Er BMW bedre enn andre biler?

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Re: Er BMW bedre enn andre biler?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 02 jan 2025, 20:34 Når "alle" har sprek ELbil så er det ikke bare bare å smette forran/innimellom,da luker kan bli borte fortere enn fort og vi er tilbake på 0.
Hvis en kjenner bilen sin så er ikke "diesel wv/audi sirupstart" problem-man gir bare gass litt før.
Joda, alt handler om kontraster i trafikken. Vi er inne i en periode nå hvor vi kan ha det litt "gøy" med folk som kjører rundt i sine "spreke" fosilbiler. Det er slett ikke sjelden jeg får en og annen ungdom med styla fosil 3-serie opp i ræva.

Det er akkurat som om jeg ken lese tankene hans:

"Kødden forran meg tror han er kul fordi han kjører en fake M-serie på batteridrift, så nå skal jeg vise han"
Som regel bryr jeg meg ikke. Kommer litt ann på humøret og hvor jeg befinner meg. Men jeg må si jeg innimellom kommer litt i julestemning hver gang jeg ser to lykter forsvinne i bakspeilet mens jeg den kvisete 18-åringen sitter febrilsk og river i girspaken. :lol

Men det kommer en dag hvor disse forskjellene utligner seg mer som du sier, men det forandrer ikke det faktum at det generelt sett føles mer effektivt å kjøre bil med tanke på følelsen av å komme seg frem imtrafikken. Å gi gass 1-2 sekunder før man egentlig skal for å ta igjen tapet i girkassa gjør at man må gamble en del. I tillegg til å se den faktiske trafikken må man gamble og gjette hvor bilene man ser befinner seg om 1-2 sekunder. Mye kan skje på 2 skunder i trafikken i tett bytrafikk.

Kjørte en 2014 modell VW Touran 2.0TDI med DSG på jobben i dag for å hente noen varer. Det blir på en måte litt som å kjøre en en litt moderne gressklipper.

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Quote:gjette hvor bilene man ser befinner seg om 1-2 sekunder. Mye kan skje på 2 skunder i trafikken i tett bytrafikk.
Spesielt med folk som tror de bare skal smett inn fordi de har fått seg EL,men det blir ikke mye aks på våt asfalt eller snø/is.

Derfor holder jeg bare god avstand til alle tomlinger.
Edit:Bensin sugemotorer har ikke noe "lag" i motsetning til turbodiesel.....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Tore L
Motorsykkelen din: 24 BSA GoldStar 650 -24 Triumph Tiger 900 GT Pro

Legg inn av Tore L »

Er BMW bedre en andre biler - Nei det tror ikke jeg :D
Har eid veldig mange biler i min tid, trolig over 50 stk men bare en av de var BMW - 99-523 m/2,5 liter 170 Hk. Og det er den eneste bilen jeg har eid hvor motoren sa takk for seg etter 118K km. Har også en kompis som hadde en 1998 520 ( 137K km ), og en arbeidskollega med en 2000 - 520 (98K km), alle bosatt i Sarpsborg og vi tre fikk samme motor havari, samme året i 2004. Min bil var da 5 1/2 år, noe hjelp fra Forhandler her i Sarp - null og niks, og det er grunnen til at det kun ble en BMW på meg. Etter det ble det 12 - 13 år med Porsche ( 7 stk ), ikke helt uproblematisk det heller, men Espen Olsen på Autotuning i Råde og nå Porsche senter Son, gjorde sitt ytterste for at jeg som kunde skulle være fornøy og ha det bra med bilen. Det er det som gjør at jeg også kjøper neste bil på samme sted.
Det er bilverkstedet som selger meg neste bil, blir jeg godt mottatt der og får den servicen jeg vil ha, så er mulighetene store for at jeg blir der en stund som kunde.
Kjører nå El bil og er kjempe fornøyd med det, og har nå min El bil nr 7 - men det kommer av at jeg har noen uoppdragne unger som kommer og låner bil og ikke leverer de tilbake :D
Jeg tror fortsatt ikke at BMW er noe bedre eller verre en andre merker, men for min del er jeg ferdig med BMW, pga forhandleren i Sarpsborg ( 2004 ), er ikke sikker på om det er samme forhandler i dag.
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118

ErikW
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo

Legg inn av ErikW »

dypen skrev: 02 jan 2025, 23:47
ErikW skrev: 02 jan 2025, 23:40 Så banner jeg litt i kjerra i dag, da bilbytte ble handel av Mercedes EQC i dag, men har fortsatt BMW sommer lekebiler.
Gratulerer! Valg av EQC fremfor konkurrentene, hva var det på vektskåla som avgjorde valget …
Vi må ha hengervekt 1400 kg+- , så BMW har ingenting der. Prøvde iX1 og iX3 for morro såhar jeg ihvertfall kjørt de. Det var nye biler. Så hadde forhandler en 22 mod EQC og fruen ville prøve den. Vel, vi gjorde det og ble rett og slett blåst a banen over komfort og seter og opplevd kvalitet. Infotaiment som funker og lett å bruke. Masse krefter og pent design.
Hentet i dag og er stor fornøyd :thumleft
Kjøpte helt tilfeldig privat 1 eiers bil, som jeg helt tilfeldig fikk et tips om. Silkestrøken med fortsatt plastikk på terskler og innlastingsfeil lister og uåpnede orginale AMG velour matter. Bilen er loaded med utstyr. Pris 100 tusen bil lapper under forhandler. Føler meg heldig faktisk :D

ErikW

Legg inn av ErikW »

Som @ToreL sier også, så er det ofte verkstedet som selger din neste bil.
For min del nå, så er Billia Skien et sted jeg ikke skal besøke eller ha bilen min flere ganger. Man skal jo gå inn på verkstedet og bli ekspedert, men blir man det…NEI man står der og håper at noen ser deg snart.
Det samme var når jeg hentet bilen og samme var når jeg uken etter måtte reklamere på en list på A-stolpen de ikke hadde montert riktig etter ruteskift.
Samtidig få de til å forstå at ruta skal vaskes på innsiden etter ruteskift, så slipper å se mekaniker sine fett fingre over alt.
Takk for meg. :vs

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Min BMW i4 M50 kan dra henger på 1600 kg :)

Men klart… da går rekkevidden ned.

Toalmar
Motorsykkelen din: .

Legg inn av Toalmar »

Bjerknez skrev: 04 jan 2025, 00:35 Min BMW i4 M50 kan dra henger på 1600 kg :)

Det gjør den på alle biler, både elektriske og fossile, men selvsagt mest på elektriske biler.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Toalmar skrev: 04 jan 2025, 14:16

Det gjør den på alle biler, både elektriske og fossile, men selvsagt mest på elektriske biler.
Skal man på vinterstevne med snøscooter til Finnmark og kjøre med denne på henger fra Oslo midtvinterst så skal jeg være den første til å si at elbil er lite egnet. Selv med Tesla Long range tror jeg neppe man kommer lenger en 20 mil i med henger en kald vinterdag i 80-100km/t. Joda, man kan lade å jeg sier ikke at det er klin umulig, men ja, lite egnet. Spesielt oppe i nord hvor det er litt lenger mellom ladestasjonene.

Derfor så tror jeg man i fremtiden det blir å få kjøpt enkelte bensindrevne biler tilpasset slik bruk for dem få som trenger det, frem til det blir flere ladepunkter, hurtigere lading og lenger rekkevidde på bilene.

ErikW

Legg inn av ErikW »

Det er ikke bil med høyde for oss nå!.
Prøvekjøre en bittelitt brukt forrige uke. Kuul bil, men da hadde jeg heller gått for en Porsche Taycan om jeg skulle hatt så lav bil. Men blir fristet av denne Porsche Taycan som står hos en venn av meg for salg..

Denne står i hans butikk. https://www.finn.no/mobility/item/383263111

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

ErikW skrev: 04 jan 2025, 15:40

Det er ikke bil med høyde for oss nå!.
Prøvekjøre en bittelitt brukt forrige uke. Kuul bil, men da hadde jeg heller gått for en Porsche Taycan om jeg skulle hatt så lav bil. Men blir fristet av denne Porsche Taycan som står hos en venn av meg for salg..

Denne står i hans butikk. https://www.finn.no/mobility/item/383263111
Smak og behag selvsagt. Jeg synes Taycan er en fin bil, men fryktelig dyr i forhold til hva man får mener jeg. 650k for en 5 år gammel med nesten 50.000km. På telleren er stivt. Men klart, det er tross alt en Porshe og interiørkvaliteten skal være veldig bra i disse. Men utover det klarer jeg ikke helt å svelge kjøp av Taycan. Ny så koster den 1.4 millioner norske kroner. Smak og behag, men det mener jeg den ikke er verdt. Men isolert sett liker jeg bilen.

Rekkevidden er heller ikke all verden. Noe dårligere enn BMW i4 M50. Store og breie hjul samt LITT mindre batteripakke og omtrent samme motor med tanke på krefter. Da synes jeg 1.4 mill for en ny blir hard å svelge.

Da hadde det fristet mer med den du linker til, men fortsatt ganske dyr synes jeg. Men klart, du slipper nok verditapet som forrige eier har hatt som sikkert er bortimot 1 million kroner på skarve 5 år og 45.000 km. Hehe.

Men ja, det er en kul bil. Synd den er hvit. En bil i den klassen synes jeg fortjener en litt mer "spesiell" farge. Hver gang jeg ser en hvit bil så tenker jeg at her har dem spart inn og valgt standard lakken eller en demobil.

Bare se rundt hvor mange hvite Teslaer du ser. Hvit er gratisfargen. Vannvittig mange hvite Teslaer.

Brukeravatar
Gammelbokser
Motorsykkelen din: Gammelboksere

Legg inn av Gammelbokser »

Bjerknez skrev: 04 jan 2025, 14:40 Skal man på vinterstevne med snøscooter til Finnmark og kjøre med denne på henger fra Oslo midtvinterst så skal jeg være den første til å si at elbil er lite egnet. Selv med Tesla Long range tror jeg neppe man kommer lenger en 20 mil i med henger en kald vinterdag i 80-100km/t. Joda, man kan lade å jeg sier ikke at det er klin umulig, men ja, lite egnet. Spesielt oppe i nord hvor det er litt lenger mellom ladestasjonene.
Kan du trekke en henger på 1600 kg, så har du plass til et Dieselaggregat i tillegg til snøscooteren => "problemet" løst :-)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Gammelbokser skrev: 04 jan 2025, 16:46
Bjerknez skrev: 04 jan 2025, 14:40 Skal man på vinterstevne med snøscooter til Finnmark og kjøre med denne på henger fra Oslo midtvinterst så skal jeg være den første til å si at elbil er lite egnet. Selv med Tesla Long range tror jeg neppe man kommer lenger en 20 mil i med henger en kald vinterdag i 80-100km/t. Joda, man kan lade å jeg sier ikke at det er klin umulig, men ja, lite egnet. Spesielt oppe i nord hvor det er litt lenger mellom ladestasjonene.
Kan du trekke en henger på 1600 kg, så har du plass til et Dieselaggregat i tillegg til snøscooteren => "problemet" løst :-)
Haha, ja. Men tror nok ikke dette blir et scenario jeg kommer borti :thumleft

ErikW

Legg inn av ErikW »

Kjører ca 15.000 km på 2 år, så for oss duger det meste.
Du får Taycan i Mange farger da, det vet du.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

ErikW skrev: 04 jan 2025, 18:30 Kjører ca 15.000 km på 2 år, så for oss duger det meste.
Du får Taycan i Mange farger da, det vet du.
Jada, jeg vet man får Taycan i mange farger. Jeg tenkte bare på den hvite du la ut bilde av :)

Taycan er isolert sett en kul bil synes jeg. Med riktig farge og riktig utstyr som en Porshe må ha så er dem stilige. Men dyre ja... :roll

Toalmar
Motorsykkelen din: .

Legg inn av Toalmar »

Bjerknez skrev: 04 jan 2025, 16:27 Bare se rundt hvor mange hvite Teslaer du ser. Hvit er gratisfargen. Vannvittig mange hvite Teslaer.
Den var svart tidligere, så den har ikke alltid vært hvit for Tesla sin del

Låst