Ryfylket er jo belemret med store kraftutbygginger, og dermed tildels lange grusveier. Minuset er at svært få av dem byr på en rundtur, det blir stort sett "fram og tilbake"Tobben84 skrev:Jeg har kjøpt meg grusmaskin, og lurer på om noen har greie på fine grusturer i rogaland?
Men det er greit nok det....
I Suldal finner du lange grusveier, like etter Suldalsosen kan du svinge inn til høyre, mot Kvilldal. Leiter du på kartet her, finner du flotte lange grusveier, eneste er at du som regel må snike deg forbi bommer. Kjørte endel nedi her i 2005/2006.
Opp fra Gullingen til Blåsjø kan man også finne lange grusveier innover fjellet, det samme inn fra Nesflaten, fra Roaldkvam og opp til Bleskestadmoen... oppi heia der sprer det seg ut et helt nett av veier. I 2006 kjørte jeg min gamle XT fra Hovden i Setesdal og over til en av disse veiene. Det var kanskje ikke helt lov, men fantastisk likevel. Tørre myrer og svaberg gjorde dette mulig.
Andre muligheter er inn fra Lysebotn, her er det også lange grusveier innover fjellet. Og oppe fra Suleskardet (Ådneram), går det en laaang vei innover Ryfylkeheiane, til Storevassdammen.
Stikkord for alle disse forslagene (kanskje med unntak av Blåsjøveien) er bommer, og kjøring på eget ansvar. Hvor "lovlig" dette er, vet jeg ikke helt, har aldri spurt

Husk fiskestang for tjuvfiske