kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
kjland
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell

kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre

Legg inn av kjland »

Som nevnt tidligere på siden her så har regjeringa endelig latt meg ta MC lappen i en alder av 42, og i dag tok jeg teoriprøven hos Statens vegvesen. Det er ikke noe 40 års krise ute å går, men rett og slett NM i bil og anleggskø på RV555 mot Sotra hver eneste dag som gjør at jeg ønsker å ta lappen.

Det satt mange nervøse i teorisalen her i Bergen i dag, og jeg gjennomførte på 10 min og hadde 3 feil(litt snikskryt der altså). Irritert på de tre feilene jeg hadde, men bestått er bestått :twothumbs:

Til de som skal ta lappen så er teoitentamen.no sin app veldig bra, de 479,- var vel verdt pengene(jeg jobber ikke for de).

Gav kjøreskolen fullmakt rett etter at jeg hadde bestått teori, og har allerede fått oppkjøring 19.08.
Kjøreutstyr er handlet inn, Sena er montert på hjelmen i dag, og jeg starter på min første kjøretime som da blir dobbeltime på førstkommende tirsdag 30.07. Selvfølgelig er det midt i Bergen sentrum vi begynner så det skal bli moro kjenner jeg :crazy:

Men som jeg har også lagt ut på info siden på forumet så er jo da valget av sykkel. Regjerninga har sagt at det skal være sykkel på budsjett ca 0-60000kr og etter å lest litt på sidene her, så er jeg vel komme frem til at første sykkelen blir gjerne byttet ut etter en sesong og to. Jeg ønsker god sittestilling og noe racer som Kawasaki Ninja osv ønsker jeg ikke.

Kjøreskolen jeg skal bruke har Triumph som skolesykler. Som jeg har nevnt tidligere så har jeg også sett på BMW R1100RS da en kollega har denne type sykkel, og den var rimelig i innkjøp, men nå må han bytte clutch også har han byttet simringer osv på gafler fremme.

Jeg har trålet finn i det siste og har sett på følgende:

Yamaha TDM900
Yamaha FJR1300
Honda CBF600S
Honda Varadero

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre

Legg inn av AJ »

Slår et slag for Yamaha TDM900, som jeg har gjort flere ganger tidligere her på forumet.
Hadde selv en 2006 modell i fire sesonger og tett oppunder 60K kjørte km. før jeg byttet den inn i en Truimph Tiger 1050 SE.

Jeg var veldig fornøyd med TDM'en og anbefaler mer enn gjerne denne til både nybegynnere og mer erfarne motorsyklister.
Problemfri sykkel med et effektivt maskineri og overraskende lavt forbruk.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: kjland tar lappen - første sykkel på budsjett - og veien frem til i dag og videre

Legg inn av Gammelsmurfen »

Eldre Japansk. Honda, Yamaha, Suzuki, gjerne en av de modellene som solgte i horder og i mange år.
Deletilgangen er relativt god, både nye og brukte deler og mange av disse var enkle og robuste.
Har selv hatt både Suzuki og Honda fra alt fra 80-tallet til 200x, begge to trøbbelfrie utover vanlige slitedeler.

Ville vel i dag kanskje ha kjøpt noe med injection om jeg skulle kjøpt en eldre sykkel, bare pga. drivstoffet med etanol.
Men kjører du jevnlig og lagrer med 98 okt. eller fyller 98 om den skal stå noen uker, så går det nok greit med forgassere også.
ABS ble vel påbudt på mc fra eeehh 2009? tror jeg det var.

Edit: tilgjengelig på en del mc´r fra 2009, men ble et påbud først i 2017.

Greddy
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Legg inn av Greddy »

Ramser opp eldre sykler som minner litt eller operer i samme segment:
Honda Africa Twin XV750, Transalp 600, NC700X, CB500X
Yamaha: Super/vanlig Tenere 660/750, Fazer/FZ 600
Suzuki V-strom 650, GSX 650F, GSF 1200
Kawasaki Versys 650
BMW R 1XXX GS, F 6/750 GS G310 GS
KTM Adventure 390
Aprilia Shiver, Pegaso
Triumph Tiger, Sprint

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Gratulerer så mye med bestått teoriprøve og lykke til videre med kjøringa :thumleft Du er motivert og på hugget så dette går bra. Av de syklene du nevner så er det flere bra sykler, selv ville jeg valgt Yamaha FJR1300 :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

kjland skrev: 25 jul 2024, 18:20Som jeg har nevnt tidligere så har jeg også sett på BMW R1100RS da en kollega har denne type sykkel, og den var rimelig i innkjøp, men nå må han bytte clutch også har han byttet simringer osv på gafler fremme.
Nå skal ikke jeg akkurat skryte på meg en masse erfaring siden jeg første gang satt bak styret på en MC da jeg var 63 men jeg mener R serien til BMW er i en klasse for seg når det gjelder levetid. Stort volum i forhold til effekt og den koser seg på 2500 rpm. Min passerte 100.000 km for litt siden og har kompresjon som en ungfole...

Min -93 R1100RS ble valgt fordi den var gammel nok til å være veteran og ny nok til å ha ABS (generasjon 2 til og med). Håndbremsen virker på begge hjul og det er nå også litt greit. Den har heller ikke alt for mye plastikk som må fjernes for å komme til ting og tang. En gjengangerfeil på disse er at ABSen feiler ved oppstart men det er enkelt å komme forbi det...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Gammelbokser
Motorsykkelen din: Gammelboksere

Legg inn av Gammelbokser »

kjland skrev: 25 jul 2024, 18:20 Som nevnt tidligere på siden her så har regjeringa endelig latt meg ta MC lappen i en alder av 42, og i dag tok jeg teoriprøven hos Statens vegvesen. Det er ikke noe 40 års krise ute å går, men rett og slett NM i bil og anleggskø på RV555 mot Sotra hver eneste dag som gjør at jeg ønsker å ta lappen.
(klipp)
Jeg har trålet finn i det siste og har sett på følgende:
Yamaha TDM900, Yamaha FJR1300, Honda CBF600S, Honda Varadero
Hvis primærårsak for anskaffelsen er å tråkle seg frem i eller forbi treg biltrafikk til og fra jobb, ville jeg valgt en lettmanøvrert middels stor sykkel. Brukte i mange år en 600 cc "offroader" til det, den var veldig grei til det. Men de er nesten "brukt opp" nå. Bredt styre gjorde den lett å håndtere i kø-trafikk. Har ikke hatt FJR 1300, men vil tro at den muligens er litt stor og tung, og bedre egnet som tursykkel? TDM mener jeg kan passe. BMW R1xxx er også kanskje litt store for oppgaven?? En etter min mening sterkt undervurdert sykkel er BMW's K75, "naken" eller som K75C. Relativt rimelig, siden den ikke har fått status som "samleobjekt".

ErikW
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo

Legg inn av ErikW »

Da Synnes jeg du rett og slett skal ta deg en tur til Sandnes å kjøpe denne her
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=354584881

Noe av det beste du kan kjøpe i den prisklassen

kjland

Legg inn av kjland »

ErikW skrev:Da Synnes jeg du rett og slett skal ta deg en tur til Sandnes å kjøpe denne her

Vi får se hva regjeringa sier når lappen er på plassBilde ting skjer litt fort for ho Bilde

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
hansiver
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

Må nevne Kawasaki Versys 650. En sykkel med oppreist sittestilling lettmanøvrert (har kjørt i Bangkok med min) også helt suveren på langtur samt en nesten uslitelig motor. Da jeg bodde i Norge og pendlet til Oslo i rushtrafikken hadde jeg Honda VFR også en grei sykkel som du sikkert kan finne til en god pris.
Lykke til
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

ErikW skrev: 25 jul 2024, 23:32 Da Synnes jeg du rett og slett skal ta deg en tur til Sandnes å kjøpe denne her

Tre eiere, 18 år gammel sykkel og kun 26000 km...
15-1600 km. pr. sesong i snitt...

Nesten så jeg lurer på hva som er galt med denne :scratch . Ikke teknisk og mekanisk slik jeg kjenner Yamahakvaliteten. Men noe må det være siden den har gått så lite... :eh .

En ting er ihvertfall sikkert, denne har stått i ro veldig mye. Og kanskje den er i ferd med å "stå seg ihjel"...?

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

Gratulerer med overstått teoriprøve! Med oppkjøring allerede 19.08 så blir det noen intense uker, men veldig kjekt å fortsatt ha en del igjen av årets sesong når du blir ferdig :)

Mye gode forslag her, av de som er nevnt er det kun V-Strom 650 jeg har personlig erfaring med og der har jeg utelukkende positive ting å si.

Syns ikke det er noe spesielt skummelt hverken med sykler som har gått langt eller lite. Min første sykkel var 21 år gammel da jeg kjøpte den og hadde kun gått 15 000km, men den startet umiddelbart hver gang (brukte choke én gang mens jeg hadde den og det var en spesielt kald morgen) og gikk som ei klokke. Min forrige bikket 100 000km i mitt eie og går fortsatt feilfritt så vidt meg bekjent. Så lenge sykkelen er tatt godt vare på så tror jeg ikke det er så farlig okke som, og er det en gammel japansk sykkel så er det nok egentlig ikke så farlig om den er tatt godt vare heller...

Ellers kan jeg si meg enig i at første sykkel kan risikere å bli byttet ut kjapt. Det man faktisk liker å kjøre er ikke nødvendigvis det man på forhånd tror at man kommer til å like å kjøre, og det man tror man skal bruke sykkelen til blir ikke nødvendigvis fasiten etter at lappen er på plass. Jeg er på fjerde året med sykkel og allerede på sykkel nummer fem... Jeg begynte på en cruiser og har nå en adventure-sykkel med halvgrove dekk så for min del svingte pendelen fra den ene ytterkanten til den andre. Så min personlige anbefaling, på generelt grunnlag, er å ikke tømme banken eller kjøre finansiering på første sykkel med mindre man er 100% sikker på at det er nettopp den sykkelen man virkelig vil ha og vil fortsette å ville ha.

kjland

Legg inn av kjland »

hansiver skrev: 26 jul 2024, 02:19 Må nevne Kawasaki Versys 650. En sykkel med oppreist sittestilling lettmanøvrert (har kjørt i Bangkok med min) også helt suveren på langtur samt en nesten uslitelig motor. Da jeg bodde i Norge og pendlet til Oslo i rushtrafikken hadde jeg Honda VFR også en grei sykkel som du sikkert kan finne til en god pris.
Lykke til
Hei og takk for tipset :) De som ligger på finn nå er litt høyere i pris en hva jeg tenker.

kjland

Legg inn av kjland »

AJ skrev: 26 jul 2024, 08:38
ErikW skrev: 25 jul 2024, 23:32 Da Synnes jeg du rett og slett skal ta deg en tur til Sandnes å kjøpe denne her

Tre eiere, 18 år gammel sykkel og kun 26000 km...
15-1600 km. pr. sesong i snitt...

Nesten så jeg lurer på hva som er galt med denne :scratch . Ikke teknisk og mekanisk slik jeg kjenner Yamahakvaliteten. Men noe må det være siden den har gått så lite... :eh .

En ting er ihvertfall sikkert, denne har stått i ro veldig mye. Og kanskje den er i ferd med å "stå seg ihjel"...?
Takk for tilbakemelding, men hva kan være galt med at den er lite kjørt? Dårlige pakninger, slanger og dekk?

kjland

Legg inn av kjland »

kaLARSnikov skrev: 26 jul 2024, 10:22 Gratulerer med overstått teoriprøve! Med oppkjøring allerede 19.08 så blir det noen intense uker, men veldig kjekt å fortsatt ha en del igjen av årets sesong når du blir ferdig :)

Mye gode forslag her, av de som er nevnt er det kun V-Strom 650 jeg har personlig erfaring med og der har jeg utelukkende positive ting å si.

Syns ikke det er noe spesielt skummelt hverken med sykler som har gått langt eller lite. Min første sykkel var 21 år gammel da jeg kjøpte den og hadde kun gått 15 000km, men den startet umiddelbart hver gang (brukte choke én gang mens jeg hadde den og det var en spesielt kald morgen) og gikk som ei klokke. Min forrige bikket 100 000km i mitt eie og går fortsatt feilfritt så vidt meg bekjent. Så lenge sykkelen er tatt godt vare på så tror jeg ikke det er så farlig okke som, og er det en gammel japansk sykkel så er det nok egentlig ikke så farlig om den er tatt godt vare heller...

Ellers kan jeg si meg enig i at første sykkel kan risikere å bli byttet ut kjapt. Det man faktisk liker å kjøre er ikke nødvendigvis det man på forhånd tror at man kommer til å like å kjøre, og det man tror man skal bruke sykkelen til blir ikke nødvendigvis fasiten etter at lappen er på plass. Jeg er på fjerde året med sykkel og allerede på sykkel nummer fem... Jeg begynte på en cruiser og har nå en adventure-sykkel med halvgrove dekk så for min del svingte pendelen fra den ene ytterkanten til den andre. Så min personlige anbefaling, på generelt grunnlag, er å ikke tømme banken eller kjøre finansiering på første sykkel med mindre man er 100% sikker på at det er nettopp den sykkelen man virkelig vil ha og vil fortsette å ville ha.
Takk takk det er intensiv kursing som jeg har bestilt, tviler vel egentlig på at jeg er klar til oppkjøring 19.08 da jeg ikke har noe foreløpig kjøring etter 09.08.
Men tenker det blir en time eller tre i tillegg før oppkjøring, og at jeg får kjørt på egenhånd før sesongen slutter i oktober.

Hva var din første sykkel?

Svar