kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre

Forum for fulleffekt tung-MC
kjland
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell

Re: kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre

Legg inn av kjland »

Hvor viktig eller nyttig er ABS på en førstegang sykkel? Nå har jeg kjørt siden jeg var 15 og har passert 40 tallet, og jeg føler at jeg klarer å lese trafikkbildet ganske så greit.

Finner flere rimelige sykler men de mangler som regel ABS pga alder.

Har som nevnt tidligere i tråden nevnt at jeg kikker på V-Strom både 650 og 1000 samt Yamaha TDM 900.

Nå har jeg fått beskjed via en kompis at en TDM bør ikke være eldre enn 2004 modell.

Noen erfaringer som vil deles? Spesielt med tanke på ABS

Sent from my iPhone using Tapatalk

Greddy
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre

Legg inn av Greddy »

Ingen planlegger ulykker. Og mange velteulykker kunne vært hindret hvis ABS var tilstede. Det handler mest om du klarer bremse riktig når du er i panikk. Panikkbremsing er en ting

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Vanesak. Jeg har ABS, og bremser ikke så dette aktiveres med mindre jeg provoserer dette frem. Å bremse så hardt under nødbrems at ABS virker inn er ikke nødvendigvis en bra ting.

Har man sykkel uten ABS burde man øve på bremsing jevnlig om du vil være tryggere. Gjelder det samme med ABS egentlig.

Man trenger ikke ABS
Sist redigert av FredrikE24 den 21 aug 2024, 08:41, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

Grattis med lappen :thumleft

ABS er jo en forsikring, ikke sikkert du får brukt for det men kan være forskjellen på om du ligger der eller det går bra. Det kan være ved panikk bremsing men også typisk om noe i veien type diesel, grus etc. en ikke ser så låser hjulet.

Men spørs også hvor sikker man er på seg selv mhp bremsing selvfølgelig, føler meg komfortabel med å bremse hardt så for meg hadde det ikke vært en deal-breaker om ikke ABS men et pluss om har.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Gratulerer og velkommen i klubben :)

Du bor et stykke unna, men har du lyst på en real tur så bli med på MC treffet i Åmål til helgen :)

Link til tråden:
viewtopic.php?f=15&t=16253&start=255

kjland

Legg inn av kjland »

Greddy skrev: 21 aug 2024, 06:56 Ingen planlegger ulykker. Og mange velteulykker kunne vært hindret hvis ABS var tilstede. Det handler mest om du klarer bremse riktig når du er i panikk. Panikkbremsing er en ting
Hadde kun enkelt ganger i kjøregård der ABS slo inn på effektiv bremsing, men etter at jeg ble vandt til sykkel gikk bremsing bedre

kjland

Legg inn av kjland »

pingvin skrev: 21 aug 2024, 07:33 Grattis med lappen :thumleft

ABS er jo en forsikring, ikke sikkert du får brukt for det men kan være forskjellen på om du ligger der eller det går bra. Det kan være ved panikk bremsing men også typisk om noe i veien type diesel, grus etc. en ikke ser så låser hjulet.

Men spørs også hvor sikker man er på seg selv mhp bremsing selvfølgelig, føler meg komfortabel med å bremse hardt så for meg hadde det ikke vært en deal-breaker om ikke ABS men et pluss om har.
Drev med lærekjøring i en Volvo 244 uten ABS på sent 90 tallet, så pumpebrems er jeg vant til :lol Det var også bilen min i to-tre år som fersk sjåfør

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

kjland skrev: 21 aug 2024, 10:15 Drev med lærekjøring i en Volvo 244 uten ABS på sent 90 tallet, så pumpebrems er jeg vant til :lol Det var også bilen min i to-tre år som fersk sjåfør
Nja, vet ikke om pumpebremsing er så lurt med MC :O

Det som er viktig er å ha trent på å bremse helt på grensen, viktig å bremse hardt men progressivt, altså klemme til mer og mer, da rekker fjæringen å komprimere seg og dekket å gradvis øke areal mot asfalten som igjen tillater at kan bremse mer osv.

Og like viktig, at sitter i ryggraden at slipper opp når kjenner at slipper.

kjland

Legg inn av kjland »

pingvin skrev: 21 aug 2024, 10:59
kjland skrev: 21 aug 2024, 10:15 Drev med lærekjøring i en Volvo 244 uten ABS på sent 90 tallet, så pumpebrems er jeg vant til :lol Det var også bilen min i to-tre år som fersk sjåfør
Nja, vet ikke om pumpebremsing er så lurt med MC :O

Det som er viktig er å ha trent på å bremse helt på grensen, viktig å bremse hardt men progressivt, altså klemme til mer og mer, da rekker fjæringen å komprimere seg og dekket å gradvis øke areal mot asfalten som igjen tillater at kan bremse mer osv.

Og like viktig, at sitter i ryggraden at slipper opp når kjenner at slipper.
Det var en spøk fra min side i forhold til ABS, men ja effektiv bremsing er rett kombinert med forankring osv osv

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Tror kanskje jeg har flere kilometer på bil og mc uten ABS … men det er vel i ferd med å utlignes hvis det ikke har gjort det da ABS har vært med i veldig mange år nå … Det å kjøre mc eller bil uten ABS er jeg ikke engstelig for :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

kjland

Legg inn av kjland »

Har sett på en Honda XL1000 2005 modell, denne har full koffert sett noe som jeg trenger, og ikke er interessert i å bruke masse penger på på en sykkel som mangler det

Hva tenker dere om denne som førstegangs sykkel? Vet den er litt tung https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=354123920

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

kjland skrev: 23 aug 2024, 17:04 Har sett på en Honda XL1000 2005 modell, denne har full koffert sett noe som jeg trenger, og ikke er interessert i å bruke masse penger på på en sykkel som mangler det

Hva tenker dere om denne som førstegangs sykkel? Vet den er litt tung https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=354123920
Gått langt da, personlig stor tilhenger av kjøp av lav km sykler men vet andre her inne ikke er av samme oppfatning.

På annen side, er jo en Honda :thumleft Og så jo fin ut så neppe kjørt hardt. Then again, hengerfeste...

kjland

Legg inn av kjland »

pingvin skrev:
kjland skrev: 23 aug 2024, 17:04 Har sett på en Honda XL1000 2005 modell, denne har full koffert sett noe som jeg trenger, og ikke er interessert i å bruke masse penger på på en sykkel som mangler det

Gått langt da, personlig stor tilhenger av kjøp av lav km sykler men vet andre her inne ikke er av samme oppfatning.

På annen side, er jo en Honda :thumleft Og så jo fin ut så neppe kjørt hardt. Then again, hengerfeste...
Var og kikket på den, altfor stor og tung for meg kjente jeg. Var så vidt jeg rakk nedi med beina.

Hengerfeste var ikke brukt av vedkommende

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dalix
Motorsykkelen din: Suzuki Dl 650 V Strom

Legg inn av Dalix »

2 cm lavere på V strom 650 😜
2005 Suzuki Dl 650 V-Strom

kjland

Legg inn av kjland »

Dalix skrev: 23 aug 2024, 20:15 2 cm lavere på V strom 650 😜
Hehe, ja sånn kan det gå

Nå er det en kollega som vil selge meg Yamaha FZ1-SA 900ccm, noen erfaringer med den i gruppen?

Svar