Hva er gode MC-veier?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Olav K »

Tobben84 skrev:Jeg har kjøpt meg grusmaskin, og lurer på om noen har greie på fine grusturer i rogaland?
Ryfylket er jo belemret med store kraftutbygginger, og dermed tildels lange grusveier. Minuset er at svært få av dem byr på en rundtur, det blir stort sett "fram og tilbake"
Men det er greit nok det....
I Suldal finner du lange grusveier, like etter Suldalsosen kan du svinge inn til høyre, mot Kvilldal. Leiter du på kartet her, finner du flotte lange grusveier, eneste er at du som regel må snike deg forbi bommer. Kjørte endel nedi her i 2005/2006.
Opp fra Gullingen til Blåsjø kan man også finne lange grusveier innover fjellet, det samme inn fra Nesflaten, fra Roaldkvam og opp til Bleskestadmoen... oppi heia der sprer det seg ut et helt nett av veier. I 2006 kjørte jeg min gamle XT fra Hovden i Setesdal og over til en av disse veiene. Det var kanskje ikke helt lov, men fantastisk likevel. Tørre myrer og svaberg gjorde dette mulig.
Andre muligheter er inn fra Lysebotn, her er det også lange grusveier innover fjellet. Og oppe fra Suleskardet (Ådneram), går det en laaang vei innover Ryfylkeheiane, til Storevassdammen.
Stikkord for alle disse forslagene (kanskje med unntak av Blåsjøveien) er bommer, og kjøring på eget ansvar. Hvor "lovlig" dette er, vet jeg ikke helt, har aldri spurt :knegg
Husk fiskestang for tjuvfiske :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av LordShaft »

Om det fortsatt er tvil, så kan vel flere av oss bekrefte at Olav er autist på veiene her på vestlandet :lol

Jeg blir faktisk mektig imponert over hukommelsen din på dette feltet. :thumleft

Note 4

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av cevillan »

Tobben84 skrev:Jeg har kjøpt meg grusmaskin, og lurer på om noen har greie på fine grusturer i rogaland?
Rett over fylkesgrensen har du ca 35 km grusvei på Viraksveien mellom Sira og Tonstad (fv901). Her er en fin liten tur der grus-strekket er inkludert;
Bilde

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av KawaJens »

Tobben84 skrev:Jeg har kjøpt meg grusmaskin, og lurer på om noen har greie på fine grusturer i rogaland?
En slik du har handlet? :lol
Bilde

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Tobben84 »

Olav K skrev:
Tobben84 skrev:Jeg har kjøpt meg grusmaskin, og lurer på om noen har greie på fine grusturer i rogaland?
Ryfylket er jo belemret med store kraftutbygginger, og dermed tildels lange grusveier. Minuset er at svært få av dem byr på en rundtur, det blir stort sett "fram og tilbake"
Men det er greit nok det....
I Suldal finner du lange grusveier, like etter Suldalsosen kan du svinge inn til høyre, mot Kvilldal. Leiter du på kartet her, finner du flotte lange grusveier, eneste er at du som regel må snike deg forbi bommer. Kjørte endel nedi her i 2005/2006.
Opp fra Gullingen til Blåsjø kan man også finne lange grusveier innover fjellet, det samme inn fra Nesflaten, fra Roaldkvam og opp til Bleskestadmoen... oppi heia der sprer det seg ut et helt nett av veier. I 2006 kjørte jeg min gamle XT fra Hovden i Setesdal og over til en av disse veiene. Det var kanskje ikke helt lov, men fantastisk likevel. Tørre myrer og svaberg gjorde dette mulig.
Andre muligheter er inn fra Lysebotn, her er det også lange grusveier innover fjellet. Og oppe
fra Suleskardet (Ådneram), går det en laaang vei innover Ryfylkeheiane, til Storevassdammen.

Stikkord for alle disse forslagene (kanskje med unntak av Blåsjøveien) er bommer, og kjøring på eget ansvar. Hvor "lovlig" dette er, vet jeg ikke helt, har aldri spurt :knegg
Husk fiskestang for tjuvfiske :thumleft
Hjertelig takk. Da er det litt alternativer innen akseptabel avstand altså. Blir spennende til sesongen :prop:

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Tobben84 »

cevillan skrev:
Tobben84 skrev:Jeg har kjøpt meg grusmaskin, og lurer på om noen har greie på fine grusturer i rogaland?
Rett over fylkesgrensen har du ca 35 km grusvei på Viraksveien mellom Sira og Tonstad (fv901). Her er en fin liten tur der grus-strekket er inkludert;
Bilde
Den så heller ikke dum ut nei, takker :thumleft

Kawajens: nei, jeg har kjøpt Triumph sin utgave, nesten helt lik, bare annen farge :P :p

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Bjerknez »

Hva som er gode MC veier er jo en smakssak, men jeg tror nok de fleste liker veier som er litt varierte med tanke på svinger. Personlig befinner jeg meg ett sted midt i mellom. Det gjør meg ingenting å kjøre noen mil frivillig på E6/motorvei, men i 90% av tillfellene foretrekker jeg svingete veier hvor det går litt unna. Altså ikke såkalt "Trollstigen veier" men veier med litt mer fart.

Men svinger er jo ikke alt. Man skal også oppleve andre ting på sin ferd og da scorer vel stort sett vestlandet høyt med varierte veier på godt og vondt samnt flotte utsikter, fjelloverganger etc.

Når det er sagt så har jeg også kjørt en del i Sverige i fjor sommer og veiene der er jo stort sett ganske rett frem, men noen ganger liker jeg det også. Fartsbøtene der borte er så og si det halve av de vi har her hjemme og det tillater at man kan ta seg råd til å dra på litt ekstra (innenfor rimelighetens og førerkortets grenser).

Så jeg er nok mer en kamelon når det kommer til MC veier. For meg er opplevelsen minst like viktig.

Har sittet og trålet Google map og Streetview en del de siste dagene for å finne svingete mc veier i Sverige og jeg tror faktisk jeg har funnet en strekning med svingete veier som skal prøves ut så fort sesongen nærmer seg.
Jeg tror denne ruten kan by på en fin liten ettermiddagstur. Den markerte ruten er på ca. 10mil.
https://www.google.com/maps/dir/59.1414 ... !3e0?hl=no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av norse900 »

Vil anbefale strekket fra Tonstad til Sira. Kjørte der i sommer (vel å merke i dritt-vær), og syntes den var super. Jeg tok det stille og rolig, men så kjører jeg ikke grus-maskin... :-)å
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

ZZR-Erling

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av ZZR-Erling »

Godtvoksen skrev:Jeg ser at en stadig vil unngå motorveier mv. når en snakker om gode MC-veier. Kan noen gi meg argumentene som gjør at motorveier, europaveier ol. ikke er å foretrekke?
Lett, de er gørrkjedelige. samme gir, samme fart, ingen endring, ingen "utfordring", mye trafikk..osv.

Kan noen begrunne hvorfor de er bra som mc-veier?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Bjerknez »

ZZR-Erling skrev:
Godtvoksen skrev:Jeg ser at en stadig vil unngå motorveier mv. når en snakker om gode MC-veier. Kan noen gi meg argumentene som gjør at motorveier, europaveier ol. ikke er å foretrekke?
Lett, de er gørrkjedelige. samme gir, samme fart, ingen endring, ingen "utfordring", mye trafikk..osv.

Kan noen begrunne hvorfor de er bra som mc-veier?
Jeg er ikke noen stor fan av motorveier selv, bare så det er sagt, men jeg er nok ikke like allergisk som mange andre.
Grunnen til at jeg en sjelden gang kan foretrekke motorvei er hvis det feks. er varmt og jeg vil kjøle meg ned litt. Kanskje er jeg også litt rastløs etter å ha kjørt i lang kø i 50-60km/t og ønsker dermed å legge meg opp mot 120-130km/t uten at jeg står i fare for å miste lappen. Kanskje sette på litt musikk og ta en hvil fra svingkjøringen og bare cruise litt av gårde i høy fart.

Men å ligge på motorvei over lenger tid er uaktuelt. Men 2-4 mil (ca.) er helt greit noen ganger. Spesielt når det er veldig varmt.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av jhn »

Bjerknez skrev:
Har sittet og trålet Google map og Streetview en del de siste dagene for å finne svingete mc veier i Sverige og jeg tror faktisk jeg har funnet en strekning med svingete veier som skal prøves ut så fort sesongen nærmer seg.
Jeg tror denne ruten kan by på en fin liten ettermiddagstur. Den markerte ruten er på ca. 10mil.
https://www.google.com/maps/dir/59.1414 ... !3e0?hl=no" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg ser Google maps har beregnet 2,5 time på denne turen ... det skulle vel bli ca 40 km/t. Blir ikke det litt kjedelig?
Det kan jo være en fin tur på mange måter med mye fin natur, men litt for mye 40-50 soner. :prop:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Bjerknez »

jhn skrev:
Bjerknez skrev:
Har sittet og trålet Google map og Streetview en del de siste dagene for å finne svingete mc veier i Sverige og jeg tror faktisk jeg har funnet en strekning med svingete veier som skal prøves ut så fort sesongen nærmer seg.
Jeg tror denne ruten kan by på en fin liten ettermiddagstur. Den markerte ruten er på ca. 10mil.
https://www.google.com/maps/dir/59.1414 ... !3e0?hl=no" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg ser Google maps har beregnet 2,5 time på denne turen ... det skulle vel bli ca 40 km/t. Blir ikke det litt kjedelig?
Det kan jo være en fin tur på mange måter med mye fin natur, men litt for mye 40-50 soner. :prop:
Tror ikke du skal se så slavisk på denne google maps beregningen. Husk at det også er en ferge man må ta på den ruten jeg linket til over. I SVerige så kan man også kjøre litt fortere uten at man blir ruinert ved evt. bøter. Har ennå tilgode og oppleve fartskontroll i Sverige.

Men jeg har jo ikke kjørt der selv. Bare fant noen ålreite vier via Google Maps. Jeg har litt sansen for slike småveier som slynger se grundt noen kjern etc. Man er også relativt langt unna den store befolkningen og ikke er det vel noen utpreget turistrute heller så trafikken er nok ganske laber her vil jeg tro.'

For meg så er jo dette bare en liten ettermiddagstur siden jeg ikke bor langt unna, så det skal så absolutt prøves! :thumleft

Den fergen man må ta er forresten også litt spesiell da den er drevet av en vaier som den drar seg langs over fjorden. Litt spesielt...

Her er forøvrig de svenske bøtesatsene:
http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/ ... afikboter/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Tobben84 »

Gode mc-veier for meg avhenger også en del av hvilken sykkel jeg kjører. Da jeg hadde Duken så var det om å gjøre å finne de aller aller mest snirklete svingene for å ha det mest mulig gøy, samt at en tur på den lokale gocart-banen for banekjøring var helt topp. Da jeg hadde Thundercaten var den helt ok på samme banen, men var hakket mer slitsom. Den derimot var langt morsommere på litt mer åpen vei med varierte svinger. Åpne slakke svinger med Duken var kjedelig pga den var så ekstremt lettstyrt. Nå har jeg Tigeren og søker dermed litt etter nye utfordringer i form av grusveier, dog er denne også vanvittig morsom på snirklete veier pga Triumph sitt fortreffelige chassis. Mc veier må være en utfordring hvis jeg skal kose meg skikkelig, og motorveimil gjør jeg nok av når jeg pendler til jobb i hverdagen. Jeg kjører alltid mc med mindre det er snø/is, og da må helgeturene by på noe mer :prop:

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av jhn »

Bjerknez skrev:
jhn skrev:
Bjerknez skrev:
Har sittet og trålet Google map og Streetview en del de siste dagene for å finne svingete mc veier i Sverige og jeg tror faktisk jeg har funnet en strekning med svingete veier som skal prøves ut så fort sesongen nærmer seg.
Jeg tror denne ruten kan by på en fin liten ettermiddagstur. Den markerte ruten er på ca. 10mil.
https://www.google.com/maps/dir/59.1414 ... !3e0?hl=no" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg ser Google maps har beregnet 2,5 time på denne turen ... det skulle vel bli ca 40 km/t. Blir ikke det litt kjedelig?
Det kan jo være en fin tur på mange måter med mye fin natur, men litt for mye 40-50 soner. :prop:
Tror ikke du skal se så slavisk på denne google maps beregningen. Husk at det også er en ferge man må ta på den ruten jeg linket til over. I SVerige så kan man også kjøre litt fortere uten at man blir ruinert ved evt. bøter. Har ennå tilgode og oppleve fartskontroll i Sverige.

Men jeg har jo ikke kjørt der selv. Bare fant noen ålreite vier via Google Maps. Jeg har litt sansen for slike småveier som slynger se grundt noen kjern etc. Man er også relativt langt unna den store befolkningen og ikke er det vel noen utpreget turistrute heller så trafikken er nok ganske laber her vil jeg tro.'

For meg så er jo dette bare en liten ettermiddagstur siden jeg ikke bor langt unna, så det skal så absolutt prøves! :thumleft

Den fergen man må ta er forresten også litt spesiell da den er drevet av en vaier som den drar seg langs over fjorden. Litt spesielt...

Her er forøvrig de svenske bøtesatsene:
http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/ ... afikboter/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jo, klart det må prøves. Fartsgrenser er jo bare veiledende, og når man regner med ferga også blir det jo litt annerledes ... heldigvis :prf
Jeg mener å huske at jeg har tatt en sånn kabelferge i barndommen/ungdommen men klarer ikke å huske hvor ... muligens over elva som skiller Sverige og Finland.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Bjerknez »

jhn skrev:
Bjerknez skrev:
jhn skrev:
Bjerknez skrev:
Har sittet og trålet Google map og Streetview en del de siste dagene for å finne svingete mc veier i Sverige og jeg tror faktisk jeg har funnet en strekning med svingete veier som skal prøves ut så fort sesongen nærmer seg.
Jeg tror denne ruten kan by på en fin liten ettermiddagstur. Den markerte ruten er på ca. 10mil.
https://www.google.com/maps/dir/59.1414 ... !3e0?hl=no" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg ser Google maps har beregnet 2,5 time på denne turen ... det skulle vel bli ca 40 km/t. Blir ikke det litt kjedelig?
Det kan jo være en fin tur på mange måter med mye fin natur, men litt for mye 40-50 soner. :prop:
Tror ikke du skal se så slavisk på denne google maps beregningen. Husk at det også er en ferge man må ta på den ruten jeg linket til over. I SVerige så kan man også kjøre litt fortere uten at man blir ruinert ved evt. bøter. Har ennå tilgode og oppleve fartskontroll i Sverige.

Men jeg har jo ikke kjørt der selv. Bare fant noen ålreite vier via Google Maps. Jeg har litt sansen for slike småveier som slynger se grundt noen kjern etc. Man er også relativt langt unna den store befolkningen og ikke er det vel noen utpreget turistrute heller så trafikken er nok ganske laber her vil jeg tro.'

For meg så er jo dette bare en liten ettermiddagstur siden jeg ikke bor langt unna, så det skal så absolutt prøves! :thumleft

Den fergen man må ta er forresten også litt spesiell da den er drevet av en vaier som den drar seg langs over fjorden. Litt spesielt...

Her er forøvrig de svenske bøtesatsene:
http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/ ... afikboter/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jo, klart det må prøves. Fartsgrenser er jo bare veiledende, og når man regner med ferga også blir det jo litt annerledes ... heldigvis :prf
Jeg mener å huske at jeg har tatt en sånn kabelferge i barndommen/ungdommen men klarer ikke å huske hvor ... muligens over elva som skiller Sverige og Finland.
Det JEG synes er litt ålreit er å oppleve nye steder som jeg ikke har kjørt før. Jeg er ikke så forbasket striks på at alle veier må være "perfekte" hele tiden. Å kjøre på øde veistrekninger langt fra befolkning mens man svinger seg rundt kjern etter kjern samt tar seg en kaffekopp i ny og ne er ren og skjær terapi for meg.

Skal jeg kjøre bajass så gjør jeg det på turene til Busa Trond, for holder man ikke tunga i munnen da, så må man klare seg selv :lol

Svar