Da har endelig ting roet seg ned etter jeg kom hjem i tide for fredags Taco, har vært en fantastisk tur som jeg nok kommer til å gjenta deler av på senere turer, avspark fra tunhovd camping i behagelige 16 grader var en deilig start i forhold til dagen før, men solen og temperaturen lot ikke vente så lenge på seg. Svingte innom en butikk for litt frokost i Geilo og fortsatte så i retning Hardanger, fikk toppa opp tanken i samme slengen til latterlige 13,90 for litern så var ganske fornøyd i det jeg rullet ut av Geilo.
Fine veier og ikke plagsomt mange andre turister på vegen så det gikk behagelig i mitt eget tempo, fikk virkelig nytt utsikten av norsk fjell landskap.
Eneste blemma var litt oppe på vidda hvor noen gjorde noe veiarbeid, fant ut at disse automatiske rafikklysene tydeligvis ikke ser motorsykler, for ene etter andre konvoien kom andre veien uten at lyset skifta, så jeg rulla helt opp til lyset og fikk en bil til å komme litt nærmere, Da skifta det gitt... Jaja man lever og lærer.
Vøringfossen var et flott skue. Men med min høydeskrekk så sto jeg ikke akkurat å ham over gjerdet.. Hehe
Nei jeg kjørte litt videre og fant ut at det var dritglatt inne i disse tunellene på ned, vel abs'en min fant ut av det før det gikk galt hvertfall, var såpass bratt at jeg nok i ettertanke kunne gått ned et gir til for å holde på farta ; ny erfaring.
Etterhvert begynte nå sete mitt å plage meg, og tresmaken gjorde seg gjeldene så på veien ned mot Odda fant jeg en liten rasteplass hvor jeg heiv nedpå de siste rundstykkene jeg kjøpte i Geilo, et lite tips her, smør smelter! Hvertfall i denne varmen....
Så bar det ned til Odda met et par bildestopp og for å riste løs skinkene som nå har fått juling de ikke har sett på 35år,,, minst. Undres over om dette setet ikke er helt riktig for meg....
I Odda møter jeg på bensinstasjonen en gjeng MC folk sånn ca i akkurat gammel nok alder med speil blanke italienske sykler og partay i blikket, sniker meg pent igjennom og inn på O-k'n (leses sirkel k) for en liten forfriskende pølse og brus, og påfølgende 1,5l vann som sårt går med i denne varmen.
Setter så kursen litt hjemover og sikter på Siljan, mot Haukeli går det nå litt trått da skinkene plager meg etter en liten time, bremser litt ned ved Låtefoss men det er så mye folk der at jeg står over for denne gang. Tydelig skifte av landskap til litt mindre daler og trange kløfter, litt småangst for å møte en bobil i de men det går greit. Så bærer det oppover igjen og Haukeli viser sin store prakt, det vil si etter en zillion meter med tuneller, ikke like blaute disse som ved vøringfossen, så var mye mer behagelig å nyte de lavere temperaturer inni.
Haukeli var som Hardangervidda et nydelig syn. Flott natur og en skokk med sauer, og da mener jeg den ullene sorten.
Kom etterhvert ned til Åmot hvor jeg fant en plass for å overnatte gikk for en hytte denne gangen da jeg ikke var helt fornøyd med camping utstyret kona pakka ned til meg, hovedsakelig mangla jeg et bredere liggeunderlag og en fungerende pute. Noe en slik hytte kommer ferdig utstyrt med. Det de ikke kommer utstyrt med er benplass, mangla ca 5cm for at jeg fikk strekt meg ut så madrassen og jeg flytta ned på gulvet, problem løst. En bayer og en halv pizza senere er jeg i drømmeland...

Sent fra min SGP311 via Tapatalk