@
chromecast - sorry for sent svar... Nei, gløtta ikke nedom.. var litt i forbikjøringsmodus av snegle-bilister akkurat da

men tipper det var bart nok...
Ellers er man tilbake fra en ukes ferie til syden, nærmere bestemt Santorini

Ferien begynte ellers litt labert da Novair's fly fra Gardermoen ble 14 timer forsinket. Vi fikk da etterhvert både frokost og lunch-kuponger (100 og 200 kr som kunne brukes på mat på Gardermoen).
Så jeg fikk da tid til å studere en feilparkert MC i Duty Free butikken - ikke tvil om at dette var en lur langtidsparkering som har unngått Europark's ellers så årvåkne P-vakter - Det var ihvertfall ingen gule dekorasjoner å se
Ett lite besøk på det lokale Clarion hotellet ble det også tid til - selv om det nesten var litt tilfeldig at vi kom oss dit, grunnet mangelfull info fra både flyselskap og Apollo (dvs Apollo's info desk var stengt(!) ). Clarion hotellet kunne vært høydepunktet i ventetiden, men ble en skuffelse grunnet den dårligste buffeten jeg til dags dato har fått på noe norsk hotell. Her
kunne jo Clarion istedet brukt anledningen som fin egenreklame for å rekruttere nye kunder ved å diske opp med kulinariske gleder (særlig annet trekkplaster har jo ikke hotell i dette området) ... istedet ble man "vaksinert" mot å besøke denne hotellkjeden...
Nåvel, vi kom oss da fram til Santorini sånn i 2-tiden på natten og til "Studio Apartments" kl 3 - ganske nøyaktig 24 timer etter at vi hadde stått opp foregående natt for å rekke flyet 07:25 (som altså gikk 21:40 istedet). Verten var serviceminded og kunne komme "any time" for å sjekke oss inn - så ikke noe problem der. 50 kvm leilighet fire senger, kjøleskap, kokeplater, spartansk ( dvs gresk standard) bad med kun hånddusj og en litt lite effektiv Aircondition - men ellers rent og pent (daglig rengjøring). Det ble til at vi brukte gjennomlufting istedet for aircondition og det gikk greit med en nattetemp på 22-23C og mye vind.
Yr.no varslet for Santorini både før og under reisen at tempen skulle ligge mellom 24 og 26C - men de må ha røyka noen alvorlig sure sokker, for det var minst +5C i forhold til det - dvs 29-31C alle dagene vi var der. (Ikke rart avisene kan lage agurk-nytt om at Oslo er varmere enn Roma hvis de baserer seg på Yr's værvarsler når det gjelder store utland.

)
Tenkte før turen på om jeg skulle leie en MC der en dag eller to - dvs kjøre kun med hjelm som sikkerhetsutstyr, men trafikken var såpass hektisk at jeg vurderte det som litt for sjansespill. Taxiene holdt vel stort sett 80-100 hele tiden uansett om det stod 30 eller 50 på skiltene og var det mopeder/MC eller ATV (mange av de) som gikk sakte, så var det å ligge på støtfangeren til første og beste forbikjøringsmulighet kom. Endel av turistene som hadde litt trafikal erfaring kjørte klokelig tilside med jevne mellomrom... Jeg kom vel fram til at jeg har vært
veldig lykkelig uvitende i yngre dager når jeg putret rundt på moped i Syden.
Så da ble det ren R&R istedet med late dager på Perissa stranden og lunch på tavernaer ved stranden, og en og annen tur med taxi - taxiturene var egentlig spennende nok.
Første turen vi tok fra flyplassen og til leiligheten var omtrent som å sitte på med en som kjørte Rally Monte Carlo
Et besøk til Fira kan anbefales for utsikten og shoppingen (befriende fri for innkastere). Ved Perissa-stranden der vi bodde var det ikke så mye annet enn spisesteder, "supermarket" og et bakeri. De bedre restaurantene ligger også i Fira og vi spiste på en som het Sphinx (nede i venstre hjørne på bildet under), som virkelig hadde gourmet-klasse på maten (riktignok til ca 4x prisen på tavernaene i Perissa dvs 130 Eur istedet for 35 Eur for full middag til famile på 4) - men det var det verdt !

Med på kjøpet får du også med en helt eksepsjonell utsikt. (Tatt med mitt velbrukte Sony RX100 dette også

)
Tar med noen flere bilder

Men... dette er jo en MC blogg, så da tar jeg med et bilde av en "Busa" som faktisk var parkert rett utenfor svømmebassenget ved leiligheten vår.
Turen hjem gikk heldigvis etter skjema - kun en halvtime forsinket fly og litt ekstra spenning da taxien vi tok til flyplassen fikk en liten stopp rett før et kryss. Det var opp med panser og fylle på fra en liten flaske. Mener han sa det var noe med "gears"... men på flasken så jeg ihvertfall det stod DOT 3 - som vel er bremsevæske... og det kan rime med at han pumpet mye på en pedal... så det
kan hende vi var nærmere å seile ut i krysset uten bremser enn jeg helt liker å tenke på...
Borte bra, men hjemme best. Utrolig hvordan man verdsetter norsk standard etter en slik tur - men samtidig tror jeg det er sunt å oppleve andre lands standard, ikke minst for barna :-)
Man tilpasser seg og det er jo utrolig gunstig priset om man er villig til å gå for litt mindre luksus - vi betalte for 7 netter i nevnte leilighet 3500,- (brukte Booking.com)
Flyturen var 8400,- for oss alle (restplasser Apollo, kun fly) - så da snakker vi faktisk sydenferie for 12000,- for en uke for 4. Ikke verst mener nå jeg :-)