Da ble det en tur til Gaustadtoppen og Vegglifjell idag.
Spurte pliktskyldigst om tenåringene hjemme ville noe spesielt idag, men de ville bare være hjemme, så da ble det start etter egg & bacon frokost, retning Kongsberg og Notodden.
Tok gamleveien om Darbu og Skollenborg idag. Virkelig flott vær, så var en nytelse bare å rulle ivei.
Nedover mot Notodden kunne det gjerne vært færre biler, men burde vel startet tidligere isåfall.
Forbi Notodden var det artig å se et lite fly gå inn for landing og etterhvert ble det litt mindre biler og enklere å passere de som var.
Var veiarbeide ved en bro, så der så jeg i tillegg mitt snitt til å kjøre fremst - og da ble det så og si klar bane videre mot avkjøringen til Tuddal.
Det skikkelige kjøregliset kom fram da jeg kjørte oppover mot Tuddal - flott natur som åpenbarer for hver sving oppover, nyservet MC, kjenne på kreftene og dynamikken i motoren som gjør oppoverbakker til en fest. Ahhh - perfekt !
På vei opp fra Tuddal med et blikk bakover
Bittelitt lenger opp - retning vestover... heldig er den som har tid til å dra lenger vest...
Skarp blå himmel og skarp hvit snø - ditt nærmeste høyfjellsområde
Det ble endel bilder av fjellene med det hvite...
Grense Tinn kommune
Straks gått 75000 km har den, men fortsatt like sprek som en fjellgeit...
Kjøre litt til, ta et nytt bilde bakover der jeg kom fra...
Gaustadtoppen i all sin prakt
...og snart går det utfor igjen. Takk for denne gang!
Litt på vei nedover fant jeg en traktorvei i retning Gaustadtoppen. Kjørte bare noen hundre meter til jeg så det ble hytter, og snudde for ikke å forstyrre eventuelle ferierende. Men det ble da et fint bilde tilbake mot Gaustadtoppen
...og ett nedover mot Rjukan
Vel nede tok jeg mot Austbygde, og fikk tatt et bilde av båtene på andre siden
Mange ute på MC tur idag og noen tok seg fast-food i Austbygde, men jeg fortsatte og fulgte skilt mot Veggli.
På vei mot Veggli... jammen fin utsikt innover dalen her...
Noen fine plasser langs veien...
Siste biten oppover mot Vegglifjell blir det grus og en fin snøfonn, for dagens snøfonnbilde med MC
Som nevnt fin utsikt...
Litt mye ny grus for min smak, men det gikk da greit..
Flotte fjell...
Topp-punktet av veien sånn ca, med en fin dam (Busa Trond tok visst bilde av denne tidligere idag)
Fjell & snø
Såvidt på vei nedover på andre siden er også et fint sted for foto...
...og akkurat der lå det en lemen som ikke hadde klart vinteren...
Fan-tas-tisk utsikt
Hytteområdet i Killingdalen
Nede på Veggli tok jeg sørover mot Kongsberg. Kjørte dog ikke helt til Kongsberg men tok av i Lampeland og kjørte Lyngdal - Sigdal på stort sett flotte veier bortsett fra et litt humpete parti, nærmere Sigdal.
Dagens siste foto ble tatt rett ved der jeg kom ned i Sigdal, måtte jo dokumentere utsikten til Andersnatten

På stranden rett ved var det forresten full soling & bading... må innrømme at det fristet med en dukkert der og da - kjøreklærne blir fort varme og svette på slike dager, men heldigvis hjelper da fartsvinden ...
Fra Åmot ble det motorveien bort til Vikersund - behagelig med litt ekstra fartsvind på sånne dager...
Siste etappe ble Vikersund - Sylling som dessverre ble dagens nedtur. Riktigok ikke med en gang - men etter passering av kommunegrensen til Lier, var det lagt mye grus langs veien (hverken komprimert eller egnet som fyllmasse spør du meg...) som selvfølgelig en rekke bilsjåfører hadde kjørt innom, slik at det lå mengder grus i mange svinger... Her var det perfekt og ikke ett gruskorn forrige helg. Ble rett og slett forbannet og sendte epost til Lier kommune med tittelen
"Hvorfor ønsker Lier kommune å ta livet av motorsyklister ?" (Meldte også fra til 175 og ba de ta opp praksisen med Lier kommune, for dette er en prosess som bør endres, ellers blir det bare gjentagelse av problemet hvert år. Uakseptabelt å sette opp skilt som varsler grus som er tilført av kommunen, fordi Lier kommune's versjon av "Nullvisjonen" = Null feiing (!)