Flankers rare turer og fjas! - Stenger sjappa :-/

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Flankers rare turer og fjas! - Himmelsprett i Bibelbeltet

Legg inn av Flanker »

Åja... Har vært der ja. Hardanger på MC i fjor, og har bodd ett år i Bergen (2003-2004). Riktignok uten MC den gang. Men jeg kommer gjerne tilbake :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Himmelsprett i Bibelbelte

Legg inn av LordShaft »

Med andre ord, ingen gode unnskyldninger for ikke å ta turen igjen :redface :thumleft :thumleft

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Himmelsprett i Bibelbelte

Legg inn av Flanker »

Bilde
En våt dag i dag, men vi har kjørt fra det verste regnet nå. Liten stopp nord for Arendal sånn ca.

"Klim... Guaranteed to keep you dry! Except your balls, they'll always get wet". Eller noe sånt... Ikke til å unngå når man sitter i en vanndam, men ull under gjør susen. Ellers tørr og nokså varm så langt ja. Om en times tid blir det lunsj :thumleft

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Flankers rare turer og fjas! - Himmelsprett i Bibelbelte

Legg inn av TBI81 »

Steike for noen kofferter! Hvor mange liter er de på?

Oppdaget i går at det faktisk går an å få alu kofferter på 2015 modellen smcr. Jeg liker nesten tanken. Leke adventure :knegg

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Flankers rare turer og fjas! - Himmelsprett i Bibelbeltet

Legg inn av Flanker »

Usikker... Ca. 30+35 liter i sidekoffertene vil jeg tippe. Det er BMWs Vario kofferter, så de ser større ut enn de egentlig er da.

Nå er det lunsj her. Tørr på ballene igjen, men føttene sliter. «Svindeltex» membran i fottøyet funker dårlig i timevis med regn... Meh!

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Flankers rare turer og fjas! - Himmelsprett i Bibelbelte

Legg inn av TBI81 »

Det viktigste er tross alt å være tørr bak øra :knegg
Har sånne svindltex på støvlene mine også. Bør finne meg noen nye ..

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Himmelsprett i Bibelbelte

Legg inn av Flanker »

En liten turrapport må til ja :prf


Dag 1 - https://goo.gl/maps/yyxvk" onclick="window.open(this.href);return false;

Torsdag var det planlagt avreise kl. 09:00, men som vanlig var vi "fashionably late" og rullet avgårde hjemmefra kl. 09:40 i finvær med sol og ca. 10 grader... Turen gikk langs kjente veier helt til Drangedal i Telemark, men det er uansett fine veier! I en hårnål mellom Siljan og Skien fikk jeg forøvrig tatt farvel med pysestripen på høyre side av bakdekket, da jeg banket sykkelen igjennom kurven i 2. giret. Må si at Tourance Next bakdekket kjennes langt mer stabilt ut når man tar dekket til grensa enn det gamle Tourance (uten EXP/Next) gjorde. Faktisk var det helt udramatisk, selv med passasjer bakpå, så kudos til Metzeler... Dette er gode dekk!

Litt før Drangedal var tok vi en pause på en rasteplass, og inntok medbragt matpakke til lunsj. Men kaffe hadde vi ikke med, så vi måtte ha en kort stopp på Esso'en i Drangedal for å få i oss en kopp med sort også!

Bilde


Med kaffi innabords ble veiene med ett ukjente, når vi tok av på Fv358 mot Gautefall og Treungen. Litt inni landet var det mer overskyet enn hjemme, og temperaturene var ikke allverden. Faktisk var det såpass kjølig at varmeholkene måtte på... Veien her var fin GS-vei. Telehiv, sprekker, middels smal og pene kurver - altså en veitype som sykkelen sluker med glede, og et par sykler med kortere fjæringsvei ble tatt igjen og forbikjørt. Litt etter Gautefall var det massiv skogdød av noe slag, og landskapet fikk nærmest et slags postapokalyptisk preg. Noe jeg også fikk fanget på film...

Ved Dølemo utgjør Fv413 en pen liten snarveipå veien sørover. Gå ikke glipp av denne hvis du er i høgget! En god og svingete veibit i et flott landskap. Her fant vi også en fin liten avstikker på grus, som tok oss opp til ei gammel bru. Denne var dessverre stengt, men uansett et fint sted å ta en pause!

Bilde

Obligatorisk MC-tur selfie:
Bilde


Videre i fint driv, og nok en gang på overraskende ålreite MC-veier, ned til Evje der det var på tide å fylle tanken på sykkelen - Før vi fortsatte videre og ankom Rosfjord Strandhotell i Lyngdal litt over kl. 16:00. Koste meg godt på hele dette strekket også, særlig var veien langs innsjøen Lygne (Rv43) flott. Både vei- og naturmessig. Og i en forbikjøring her fikk jaggu forhjulet litt ufrivillig luft under vingene også... Høyst ufrivillig, men helt udramatisk. Det var ikke mange cm. det var snakk om heller :redface

Hotellet fortjener mye skryt! Det ligger nærmest perfekt til, helt nede ved stranden og med Sørlandsbadet som nærmeste nabo. Vi hadde fikset oss rom med utsikt over fjorden, som forøvrig var helt upåklagelig. De har en liten, men fantastisk god ala-carte meny her... Både entrecote og hamburger var nydelig, og det til en svært overkommelig pris. Inntatt på terrassen til restauranten, og skylt ned med rødvin og en iskald CB ble dette meeeeeget oppegående! Skal du bo i Lyngdal, så er dette et godt valg. Selv om det ikke er byens rimeligste hotell.



Dag 2 - https://goo.gl/maps/rgvxt" onclick="window.open(this.href);return false;

Spiste vi entrecote til middag dagen før, så var det i dag indrefileten skulle inntas. Ihvertfall veimessig! Dette var grunnen til at jeg ville hit... Lindesnes Fyr og Rv44 (Nordsjøvegen) fra Flekkefjord til Egersund. Turen ut til fyret startet rundt kl. 10, og veien utover er svært smal og svingete. Litt for svingete for noen... I den første hårnålen vi kom til var det kø i motgående. En motorsykkel hadde veltet midt i svingen, men heldigvis hadde alt gått bra. Fører var på beina og i fin form, der han med hjelp av et par bilister fikk sykkelen opp på to hjul igjen. Den så heller ikke noe skadet ut, så velten må nærmest ha skjedd stillestående. Hvordan han har fått det til blir bare spekulasjoner, men jeg tipper at han enten har kvalt motoren eller fryst til midt i svingen og sluppet gassen.

Vel fremme på Lindesnes måtte vi pent ut med noen sure penger for å komme inn. De pengene ble straks litt mindre sure da vi fikk opplyst at kaffe var inkludert i prisen, og vi brukte god tid på å kikke oss rundt her ute... Bildene taler for seg selv, her er det utrolig pent!

Bilde

Bilde

Bilde

Og så det bildet man ikke forlater Lindesnes på MC uten å ha tatt!
Bilde


Så var det samme veien tilbake til Lyngdal, før kursen ble satt mot Flekkefjord. Nå var det Rv44 jeg gledet meg til, men jaggu ble det ikke disket opp med utmerkede MC-veier også før man kom så langt! Fv465 langs Åptafjorden var egnet til fint driv, med sin prima asfalt, ypperlige kurver og flotte landskap :thumleft

Og så var det Rv44 da... Forventningene var høye, og de ble innfridd. Denne veien tar definitivt plass på min topp 5 liste så langt! Ikke helt på høyde med Nasjonal turistveg Aurlandsfjell, men jaggu ikke langt unna. Jeg skal ikke skrive så mye om den, for ord blir egentlig litt fattige. I stedet kan dere se på videoen, som for det meste inneholder nettopp denne veien. Fra Flekkefjord til Sokndal er det svingete som F, og naturen er utrolig flott på alle måter. Smalt, uoversiktlig og med dyrebar last bakpå bærer filmen på ingen måte preg av noe "Ghost Rider" tendenser, så de som forventet noe sånt blir nok skuffet. Men "Driving Miss Daisy" er helt ålreit det også, ihvertfall her :prf

Ved Åna-Sira krysser man fylkesgrensen inn i Rogaland, og med det har jeg faktisk besøkt alle landets 19 fylker! Hah :thumleft Et lite bilde med utsikt over Jøssingfjord, åstedet for Altmark-saken i 1940:

Bilde

Tilbake mot hotellet ble E39 valgt, slik at vi kom tilbake i vettug tid... Kanskje ikke så lurt? Etter Flekkefjord var det bom stopp og laaaang kø. Vi lanesplittet oss forbi flere kilometer med biler, før vi kom frem til årsaken. Viking var i ferd med å lempe en god smadret bil opp på planet, så vi kunne passere ganske umiddelbart. I følge lokale aviser var det heldigvis ingen alvorlig personskade i denne ulykken!



Dag 3 - https://goo.gl/maps/mZf5M" onclick="window.open(this.href);return false;

Våknet dessverre opp til at værmeldigen hadde rett... Det pissregnet! Men hjem må man uansett, og da ble raskeste vei valgt når vi forlot hotellet kl. 10:00. Med andre ord E39 & E18, som jeg her skal forbigå i stillhet. Det var knapt et minutt med opphold på hele turen hjem, kun variable grader av regn. Dette fortonet seg derfor mest som en test av utstyr, og fasiten ser slik ut:

Han:
  • Klim Overland dress: Litt fuktgjennomslag i balle-regionen helt på starten, da jeg ble sittende i en dam på setet. Men tørket opp etterhvert. Bestått!
    Gaerne G-Adventure støvler: Tette helt til ca. Telemark, da slapp vannet inn... Kunne nesten vri opp sokkene til lunsj i Sannidal, og å være våt på beina er ikke godt. Stryk!
    Schuberth C3 hjelm: Hold tett, Pinlock funker fint! Bestått!
    ... Og hanskene er i utgangspunktet ikke vanntette, men med håndtaksbeskyttere og varmeholker gikk det helt fint. Byttet hansker etter ca. 4 timer og hadde levelige forhold for hendene hele veien
Henne:
  • Jofama Tour Lady dress: Blir våt ytterst, men membranen innenfor holdt jaggu tett hele turen. Bestått!
    Forma stølver (ukjent type): Nei... Samme resultat som Gaerne, også disse med "Svindeltex" membran. Vanngjennomtrenging etter 3-4 timer. Stryk!
    HJC hjelm (husker ikke type): Holdt tett denne også. Pinlock'en er gammel, så den dugget en del, men dette bør uansett byttes med jamne mellomrom. Bestått!
    MP-ASU Gore-Tex hansker: Høyre hanske holdt, venstre lakk som en sil! Muligens var ikke helt lukket ventilasjon på håndbaken å skylde for det, men vått ble det uansett. Stryk!


Har jeg glemt noe nå??? Å ja, videoen ja... Her kommer den! 10 minutter fra dag 1 & 2:

[video]https://vimeo.com/128033195[/video]

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Flankers rare turer og fjas! - Ny video & turrapport

Legg inn av Olav K »

Gild lesning!!
virkelig en flott tur i et nydelig kjøreområde.
Jeg antar at både Flanker og Miss Daisy hadde en framifrå opplevelse i himmelspretten :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Himmelsprett i Bibelbelte

Legg inn av AJ »

Flanker skrev:En liten turrapport må til ja :prf

[video]https://vimeo.com/128033195[/video]
Takk for turen, ja :prop: !

Flott video, folkens :thumleft .
Én ting er sikkert, denne turen skal vi også gjøre i år :yeyeye
En fantastisk fin rute, ser det ut som.
Har kjørt altfor lite i området.
Det blir det endring på.
Takket være din turreportasje og ikke minst video'en :thumleft
Takk for at dere deler :prf
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Flankers rare turer og fjas! - Ny video & turrapport

Legg inn av Tommas »

Flott turrapport, og fint gjensyn med de veiene. Blir nok muligens en tur dit igjen i løpet av sesongen.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Flankers rare turer og fjas! - Ny video & turrapport

Legg inn av ojda »

Flott filmet, og vi vet jo hvor flotte veiene er :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Flankers rare turer og fjas! - Ny video & turrapport

Legg inn av freddy123 »

Flotters rapport og skikkelig bra film , fikk skikkelig lyst til å hive ræva på setet og suse avgårde :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23122
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Ny video & turrapport

Legg inn av Bjerknez »

Flott video Flanker! :thumleft
Jeg ser du tar redigeringen et hakk lenger enn meg så jeg må nok legge litt mer jobb i videoene mine her etter :roll

Her er vertfall videoen fra min tur som er den samme veien som du kjørte. Med på videoen: Bjerknez, Ojda, Ashland, Tommas og (Tommas' ukjente venn).
[video]https://www.youtube.com/watch?v=JBLeDiILE1I[/video]

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Ny video & turrapport

Legg inn av Flanker »

Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger, det varmer virkelig. Særlig når kjerringa var litt småsur for at...

1. Jeg satt oppe til kl. 00:30 i natt og redigerte video.

2. Jeg brukte 45 min. av 17 mai på å sy sammen turrapporten med bilder, tekst og film.

:lol

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Ny video & turrapport

Legg inn av AJ »

Godt videomateriale dette også, Bjerknez :thumleft
Gjør at jeg får enda mer lyst på en lengre tur med det første.
Vinteren må bare slippe taket først...
Har sluddet og snødd her i dag.
Bjerknez skrev:Flott video Flanker! :thumleft
Jeg ser du tar redigeringen et hakk lenger enn meg så jeg må nok legge litt mer jobb i videoene mine her etter :roll

Her er vertfall videoen fra min tur som er den samme veien som du kjørte. Med på videoen: Bjerknez, Ojda, Ashland, Tommas og (Tommas' ukjente venn).
[video]https://www.youtube.com/watch?v=JBLeDiILE1I[/video]
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar