Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Forum for fulleffekt tung-MC
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av cannon »

simpson skrev:Den eneste japsen som kan måle seg med europeere er ZX10R.
De siste 4-5 års tester av R sykler viser jo det, hverken Honda, Suzuki eller Yamaha har blitt testet nettopp fordi det ikke har skjedd noe utvikling de siste halve tiåret.
Lysår når det gjelder teknologi, elektronikk, rammekonstruksjon og ikke minst vekt.
Nå har riktig nok Yamaha kommet med ett misfoster av en R1, men den når ikke opp.

Ducati er glad i å løfte forhjulet ja, men ikke noe problem. De nye er jo wheeliekontroll også.
De har jo klassens desidert største moment, 40 % høyere en de andre med R4.

Lys? De har jo nyeste teknologi innen LED lys. Og det er veldig bra.
ZX10R presterer bra og 16-modellen er nok hakket hvassere enn 15, særlig med tanke på elektronikk(6-akse gyro-sensor som i nye R1), chassis og toppytelse.
Linken nedenfor er et av mange eksempler på at nye R1 ikke nødvendigvis er helt på krykker. Lukas vant Nordisk Superbike i fjor på en standard R1M ("M" er ikke viktig her) out of the Box. Standard motor og elektronikk, kun skiftet eksosanlegg, montert racekåper og slicks.

For 2015-sesongen vet jeg om 3 havarerte Panigale-motorer i norsk RR, til tross for at det er svært få Panigale´r på banen i forhold til andre merker. Dette blir dyre greier for eieren, særlig når Ducati fraskriver seg ethvert ansvar.

http://www.mynewsdesk.com/se/veidec-ab/ ... ke-1196493

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av simpson »

ZX10R er i en klasse for seg selv når det gjelder japsesykler.
R1 må nok ha noen år til før den er med i toppen, selv om den gjør det bra NM.
Men det norske reglementet er jo litt spesielt kontra resten av verden i Supebike.

Vet ikke om den står enda, men Plassen hadde banerekorden på Rudskogen med en Panigale for ett par år siden.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av WikingTnT »


ZZR-Erling

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av ZZR-Erling »

WikingTnT skrev:1.Duc
2.R1
3.BMW
4.Kawa
https://www.youtube.com/watch?v=X-SfKUoLv9g
1. S1000RR
2. Resten ;)


Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av simpson »

Tøff sykkel, men ikke raskeste fra A til B.
I racing har den ikke vist noe å skrive hjem om selv om BMW satset mest av alle team og hentet topp sjåfører for noen år siden.
De Ga opp VM tittel I 2013.

Forbipasserende
Innlegg: 46
Registrert: 21 mai 2016, 15:09
Motorsykkelen din: Yamaha yzf600r Thundercat

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av Forbipasserende »

Er det ikke stress å kjøre ducati uten gyro da? Litt aktiv canyon carving så steiler sykkelen i hytt og pine. Tenker 959 så har du iallefall sjangs å holde sykkelen nede på veien. Bare nysjerrig. Tør liksom ikke ha ducati, fordi den oppfører seg som en 2 takter crosser. Derfor tenker jeg 4-japse holder seg mer plantet på veien. Men funker gyro så funker gyro.

Men er det ikke slik at tar man vekk all elektronikken så er 150 hk plenty, setter man til elektronikken kan man like godt å ha 300hk haha

Det er et steg å ta et hopp ifra 90hk til 150 isj. Derfor stusser jeg.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av simpson »

Den er så langt unna en gammelt 2 takts cross du kan komme, en R4 er mere lik det.
EN Ducati har enormt moment som kommer tidlig, bortsett fra Panigale, som er litt mer tutallsmaskin og får effekten høyere oppe.
1 gir er bare for å kjøre i gang, hvis du vrir flatt på første for du en overasklese du sent glemmer.
Men i andre og videre er det bare å vri på, men jeg har forhjuket i lufta når jeg passerer 210 kmt, ikke høyt, kanskje 15 cm.
På høsten når det er kaldt i været hander det også i enda høyere hastigheter.
Men det er jo ikke noe problem, du kjører jo ikke på 100% spjeldåpning hele tiden da.
Det er ikke sånn at du ikke kan gi full gass for da går du på ryggen. Da hadde den vært ubrukelig.
Men er du klar over kreftene er det jo ikke noe mer spesielt enn andre raske sykler.
Men dette er på min 1098, min 748 hadde ikke noe i nærheten til disse egenskapene.
Samme med Monster også, ikke forvent at det er noe som drar bakhjulet i 200 kmt.
Det skumleste er vel om du drar på i regn, når momentet virkelig begynner å merkes, fikk jeg hjulspinn i 180 kmt, og det var mye verre følelse enn av litt hjulløft.
Men det handler om å kjenne sykkelen og vite hva som skal til før den prøver å ta livet av deg, for det gjør den om du ikke vet hva du gjør.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23344
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av Bjerknez »

Nå har ikke jeg så veldig snøring på racing eller har satt meg inn i denne sporten over hodet, men er det ikke litt lettvint og si at det er sykkelen som er best selv om den vinner på en bane? Altså jeg tenker litt slik at rundt denne sykkelen så finnes det også et enormt team med mekanikere etc. Dessuten så har man jo også selve føreren som vel også er det viktigste her.

La oss si at BMW S1000RR vant i et løp. Er det sykkelen som er best, eller er det teamet/føreren som egentlig er best? Jeg tipper det er en kombinasjon av alt og dermed blir det kanskje feil å kun vise til sykkelmodellen som blir brukt.

Kanskje sykkelmerket som tapte ikke fikk like stort budsjett akkurat dette året, men prøvde så godt dem kunne med dem pengene dem hadde?

Hvis feks. Molde vant en fotballkamp så er det jo ikke lagkapteinen som er best, men hele laget. ?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av simpson »

Du har to typer team, fabrikkteam og private.
Fabrikkteam har de beste ingeniørene fra fabrikanten, de beste motorene, som de ikke segler til privatteam, mest penger og de beste sjåførene.
Det er de beste syklene som vinner, nettopp pga de tingene der.
Da BMW trakk fabrikkteamet, lå de vel på 2 eller 3 i vm sammendraget.
Nå er vel beste BMW neppe blant topp 10 engang.
Mens sjåførene, som Chaz Davis kom på 3 plass i fjor, ligger på 2 i år.
Han sier selv at han nå kjører en sykkel BMW ikke kunne gi han.
Det er ikke tilfeldig at KAWA har vinnet de siste årene og at det er 2 merker som har vunnet i år, borsett fra 1 merke som vant siste løp som var i regn. Da pleie det alltid å skje uventa ting.
Ingen merker ønsket seg en VM tittel mer enn BMW, men de ga opp.
For noen år siden var Aprilia desidert best, men de siste 2 år er det blitt langt bak.
Det betyr ikke at Aprilia har blitt dårligere, men at de andre har blitt bedre.
Samme med S1000RR, de henger ikke med.

Men så har du noe som heter Superstock, som er samme syklene men mye strengere regler for hva du har lov til å forandre på.
Norge er eneste land i verden som bruker dette som standard for den grommeste klassen, alle andre land bruker superbike reglement.
Dette er så og si orginale ut av boksen sykler.

Men BMW gjør det ikke bra der heller :O
http://www.fim-live.com/en/sport/sport/superstock/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23344
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev:Du har to typer team, fabrikkteam og private.
Fabrikkteam har de beste ingeniørene fra fabrikanten, de beste motorene, som de ikke segler til privatteam, mest penger og de beste sjåførene.
Det er de beste syklene som vinner, nettopp pga de tingene der.
Da BMW trakk fabrikkteamet, lå de vel på 2 eller 3 i vm sammendraget.
Nå er vel beste BMW neppe blant topp 10 engang.
Mens sjåførene, som Chaz Davis kom på 3 plass i fjor, ligger på 2 i år.
Han sier selv at han nå kjører en sykkel BMW ikke kunne gi han.
Det er ikke tilfeldig at KAWA har vinnet de siste årene og at det er 2 merker som har vunnet i år, borsett fra 1 merke som vant siste løp som var i regn. Da pleie det alltid å skje uventa ting.
Ingen merker ønsket seg en VM tittel mer enn BMW, men de ga opp.
For noen år siden var Aprilia desidert best, men de siste 2 år er det blitt langt bak.
Det betyr ikke at Aprilia har blitt dårligere, men at de andre har blitt bedre.
Samme med S1000RR, de henger ikke med.

Men så har du noe som heter Superstock, som er samme syklene men mye strengere regler for hva du har lov til å forandre på.
Norge er eneste land i verden som bruker dette som standard for den grommeste klassen, alle andre land bruker superbike reglement.
Dette er så og si orginale ut av boksen sykler.

Men BMW gjør det ikke bra der heller :O
http://www.fim-live.com/en/sport/sport/superstock/
Uavhengig av hvem som vinner så føler jeg liksom det totale bildet er mer inviklet enn å si at S1000RR/Ducati Panigale etc. er best hvis dem vinner. Sykkelen skal jo kjøres også så sjåførene er minst like viktig som sykkelen.

Jeg synes det blir lagt veldig mye fokus på hvilken sykkel som er best, for på dette nivået tror jeg det er større forskjeller på førere/dagsform/penger/dekkvalg/sponsorer etc. enn det er på selve sykkelen. Eller er jeg helt på villspor? Er det virkelig slik at hvis føreren som kjører først over målstreken med S1000RR, 1 sek. forran han på Ducati (bare et eksempel) hadde den beste sykkelen? Altså at det var sykkelen alene som gjorde at han vant med 1 sek.?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av simpson »

Skjønner hva du mener, men det er ikke kun penger som gjelder.
Det er store begrensninger på antall motorer, hvilken komponeter du kan benytte deg av.
Mye av elektronikken er identisk fra samme leverandør for å holde kosnader nede og for å utligne for budksjettforskjeller.
VM i superbike har aldri vært mer regulert og likestilt enn i år.
BMW VAR det merke som satset mest, hadde størst økonomi, men sykkelen holdt ikke mål.
Chaz Davis var fabrikkfører for BMW, han var en middelmådig fører.
Bytter til Ducati og begynner å vinne løp, stort sett på pallen i alle løp.
Tilfeldig? Neppe.
Ett annet eksempel, Sylvain Guintoli vant vm med Aprilia i 2014.
Bytter til Honda og vinner absolutt ingen ting, bytter til Yamaha og kjemper for å bli blant de ti beste. Han har ikke blitt dårligere fører.
Det viser at en bra fører på en bra sykkel vinner, en bra fører på dårlig sykkel vinner ikke, en dårlig fører på bra sykkel vinner heller ikke.
Du må ha det beste teamet, de beste ingeniørene, de beste førerne og ikke minst de beste syklene. Da vinner du.
Men ett bra team med den beste føreren vinner ikke uten den beste sykkelen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23344
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: Du må ha det beste teamet, de beste ingeniørene, de beste førerne og ikke minst de beste syklene. Da vinner du.
Men ett bra team med den beste føreren vinner ikke uten den beste sykkelen.
Det er nettopp dette jeg mener. Det er flere faktorer som spiller inn enn KUN sykkelen og dermed blir det kanskje litt for enkelt å si at den sykkelen som går først over målstreken som faktisk er den beste. Det er det samlede engasjementet som gjør at en "sykkel" vinner. Men så klart sykkelen og kvaliteten på denne spiller også en meget stor rolle, men det sykkelen i seg selv gir ikke det totale bildet.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av simpson »

Men du vinner ikke uten den beste sykkelen.
Den er det vigtikste.
Sånn er det bare.
Ikke med tanke på kvalitet, men med tanke på kjøreegenskaper, effekt, toppfart, bremser, dempere osv.
Den sykkelen som kommer først i mål etter ett løp på ca 100 km, er den beste hvis dette gjentar seg løp etter løp etter løp......som det kun er Kawa å Ducati som gjør.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23344
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av Bjerknez »

Gjelder dette kun banesyklene, eller er de syklene man får kjøpt i butikken satt opp på samme måte?
Hvis ikke så blir det vel uansett "feil" å si at en Ducati kjøpt i butikk er noe bedre enn Yamaha fordi Ducati har vunnet flest NM titler på bane?

Svar