parkerte ved siden av en sp1 på tyrigrava i går. Den fikke adskillig mer oppmerksomhet enn min sykkel kan jeg love deg. Er ikke ofte jeg ser den sykkelen.
Elolz skrev:Selger sa at han var usikker på batteriet, tok det ut for å sjekke i sta, gel batteri fra et eller annet ukjent merke på YTZ9 8Ah med bare 80CCA. Både Yuasa og Varta anbefaler YTZ12S. Varta sitt har 9Ah og 200CCA. Varta har dog et kraftigere YTZ14S med samme dimensjoner og hele 230CCA, men det er 0,4kg tyngre og en hundrings dyrere. Men lurer på å gå for det siden det har samme dimensjon. Er det noe negativt med å gå for dette som er kraftigere, bortsett fra tyngden? Er vel ikke noe mer stress for ladesystemet å lade det opp?
Sykkelen har fått sin første vask i mitt eie. Har tørket av den og skal få lufttørke mens jeg spiser middag, så får jeg gå i gang med lakkrens, polering og voksing. Skal ta eksosanlegget med Autosol og sette det inn med WD-40 etterpå. Så rense kjedet og få det smurt opp. Bestilte noen originale HRC dekaler jeg skal hive på, og NMCU merker til skiltplaten. Har fått montert batterimåler/ladekontakt og nye sorte vindskjermbolter.
Nå går jeg bare å venter på PCV, shorty hendler og led-blinklys.
Det er plutselig blitt kaldt igjen her.. sluddet tidligere i dag og meldt snø til midten av uken...
Jeg ville vel si at hverken vekta (vil du i praksis merke 0,4 ekstra kilo når du kjører) eller en ekstra hundrelapp i pris er tunge argumenter MOT å gå for det det beste.?
Forresten en flott "framtidig klassiker" du har fått deg der, grom lyd og har sikkert et herlig drag fra bunn av.
Håper jeg får se og høre den "live" en gang i løpet av sesongen
Vanskelig å se med det blotte øyet om skivene er skeive. Det skal så lite til før det merkes at en må bruke måleur for å sjekke. Men mest sannsynligvis er det vel skeive skiver som lager litt kvalme... Det er nå uansett ikkje dumt å ta av kalippere å rense de, eg gjorde det når eg bytta om til gsxr gaffel å jaggu var de mykje dritt der og trege stempler sjølv om den kjem fra en 2007 modell...
Blir mer og mer "vanlig" å ha hel bremseslange til hver caliper. Når det gjelder bremse-risting holder jeg en knapp på skiver som har slått seg (ofte pga varmgang). Hadde selv tilsvarende problem, og skrudde av skivene. Når jeg la dem på flatt underlag var en av dem helt ok, og den andre var som en "kjegle". Skifter du skiver, så ville jeg gjort som Gorbys foreslår, -overhal caliperne i samme slengen. Kjapt gjort, og så vet du det funker skikkelig etterpå. Rep-sett til caliperne er en billig "forsikring"!
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Misstanke om skeive skiver? Få sykkelen på depotstøtte sett noe helt inntil skiva (feks blyant eller liggende på en boks eller noe slikt liggende helt nært inntil skiva). Snurr på hjulet og se om skiven beveger seg i forhold til blyantspissen. Tape fast så flytter ikke blyanten så lett på seg.
Som før nevnt, sjekk skivene nøye for kast. Sjekk alle bolter til kaliprene at ingen er løse.
Det finnes trykkfordeler som du kan koble hver slange inn på og som du kan gjemme under styrekronen en eller annen plass. Gjør du det, så passer det også å bytte til stålomspunnet slanger.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Elolz skrev:
Prøvde noen kraftige nedbremsinger på motorveien, og det ristet fælt.. Merker ikke noe særlig ved rolige nedbremsinger, men jeg må ihvertfall finne ut av det. Rister fra side til side i styret, føles litt som wobbling. Var litt overflaterust på skivene før jeg kjørte, slitt vekk nå ihvertfall. Er dette garantert skivene, eller kan det komme risting hvis noen stempler sitter litt? Tenkte å skru av kaliperne og sjekke de og klossene etterpå. Kan ihvertfall ikke se noe skeivhet i skivene, og de virker ikke skeivslitt eller noe heller, ingen kanter eller noe, jevnt over flate.
Kan dette muligens være noe så enkelt som at flyteringene har begynt å gå tregt, evt. "satt" seg?
Regner med at det er flytende bremseskiver på den nye sykkelen din...
Om du ikke allerede har gjort det, anbefaler jeg deg å kjenne om detg er god flytebevegelighet i begge skivene.
Hvis ikke bør du spray på bremserens, evt. også WD-40 på flyteringene for å få i gang bevegeligheten igjen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering