Hva er gode MC-veier?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Godtvoksen

Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Godtvoksen »

Jeg ser at en stadig vil unngå motorveier mv. når en snakker om gode MC-veier. Kan noen gi meg argumentene som gjør at motorveier, europaveier ol. ikke er å foretrekke?

Brukeravatar
knetrom
Innlegg: 45
Registrert: 05 sep 2009, 10:39
Motorsykkelen din: '94 DR 650

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av knetrom »

Jeg liker å kjøre på gamle veier hvor jeg kan se meg om og ta livet med ro, noe jeg ikke gjør på motorveien. Men motargumenet til det jeg nettopp skrev er at mange av disse i området jeg bor er uoversiktlige og har for krappe og smale svinger til at man får den gode flyten i kjøringen.. Alltid noe å tenke på
'94 Suzuki DR650

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38044
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av AJ »

Godtvoksen skrev:Jeg ser at en stadig vil unngå motorveier mv. når en snakker om gode MC-veier. Kan noen gi meg argumentene som gjør at motorveier, europaveier ol. ikke er å foretrekke?
Opplevelsen av en motorsykkel i svinger er noe av det som fascinerer mest med å kjøre MC!

Svinger i kombinasjon med stigning gjør at man virkelig opplever motorsykkelens krefter, dreiemoment, akselerasjon og lekne manøvreringsevne!! Aks'en ut av svinger i stigning er bare avhengighetsskapende, i hvert fall for oss som kjører to-sylindret... :knegg

Veier med svinger gjør at dekkene slites jevnere - ikke bare på midten... :roll

Å sitte på en MC og kjøre rett fram i kilometer etter kilometer gir ikke den store og gode følelsen over tid - blir i grunnen litt kjedelig etter hvert... :-|

Finnes helt sikkert mange andre argumenter også, men det var disse jeg kom på i full fart... ;e
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Globe »

AJ skrev: Opplevelsen av en motorsykkel i svinger er noe av det som fascinerer mest med å kjøre MC!

Svinger i kombinasjon med stigning gjør at man virkelig opplever motorsykkelens krefter, dreiemoment, akselerasjon og lekne manøvreringsevne!! Aks'en ut av svinger i stigning er bare avhengighetsskapende
Nå synger du AJ :)...det er nesten så en hører musikk i huet når en leser disse setningene :thumleft

Gammelgutt

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Gammelgutt »

Motorveier er transportstrekninger, små svingete og lite trafikkerte veier det er moro. :mc7

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38044
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av AJ »

Globe skrev:
AJ skrev: Opplevelsen av en motorsykkel i svinger er noe av det som fascinerer mest med å kjøre MC!

Svinger i kombinasjon med stigning gjør at man virkelig opplever motorsykkelens krefter, dreiemoment, akselerasjon og lekne manøvreringsevne!! Aks'en ut av svinger i stigning er bare avhengighetsskapende
Nå synger du AJ :)...det er nesten så en hører musikk i huet når en leser disse setningene :thumleft
Takk, takk... :thx
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Godtvoksen

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Godtvoksen »

AJ skrev: Opplevelsen av en motorsykkel i svinger er noe av det som fascinerer mest med å kjøre MC!
Her har jeg en liten traume fra min ungdomstid når jeg kjørte moped, og jeg la meg over i en skarp sving. Det lå en del sand i veien og plutselig var mopeden borte under meg, og jeg slo meg ganske kraftig.

Jeg har kjent litt på det du beskriver når jeg har leid MC i Hellas, men det først på slutten av en 14 dagers feire, og jeg har blitt kjent med MC'n... :-) Jeg er nokså stiv i min kjøring i starten på feriene. Håper det blir slutt når jeg nå får kjøre MC en hel sommersesong....

Hvis en tenker fare for ulykker/ uhell - er den faren større på smale innlandsveier fremfor sterkt trafikkerte europaveier mv.? Hva tenker andre om det?

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Globe »

Dette er nok en kjøretilvenningssak.....et oppstartskurs for å "løsne litt" når våren kommer...deretter er det "pjaksis" som gjelder :)

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Dexter »

Da jeg begynte å kjøre MC, faktisk flere år etter jeg tok lappen ble det svært tydelig allerede da jeg hentet motorsykkelen at; her er det noe jeg ikke helt mestrer. Jeg var stiv og usikker, jeg ble anspent og det ble tungt å kjøre. På grunn av kort sesong i nord ble det ikke så fryktelig mye kjøring heller... på midten av sesong 2 begynte det å løsne litt, men enda nå når 4. sesongen kommer så er jeg ikke helt sikker/trygg. Kan også være at jeg ikke har riktig sykkel... men jeg gleder meg mye mer nå enn først... her kommer sesongen tidlig og jeg er overbevist om at jeg kommer til å ha flere å kjøre sammen med og til. Mange flere veier og velge. Vi bor nærmere familie og får oftere/lettere barnevakt osv. Alt spiller inn for å få en bra sesong.

Dette ble litt off-topic... Bra MC-vei for meg er slik deler av lågendalen ble i fjor sommer etter asfaltering. Kjør fra Hvittingfoss til Kongsberg så skjønner dere hva jeg mener :thumleft
Sist redigert av Dexter den 08 feb 2010, 21:26, redigert 1 gang totalt.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38044
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av AJ »

Faren for ulykker er vel større på smale innlandsveier, vil jeg tro...
Har selv opplevd løs grus på smale asfalterte innlandsveier mens jeg har har hatt euforisk flyt i kjøringen. Men så... plutselig! i en sving har en traktor fra en sidevei dratt med seg grus i ut i veien og i en nedleggssituasjon merker man at sykkelen sklir sideveis noen cm. før den tar tak i veidekket igjen og du kjenner at det gikk bra denne gangen også...

Men man skvetter til når slike ting skjer... heldigvis ikke så ofte, men det kan fort skje! :overtro

Kjørt trygt og litt lekent der du er kjent og vær varsom på ukjente strekninger hvor svingene ikker er lommekjente - noe av det verste en MCist kan oppleve er svinger som kommer brått på og som gjør at man stivner både i armer og blikk... Dermed er veien kort til et ublidt møte geografien...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av mekkern »

er jo greit å bli minnet om at en skal ta det litt med ro innimellom med litt adrenalinrush da AJ.. :-J
greit å tenke på at det kan komme ting brått på uansett hvor en ferdes...selv om en skal innrømme at det er deilig å bli litt inspirert på svingmorro...

en annen ting er hvilken type sykkel en kjører også-en "rettoppogned" sykkel er bedre å holde kontroll på hvis det skulle glippe litt på grus enn "liggesykkel" ,dessuten er det lettere å få med seg dødvinkelen også når en ikke prøver å se gjennom sin egen skulder.. :knegg
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av d.strand »

Først må jeg få si at jeg syntes svingete veier er best å kjøre på, men det kan ha noe med at jeg kjørt på bane en del ganger, så jeg føler meg ganske trygg på å legge meg ned i svingene, med godt pådrag ut av svingen:)

Men det morsomte av alt, er å bremse inn og i svingen, for så å slippe bremsen midt i svingen -de som har kjørt sykkel før, vet at ved bremsing i sving så prøver sykkelen å reise seg opp, så om du bremser i svingen, og så slepper den så "faller" sykkelen ganske så kjapt mot bakken- og når dette skjer, så er det rett og slett bare å se dit du vil ende opp, og holde jevn gass og gi full spiker i utgangen av svingen. Utrolig artig :D
Meeeen... Også farlig.. Prøvde dette i sving jeg er godt kjent i på en varm sommer dag, men det jeg ikke viste var at traktoren hadde vært der før meg og lagt igjen grus i veibanen, dette endte med at jeg bremset av ren reaksjon og dro rett ut i krøfta ](*,) Men heldigvis, både jeg og sykkelen kom unna det hele uten store skader. Eneste som byttes på sykkelen var bremseskivende som hadde fått seg en trøkk, så de var litt skjeve kan man vell si. Jeg der i mot, jeg måtte børste litt sand og grus av skinndressen.

Men tilbake til hva jeg egentlig skulle si, åpne landeveier med mye svinger, er etter min mening det aller beste å kjøre på :D Motorveger er som Gammlegutt sa; transportstrekninger.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Duville »

Trodde jeg i ett annet innlegg hadde forklart deg hvor dine beste veier i nærområdet lå :lol . Bare vær forsiktig på gamle E39 fra bomstasjonen til Liknes siden veien her ofte har grus inne på asfalten ellers er alle de nevte veiene i en annen link svært fine med lite trafikk og mange fine svinger :-)

Når det er sagt så er det en fin tur opp til Tonstad og videre oppover dalen til Sirdal og over heia
- og så har du selvfølgelig Flekkefjord Egersund - Jøssingfjorden

- BARE IKKE E 39 ---
Sist redigert av Duville den 08 feb 2010, 22:36, redigert 2 ganger totalt.

Gammelgutt

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg har bare kjørt i to sesonger, men jeg tok et førerutviklingskurs med seniorMC første sommeren og det var veldig lærerikt. Ellers er jeg veldig forsiktig på ukjente veier, og prøver å følge følge fartsgrensene. Jeg har kjørt nesten 60000 km. på disse to årene, og jeg synes det hjelper godt med erfaring, og ikke kjøre med hodet under armen.

Godtvoksen

Re: Hva er gode MC-veier?

Legg inn av Godtvoksen »

Duville skrev:Trodde jeg i ett annet innlegg hadde forklart deg hvor dine beste veier i nærområdet lå :lol .
Det var nettopp på grunn av ditt tips i går kveld om "beste veier" - som gjorde at jeg ville få høre argumentene om hvorfor den type vei regnes som best..:-) Og her har jeg jo fått lese mange forskjellige opplevelser/erfaringer...

Spesielt godt var det å lese at også Dexter følte seg stiv i begynnelsen av en sesong..:-)

Svar