua!
Jeg hadde en skvett totaktsolje på tanken på den jeg hadde. Dysene gikk fra å tikke veldig til å bli stille og ytelsen ble bedre og bedre med kjøring.
Når det gjelder ABS. Sjekk at lampa blinker med tenning på. Du skal ha samme type klikkelyd i ABS systemet som på K1200RS i takt med blink. Har du ikke takt eller blink, sjekk pæra. Ganske sikker på at det blir tull om den har gått. Koble fra ABS-hjernen og rengjør alle stiftene i plugg og hjerne og sett den inn. Skal ikke forundre meg om det blir liv da.
Videre må du ha korrekt avstand mellom ABS-ring forran og bak. Den bak sitter på bremsekalipper.
Jeg tror egentlig ikke veldig på at kompen skal være så dårlig at den ikke fyrer. Det med olje funker, men da tror jeg nok bensin har vaska reint sylinderveggene først så det tetter dårlig. Ikke unormalt på de gamle 8ventilerne faktisk som har blitt småkjørt/småstartet under lagring. Tror ikke det blir noe problem på 16V.
Kill switch av og på til du hører pumpa har bygget trykk også er det bare å gnu på.
Om du skal sjekke gnist, så må du jorde ALLE uttak på coilen, ellers går den føyken.
Er bare å fyre løs når tanken er fylt! Har trua!
Jeg hadde en skvett totaktsolje på tanken på den jeg hadde. Dysene gikk fra å tikke veldig til å bli stille og ytelsen ble bedre og bedre med kjøring.
Når det gjelder ABS. Sjekk at lampa blinker med tenning på. Du skal ha samme type klikkelyd i ABS systemet som på K1200RS i takt med blink. Har du ikke takt eller blink, sjekk pæra. Ganske sikker på at det blir tull om den har gått. Koble fra ABS-hjernen og rengjør alle stiftene i plugg og hjerne og sett den inn. Skal ikke forundre meg om det blir liv da.
Videre må du ha korrekt avstand mellom ABS-ring forran og bak. Den bak sitter på bremsekalipper.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Esveen's BMW K100RS
Som andre har vært inne på allerede, morsomt og lærerikt å følge denne tråden!
Re: Esveen's BMW K100RS
Takk for det Øyvind 

Batteriet jeg fikk med lader, men spenningen faller fort. Blir bare tull med feilsøking om spenninga er feil. Ble innkjøp av nytt batteri. Kostet 700kr, så ikke noe å si på det.
Fikk sveiset tanken, kjørte hjem og monterte batteri/tank og alle slanger. Slo på litt bensin og oppdaget at tanken ikke var helt tett i sveisen. Drapp noen dråper fremdeles.
Slo på tenninga og killswitch i startstilling. Ingen lyd fra pumpa i det hele tatt. Byttet om på bensinpumpereleet og hornreleet som jeg vet fungerer. Ingenting. Tok av tanken, tømte den for bensin, fant fram en 12v spenningsforsyning og holdt på pluggen til tanken. Ingenting. Demonterte pumpa og testet - ingenting. Ringte å bestillte ny pumpe som jeg får på fredag - dyrt!
Dro så ned til verkstedet å leverte tanken til sveiseren. Tømte på litt vann og fant en sprekk i sveisen. Nå står tanken til lufting/tørking til i morgen.
Demonterte tanklokket og rengjorde. Må ha den ene pakningen ny samt alle skruer.
Har trua på å få fyr i helga! Har time på mandag på biltilsynet for henting av skilt.

Batteriet jeg fikk med lader, men spenningen faller fort. Blir bare tull med feilsøking om spenninga er feil. Ble innkjøp av nytt batteri. Kostet 700kr, så ikke noe å si på det.
Fikk sveiset tanken, kjørte hjem og monterte batteri/tank og alle slanger. Slo på litt bensin og oppdaget at tanken ikke var helt tett i sveisen. Drapp noen dråper fremdeles.
Slo på tenninga og killswitch i startstilling. Ingen lyd fra pumpa i det hele tatt. Byttet om på bensinpumpereleet og hornreleet som jeg vet fungerer. Ingenting. Tok av tanken, tømte den for bensin, fant fram en 12v spenningsforsyning og holdt på pluggen til tanken. Ingenting. Demonterte pumpa og testet - ingenting. Ringte å bestillte ny pumpe som jeg får på fredag - dyrt!
Dro så ned til verkstedet å leverte tanken til sveiseren. Tømte på litt vann og fant en sprekk i sveisen. Nå står tanken til lufting/tørking til i morgen.
Demonterte tanklokket og rengjorde. Må ha den ene pakningen ny samt alle skruer.
Har trua på å få fyr i helga! Har time på mandag på biltilsynet for henting av skilt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992