Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av supersic »

simpson skrev:
supersic skrev:
simpson skrev:Har hatt Ducati i mange år og en 1098 nå, samme som 848 men med større motor.
Det er en helt vanvittig sykkel med kompromissløse kjøreegenskaper.
Det som er viktig er å passe på alt alle servicer er fulgt opp. Kan bli kostbart hvis vedlikeholdet ikke er ivaretatt.
Sånn tull som dårlig pålitelighet og annet vas som gsx750_80 kommer med er bare å glemme.
Det finnes mere folk som ikke har peiling på hva de prater om enn de som faktisk har erfaring.
Har ikke kjørt 899, men har hatt en 1199 på lån i en uke. Det er det ultimate du kan på av racing på 2 hjul.
Ducati er helt i verdenstoppen når det gjelder teknikk og egenskaper og er lysår foran alle japser.
De "lærde" drar ofte opp korte serviceintervaller osv som negativt, men faktum er at min Ducati har dobbelt så lang intervall som min forrige Honda, som skulle ha oljebytte ved 6000 km.
Istedenfor å høre på alle som mener noe om Ducati, uten å ha noe annen erfaring enn å ha siklet etter de på gata, ta deg en tur til forhandler og prøvekjør.
Ducati har laget sykler i 90 år og er det merket som har økt salget mest i 2015.
Det er jo litt rart siden "alle" vet at de er upålitelige og har mange feil :O
Det at BMW troner på toppen av merker med mest feil og mangler ser ut til å være glemt av noen hvis de kan snakke ned andre merker.


PS. Vet om en strøken 1098 som mulig er til salgs :D
.
Oljeskift er nå en ting, men hva er intervallene på ventiljustering på ducatien for ikke å snakke om pris på den jobben
Jo det skal jeg fortelle deg.
Ventiljustering, 24.000 km.
En normal 24.000 service inkl. reimskifte er ca 7-8000 kr hos Løvaas
I dag er det bare 2-3 offisielle Ducativerksteder i Norge, hva de som "skrur masse Ducati" skal ha vet jeg ikke, de får ikke røre min sykkel.
Det er bare Løvaas som har rørt min sykkel med verktøy, og sånn blir det fremover også.
Så er det oljeskift med filter hver 12.000 km
Tror de nye nå har enda lenger intervaller. :lol
Tull det er intervaller på 12tusen på den ventiljusteringen. Ventet du til 24000 så LOL

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av simpson »

Det dessverre helt rett, 24.000 km.
På de gamle Desmoquatro motorene var det 12.000. Men det er mange år siden.
Min sykkel har fulgt alt vedlikehold slavisk gjennom Løvaas.
Sist redigert av simpson den 15 mai 2016, 08:49, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av supersic »

Ducati 1098 har 12K intervaller på ventiljustering

Brukeravatar
Alex-68
Innlegg: 131
Registrert: 30 apr 2016, 14:37
Motorsykkelen din: Gixxer R

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av Alex-68 »

Blir litt som og kaste stein i glasshus og gå inn i en Ford klubb og disse bilene. Ikke mange i klubben som da er enig at Ford er noe dritt.. Litt av det samme her ang Ducati. Når folk spør meg om råd, om de skal kjøpe Duk, så pleier jeg bare og si, "Italiernerne er drit gode på design, men kan fa.. ikke lage kvalitet Bil/Mc." Og det er vel ikke helt uten grunn at brukt Ducati er tungt og selge. Tar fryktelig lang tid og få solgt. Og de som selger litt raskere, men fremdeles tregt er jo Monster og St. Ducati, neitakk... Og ang teknologi, så ser det ikke lyst ut, nå er det vel 5runde som kommer opp i MotoGp og det er vel ett løp begge Ducatine har kommet i mål. Vel, ene gangen løp han over målstreken med sykkelen. Og dette er jo teknologi som kommer på syklene på 2017 modellene.. Men, design!? Overlegne!
Mc Oslo Suger!

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av simpson »

Siden du nevner racing.
Ingen merker har fler vm titler enn Ducati i superbike, som er det nærmeste vi kommer gatesykler.
MotoGP er som formel 1 og kan ikke kjøpes av gud og hvermann.
I år det vel bare Ducati og Kawa som har vunnet løp, med muligens unntak av ett, og det alltid Ducati og Kawa på pallen.

Men siden "alle" vet at Ducati er bare dritten og notorisk upålitelig, bortsett fra vi som faktisk eier en selv, hva er problemet?
Har aldri sett en Ducati langs veien med motorstopp, eller andre problemer.
Noen må ha glemt å fortelle mine sykler dette, for de har aldri stoppet, fusket eller skapt seg, men derimot vært pålitelig og trofast mot meg.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av supersic »

Problemene er nok overdrevet ja. Er nok økonomi som stopper de fleste, bruke 200k på sykkel har de fleste råd til men da er det nok lite igjen i kassa til dyre servicer og eventuelle problemer. Din 1098 JATAKK :-)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av simpson »

Nå begynner du å snakke fornuftig her.
At Ducati er dyrere enn japseracere er det ingen tvil om, at mange ønsker en Ducati er det heller ingen tvil om.
Men at man ønsker en ting men ikke har eller tar seg råd til det er noe annet.
Sykkelen blir ikke dårligere av at du har lyst på noe, men føler ikke du kan.
Det er noe som heter Janteloven, og den er enda sterk i dette landet.

Brukeravatar
Alex-68
Innlegg: 131
Registrert: 30 apr 2016, 14:37
Motorsykkelen din: Gixxer R

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av Alex-68 »

Em, Honda vant i dag, og Duc 2, Kawa 3... Duc 4. Men, de har jo ett team av mekanikere som passer godt på de. Og hvorfor man ikke ser så mange på veien, sier jo bare at de selger dårlig.
Mc Oslo Suger!

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av simpson »

Som jeg sa, kun Ducati og kawa som har vunnet, men muligens en til pga løpet ikke var ferdig når jeg skrev.
Nå var Ducati det merket som økte mest i 2015, så de selger ganske mange.
Men de er mye dyrere enn sine japanske konkuretnter og det utelukker mange potensielle kjøpere som tenker økonomi.

Brukeravatar
Alex-68
Innlegg: 131
Registrert: 30 apr 2016, 14:37
Motorsykkelen din: Gixxer R

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av Alex-68 »

Nicky Hayden dro det lengste strået i dag. Og personlig syntes jeg at Duc er svært overpriset. Og har sine likehetstrekk som med HD ang pris... Duc er helt enestående kvaliteter ang banekjøring, men jeg stoler ikke fem øre på Italiensk. Sikkert synd, pga er ett par type Duc jeg virkelig kunne tenkt meg. Og hadde jeg hatt ett annet inntrykk så hadde jeg uten tvil kjøpt Duc. Jeg forhørte meg på Monsterbike pga Aprillia, har kjørt en del Mille, og de sa Aprillia har samme korte serviceintervaller som Duc, og da ble det Japse igjen.
Mc Oslo Suger!

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Bosted: Indre Østfold

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av EasyRider »

simpson skrev: Min Ducati for det beste stell og følge serviceboka til punkt og prikke, ikke mange kronene forskjell i forhold til noe annet, dessverre.
Men på ELDRE Ducatier, med korte serviceintervaller kan det bli litt dyrere, men de 10-12 siste årene er ikke det noe forskjell på Ducati og noe annet.
Det er ihverfall en ting som ikke må byttes hver 2 år eller 2000 mil. (kommer ann på hva som kommer først) på en eldre japansk sykkel og det er reimer. Nå er det vel bare motoren som kom med panigale og nyere modeller etter som har gått bort fra reimer?


Det vil si at nesten alle modeller før panigale (2011) må ha reim bytte og det vet jeg koster penger.


Min personlige konklusjon er Ducati og Aprilia er rått. Men jeg stoler ikke nok på kvaliteten. Derfor holder jeg meg til ting som er enkelt å skru.
Nemlig japansk.

Jeg vet at du ikke er enig i dette simpson, du trykker jo Ducati til ditt hjerte. :thumleft
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av Monstr »

Her var det mye meninger om forskjellige greier.

Jeg kjenner mange som kjører Ducati. Noen er fornøyde, andre er ikke fornøyde. Når jeg snakket med Cutless forrige helg, og han forteller at hans 2015 mod Ducati har fått komplett nytt ledningsnett for tredje gang, så er jo ikke det veldig overveldende kvalitetsmessig :p

En kollega av meg har også en 2015 mod Duc som det har vært mye plunder med, spesielt elektrisk. Begynte med at blinklyset på venstre foran ikke virket, så sluttet en hel masse greier å tulle før sykkelen måtte få ny ECU.

Dog kjenner jeg også mange som er storfornøyde med sine Ducatier. Jeg synes Pinagle er dritkule, men jeg har ikke råd til å pushe så mye penger i en sykkel, så det får bli med plakaten jeg har hengende av en i garasjen! :)

De fleste mennesker synes jo "sitt merke" er det beste, og det er jo helt lov det også! :) Dog har jo Ducati noen dyre servicepunkter, men slik er det jo med alle sykler. Ducati er jo det eneste merket som fortsatt lager skikkelig R-sykler med V-twin (jeg er jo en ihugget V-twin entusiast) som scorer høyt hos meg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av Bjerknez »

Av de jeg kjenner og har kjørt sammens med de siste to årene så er det kun to av dem som har fått motorstans av forskjellige grunner på tur og som krevde frakt til verksted. Begge syklene det er snakk om er italienere. En Ducati og en Tuono. Ikke akkurat nok til å banke inn i statistikk bøkene, men nok til at en som MEG blir skeptisk til italiensk.

Men tøffe sykler lager dem. Det er helt klart. men som Monstr også skriver: Jeg skulle gjerne hatt en Panigale, men da skulle jeg byttet den ut med taklampa i stua. Et smykke av en sykkel. Jeg kunne t.o.m. hatt en plakat på veggen av en Panigale/Ducati, selv om jeg kjører en BMW selv.

jeg har ikke giftet meg med noe sykkelmerke og alle tre syklene jeg har hatt så langt har vert forskjellige merker. Yamaha, Triumph og BMW. Alle har vert gode på hver sin måte.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av simpson »

Ikke for å "ta igjen" Bjerknez, men eneste sykkelen som har stoppet når jeg har kjørt på tur med andre er en BMW S1000RR.
Veiva knakk i to i 260 kmt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev:Ikke for å "ta igjen" Bjerknez, men eneste sykkelen som har stoppet når jeg har kjørt på tur med andre er en BMW S1000RR.
Veiva knakk i to i 260 kmt.
Må ikke være så beskjeden simpson. Klart det var for å ta igjen :knegg

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Bosted: Viken

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av vim »

Jeg lånte en 899 en hel dag i fjor og må si at det bare forsterket lysten til å kjøpe en. Skulle jeg i dag brukt 170 000 eller mer på en R(R) sykkel, ble det en 899.
Til gjengjeld, har jeg to bekjente med h.h.t. 848 og 1098 og det er et evig verkstedbesøk, har jeg inntrykk av.

Eneste minus med 899, som jeg opplevde, var varmen fra motor/eksos. Det blir rett og slett et must å bruke skinnbukse!

Forbipasserende
Innlegg: 46
Registrert: 21 mai 2016, 15:09
Motorsykkelen din: Yamaha yzf600r Thundercat

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av Forbipasserende »

Hørte nye Ducati har fått lenger service intervaller på ventil klaring.

Fortell gjerne hvordan ducati er lysår foran japsene?

Spm er ducati en sykkel som er vanskelig å holde hjulene på veien hvis en liker akselerasjon, ser for meg at fordekket letter endel på alle gira.?
Er salen med vilje liten og hard og smal som gjør comforten svært ucomfortabel?
Er lysene like dårlige som de alltid har vært på lik linje med 600 japser ifra 90 tallet?

Fineste sykkel jeg vet om er Panigale 959 i hvit med originalt eksos anlegg, ikke den euro-4 hagle versjonen.
Her burde kulturådet gripet inn ;) Så koster den 200.000kr. Det er rimelig for et slikt smykke tør jeg påstå. Skulle en hatt like fint i bil måtte en bikket milllionen lett.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av simpson »

Den eneste japsen som kan måle seg med europeere er ZX10R.
De siste 4-5 års tester av R sykler viser jo det, hverken Honda, Suzuki eller Yamaha har blitt testet nettopp fordi det ikke har skjedd noe utvikling de siste halve tiåret.
Lysår når det gjelder teknologi, elektronikk, rammekonstruksjon og ikke minst vekt.
Nå har riktig nok Yamaha kommet med ett misfoster av en R1, men den når ikke opp.

Ducati er glad i å løfte forhjulet ja, men ikke noe problem. De nye er jo wheeliekontroll også.
De har jo klassens desidert største moment, 40 % høyere en de andre med R4.

Lys? De har jo nyeste teknologi innen LED lys. Og det er veldig bra.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av Bjerknez »


Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av simpson »


cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av cannon »

simpson skrev:Den eneste japsen som kan måle seg med europeere er ZX10R.
De siste 4-5 års tester av R sykler viser jo det, hverken Honda, Suzuki eller Yamaha har blitt testet nettopp fordi det ikke har skjedd noe utvikling de siste halve tiåret.
Lysår når det gjelder teknologi, elektronikk, rammekonstruksjon og ikke minst vekt.
Nå har riktig nok Yamaha kommet med ett misfoster av en R1, men den når ikke opp.

Ducati er glad i å løfte forhjulet ja, men ikke noe problem. De nye er jo wheeliekontroll også.
De har jo klassens desidert største moment, 40 % høyere en de andre med R4.

Lys? De har jo nyeste teknologi innen LED lys. Og det er veldig bra.
ZX10R presterer bra og 16-modellen er nok hakket hvassere enn 15, særlig med tanke på elektronikk(6-akse gyro-sensor som i nye R1), chassis og toppytelse.
Linken nedenfor er et av mange eksempler på at nye R1 ikke nødvendigvis er helt på krykker. Lukas vant Nordisk Superbike i fjor på en standard R1M ("M" er ikke viktig her) out of the Box. Standard motor og elektronikk, kun skiftet eksosanlegg, montert racekåper og slicks.

For 2015-sesongen vet jeg om 3 havarerte Panigale-motorer i norsk RR, til tross for at det er svært få Panigale´r på banen i forhold til andre merker. Dette blir dyre greier for eieren, særlig når Ducati fraskriver seg ethvert ansvar.

http://www.mynewsdesk.com/se/veidec-ab/ ... ke-1196493

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av simpson »

ZX10R er i en klasse for seg selv når det gjelder japsesykler.
R1 må nok ha noen år til før den er med i toppen, selv om den gjør det bra NM.
Men det norske reglementet er jo litt spesielt kontra resten av verden i Supebike.

Vet ikke om den står enda, men Plassen hadde banerekorden på Rudskogen med en Panigale for ett par år siden.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Bosted: Bartebyen

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av WikingTnT »


ZZR-Erling

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av ZZR-Erling »

WikingTnT skrev:1.Duc
2.R1
3.BMW
4.Kawa
https://www.youtube.com/watch?v=X-SfKUoLv9g
1. S1000RR
2. Resten ;)


Svar