AJ Arena...
- Tore L
- Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Re: AJ Arena... Fredagstur med et skudd for baugen...
Det må jeg si var service AJ, slike forhandlere er gull vært og da er det lett å kjøpe neste sykkel der også. Trist med 1290 din, men slike ting skjer jo når vi er ute og kjører, flaks at du egentlig var på vei til forhandleren og kunne ta tak i problemet med en gang. Gleder meg til å lese om opplevelsen med 2021 mod 1290, kontra din 2018 mod.
51 tusen km allerede, du ligger ikke på latsiden AJ når det gjelder Mc kjøring - jeg har 7500km til sammenligning, på min 2018 mod :)
51 tusen km allerede, du ligger ikke på latsiden AJ når det gjelder Mc kjøring - jeg har 7500km til sammenligning, på min 2018 mod :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Ja, når det først skulle skje så var det jo på mest mulig gunstig tid og sted. Hadde vært langt verre om skaden hadde skjedd langt utenfor allfarvei.Tore L skrev: 28 mai 2021, 20:28 Det må jeg si var service AJ, slike forhandlere er gull vært og da er det lett å kjøpe neste sykkel der også. Trist med 1290 din, men slike ting skjer jo når vi er ute og kjører, flaks at du egentlig var på vei til forhandleren og kunne ta tak i problemet med en gang. Gleder meg til å lese om opplevelsen med 2021 mod 1290, kontra din 2018 mod.
Og servicen er det ingenting å si på hos Motorspeed. Hyggelige og hjelpsomme folk

Og ja, kilometerne blir mange på syklene mine. Sånn har det alltid vært

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Så til inntrykkene fra dagens prøvekjøringer.
Først 1290 SA S:
Her legger man først veldig godt merke til at KTM virkelig har jobbet med finish og detaljer.
Fikk dessverre ikke tatt detaljerbilder slik jeg gjerne pleier å gjøre når jeg prøvekjører sykler siden kameraet lå i veska på min egen sykkel på verkstedet.
Alt ser mer og bedre integrert ut enn modellen jeg har og det det nye TFT displayet er bare overveldende. Og den nye adaptive cruisekontrollen funket suverent og jeg synes den faktisk fungerte bedre enn nybilene jeg har testkjørt de siste årene.
Førersalen er noe lavre enn på min uten at det går ut over opplevelsen av å forsatt sitte på og ikke i sykkelen.
Så fortsatt godt overblikk over trafikkbildet bak styret på nye KTM 1290 SA
.
Den nye vindskjermen opplevdes hakket bedre enn på min og styret er blitt litt smalere og trukket mor mer tilbake mot føreren. Resultatet er godt førermiljø og svært behagelig kjørestilling for meg. Dog litt skarpere knevinkel uten at dette gjør noe.
Også er det liten tvil om at tyngdepunktet er blitt lavere som gjør sitt til at sykkelen oppleves mer balansert og tryggere uten denne følelsen av at sykkelen er på vei mot det uunngåelige vippepunktet når man lener den litt for mye til siden.
Svingarmen er blitt lengre på den nye modellen og dette merkes ved pådrag ved at retningsstabiligteten er blitt enda bedre enn på modellen jeg har.
Ellers er motoren den samme heftige saken
!
Originalsalen kjentes helt grei ut, men jeg vet ikke om den er bedre enn originalsalen på min, som jeg aldri har prøvd siden jeg fikk min levert med Powerparts sal.
Siden det ble en amputert tur i dag pga. av radiatorskaden var jeg ikke helt tilstede, for å si det slik, under dagens prøvekjøring.
Hadde jeg ikke hatt akkurat det hengende over meg skulle jeg beskrevet sykkelen mer i detaljer. Ikke minst tatt nærbilder av sykkelen. Ikke minst den nye tanken som bredder seg ganske mye ut på sidene.
Litt skuffende at den store tankkonstruksjonen ikke rommer mer enn det samme som min, nemlig 23 liter. Om jeg ikke visste, men skulle gjette så ville jeg nok trodd at tankkapasiteten hadde vært en god del mer, minst 30 liter.
Kjøremessig ligner den nye modellen mer på den første 1290 SA, som kom i 2015 og som hadde en lignende tankløsning med lavtliggende kamre på hver side hvor tankvolumet var 30 liter. Altså lavere tyngdepunkt enn på den jeg har nå, men ikke fullt så lavt som på den nye modellen.
Helhetsinntrykket er at dette er en skikkelig gjennomarbeidet sykkel med helt tydelig standardheving på finish, design og detaljer. En fantastisk flott sykkel!
Og fortsatt kjededrevet. For meg betyr det ingenting. Men jeg må si jeg synes litt synd i de som evt. velger noe annet enn denne nettopp fordi den er kjededrevet selv om de nærmest har uimotståelig lyst på en
.
Så ja, den frister...
Meeen... jeg må nok ha is i magen denne gangen.
Tror jeg...

Først 1290 SA S:
Her legger man først veldig godt merke til at KTM virkelig har jobbet med finish og detaljer.
Fikk dessverre ikke tatt detaljerbilder slik jeg gjerne pleier å gjøre når jeg prøvekjører sykler siden kameraet lå i veska på min egen sykkel på verkstedet.
Alt ser mer og bedre integrert ut enn modellen jeg har og det det nye TFT displayet er bare overveldende. Og den nye adaptive cruisekontrollen funket suverent og jeg synes den faktisk fungerte bedre enn nybilene jeg har testkjørt de siste årene.
Førersalen er noe lavre enn på min uten at det går ut over opplevelsen av å forsatt sitte på og ikke i sykkelen.
Så fortsatt godt overblikk over trafikkbildet bak styret på nye KTM 1290 SA

Den nye vindskjermen opplevdes hakket bedre enn på min og styret er blitt litt smalere og trukket mor mer tilbake mot føreren. Resultatet er godt førermiljø og svært behagelig kjørestilling for meg. Dog litt skarpere knevinkel uten at dette gjør noe.
Også er det liten tvil om at tyngdepunktet er blitt lavere som gjør sitt til at sykkelen oppleves mer balansert og tryggere uten denne følelsen av at sykkelen er på vei mot det uunngåelige vippepunktet når man lener den litt for mye til siden.
Svingarmen er blitt lengre på den nye modellen og dette merkes ved pådrag ved at retningsstabiligteten er blitt enda bedre enn på modellen jeg har.
Ellers er motoren den samme heftige saken

Originalsalen kjentes helt grei ut, men jeg vet ikke om den er bedre enn originalsalen på min, som jeg aldri har prøvd siden jeg fikk min levert med Powerparts sal.
Siden det ble en amputert tur i dag pga. av radiatorskaden var jeg ikke helt tilstede, for å si det slik, under dagens prøvekjøring.
Hadde jeg ikke hatt akkurat det hengende over meg skulle jeg beskrevet sykkelen mer i detaljer. Ikke minst tatt nærbilder av sykkelen. Ikke minst den nye tanken som bredder seg ganske mye ut på sidene.
Litt skuffende at den store tankkonstruksjonen ikke rommer mer enn det samme som min, nemlig 23 liter. Om jeg ikke visste, men skulle gjette så ville jeg nok trodd at tankkapasiteten hadde vært en god del mer, minst 30 liter.
Kjøremessig ligner den nye modellen mer på den første 1290 SA, som kom i 2015 og som hadde en lignende tankløsning med lavtliggende kamre på hver side hvor tankvolumet var 30 liter. Altså lavere tyngdepunkt enn på den jeg har nå, men ikke fullt så lavt som på den nye modellen.
Helhetsinntrykket er at dette er en skikkelig gjennomarbeidet sykkel med helt tydelig standardheving på finish, design og detaljer. En fantastisk flott sykkel!
Og fortsatt kjededrevet. For meg betyr det ingenting. Men jeg må si jeg synes litt synd i de som evt. velger noe annet enn denne nettopp fordi den er kjededrevet selv om de nærmest har uimotståelig lyst på en

Så ja, den frister...

Meeen... jeg må nok ha is i magen denne gangen.
Tror jeg...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Dette var matnyttig info AJ, plundrete med vannlekkasje på KTM’n men bank i bordet du har ikke hatt mye plunder :)
Større bensintank har jeg ønske om hver gang jeg kjører sammen med de som har 30+ liter, adaptiv cruise er også på ønskelista da cruise benyttes veldig ofte på rene transport etapper på fine veier. Er veldig glad i sykler du sitter i, 1290’n er en av de bedre selv om det er noen som er veldig bra. Også er det jo alt det nye som følger med en ny modell som er kjekt å ha. Har lyst på ny 1290, K1600 og flere Z veteransykler ...
1290’n jeg har er mer en bra nok for meg, K1600 har jeg ikke bruk for men flere Z veteransykler blir som å ha en god sparekonto 
Større bensintank har jeg ønske om hver gang jeg kjører sammen med de som har 30+ liter, adaptiv cruise er også på ønskelista da cruise benyttes veldig ofte på rene transport etapper på fine veier. Er veldig glad i sykler du sitter i, 1290’n er en av de bedre selv om det er noen som er veldig bra. Også er det jo alt det nye som følger med en ny modell som er kjekt å ha. Har lyst på ny 1290, K1600 og flere Z veteransykler ...

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
-
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Er det ingen form for radiator beskyttelse på sykkelen du har AJ?
If you gonna be dumb you gotta be tough
Sist redigert av dypen den 29 mai 2021, 15:42, redigert 1 gang totalt.
dypen

- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Jeg har ofte lurt på hvorfor radiatoren på Super Ténéré er plassert i venstre kåpeside og ikke foran motoren som er mer normalt. Men nå ser jeg jammen et godt poeng med det 
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk

- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Ikke annet enn det som er fabrikkmontert og som åpnbart ikke var godt nok...
Har kjørt mye på grus, men aldri opplevd å få stein eller grus på radiatoren. Mye takket være den lange forskjermen.
Også skjer dette på en asfaltert riksvei. Antakelig en annen gjenstand enn stein, vi jeg tro.

Har fått mange steinsprut på bil riktignok opp gjennom åra og alle fra øvrig trafikk på asfalterte veier, generelt mye dritt på kanter og veiskulder og noe sitter i dekkene og løsnet når de når en viss hastighet og treffer deg ...
dypen

- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Jeg skal ikke si det sikkert, men tror sidemonteringen av radiatoren på ST'en din først og fremst er gjort slik for å gi motoren mest mulig fartsvind og som en del av å kanalisere mest mulig av motorvarmen vekk fra føreren.kjellv skrev: 29 mai 2021, 15:29 Jeg har ofte lurt på hvorfor radiatoren på Super Ténéré er plassert i venstre kåpeside og ikke foran motoren som er mer normalt. Men nå ser jeg jammen et godt poeng med det![]()
Smart plassering av radiatoren på mange måter, men kanskje ikke fullt så smart om man skulle være uheldig å velte...
Noe flere testkjørere påpekte i sin tid.
Nye 1290 SA har fått to sidemonterte radiatorer som gjør at framre sylinder er mer blottstilt for fartsvind. Og dette er nok gjort mest av hensyn til å regulere motorvarmen best mulig vekk fra føreren. Dette med mye motorvarme mot beina på føreren ved saktekjøring og køståing har vært et punkt en del eiere har lite fornøyd med. Men nå skal altså det ha blitt bedre med disse skråstilte sidemonterte radiatorene.
Men om de er mindre utsatt for steinsprut er jeg neimen ikke sikker på siden de ikke er skjult bak et sidedeksel som på ST'en.

- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Mens 1290'en står på verksted og forhåpentligvis blir friskmeldt i løpet av neste uke, har jeg fått låne 390 Duke demosykkelen til Motorspeed.
Ble registrert mens jeg var der da selger Anders foreslo at jeg kunne komme meg hjem med denne.
Om den nye 1290'en ikke hadde vært bortbooket til testkjøring i dag, lørdag 29. hadde jeg fått låne denne, fikk jeg bekreftet.
Hadde sikkert fått lånt 890 Adventure R sykkelen som jeg også prøvekjørte. Men den falt på ingen måter i smak. For høy for meg og med en helt feilplassert girpedal i forhold til det jeg er vant med.
Motoren derimot, overbeviste så det holdt
!
Så til denne lille 390 rakker'n, da- En skikkelig artig sykkel, som størrelsesmessig kan virke til og med litt mindre enn dagens 125 kubikkere
!
Naken sykkel hvor man sitter oppå forhjulet omtrent og med en murrende kvikk ensylindring som responderer bra på alle gir.
Overraskende spenstig motor, må jeg si!
Ikke det minste rart at dette er en av Norges mest solgte sykler for tiden .
Og av ren nysgjerrighet måtte jeg i dag prøve å feste SW-Motech saklveska, som jeg hadde med meg på tur på 1290'en i går.
På Motorspeed var jeg overbevist om at dette ikke lot seg gjøre, men fikk med meg veska tilbake takket være motorsyklisten fra Vestre Gran, som jeg har nevnt i tidligere innlegg.
Men jeg hadde altså fått med meg denne på 390'en også, viser det seg:
Er nesten fristet til å slenge på bordet tusenlappene som kreves for ha en slik disponibel til kjøring i nærområdet
.
Og det var helt uproblematisk å kjøre denne fra Lillehammer og hjem.
Lavere støynivå i hjelmen enn på 1290'en og ren fartsvindflyt. Rett og slett ganske behagelig opp til en viss fart før vindtrykket merkes godt.
Ble registrert mens jeg var der da selger Anders foreslo at jeg kunne komme meg hjem med denne.
Om den nye 1290'en ikke hadde vært bortbooket til testkjøring i dag, lørdag 29. hadde jeg fått låne denne, fikk jeg bekreftet.
Hadde sikkert fått lånt 890 Adventure R sykkelen som jeg også prøvekjørte. Men den falt på ingen måter i smak. For høy for meg og med en helt feilplassert girpedal i forhold til det jeg er vant med.
Motoren derimot, overbeviste så det holdt

Så til denne lille 390 rakker'n, da- En skikkelig artig sykkel, som størrelsesmessig kan virke til og med litt mindre enn dagens 125 kubikkere

Naken sykkel hvor man sitter oppå forhjulet omtrent og med en murrende kvikk ensylindring som responderer bra på alle gir.
Overraskende spenstig motor, må jeg si!
Ikke det minste rart at dette er en av Norges mest solgte sykler for tiden .
Og av ren nysgjerrighet måtte jeg i dag prøve å feste SW-Motech saklveska, som jeg hadde med meg på tur på 1290'en i går.
På Motorspeed var jeg overbevist om at dette ikke lot seg gjøre, men fikk med meg veska tilbake takket være motorsyklisten fra Vestre Gran, som jeg har nevnt i tidligere innlegg.
Men jeg hadde altså fått med meg denne på 390'en også, viser det seg:
Er nesten fristet til å slenge på bordet tusenlappene som kreves for ha en slik disponibel til kjøring i nærområdet

Og det var helt uproblematisk å kjøre denne fra Lillehammer og hjem.
Lavere støynivå i hjelmen enn på 1290'en og ren fartsvindflyt. Rett og slett ganske behagelig opp til en viss fart før vindtrykket merkes godt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

- L-NA
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Årsaken til denne plasseringen er hovedsaklig for å flytte vekt fremover på fremhjulet. Radiator på ene siden, og elektronikk og batteri på andre. Men mest utgjør motor som er flyttet lengre fremover. Også sylinderene er mer oppreist for å få motor lengre frem.kjellv skrev: 29 mai 2021, 15:29 Jeg har ofte lurt på hvorfor radiatoren på Super Ténéré er plassert i venstre kåpeside og ikke foran motoren som er mer normalt. Men nå ser jeg jammen et godt poeng med det
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Da har man bestilt en slik:
https://evotech-performance.com/collect ... 17-onwards
Hadde maken på den forrige KTM'en hvor jeg ikke var i tvil om at jeg ville ha en slik siden radiatoren på den virket langt mer sårbar mot steinsprut enn 1290'en jeg har nå.
https://evotech-performance.com/collect ... 17-onwards
Hadde maken på den forrige KTM'en hvor jeg ikke var i tvil om at jeg ville ha en slik siden radiatoren på den virket langt mer sårbar mot steinsprut enn 1290'en jeg har nå.

Godt du fikk hjelp på direkten og til og med lånesykkel
Jeg husker en engelskmann med lik GPZ1000RX til min på slutten av 80 tallet jeg snakket med på torget i Bergen som mente han hadde sett noe "fly" inn i radiatoren på vei over Hardangervidden. Når vi bøyde oss ned så satt det en spurv med nebbet trøkt inn i radiatoren
Jeg bruker Bergen MC Center siden de forhandler bla Kawasaki i Bergen. De hadde en heftig brann på verkstedet med over 800 grader natt til mandag. Men nok om det. De har alltid vært meget behjelpelige når jeg har trengt hurtig hjelp, blandt annet husker jeg en gang en kollega på jobben rygget ned sykkelen min 4 dager før ferie. Fredag ettermiddag var deler for 40 000 skiftet og ferien kunne starte.
Det siste var rett før brannen, da jeg fikk de til å ta service på dempere. De rakk ikke å bli ferdig samme dag, så jeg fikk låne en spell ny Katana med null på telleren som de registrerte der og da. Artig å kjøre en sånn replica. Var der ute idag og snakket med de, og de håper at de har delvis butikk og verksted på plass om en god uke. Men Katana'en så jeg ikke, mulig den stod parkert på verkstedet... og selve verkstedet er det lenge til er klart..
https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/GapO ... -inn-ennaa

Jeg bruker Bergen MC Center siden de forhandler bla Kawasaki i Bergen. De hadde en heftig brann på verkstedet med over 800 grader natt til mandag. Men nok om det. De har alltid vært meget behjelpelige når jeg har trengt hurtig hjelp, blandt annet husker jeg en gang en kollega på jobben rygget ned sykkelen min 4 dager før ferie. Fredag ettermiddag var deler for 40 000 skiftet og ferien kunne starte.
Det siste var rett før brannen, da jeg fikk de til å ta service på dempere. De rakk ikke å bli ferdig samme dag, så jeg fikk låne en spell ny Katana med null på telleren som de registrerte der og da. Artig å kjøre en sånn replica. Var der ute idag og snakket med de, og de håper at de har delvis butikk og verksted på plass om en god uke. Men Katana'en så jeg ikke, mulig den stod parkert på verkstedet... og selve verkstedet er det lenge til er klart..
https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/GapO ... -inn-ennaa
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Ja, jeg må bare berømme Motorspeed i dette tilfellet.KawaKjetil skrev: 29 mai 2021, 20:18
Så langt veldig fornøyd. Så gjenstår det å se hvor lang tid det tar før den nye radiatoren er på plass. Men de har nok en sikker anelse om at dette skjer rimelig kjapt, innen få dager. Ellers ville de neppe tilbudt meg en kliss ny demosykkel for å komme meg hjem.
Det samme skjedde nemlig med meg; de registrerte denne der og da med 0 km. på telleren.
Da må man tillate seg å tro at man har opparbeidet seg god tillit som kunde :) .

- Gammelsmurfen
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Forholdsvis billig forsikring mot inmobilitet med radiator-beskytter, de tåler ikke mye og kjører man litt grusveier med en del møtende trafikk, spesielt biler eller traktor så skal det ikke så mye til.
Syns litt generelt at det er alt for mange som er sløve med å dempe farten på grusveier da man møter andre, det er bare ren høflighet da man vet at det fort hagler stein. Med dagens miljøvennlige lakk og ruter som koster mange titall´s tusener å skifte grunnet varmetråder, elektronikk og evt. varmereflekterende så er ikke det så kult.
Ikke for det, de fleste skadene relatert til steinsprut (på bil vel og merke) har som regel skjedd på asfaltert vei og faktisk ofte de samme stedene utrolig nok.
Bakken opp fra Sinsenkrysset til Bjerke på RV4 retning nord er en vinner, selv om det til og med er "grillrist" på toppen av autovernet i midtdeler.
Østre aker vei også... mye mulig det har noe med at det er veier jeg kjører til og fra jobb (før covid 19), men jeg kjører jo en del andre "faste" veier også uten at det har vært likedan.
Syns litt generelt at det er alt for mange som er sløve med å dempe farten på grusveier da man møter andre, det er bare ren høflighet da man vet at det fort hagler stein. Med dagens miljøvennlige lakk og ruter som koster mange titall´s tusener å skifte grunnet varmetråder, elektronikk og evt. varmereflekterende så er ikke det så kult.
Ikke for det, de fleste skadene relatert til steinsprut (på bil vel og merke) har som regel skjedd på asfaltert vei og faktisk ofte de samme stedene utrolig nok.
Bakken opp fra Sinsenkrysset til Bjerke på RV4 retning nord er en vinner, selv om det til og med er "grillrist" på toppen av autovernet i midtdeler.
Østre aker vei også... mye mulig det har noe med at det er veier jeg kjører til og fra jobb (før covid 19), men jeg kjører jo en del andre "faste" veier også uten at det har vært likedan.
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Ja, det er nettopp det som er ganske så rart, Gammelsmurfen.
Nemlig at jeg aldri har opplevd noe lignende på grusveier, noe jeg er rimelig godt vant med her jeg bor.
Så kanskje ting spretter unna på en annen måte mot det forholdsvis myke underlaget på grusveier i motsetning til den harde asfalten...
?
Nemlig at jeg aldri har opplevd noe lignende på grusveier, noe jeg er rimelig godt vant med her jeg bor.
Så kanskje ting spretter unna på en annen måte mot det forholdsvis myke underlaget på grusveier i motsetning til den harde asfalten...

- Gammelsmurfen
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Mulig du er inne på noe der altså AJ, for jeg har inntrykk av at på grusveier så blir de slynget mer ut enn opp.
Har observert flere ganger på gode asfaltveier at større stein som har truffet bilen (frontrute eller tak) at de ikke har kommet av kjøretøy foran meg, men fra motgående kjøretøy.
Nå er det vel ofte høyere fart på f. eks. RV 4 enn en gjennomsnittlig grusvei, men kanskje de som kommer flyvende over midtdeler fra møtende kjøretøy rikosjerer i hjulhuset før de spretter ut i god fart.
For hadde de vært slynget direkte ut fra rillene i dekket, så tenker jeg at sannsynligheten vil være større for at de ville bli slengt ut bak hjulet i stedet.
På Enduro og Adventure-sykler burde radiatorene vært bedre beskyttet by design og vært levert med god nok beskyttelse, men sånn er det jo dessverre ikke nødvendigvis.
Har observert flere ganger på gode asfaltveier at større stein som har truffet bilen (frontrute eller tak) at de ikke har kommet av kjøretøy foran meg, men fra motgående kjøretøy.
Nå er det vel ofte høyere fart på f. eks. RV 4 enn en gjennomsnittlig grusvei, men kanskje de som kommer flyvende over midtdeler fra møtende kjøretøy rikosjerer i hjulhuset før de spretter ut i god fart.
For hadde de vært slynget direkte ut fra rillene i dekket, så tenker jeg at sannsynligheten vil være større for at de ville bli slengt ut bak hjulet i stedet.
På Enduro og Adventure-sykler burde radiatorene vært bedre beskyttet by design og vært levert med god nok beskyttelse, men sånn er det jo dessverre ikke nødvendigvis.
- L-NA
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Da er radiatorbeskyttelse bestilt..
. (Greit å lære av andres erfaringer)
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Da har jeg bestilt en KTM nøkkelringbrikke i tre, samme slag som niko har kjøpt og hvor han dessverre bommet litt på logoen...
https://mcsiden.no/viewtopic.php?p=400006#p400006
Siden produsenten befinner seg i distriktet, nærmere bestemt Jevnaker har jeg valgt å hente bestilt vare i butikk.
Spent på resultatet
.
https://mcsiden.no/viewtopic.php?p=400006#p400006
Siden produsenten befinner seg i distriktet, nærmere bestemt Jevnaker har jeg valgt å hente bestilt vare i butikk.
Spent på resultatet

- AJ
- Administrator
- Kontakt:
1290'en er fortsatt indisponert...
.
Men så har jeg til gjengjeld fått testet denne 390 skøyer'n ganske bra nå i løpet av 600 km. På lengre turer, som fra Lillehammer og hjem og Randsfjorden rundt. Med og uten bagasjeløsning og nå i dag et par mil på skikkelig grusvei fra Skjerva til Hvalebykampen.
Ikke akkurat førstevalget på slike veier, men Duke'en funker faktisk overraskende bra på slike veier også.
Og her snakker vi skikkelig grusvei, ikke hardpakked grusvei som f.eks. Jotunheimsveien o.l. :

Men så har jeg til gjengjeld fått testet denne 390 skøyer'n ganske bra nå i løpet av 600 km. På lengre turer, som fra Lillehammer og hjem og Randsfjorden rundt. Med og uten bagasjeløsning og nå i dag et par mil på skikkelig grusvei fra Skjerva til Hvalebykampen.
Ikke akkurat førstevalget på slike veier, men Duke'en funker faktisk overraskende bra på slike veier også.
Og her snakker vi skikkelig grusvei, ikke hardpakked grusvei som f.eks. Jotunheimsveien o.l. :
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Vel...
Da har jeg nettopp sendt en mail til selgeren på Motorspeed, som jeg kjøpte 1290'en av i 2018, om at jeg slår til på tilbudet hans på KTM 390 Duke demosykkelen, som jeg har hatt til disp. siden forrige fredag
!
En 0 km kjørt fabrikkny sykkel registrert på Motorspeed som demosykkel samme fredag for at jeg skulle kunne komme meg hjem igjen etter radiatorskaden på 1290'en.
Altså ingen demosykkel i vanlig forstand siden det kun er jeg som har "demo"kjørt den :) . Og ikke minst innkjørt den
!
Det skal bli skikkelig moro å kjøre denne etter førstegangsservice hvor turtallsvarsleren kan settes der den hører hjemme
.
Ikke mulig med slik endring før etter 1000 km. service.
Så da er jeg blitt en lykkelig eier, får vi håpe
av en 2021 KTM 390 Duke:
Da har jeg nettopp sendt en mail til selgeren på Motorspeed, som jeg kjøpte 1290'en av i 2018, om at jeg slår til på tilbudet hans på KTM 390 Duke demosykkelen, som jeg har hatt til disp. siden forrige fredag

En 0 km kjørt fabrikkny sykkel registrert på Motorspeed som demosykkel samme fredag for at jeg skulle kunne komme meg hjem igjen etter radiatorskaden på 1290'en.
Altså ingen demosykkel i vanlig forstand siden det kun er jeg som har "demo"kjørt den :) . Og ikke minst innkjørt den

Det skal bli skikkelig moro å kjøre denne etter førstegangsservice hvor turtallsvarsleren kan settes der den hører hjemme

Ikke mulig med slik endring før etter 1000 km. service.
Så da er jeg blitt en lykkelig eier, får vi håpe

- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Litt overrasket må jeg innrømme! Er det første April? Blir det å ha to KTMer i stallen, eller blir ddt noe fra Italia etterhvert?
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Ikke 1. april så vidt jeg vetFredrikE24 skrev: 07 jun 2021, 22:57 Litt overrasket må jeg innrømme! Er det første April? Blir det å ha to KTMer i stallen, eller blir ddt noe fra Italia etterhvert?

Blir to stk. KTM i stallen, ja.
Så får vi se hvor lenge det varer...

Husk å oppdatere signaturen nå så 390en ikke føler seg utelatt 
Artig sykkel med mye moropotensial. Små motorer er undervurdert, men kunne nok ikke hatt den som eneste sykkel.
Artig sykkel med mye moropotensial. Små motorer er undervurdert, men kunne nok ikke hatt den som eneste sykkel.