
Etter å ha fylt ut låneskjema fikk jeg beskjed om at jeg måtte komme tilbake med sykkelen innen en time.
Ikke verst :) !
Jeg ble ikke bort så lenge, men fikk meg likevel en tur et lite stykke inn i Nittedal før jeg returnerte.
Men før jeg dro fra Lazy Boyz med denne artige sykkelen slo det meg hvor stor i fysisk størrelse den faktisk er.
Høyreist, lang og smal og med delikat finish

Og jeg fant meg til rette i salen etter kun få meters kjøring. Meget god kjørekomfort. Noe som forsterket seg etter hvert som man kom opp i lovlige og smått litt ulovlige hastigheter...
God vindbeskyttelse og lite vindstøy til æ være en høyreist sykkel med vindskjerm.
God å kjøre, helt klart, med en sittestilling som gir god oversikt over trafikkbildet. Og riktig fin i svingene

Godt utstyrt instrumentpanel har den også med bl.a. girindikator, til min store overraskelse.
Apropos gir, myk og fin femgiret kasse.
Men hva med motoren, som tross alt er den viktigste bestandelen på en MC?
Nja... Nå skal man helt klart ta med i betraktningen at denne demosykkelen var helt ny, knapt kjørt, før jeg fikk prøve den en tur.
Så noe sprekere enn hva den er akkurat nå, blir den nok etter hvert.
Ingen akselerasjonsressurser i nærheten av Duke'en med sine under 6 sek. fra 0 til 100 km/t.
Men med et langt og dravillig femtegir.
Men altså ingen kvikkas som Duke'en, som leverer merkbart mer på såvel 5. som 6 giret.
Hadde Royal Enfield anstrengt seg litt mer for å mer ut av denne fine luft- og oljekjølte motoren, er jeg sikker på at de hadde solgt enda flere av modellen her til lands.
Den beskjedne motoreffekten vil nok være en bremsekloss for en del, vil jeg tro...
Selv merket jeg stor forskjell da jeg fyra opp Duke'en etter demoturen.
Men så er Duke og Himalayan utvilsomt to ganske forskjellige "dyr".
Det gjelder også bremsene, som var overraskende svake på Himalayan i forhold til Duke'en kontante bitt.
Men hovedinntrykket er at Himalayan er en solid bygd motorsykkel med et utseende jeg tror svært mange motorsykkelinteresserte fort blir betatt av. Denne skiller seg markant ut i forhold til alt annet av motorsykler som selges her i landet.
Artig å endelig å fått prøvd en.
Og selv om jeg har påpekt noen svakheter er det slett ikke utenkelig at Duke'en på et tidspunkt kanskje må vike plassen for en Himalayan, som definitivt passer langt bedre på alle grusveiene jeg har rundt meg her jeg bor. Samtidig som den er like lettvinn å hive seg på for handleturer og andre kortere turer i nærområdet.
Komfortmessig tror jeg også den egner seg bedre enn Duke 390 på lengre turer så lenge man legger høyhastighetsambisjonene og ønske om å foreta kjappe forbikjøringer, igjen hjemme...
Her noen bilder fra dagens demotur:
Midtstøtte som standard. Ikke verst!