Almera-gearkassen på eBay - vellykket transplantasjon!!

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Gammelgutt

Re: Almera-gearkassen på eBay - veien fra England til Norge...

Legg inn av Gammelgutt »

Bare det ikke går automatikk i det?.

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Almera-gearkassen på eBay - veien fra England til Norge...

Legg inn av Jalmar »

Tipper AJ er på høygir nå. Men det store spørsmålet blir jo; Transit or leave it ? :-k

Jeg råder AJ til å forsøke hyre en av disse som går på girkasse-linja på bilmekanikerskolen. Det er bare å google på "utvekslingsstudent" :mk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Almera-gearkassen på eBay - veien fra England til Norge...

Legg inn av Globe »

Om ikke det hjelper, så kan han kanskje finne noen på et nærliggende Transit(t)mottak, tror det er UDI som har oversikt over dette.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Almera-gearkassen på eBay - veien fra England til Norge...

Legg inn av AJ »

Jalmar skrev:Tipper AJ er på høygir nå. Men det store spørsmålet blir jo; Transit or leave it ? :-k

Jeg råder AJ til å forsøke hyre en av disse som går på girkasse-linja på bilmekanikerskolen. Det er bare å google på "utvekslingsstudent" :mk
Åpenbart mye artig som skjer her nå ... :eh

:knegg

Får komme med de siste oppdaterringene når jeg kommer hjem igjen på lørdag. Får ikke gjort så mye med akkurat det her på Høgskolen Lillehammer...
:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Almera-gearkassen på eBay - veien fra England til Norge...

Legg inn av Intruder »

Lurer på om jeg skal ta en tur til Høgskolen på Lillehammer jeg,hvis du har lyst på
et - 20 treff.... :ills :sorry :orefk
Har adgang til en Transit jeg,serru :mk
Kanskje vente til sommer`n likevel. :-)å :~| :gk :mrgreen :mc3
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Pollti

Re: Almera-gearkassen på eBay - veien fra England til Norge...

Legg inn av Pollti »

Jalmar skrev:Er det noe som gjør oss giret her på forumet, så er det utvekslingav håpløse ideer. :scratch

Ja, men vi må jo hjelpe AJ da ? Ellers får han aldri gearkassa ut av Transiten og inn i Skodaen sin som ikke har gearstang. Almeraen er det bare å høgge tror jeg. Forresten så har jeg hatt en Skoda 120 GL uten revers. Den var ånkli flott men litt krevende å parkere. Ikke hadde den brekk heller. Det gjelder å hive ut ting en ikke trenger sånn som brekk,revers og annet møl som en kan fint leve ute.
Forresten så har jeg en kamerat som fint klarte seg uten forskjerm i 6 måneder. Det gikk helt ypperlig det helt til en illsint Sheriff sparket i forhjulet midt i et lyskryss. Da knakk støtdemperfestet og den lilla kostemalte Sorgentinaen ble helt miserabel. Da Viking kom for å taue den vekk så klarte de å brekke den i 2. Vi skulle ha saksøkt både Sheriffen og Viking for vandalisme ! :knegg Et under at Viking gjør det så bra i fotball for de vet ikke hva de holder på med.
Siden vi kamperte sammen og gikk på skolen så investerte vi hele studielånet i en 2CV som brakk midt under når vi svingte unna en gæring med 17 i promille som satt fast i en drenerings rist med sin elektriske rullestol. Vi hadde litt mindre promille en gærningen i rullestolen ihvertfall. :scratch Og da vi prøvde å samle samme 2 CVen i ei trillebår for å få den hjem så kom den 4dje gærningen i en Saab 99 Turbo og moset restene til det ukjennelige. Saaben fikk bare en liten bulk i forfangeren. Så da syntes vi alle 4 at det greieste var at vi dro hjem til Saab gubben for å roe nervene. Naboen hans ble ånkli sinna om morgenen for vi hadde visst kjørt på bilen hans om natta. Men gearkassa hans var helt OK ihvertfall. Det var en Mazda tror jeg. :knegg
Men Sheriffen brøt nesten ut i krampegråt om morgenen da vi avleverte 1 stk rullestolmann,fremdeles godt påseilet. Ikke visste vi hvor han bodde. Og 2CVen fikset vi greit med en h bjelke vi sveiset fast under den og litt lettbetong. Og gearkassa virket like fint den :notworthy: Og rullestolen var god kvalitet det og, den virket som den skulle etter litt kvalitetsreparasjoner på Maskinistskolen.
Neste gang du skal ha bil AJ så stiller vi gjerne opp for deg så du får en karet med ånkli fin gearkasse. Trenger du rullestol får du konsultere Ragnhild, det kan hun alt om- :notworthy:

Gammelgutt

Re: Almera-gearkassen på eBay - veien fra England til Norge...

Legg inn av Gammelgutt »

Pollti, jeg tror du bør komme deg hjem til HG snarest, du tenker visst litt for mye når du sitter alene?. :lol

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Almera-gearkassen på eBay - veien fra England til Norge...

Legg inn av Jalmar »

AJ skrev:

Får komme med de siste oppdaterringene når jeg kommer hjem igjen på lørdag. Får ikke gjort så mye med akkurat det her på Høgskolen Lillehammer...
:mk
Så vidt jeg vet, er det ikke girkasselinje på Høgskolen i Lillehammer. Derfor er det unødvendig å reise dit for å finne en utvekslingsstudent. :doh

Er det sånn datastyrt girkasse du har fått tak i ??? Siden du skal i gang med de siste oppdateringene av kassa når du kommer hjem mener jeg... :scratch

Det er tydelig at det trengs kyndig veiledning for å få dette prosjektet i havn. Og havner har Pollti greie på. Men jeg forsto det slik at girkassa blei frakta i Transit, og ikke med båt. Det er jo omtrent håpløst å komme med gode råd og vink hvis vi ikke får riktige opplysninger her. Er girkassa frakta med båt, kan den være full av sjøvann. Men det gjør ikkeno, for da vil du ikke mangle tang når den skal monteres. :mk

Det som imidlertid ville være den største fordelen med å gå over til 2CV, ville jo være at du da fikk paraplygir. Den overføringstypen er veldig slitesterk. Altså brukeren blir både sliten og sterk av det.

Almeraen er nok bare å høgge. Der er jeg enig med Pollti. Behold Transiten, for da kan du høgge Almeraen selv og kjøre bort delene til en dertil egnet dumpeplass i naturen. Den rasteplassen som ligger litt opp i bakken fra Oldemors Karjol er fin til denslags.

Neste punkt blir å få tak i en bil. Og da en bil som er kjørbar og har skikkelig girkasse. Da foreslår jeg en Citroen Berlingo. Kjøper du en med 1,4 liters bensinmotor, får du samtidig veldig stor glede av at girkassa virker, for da må du gire stort sett hele tiden. På den annen side sparer du veldig mye slitasje på gassoverføringene. For gasspedalen må ligge i bånn hele tiden, og da blir det ikke særlig slitasje på wiren. Ergo så slipper du å smøre gasswiren. Penger spart, er penger tjent. Og det går 24 sekker bjerkeved i bagasjerommet, hvis du da ikke skal ha med oldemor på tur samtidig. :mk

Utover dett, får du bare spørre oss hvis det er noe mer du lurer på. :thumleft
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Almera-gearkassen på eBay - veien fra England til Norge...

Legg inn av Desmo »

Det er noe som trykker på og vil ut; Engelske girkasser er beregnet på å brukes med høyreratt, men ligger girene likt med girkasser som er beregnet på venstreratt? Noe herk hvis første gir havner der femte normalt skal være, og omvendt........ Jeg bare undres. :scratch
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Almera-gearkassen på eBay - veien fra England til Norge...

Legg inn av Intruder »

En dåre kan spørre mer enn tolv vise kan svare :) les Pollti.. :notlistening :-k =;
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Almera-gearkassen på eBay - veien fra England til Norge...

Legg inn av Jalmar »

Desmo skrev:Det er noe som trykker på og vil ut; Engelske girkasser er beregnet på å brukes med høyreratt, men ligger girene likt med girkasser som er beregnet på venstreratt? Noe herk hvis første gir havner der femte normalt skal være, og omvendt........ Jeg bare undres. :scratch
Dette har vi allerede løst ganske så elegant. Almeraen til AJ har nemlig justerbart ratt. Da er det bare å dra i en spak, så kan man velge om man vil ha høyre ratt eller eventuelt lavere... :mk

Når det gjelder plasseringen av girene spiller det ikke så stor rolle. AJ kjører kun på tredje gir uansett. :prf
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Gammelgutt

Re: Almera-gearkassen på eBay - veien fra England til Norge...

Legg inn av Gammelgutt »

Hadde han slitt ut første og andre gir og fjerde gir blir ikke brukt før tredje er utslitt også?. :-k

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Almera-gearkassen på eBay - veien fra England til Norge...

Legg inn av Jalmar »

Kanskje det var derfor han reiv av girstanga på Skodaen? For å slippe å slite ut girkassa? :-k
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Almera-gearkassen på eBay - veien fra England til Norge...

Legg inn av AJ »

Desmo skrev:Det er noe som trykker på og vil ut; Engelske girkasser er beregnet på å brukes med høyreratt, men ligger girene likt med girkasser som er beregnet på venstreratt? Noe herk hvis første gir havner der femte normalt skal være, og omvendt........ Jeg bare undres. :scratch
Ja, dette har jeg lurt litt på også... :scratch
Men så kom jeg over en nett-side hvor det ble gjort klart at girkasse med samme delenummer passer til både høyrerattede og venstrerattede biler.

Og når jeg kikker på eBay.co.uk (Storbrittania..), på søkeord som 'gear knob' (girstangkule) så dukker det opp bilder av kuler med samme plassering av girene som på bilen vi har her i landet.
Dermed bør det forholde seg slik at gir og kasse passer om hverandre på høyretattede og venstrerattede biler.

Igjen betyr dette at vi begynner giringen fra laveste gir nærmest oss, mens engelskmenn, malteresere osv. begynner giringen på samme måte, men altså lengst fra seg siden de sitter på høyre side...
Om dette gir noen mending... :eh
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Almera-gearkassen på eBay - veien fra England til Norge...

Legg inn av mekkern »

eneste forskjell er hvem side av spaken du sitter på.
egentlig er vel engelsk side den "rette" når en tenker på at de bruker høyre hånd på rattet og venstre som normalt har litt dårligere presisjon/kraft brukes til gear/brekk... :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar